1977 280se

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

1977 280se

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Terve vaan kaikille.
Tuollainen aika tuore hankinta jolla olen nyt muutaman kuukauden ajellut.
Pikkuhiljaa laittelen parempaan kuntoon. Minkälainen homma on vaihtaa kattoluukkuun tiiviste/tiivisteet?
Tässä on hoidettu vuodot kuriin saumaamalla luukku sikaflexillä umpeen.
Toisena asiana tämä pikkuisen käryttää öljyä. Epäilen ohjurinkumeja. Onko viisainta purkaa nokka-akselit pois tieltä kumien vaihto työssä vai onnistuuko muutenkin?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ei kokemusta ko. hommasta. Ei ole tainnut koskaan olla edes kattoluukullista autoa taloudessa - pitäisiköhän jo ostaa sellainen:)

Jos se on muurattu sikaflexillä ihan täysin kiinni(?) niin tuosta ainakin saat käsityksen miten W123 kattoluukku pitäisi toimia ja perushuollosta sille:
https://www.youtube.com/watch?v=qtkmM0nk8OQ" onclick="window.open(this.href);return false;
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: 1977 280 SE w116

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

No tuosta ainakin selvisi huoltotoimenpiteet kun päätän aukaista luukun. kiitos.
Merteilin myyjä selvittää nyt tiivisteen saatavuutta.
Taisi olla vähempi mersutuntija kun ihmetteli rekisteritunnuksen saatuaan että mikä ihmeen 70 luvun mersu 4d sedan tämä on.
Ei taida tietää että mersuja tehtiin ennenkin.'
Onneksi huomiseksi luvattiin eräästä pajasta valmistuvan ilmastoinnin letkun.
kylmäkonemiehen kanssa paikannettiin em osasta pari vuotoa.
Jos sitte saisi kabiinin kylmäksi.
onneksi on vielä sähkölasit toiminnassa ettei lämpöhalvaus iske.
Tiedä sitten saisiko ilmastoinnin letkuja ihan uusia mistään, ainakaan järkevään hintaan?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Zac »

Luulisi että noinkin "uuteen" ässään saa vielä aikaa montaa osaa uutenakin. Saatavuudesta voi saada jotain käsitystä esim. täältä:
https://www.niemoeller.de/en/catalog-f/w116/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo on vain yksi esimerkki, Oldtimers-listalla on ketju mihin on listattu paljon ulkomaisia nettikauppoja, joilla MB-osia.
Kotimaassakin on muutama toimija, joilla saattaisi olla vielä W116-osia (esim. Venetmäki, joka tosin nykyään keskittynyt korjaamotoimintaan).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Kuuluukohan tällaisessa käydä ilmastoinnin kompressorin kokoajan kun ilmastointi on käytössä? Sain ehjän letkun tehtyä ja sitten tehtiin taas typellä 16 baarilla vuotokoe.Yhden liitoksen kiristyksen jälkeen vedettiin vakuumi ja sitten r134 sisään.
Asennetusta pikaliittimestä pääteltiin systeemin olevan muutettu uudemmalle kaasulle.
Kylmää tulee.
Tuo kompressorin jatkuva käynti vain mietityttää.
Iltana eräänä purin myös suuttimet esiin ja suoritin vuototestin.Eivät vuotaneet joten en tilannut uusia.
Koneen vajaakäynti kuumakäynnistyksessä johtunee siis paineenvaraajan puutteesta.
Venttiilivälykset tuli säädettyä ja sytytysennakkoa osin alipainemittarilla ja osin kokeilemalla naksun aikaisemmalle.
otin myös ennakon myöhäistyskellon pois toiminnasta.Koeajolla ei kulku ainakaan mitenkään huonontunut
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

En tiennytkään että barock vanteita on useampaa mallia.
ostin tossa 8 kpl ja siihen nippuun ei vielä 4 samanlaista eksynyt vaikka halkaisija leveys ja offset onkin sama kaikissa.
Taidan entisöidä neljä siisteintä kba merkkistä.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti:En tiennytkään että barock vanteita on useampaa mallia.
ostin tossa 8 kpl ja siihen nippuun ei vielä 4 samanlaista eksynyt vaikka halkaisija leveys ja offset onkin sama kaikissa.
Taidan entisöidä neljä siisteintä kba merkkistä.
Hei, barokkivanteita on sekä alkuperäisiä (tähti ja varaosanro) että tarvikkeita, kuten nykyvanteissakin. Valmistajan merkki löytyy vaihtelevasti takapuolelta tai sitten ei. Alkuperäisissä varaosanro on aina.

