w116 ohjauskulmien säätö

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1514
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

w116 ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Katsuri meinas, että w116:ssa on raidetangon sisempi nivel väljä.

Iso hommahan se ei ole vaihtaa, (koko tanko) mutta säädetäänkö ässän kulmia vain niistä vai onko käytettävä jossain mittaamasa?

Laskeakko kierteistä vai ihan mittaamalla senteissä täsmälleen sama kuin edellinen? Toisaalta jos vanha on väljä, niin muuttaako se aurausta joka tapauksessa?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: w116 ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja unski »

Kannatta mitata ja vielä säädättää jos on mahdollisuus. Aurauskulmat on millipeliä. Kahden millin heitto on jo iso kulman muutos.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3811
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: w116 ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja Nozki »

...ja lisäksi se on yllättävän hankalaa vääntää se uusi raidetanko tarkalleen samaan pituuteen vanhan kanssa. Luulis olevan hyvinkin simppeli homma, mutta ainaakaan oman kokemuksen mukaan se ei sitä ole. Siispä samaa mieltä - uusi tanko suunnilleen samaan mittaan kuin vanha ja sitten säädettäväksi jollekin, jolla on oikeat välineet ja taito (mitä ei välttämättä oikeasti ihan joka korjaamolla ole, vaikka hyvät laitteet olisikin).
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: w116 ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja simosami »

Onnistuu se sopivilla tangoilla, esim 2m. Varsinkin jos saa ne kiinni vanteiden kylkiin. Tarvii jotkin sopivat palat vanteen väliin. Renkaan kyljet on turhan epätasaiset.
Auton renkaat pitää olla maassa, kun säätää. (siltanosturi) Molempien renkaiden alle voi laittaa vaikka 2 linoleum maton palaa (4kpl 30x30cm) , siihen vaseliinia väliin, että pääsevät liukumaan kevyesti.
Autoa voi välillä painella puskurista, että renkaat hakeutuvat vapaasti oikeaan suuntaan. Aurausta voi olla vaikka vajaa 1mm/1m matkalla. Jos tangot tulee (ylettyy) esim 1m auton etupuolelle, niin mittauksen voi tehdä auton edessä, metrimitalla

On joskus tullut mitattua ihan renkaan urastakin auton alta. En kyllä suosittele
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: w116 ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja unski »

simosami kirjoitti:Onnistuu se sopivilla tangoilla, esim 2m. Varsinkin jos saa ne kiinni vanteiden kylkiin. Tarvii jotkin sopivat palat vanteen väliin. Renkaan kyljet on turhan epätasaiset.
Auton renkaat pitää olla maassa, kun säätää. (siltanosturi) Molempien renkaiden alle voi laittaa vaikka 2 linoleum maton palaa (4kpl 30x30cm) , siihen vaseliinia väliin, että pääsevät liukumaan kevyesti.
Autoa voi välillä painella puskurista, että renkaat hakeutuvat vapaasti oikeaan suuntaan. Aurausta voi olla vaikka vajaa 1mm/1m matkalla. Jos tangot tulee (ylettyy) esim 1m auton etupuolelle, niin mittauksen voi tehdä auton edessä, metrimitalla

On joskus tullut mitattua ihan renkaan urastakin auton alta. En kyllä suosittele
Tämä toimii oikein hyvin jos on tasaisita tilaa, nosturi tai vastaava käytössä, sekä sopivaa kaikkea materiaalia mittalaitteiden valmistamiseen. Jos ei ole, suosittelen sitä korjaamoa, katsovat samalla kaiki muutkin kulmat.

Ennen sitä kuitenkin pitää tarkastaa, että vanteet on suorat ja pyöränlaakerit tiukat. Niistä tulee virhettä jo aika paljon. Lisäksi näin saa vain aurauksen kuntoon. Tämä tietysti, jos vie auton jonnekin säätöön.

Olisi myös hyvä pakottaa renkaat harittamaan esim polkupyörän mustekalalla tms. joustavalla eturenkaiden takaa. Näin mallinnetaan ajotapahtumaa ja sirretään kaikki välys nivelistä "harituksen laitaan". Sama muuten tehdään korjaamoissakin, kun kulmia säädetään. (toivottavasti, koska näin on viralinen ohje)... Mittatangot on hyvä laittaa jollain kiinni vanteeseenkin, esim liinoilla.


Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1514
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: w116 ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Tuntuu, ett alkoi projektin jälkeen aavistuksen vetämään oikealle. Puoltaa siis oikealle välillä ihan kunolla ja välillä vähemmän. En ole vielä ehtinyt kokeilla renkaiden vaihtoa keskenään, mutta mikä näissä vanhemmissa mersuissa yleensä puollattaa? Muu kuin vino tie.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: w116 ohjauskulmien säätö

Viesti Kirjoittaja simosami »

Jos kulmat on kunnossa, niin korjaus konsti on lisätä casteria (takakallistus) oikeaan etupyörään. Siihen tarvitaan säätöpultit. On aika yleinen vaiva.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Vastaa Viestiin