D-Jetronic
D-Jetronic
Heipä vaan, erästä autoa olen menossa tutkimaan pitkän säilytyksen jäljiltä ja kyseessä on D-Jetronicilla varustettu moottori. Mitä kannattaa ottaa huomioon tuon kamppeen osalta kun tuollaista parikymmentä vuotta seissyttä laitetta lähdetään herättelemään? Toki nesteet/öljyt/bensat suodattimet ja kumiletkut käyn läpi, mutta onko tuon D-Jetronicin osalta jotain tiettyjä toimenpiteitä mitä pitäisi tehdä? Sitten se toinen kysymys, eli löytyykö Suomesta enää tuolle järjestelmälle kunnostajaa tarvittaessa? Luetun materiaalin perusteella mahtaa olla kuitenkin hiukan työläs korjattava jos niikseen sattuu.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Re: D-Jetronic
Ainoa perehtynyt kunnostaja taitaa löytyä tältä foorumilta tuolta Pohjois-Suomen suunnalta .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: D-Jetronic
Minulla on D-jetillinen w116. Kone tuntuu ja on ollut erittäin luotettava viitisen vuotta. Tosin olen aellut vain kesät.
Sehän on ihan perusmoottori,polttoaineen ruiskutus on vaan elektroninen. Eli pidä huoli että virtaa riittää, käsittääkseni jännite vaikuttaa siten käyntiin, koska suuttimille on elektroninen viesti. Jos siinä ei ole imuvuotoja jne, niin ei pitäisi olla ongelmia, tietenkin bensan ja suodattimen vaihto. Venttiilikansi kannattaa käyttää pois ja tarkistaa nokka-akselin öljyputken kiinnitys (päällä menevä muoviputki ja sen kiinnikkeet). Virranjakaja ja kärjet voivat vanhuuttaan ja käyttämättömyyttä kärsiä. Eli niiden puhdistus ja voitelu.
Sehän on ihan perusmoottori,polttoaineen ruiskutus on vaan elektroninen. Eli pidä huoli että virtaa riittää, käsittääkseni jännite vaikuttaa siten käyntiin, koska suuttimille on elektroninen viesti. Jos siinä ei ole imuvuotoja jne, niin ei pitäisi olla ongelmia, tietenkin bensan ja suodattimen vaihto. Venttiilikansi kannattaa käyttää pois ja tarkistaa nokka-akselin öljyputken kiinnitys (päällä menevä muoviputki ja sen kiinnikkeet). Virranjakaja ja kärjet voivat vanhuuttaan ja käyttämättömyyttä kärsiä. Eli niiden puhdistus ja voitelu.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
w116 450SE 1975
Re: D-Jetronic
Mulla on erittäin vahva muistikuva tällä foorumilla olleesta keskustelusta, jossa oli linkki vanhan Mersun (varmaan 107 SL tai SLC) tulipalosta kertovaan uutiseen. Tais olla se edesmennyt "Taas Mersu pääsi uutiseen" tai joku sen tapainen ketju. No anyways, uutisen auto oli kai syttynyt rajusti kesken ajon ja siinä keskustelussa joku heitti heti arvauksen, että varmastikin ollu D-jettikone, josta letku ratkennut. Ja ihan kuin joku olisi samoilla linjoilla kommentoinut, tyyliin, että tuo on D-jetin yleinen vika, että siellä on muista bensamersuista poiketen joku sellainen paineenalainen letku, joka hajotessaan tuuppaa bensat vaarallisesti pitkin moottoria. Että jos tuo on faktaa eikä vain puhetta, niin se kannattaa ainakin ottaa huomioon. Niin kuin toki ne kumiletkujen tarkastukset mainitsit muutenkin, mutta voi olla hyvä olla niiden kanssa poikkeuksellisenkin tarkkana.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: D-Jetronic
Se mersuhan oli jossain siirtoajossa menossa talvisäilöön, ja palon jälkeen se meni korjattavaksi stadiin Keikkosen Juhalle, hän joko osti auton tai palkattiin korjaamaan. Siitä on jo vuosia kylläkin.Nozki kirjoitti:Mulla on erittäin vahva muistikuva tällä foorumilla olleesta keskustelusta, jossa oli linkki vanhan Mersun (varmaan 107 SL tai SLC) tulipalosta kertovaan uutiseen. Tais olla se edesmennyt "Taas Mersu pääsi uutiseen" tai joku sen tapainen ketju. No anyways, uutisen auto oli kai syttynyt rajusti kesken ajon ja siinä keskustelussa joku heitti heti arvauksen, että varmastikin ollu D-jettikone, josta letku ratkennut. Ja ihan kuin joku olisi samoilla linjoilla kommentoinut, tyyliin, että tuo on D-jetin yleinen vika, että siellä on muista bensamersuista poiketen joku sellainen paineenalainen letku, joka hajotessaan tuuppaa bensat vaarallisesti pitkin moottoria. Että jos tuo on faktaa eikä vain puhetta, niin se kannattaa ainakin ottaa huomioon. Niin kuin toki ne kumiletkujen tarkastukset mainitsit muutenkin, mutta voi olla hyvä olla niiden kanssa poikkeuksellisenkin tarkkana.