KBA on muuten Kraftfahrt-Bundesamt eli vastaa Suomen Trafia. KBA-nro on vanteen tyyppihyväksyntänro. Se ei ole vanteen merkki.

Minusta W116:ssa kompura ei käy koko ajan kun ilmastointi on päällä. Ilmastoitu pikkukoneinen W116 ei ole järin yleinen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Löytyisi 5kpl orkkis barokkeja 14 tuumaisia.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Ilmastointiin olisi hyvä löytää täyttöarvot.
Saksankielen taitoni on kovin huono joten sikäläiset nettisivut eivät oikein aukene.
Englanninkieliset taas käsittelevät pääosin jenkkimalleja joissa on ainakin käsittääkseni täysin erilainen autotemp mallinen laitteisto.
Tähän nimenomaiseen yksilöön on tehty jonkun muun toimesta muutos r134 kylmäaineelle.
Mitään täyttömääriä en löytänyt joten kylmäkonemiehen kanssa päädyttiin kokeilemalla sopivaan määrään.
Käytännössä lisättiin kaasua kunnes sisälle tuli hyvin kylmää eikä yläpaine noussut liikaa.
Muistaakseni yläpaine jäi 13 bar tuntumaan.
Kyllä sinne olisi varaa siis lisätä mutta ensin pitäisi mieluusti saada faktaa oikeista arvoista.
Osien ulkonäöstä päätellen kompressori ja kuivain on vaihdettu uusiin.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2014
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Tiedätkö paljonko kuuluu olla R12 kylmäainetta?
R134a ainetta kuuluu olla noin 10% vähemmän kuin R12 ainetta.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

slsl77 kirjoitti:Tiedätkö paljonko kuuluu olla R12 kylmäainetta?
R134a ainetta kuuluu olla noin 10% vähemmän kuin R12 ainetta.
En tiedä r12 täyttömäärää.
Tuo 10% vähemmän oli kyllä tiedossa.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2014
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Löysin tällaisen ja alkuperäinen täyttö olisi sen mukaan 1kg ja minä laittaisin silloin 850-870g R134a kaasua.

https://forum.w116.org/mechanicals/6-9- ... ion-valve/" onclick="window.open(this.href);return false;
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Tuon mukaan vajaa kilo olisi hyvä määrä.
En vaan tiedä paljonko autossani on tällä hetkellä.
Pitäisi taas tyhjentää täysin ja uudelleen täyttää.
Mutta mitä tuosta luin niin sähköpuhallinkin kuuluisi ilmastoinnilla toimia, ainakin jossain määrin, joko lämpötilan tai kylmaaineen paineen ohjaamana.
Minun yksilössä se ei käy mutta sille on rakennettu oma katkaisija keskikonsoliin.
Kyllähän tämä alkaa vaikuttaa siltä että tarvitsee hommata suomen tai englanninkielinen korjaamokäsikirja tälle nimenomaiselle mallille.
Näkee sitten kaikki kytkentäkaaviot ja mm ne ilmastoinnin oikeat toimintapaineiden tavoitearvot.
Minulle on amerikkalainen kalusto paljon tutunpaa mutta oletan mersultakin löytyvän samantyyppistä korjaamokirjallisuutta.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Onko muuten varuste nimeltään ohitus/lisä-äänitorvi yleinen varuste näissä?
Tässä yksilössä on enää käyttökytkin jäljellä keskikonsolin yläpaneelissa.
Keulilla kai kuuluisi olla toiset voimakkaat, ehkä jopa paineilma toimiset torvet?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti:Onko muuten varuste nimeltään ohitus/lisä-äänitorvi yleinen varuste näissä?
Tässä yksilössä on enää käyttökytkin jäljellä keskikonsolin yläpaneelissa.
Keulilla kai kuuluisi olla toiset voimakkaat, ehkä jopa paineilma toimiset torvet?
Näppäimellä muutetan normipiippien taajuutta. Ei ole siis lisätorvia. Saksantuonneissa tuota varustetta näkee silloin tällöin, SA 452 Fanfare zweiklang.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:
Ernst Schmerzkopf kirjoitti:Onko muuten varuste nimeltään ohitus/lisä-äänitorvi yleinen varuste näissä?
Tässä yksilössä on enää käyttökytkin jäljellä keskikonsolin yläpaneelissa.
Keulilla kai kuuluisi olla toiset voimakkaat, ehkä jopa paineilma toimiset torvet?
Näppäimellä muutetan normipiippien taajuutta. Ei ole siis lisätorvia. Saksantuonneissa tuota varustetta näkee silloin tällöin, SA 452 Fanfare zweiklang.
Tuollainen löytyy SECistäni :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Mitä nyt w116.org luin niin löysin tällaisen aiheen: https://forum.w116.org/mechanicals/ac-setback/45/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos nyt oikein ymmärsiin, niin kompressori kuuluisi katkaista toiminnan 280 psi:n kohdilla eli 19,3 bar.
Hystereesiä ei kyllä kerrottu.
En ihan päässyt varmuuteen, kuuluuko sähkötuulettimen käynnistyä kompressorin kanssa samaan aikaan.
Sähkötuulettimelle on kyllä oma käynnistystunnistin sylinterinkannessa, joka kytkee tuulettimen jos jäähdytysnesteen lämpötila nousee yli 100 c asteen. Sitten kuivaimessa on painekytkimen lisäksi lämpötilakytkin, joka kai sammuttaa kompressorin jos lämpötila laskee alle 1c asteen eli kylmäaine meinaa jäätyä.
Pitänee vielä kerran lukea koko juttu ajan kanssa ja sitten käydä kylmäkonemiehen ranchilla kun ehdin.
Tuon ohitustorven ja ilmastoinnin tällaisessa pienikoneisessa ehkä selittää osaltaan se, ettei tätä ole myyty uutena Suomeen, vaan Ruotsiin.
Jonkun edellisen omistajan kansainvälinen ajokortti on edelleen hanskalokerossa, mistä päätellen mersu lienee kiertänyt vähän enemmänkin mailmaa.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

