M116 D-jetronicin MAP:in ja moottorinohjausboksin entisöinti
M116 D-jetronicin MAP:in ja moottorinohjausboksin entisöinti
Onkohan kukaan täällä uudistanut omaa D-jetronicin ohjausboksia esim. vaihtamalla sinne kondensaattoreita?
Entä onko kukaan vaihtanut tai säätänyt MAP-anturia ja millä kokemuksella? Uusi anturi on aika rapsakan hintainen, joten sitä täytyy harkita tarkkaan.
Oman V8:n kulutus oli viime kesänä noin 16-18 litraa maantiekruisailussa ja luulen, että tuolle ja sitä kautta moottorin toiminnalle on varmasti jotain tehtävissä.
Entä onko kukaan vaihtanut tai säätänyt MAP-anturia ja millä kokemuksella? Uusi anturi on aika rapsakan hintainen, joten sitä täytyy harkita tarkkaan.
Oman V8:n kulutus oli viime kesänä noin 16-18 litraa maantiekruisailussa ja luulen, että tuolle ja sitä kautta moottorin toiminnalle on varmasti jotain tehtävissä.
Re: M116 D-jetronicin MAP:in ja moottorinohjausboksin entisö
Map on tosiaankin kallis jos semmoinen hajoaa, mistä olet katsonut uutta?
D-jet on janoinen, nuo on periaatteessa ihan normikulutusta tolle koneelle (IMO).
D-jet on janoinen, nuo on periaatteessa ihan normikulutusta tolle koneelle (IMO).
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: M116 D-jetronicin MAP:in ja moottorinohjausboksin entisö
MAP käsittääkseni "uupuu" ja lambda-arvo muuttuu kokoajan rikkaammalle. Uudessa tuo arvo on muistaakseni joitain luokkaa 0,95 ja sittemmin se laskee esim. arvon 0,83 joka puolestaan nostaa kulutusta aika huikeasti. Tämä siis jostain saksalaisesta testistä. Joku täällä forumilla sanoi, että pitäisi maantiellä viedä noin 13 litraa, varsinkin kun ajan aika pintakaasulla ja 80-90kmh.Ere866 kirjoitti:Map on tosiaankin kallis jos semmoinen hajoaa, mistä olet katsonut uutta?
D-jet on janoinen, nuo on periaatteessa ihan normikulutusta tolle koneelle (IMO).
Katsoin MAP:ia ensin KL-varaosasta ja se oli siellä luokkaa 1400 euroa. Sen jälkeen on löytynyt halvempiakin uudistettuja MAP:ja hintaan noin 800 euroa. Onko olemassa jotain vielä edullisempaa MAP:ia sitten tarjolla?
Sain kaverilta Saab 99:n MAP:in, jonka runko on sama...en tiedä onko se sama MAP eri säädöillä vai onko siinä esim. eri vastusjousu jne, mutta mietin voisiko tätä käyttää tutkimustarkoitukseen. Joka tapauksessa tekisi mieli säätää MAP:a "laihemmalle", mutta se varmaan pitäis jotenkin mitata ajossa, jotta ei mene liian laihalle ja kone sitä myöten kaput.
Sinänsä kulutuksella ei ole liiemmin väliä vähällä ajolla, mutta jos kulutuksesta saa pari litraa pois ja kone toimii vielä paremmin, niin kyllä se uusi MAP mahdollisesti itsensä takaisin maksaa, kun auto on tarkoitus pitää talossa.
Re: M116 D-jetronicin MAP:in ja moottorinohjausboksin entisö
Tuohon 800-1500€ väliin olen niitä itsekkin nähnyt. En tiedä sitten, pystyykö tommoista Suomessa kalibroimaan, jos löydät paikan niin kerro. Itsellä kanssa 450 D-jetti.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: M116 D-jetronicin MAP:in ja moottorinohjausboksin entisö
Löytyy yksi 450 moottorissa ollut MAP anturi.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: M116 D-jetronicin MAP:in ja moottorinohjausboksin entisö
Milläs numerolla ja onko toimiva? Näissä pitää ilmeisesti numerot sitten täsmätä, että käyvät.slsl77 kirjoitti:Löytyy yksi 450 moottorissa ollut MAP anturi.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: M116 D-jetronicin MAP:in ja moottorinohjausboksin entisö
Eiköhän unski tietäisi asiasta jotain.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: M116 D-jetronicin MAP:in ja moottorinohjausboksin entisö
Aikanaan kun pidempää reissua tein 350sl:llä niin parhaimmillani pääsin juuri ja juuri alle 10 litran todelliseen kulutukseenlufsen kirjoitti:MAP käsittääkseni "uupuu" ja lambda-arvo muuttuu kokoajan rikkaammalle. Uudessa tuo arvo on muistaakseni joitain luokkaa 0,95 ja sittemmin se laskee esim. arvon 0,83 joka puolestaan nostaa kulutusta aika huikeasti. Tämä siis jostain saksalaisesta testistä. Joku täällä forumilla sanoi, että pitäisi maantiellä viedä noin 13 litraa, varsinkin kun ajan aika pintakaasulla ja 80-90kmh.Ere866 kirjoitti:Map on tosiaankin kallis jos semmoinen hajoaa, mistä olet katsonut uutta?
D-jet on janoinen, nuo on periaatteessa ihan normikulutusta tolle koneelle (IMO).
Katsoin MAP:ia ensin KL-varaosasta ja se oli siellä luokkaa 1400 euroa. Sen jälkeen on löytynyt halvempiakin uudistettuja MAP:ja hintaan noin 800 euroa. Onko olemassa jotain vielä edullisempaa MAP:ia sitten tarjolla?
Sain kaverilta Saab 99:n MAP:in, jonka runko on sama...en tiedä onko se sama MAP eri säädöillä vai onko siinä esim. eri vastusjousu jne, mutta mietin voisiko tätä käyttää tutkimustarkoitukseen. Joka tapauksessa tekisi mieli säätää MAP:a "laihemmalle", mutta se varmaan pitäis jotenkin mitata ajossa, jotta ei mene liian laihalle ja kone sitä myöten kaput.
Sinänsä kulutuksella ei ole liiemmin väliä vähällä ajolla, mutta jos kulutuksesta saa pari litraa pois ja kone toimii vielä paremmin, niin kyllä se uusi MAP mahdollisesti itsensä takaisin maksaa, kun auto on tarkoitus pitää talossa.
BMW 330iA Cabrio m-sport-09
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
Re: M116 D-jetronicin MAP:in ja moottorinohjausboksin entisö
D-jetronicin anturit ovat moottorikohtaisia. Anturissa on sisällä kaksi kelaa, joiden impedanssit ovat mallikohtausia, samoin kuin sisäiset säädöt. Anturissa on sisällä metallinen kalvo, luultavasti messinkiä, joka aikanaan väsyy alipaineen vaihtelusta ja murtuu puhjeten. Tämän jälkeen anturi näyttää ihan omiaan. Anturin sisäiset painekennot saattavat myös puhjeta. Kaiken kaikkiaan silti todella kestävä laite, kun uusimmatkin versiot on jo yli 40-vuotiaita.
Timppa
Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: M116 D-jetronicin MAP:in ja moottorinohjausboksin entisö
Ajoneuvokohtaisia nummeroita voi tutkailla ainakin täältä:
http://www.bosch-classic.com/en/interne ... ser_1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bosch-classic.com/en/interne ... ser_1.html" onclick="window.open(this.href);return false;