D-jetissähän on sellainen "rail" jonka lohkojen eri puolet on yhdistetty muistaakseni kumiletkulla. Ja olikohan ne suuuttimetkin kumiletkun pätkillä kiinni railissa. Kaikki kumiletkut kannattaa mielestäni uusia, niinkuin Antti alkoitusviestissä kirjoittikin.
Perusasioihin kuuluu alipinevuotojen ehkäisy. Laitteistossahan on sellainen iso alipainesäädin joka ohjaa systeemiä, siitä se lähtee että alipaineiden on oltava kunnossa. Onhan sielä sitten muita anturita, kuten lämpötilaa. Kylmäkäyntiventtiilikin on, siis tavallaan lisäilmaluisti mutta siinä ei ole kiihdytyspumppuominaisuutta kuten K-jetissä. Kaasupolkimen painallus saa suuttimet ruiskuttamaan, eli se toimii kiihdytysrikastuksena. Sitä voi testata virrat päällä jolloin kuulee suutinten "pärisevän".
Tuossa on jonkinlainen ECU, joka ohjaa järjestelmää, se on W107:ssa hansikaslokeron takana. Lisäksi virranjakajassa on toiset kärjet ruiskulle.
Syttyvehkeet (puolaan liittyvä, ja katkojiin) tuossa on erilaiset kun mekaanisisssa ruiskuissa taikka K-jetissä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: D-Jetronic
Mistä saitte tiedon, että kyseessä on W107? Tai V-kone?
Re: D-Jetronic
Ei tässä mun tietääkseni kukaan ole ottanut kantaa siihen, mitä autoa tai moottoria topicin aloittaja on menossa katsomaan. Ja kun hän ei ole sitä kertonut, niin esimerkinomaisesti on muissa viesteissä kerrottu esim. kokemuksia W116:sta ja yksityiskohtia D-jetin rakenteesta V-moottorissa ja 107:ssa. Olisko ne pitänyt jättää mainitsematta siltä varalta, että EVO X on mahdollisesti menossa katsomaan jotakin muuta automallia?
Mitä muuten vielä tulee siihen palaneeseen autoon, josta kertovaan uutiseen viittasin, niin muistikuva on sellainen, että sitä tuskin on enää korjattu, kun se ainakin siinä kuvassa paloi suunnilleen metrien korkuisilla liekeillä, eikä enää pelkästään moottoritilasta. Mutta voin kyllä muistaa väärinkin. Silloin joku taisi mainita jostain toisesta vastaavasta tapauksesta, jossa oli päästy vähemmin vaurioin. Ehkä. No, se ei ole oleellista tän topicin kannalta.
Mitä muuten vielä tulee siihen palaneeseen autoon, josta kertovaan uutiseen viittasin, niin muistikuva on sellainen, että sitä tuskin on enää korjattu, kun se ainakin siinä kuvassa paloi suunnilleen metrien korkuisilla liekeillä, eikä enää pelkästään moottoritilasta. Mutta voin kyllä muistaa väärinkin. Silloin joku taisi mainita jostain toisesta vastaavasta tapauksesta, jossa oli päästy vähemmin vaurioin. Ehkä. No, se ei ole oleellista tän topicin kannalta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: D-Jetronic
Taisi olla niin että Juha osti auton varaosiksi ja hyödynti jollain lailla ehjäksi jäänyttä torsoa .Nozki kirjoitti: Mitä muuten vielä tulee siihen palaneeseen autoon, josta kertovaan uutiseen viittasin, niin muistikuva on sellainen, että sitä tuskin on enää korjattu, kun se ainakin siinä kuvassa paloi suunnilleen metrien korkuisilla liekeillä, eikä enää pelkästään moottoritilasta. Mutta voin kyllä muistaa väärinkin. Silloin joku taisi mainita jostain toisesta vastaavasta tapauksesta, jossa oli päästy vähemmin vaurioin. Ehkä. No, se ei ole oleellista tän topicin kannalta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: D-Jetronic
Se oli Juhan entinen auto mikä paloi huonon bensaletkun takia ja koneena on K-jetronic. Olen myös itse korjannut konehuoneesta palaneen D-jetronic w107 ja siitäkin oli palo saanut alkunsa tankilta tulevasta bensaletkusta. Tästä autosta oli kuva Iltalehdessä, kun se paloi liikennevaloissa itäväylän alussa. Nämä molemmat autot on korjattu.karra kirjoitti:Taisi olla niin että Juha osti auton varaosiksi ja hyödynti jollain lailla ehjäksi jäänyttä torsoa .Nozki kirjoitti: Mitä muuten vielä tulee siihen palaneeseen autoon, josta kertovaan uutiseen viittasin, niin muistikuva on sellainen, että sitä tuskin on enää korjattu, kun se ainakin siinä kuvassa paloi suunnilleen metrien korkuisilla liekeillä, eikä enää pelkästään moottoritilasta. Mutta voin kyllä muistaa väärinkin. Silloin joku taisi mainita jostain toisesta vastaavasta tapauksesta, jossa oli päästy vähemmin vaurioin. Ehkä. No, se ei ole oleellista tän topicin kannalta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: D-Jetronic
Kiitoksia vinkeistä! Palataan autoon sitten tarkemmin kunhan nyt saan vähän selvyyttä edes itse koko hommasta.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)