No nyt löytyi oikeaa tietoa tähän malliin.Ei ehkä ihan 100% samanlaiseen mutta kuitenkin.
Keulan paineanturi vain estää kompressoria kytkeytymästä, mikäli paine on liian alhainen, eli kylmäainetta liian vähän.

Kuivaimessa on paineanturin lisäksi lämpötilatunnistin jonka tehtävänä on käynnistää sähköinen lisätuuletin, kun kylmäaineen lämpötila nousee yli 65c asteen.Tässä oli sitten muutaman asteen hystereesi että tuuletin sammuu.

Kompressoria käskyttää päälle ohjauspaneelin ilmastoinnin lämpötilan säätökytkin.
Jos nyt oikein ymmärsin, se sammuttaa kompressorin ilmastointi kylmimpään asentoon säädettynä silloin, kun sisään tulevan ilman lämpötila saavuttaa +1c astetta.Hystereesiä 3,5 astetta.
Kuumimmillaan ilma on sitten 16c astetta eli ilmastointi minimille säädettynä.
Säätökytkimestä menee höyrystinkennoon kapillariputki jolla lämpötilaa seurataan.

Eli minkään yläpaineen mukaan ei kompressorin toimintaa pätkitä.
Tämä vähän hankaloitti asian selvittelyä, koska minulle paljon tutumpi gm harrison järjestelmä käyttää kuristussuutinta ja kylmäaineen ala ja yläpainekytkimiä kompressorin ohjaukseen.

Tässä vanhassa mercedeksen järjestelmässä lauhduttimen paine on siis riippuvainen ulkoilman lämpötilasta, ja jos paine poikkeaa tehtaan taulukon ohjearvoista, on järjestelmän kylmäaineen määrä väärä, tai kompressori tai paisuntaventtiili viallinen.
Taulukon paineskaala on noin 10-18 bar ulkolämpötila skaalan ollessa 20-40c

Höyrystimen eli kompressorin imupuolen paineskaala puolestaan on noin 1,2-2,0 bar.

Eglanninkieliset pdf tiedostot löytyvät w116.org sivuston service manual librarystä.
Tosin eivät kovin helposti kun minulta kesti näinkin kauan ne löytää.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Timo L. kirjoitti:
Ernst Schmerzkopf kirjoitti:Onko muuten varuste nimeltään ohitus/lisä-äänitorvi yleinen varuste näissä?
Tässä yksilössä on enää käyttökytkin jäljellä keskikonsolin yläpaneelissa.
Keulilla kai kuuluisi olla toiset voimakkaat, ehkä jopa paineilma toimiset torvet?
Näppäimellä muutetan normipiippien taajuutta. Ei ole siis lisätorvia. Saksantuonneissa tuota varustetta näkee silloin tällöin, SA 452 Fanfare zweiklang.
No juu, tai siis ei. Fanfare Zweiklang tarkoittaa kahden vakiotorven lisäksi kahta fanfaaritorvea. Nimitys zweiklang, eli kaksiääninen, tulee siitä, että ne kaksi fanfaaritorvea soivat eri taajuuksilla.

Eli vakiona siinä on kaksi niitä perinteisiä torvia, jotka nekin soivat toisiinsa nähden eri taajuuksilla. Niissä on sellainen aika läpitunkeva kova ääni. Tämmöset:
Kuva

Fanfaaritorvet vastaavasti ovat tuollaiset vähän kotilon näköiset, ja niissä on jonkin verran hiljaisempi ja pehmeämpi soundi. Esim. tällaiset, (laatikossa mainittu muuten Zwei-Klang Fanfaren ja itse torviin valetuista teksteistä näkee, että toinen on korkeaa (high, hoch jne.) ja toinen matalaa (low, tief jne.) ääntä tuottava).:
Kuva
Ja nämähän eivät siis kaipaa mitään kompressoria tai muuta; johdot vaan kytketään torveen suoraan.

Fanfaaritorvien kuva W116:ssa löytyy tuolta, kuvissa 4 ja 5:
https://forum.mercedesclub.de/index.php ... 4-2-1-pdf/
Tämä ohje on käsittääkseni asennusohje, jos tuon option haluaa lisätä jälkikäteen.

Tässä muuten vielä kuriositeettina W123:n vastaavan varusteen kytkentäkaavio. Kuvanlaatu on heikko, mutta näkee siitä, että siinäkin on tavallisia torvia kaksi ja fanfaaritorvia kaksi.
Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Nozki kirjoitti:
Timo L. kirjoitti:
Ernst Schmerzkopf kirjoitti:Onko muuten varuste nimeltään ohitus/lisä-äänitorvi yleinen varuste näissä?
Tässä yksilössä on enää käyttökytkin jäljellä keskikonsolin yläpaneelissa.
Keulilla kai kuuluisi olla toiset voimakkaat, ehkä jopa paineilma toimiset torvet?
Näppäimellä muutetan normipiippien taajuutta. Ei ole siis lisätorvia. Saksantuonneissa tuota varustetta näkee silloin tällöin, SA 452 Fanfare zweiklang.
No juu, tai siis ei. Fanfare Zweiklang tarkoittaa kahden vakiotorven lisäksi kahta fanfaaritorvea. Nimitys zweiklang, eli kaksiääninen, tulee siitä, että ne kaksi fanfaaritorvea soivat eri taajuuksilla.

Eli vakiona siinä on kaksi niitä perinteisiä torvia, jotka nekin soivat toisiinsa nähden eri taajuuksilla. Niissä on sellainen aika läpitunkeva kova ääni. Tämmöset:
Kuva

Fanfaaritorvet vastaavasti ovat tuollaiset vähän kotilon näköiset, ja niissä on jonkin verran hiljaisempi ja pehmeämpi soundi. Esim. tällaiset, (laatikossa mainittu muuten Zwei-Klang Fanfaren ja itse torviin valetuista teksteistä näkee, että toinen on korkeaa (high, hoch jne.) ja toinen matalaa (low, tief jne.) ääntä tuottava).:
Kuva
Ja nämähän eivät siis kaipaa mitään kompressoria tai muuta; johdot vaan kytketään torveen suoraan.

Fanfaaritorvien kuva W116:ssa löytyy tuolta, kuvissa 4 ja 5:
https://forum.mercedesclub.de/index.php ... 4-2-1-pdf/
Tämä ohje on käsittääkseni asennusohje, jos tuon option haluaa lisätä jälkikäteen.

Tässä muuten vielä kuriositeettina W123:n vastaavan varusteen kytkentäkaavio. Kuvanlaatu on heikko, mutta näkee siitä, että siinäkin on tavallisia torvia kaksi ja fanfaaritorvia kaksi.
Kuva
Taitaa olla noin, guuglailin hieman ja kuvissa tuplatorvien pitäisi sijaita etupuskurin takana, pyöränkotelossa. En ole CE:ssä koskaan sinne katsonutkaan, pitääkin käydä tallissa! :-D
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Hage »

Tuplafanfaarit sijaitsee apukuskin puolella etupuskurin takana, ainakin 126:ssa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Sikaflex saumat kukkivat kattoluukun ympärillä siihen malliin, että päätin leikata mattoveitsellä ne auki, ja katsoa toimiiko luukku muuten.
Pienen edestakaisin ajelun jälkeen luukku aukeni täysin.
Seuraavaksi sumutin würthin hhs 2000 voiteluainetta kiskoihin ja jatkoin herkistystä.
Mikä aine lienee se oikea luukun voiteluun, vaiko mikään?

Nyt kuitenkin kuskinpuolen takakulma luukusta jää nousematta katon tasalle.
Pitäisi siis suorittaa purkua/tutkimusta.
Kohteliaimmin siis tiedustelisin ohjeita luukun sisäverhouksen irroittamiseen, rikkomatta mitään.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti: Mikä aine lienee se oikea luukun voiteluun, vaiko mikään?

Vuoden 2005 tieto:

Kiskojen ym huoltoon on oma aineensa, MB Gleitpaste, varaosanumero 001 989 46 51. Myydään puolen kilon purkeissa, kilohinta Veholla 180 euroa.
Kuuluu jokaisen kattoluukullisen mersumiehen hyllytarvikkeisiin... :wink:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Saksalaiselta ja australialaiselta saitilta löysin kuvamateriaalia aiheeseen.
Sisäverhous irtosi alaspäin kampeamalla etureunastaan.
Muualta se ei olekkaan kiinni.
Paikallistin vian nopeasti eikä korjaukseen kulunut paljoakaan aikaa.
Herkistys, voitelu ja löystyneiden ruuvien kiristys palauttivat toiminnan oikeaksi.
Yksi osa oli siis pois paikoiltaan kun kiinnitysruuvit olivat löystyneet.

Sitten tarvitsisi löytää jostain uudet tiivisteet.
Merteil myy eioota ja pari nettikauppaa listaa osat muttei ole varastossa.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti:Saksalaiselta ja australialaiselta saitilta löysin kuvamateriaalia aiheeseen.
Sisäverhous irtosi alaspäin kampeamalla etureunastaan.
Muualta se ei olekkaan kiinni.
Paikallistin vian nopeasti eikä korjaukseen kulunut paljoakaan aikaa.
Herkistys, voitelu ja löystyneiden ruuvien kiristys palauttivat toiminnan oikeaksi.
Yksi osa oli siis pois paikoiltaan kun kiinnitysruuvit olivat löystyneet.

Sitten tarvitsisi löytää jostain uudet tiivisteet.
Merteil myy eioota ja pari nettikauppaa listaa osat muttei ole varastossa.
http://www.mbclassics.de" onclick="window.open(this.href);return false; Tuolta saa tiivisteitä ja muissa osa hankinnoissa auttaa http://www.mersupurkaamo.fi" onclick="window.open(this.href);return false; ja KL-Varaosat
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Juu.
Laitettiin tänään lisää kylmäainetta ilmastointijärjestelmään.
Yläpaineet nousi jo 23 bar tasolle alapaineiden noustessa 2 bar luokkaan.
Pääteltiin näiden arvojen olevan ihan jees r134 kaasulla.
Kompressori ei vieläkään suostunut tauottamaan itseään.
Tässä illemmalla sitten sain inspiraation ja rohkeasti aloin purkamaan lämmityslaitteen käyttöpaneelia, koska olin aiheesta hyviä havainnollistavia kuvia löytänyt.
Vikaa ei sitten tarvinnut kauaa metsästää, kapillaariputki ei mennyt mihinkään.
Oli siistillä sykkyrällä johtojen seassa.
Pienen etsiskelyn jälkeen löysin lupaavan näköisen reiän lämmityslaitteen kotelosta johon aloin suoristamaani kapillariputkea sitten syöttämään.
Näppituntumalla se höyrystimen ripojen väliin tuntui menevän.
Kädet jännityksestä täristen käynnistin moottorin ja kytkin ilmastoinnin toimintaan.
Pienen tovin käytyään kompressorin magneettikytkin laukesi vapaalle ja taas tovin kuluttua kytkeytyi toimintaan.
Nyt voi todeta ilmastoinnin toimivan niinkuin pitääkin.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Ilmastoinnin kompressori alkoi pitämään ääntä ja kylmäaineet karkasivat.
Vanha kompressori, väärää öljyä tai väärä määrä?
Ehkä liikaa kylmäainetta ja liikaa painetta=liikaa kuormaa kompressorille. Turha pohtia enempää kun rahalla saa uusia.
Uusi tuli tilattua rockautosta kun ei käytettyjä enää mistään tunnu löytyvän.
Laitetaan sitten pag öljyt ja kylmäainetta siten että yläpaine jää alle 19 bar.
Venttiilivarsine kumitkin tilailin ja täysremontoin aiemmin jumittaneen jarrusatulan uusin kumein ja männin.
Museokuntoon laitto veisi turhan paljon rahaa verrattuna tämän ns käypään markkina arvoon.
Taidan toistaiseksi pitää tämän käyttöautona. Mitä se onkin jo yli puoli vuotta tehnyt luotettavasti.
Jonkunlaisen ahtimen voisi asentaa niin saisi kulkupuolen kohdalleen.
Toki mitenkään laiskahan tämä ei ikäisiinsä verrattuna ole.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Syyshuollossa syvennyin warm-up regulaattorin sisuskaluihin. Bi-metallijousen lämmitysvastus on rikki.
Jos joku ei lue vanhusten osto/myynti osiota niin ostaisin ehjän yksilön tilalle.
Nyt tuli joka paikkaan uudet öljyt ja suodattimet. Kyselin tutulta korjaamonpitäjältä intoa ohjurinkumiremonttiin.
Hän ehdotti forte- käsittelyä. What the heck, kokeillaan vielä se ennen purkua. Kaksi tuubia kustansi 50 euroa.
Iltana eräänä löysin tallini kätköistä mersun tehdasmanuaalit suomenkielisinä m110 moottoriin ja k sekä w automaatteihin.
Ei tullut heitettyä roskiin niitäkään suursiivouksessa.Toki edellisessä lajittelussa pistin romukuormaan parit puretut nelipulttiset askit ja pari kokonaista yksilöä. Silloin olin varma, etten tähtikeulaa itselle hommaa, enkä muillekkaan korjaa. Taisin olla väärässä.
Faijalla kerkesi olemaan ainakin 25 mersua. Kolme oli muistikuvien mukaan w116 koppaisia.
Niin se historia toistaa itseään.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

w116 on hieno malli! Laitahan kuvia yksilöstäsi!

Itsellä on jo neljättä vuotta 450SE D-jet tekniikalla. Mukava auto ajaa ja on kunnolla voimaa V8:ssa. Auto on jämäkkä ja turvallisen oloinen vanhaksi autoksi. Bensaahan se syö, mutta ylläpito ja huolto on sinällään halpaa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 1977 280se

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti:Syyshuollossa syvennyin warm-up regulaattorin sisuskaluihin. Bi-metallijousen lämmitysvastus on rikki.
Jos joku ei lue vanhusten osto/myynti osiota niin ostaisin ehjän yksilön tilalle.
Nyt tuli joka paikkaan uudet öljyt ja suodattimet. Kyselin tutulta korjaamonpitäjältä intoa ohjurinkumiremonttiin.
Hän ehdotti forte- käsittelyä. What the heck, kokeillaan vielä se ennen purkua. Kaksi tuubia kustansi 50 euroa.
Iltana eräänä löysin tallini kätköistä mersun tehdasmanuaalit suomenkielisinä m110 moottoriin ja k sekä w automaatteihin.
Ei tullut heitettyä roskiin niitäkään suursiivouksessa.Toki edellisessä lajittelussa pistin romukuormaan parit puretut nelipulttiset askit ja pari kokonaista yksilöä. Silloin olin varma, etten tähtikeulaa itselle hommaa, enkä muillekkaan korjaa. Taisin olla väärässä.
Faijalla kerkesi olemaan ainakin 25 mersua. Kolme oli muistikuvien mukaan w116 koppaisia.
Niin se historia toistaa itseään.
minä luin ja mainitsin myös kyseisestä säätimestä :wink:
Vastaa Viestiin