Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tiffany Twisted
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 28.05.2015 18:08

Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja Tiffany Twisted »

Auto kävi äitienpäivän helteillä kuumana.
Mittari nousi 110 asteeseen ja paisuntasäiliö purskautti parkkipaikalle hieman jäähdytinnestettä. Vanha viskokytkin oli lakannut pyörimästä. Ei pyörinyt millään nopeudella. Hommasin uuden, ja se pyörii koko ajan. Siis myös lämpimällä noin 40 asteisella koneella. Näinkö sen pitää toimia? Muistan lukeneeni palstalta unskin kirjoituksen, jossa hän sanoo, että SL 350 moottorissa kuuluu pyöriä myös kylmänä. (Ja otaksun, että silloin kai myös 450 moottorissa).Muistanko väärin, vai olenko ymmärtänyt lukemani väärin?
Pahinta on kuunnella tuulettimen metelöintiä. Se on todella kovaääninen ja vie pahimmat ajohalut pois kun hitaassa taajama-ajossakin tuntuu kuin joku pitäisi konepellin alla hiustenkuivaajaa maksimiteholla.
Onko joku pistänyt autoonsa sähköisen flektin? Riittääkö sellainen 40 cm kokoinen jäähdyttämään tarpeeksi?
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Moi, kyllä minulla pyörii 350:ssä koko ajan, en tiedä pyörimisnopeudesta mutta pyörii kyllä. Lämmöt ovat olleet aika tasaista +82°C näilläkin helteillä eikä tällä hetkellä edes ole ropelin "tuulitunneli" paikoillaan.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja unski »

Moi,

Vanhan mallin M117/6 viskon tulisi toimia siten, että se pyörii koko ajan, mutta siitä pitäisi loppua ”veto” isommilla kierroksilla, siis yli 2500 1/min. Jos puhina häiritsee, tilalle voi vaihtaa sähköflektin lisäksi uudemman M117/6:n viskon w126:sta. Se tosin vaatii hieman porailua ja kierteiden tekoa, kun propelin 2/4 kiinnitysruuvista ei sovi. Paikat kyllä on, muttei tosiaan reikiä ja kierteitä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Tiffany Twisted
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 28.05.2015 18:08

Re: Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja Tiffany Twisted »

Eli asiaan kuuluu, että pyörii koko ajan taajama-ajossa ja auto jäähtyy riittävästi myös sähköisellä.
Näin tulkitsin unskia.
Kiitos molemmille vastanneille tiedoista!
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Luulisi kyllä, että jäähtyy sähköisellä Suomen suvessa tarpeeksi, jos on noin iso (40cm), mutta pitäisi varmaankin miettiä, mihin kiinnittää lämpötila-anturi releelle, ellei halua, että sekin pöhisee kokoajan.

Mulla oli entisessä vuoden -66 20M Fordissa sähköinen flekti ja siinä oli juotettu muistaakseni syylärin yläosaan se tunnistin ja taisipa olla Saabin anturi. Jäähtymiseen vaikuttaa hurjana myös syylärin kunto, elikkä sen huolto kannattaa teettää, jos sen käyttää irti. :)

Mulla SLC:n flekti pöhisee noin 3000-3500prm saakka. Ihan kuin olisi lukenut jostain, että se kuuluisi olla tasan 3000. Tuntuu, että vaikuttaa jo kulkuun noin korkealle puhaltelu. Itsekin voisi miettiä sähköflektin asentamista lähinnä äänellisistä syistä. Saisi meinaan kasin äänen kuuluviin.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja unski »

Sen verran asiasta, että sitten kun sellaisen sähköflektin asentaa ja saa sen toimimaan... niin kyllä se sitten lämpimänä kesäpäivänä, ruuhkassa tai parkkipaikalla tohisee koko ajan... tuo kasi tuottaa sen verran lämpöä. Minusta paras on ollut w126:n visko ja alkuperäinen puhallin. Siinä on voimaa sen verran, että saa koko syylärin viileäksi hetkessä.

Viileämpinä päivinä sähköinen on tietysti hiljaisempi.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Tiffany Twisted
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 28.05.2015 18:08

Re: Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja Tiffany Twisted »

Osaisitko unski antaa mulle sen viskon OEM-numeron?

Lähdin etsimään noilla antamillasi moottoritiedoilla, ja eteen tuli monta eri viskokytkintä eri numeroilla.
Avatar
Tiffany Twisted
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 28.05.2015 18:08

Re: Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja Tiffany Twisted »

Vastaan itse itselleni.
Edellä mainitun viskokytkimen alkuperäinen varaosanumero on A1162000822
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Tiffany Twisted kirjoitti:Vastaan itse itselleni.
Edellä mainitun viskokytkimen alkuperäinen varaosanumero on A1162000822
Löysitkö sopivaa viskoa netistä? Osa viskoista maksaa 40 euroa ja toiset yli 400e. Hellaa saa noin 140 eurolla. Jos vaihdat itsellesi, niin kerrotko miten se hankkimasi visko pelaa? Oma autoni ei ole vielä ajokunnossa tuota testiä varten.

Kai tuossa lienee se tärkeintä ettei ropeli tule konepellistä läpi, eli että kannattaisikohan sinne lisätä hieman lukitetta tai ainakin kiristää se momenttiin. En tiedä mikä on virallinen ohje.
Avatar
Tiffany Twisted
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 28.05.2015 18:08

Re: Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja Tiffany Twisted »

Ostin Hella-merkkisen. Sachs olisi maksanut noin 350 euroa ja halvimmat noin 40 euroa, eli puolesta välistä valitsin. Kerron sitten kun saan siitä hieman kokemuksia.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja unski »

Joudut tosiaan poraamaan kaksi uutta reikää viskoon. Huomaat kyllä, kun saat sen käsiisi.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Tiffany Twisted
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 28.05.2015 18:08

Re: Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja Tiffany Twisted »

Kiitos tähänastisesta Timppa!

Kesäloma on käsillä, mutta heinäkuussa mulla on sitten enemmän kerrottavaa tästä projektista ja kokemuksista uuden viskon kanssa.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja unski »

Hiukan olen tehnyt asiaa sivuten emppiiristä tutkimusta oman W109:ni kanssa. Siinä on nykyään vielä vakiota 6.3:kin isompi 6.9 moottari. Sattuneesta syystä moottoria piti siirtää sen 3cm eteenpäin, ei alkuperäinen visko... eikä mikään muukaan puhallin enää mahdu vesipumpun päähän.

Tästä syystä olen joutunut kokeilemaan erilaisia sähköpuhaltimia. Tällä hetkellä paikallaan on Yleismallinen 40cm. puhallin. Sen käynnistävä 95 asteen anturi on termostaattikopassa. Sekin jaksaa juuri ja juuri pitää tuon rautakasan lämmöt aisoissa, mutta vain juuri ja juuri. Tuokaan ei tahdo jaksaa laskea korkeaksi kohonneita lämpöjä, se on helppo todeta kun antaa auton seistä sammutettuna ja sitten käynnistää sen tyhjäkäynnille, lämmöt pysyvät pitkään korkealla ja puhallin huutaa.

Olen päätellyt, että alunperin systeemi on suunniteltu niin, että mekaaninen puhallin puhaltaa kokoajan, jotta jäähdyttäjän keskimäärinen lämpö pysyy alle 80 asteessa, ikäänkuin reservissä. Sitten termostaatilla säädetään moottorin lämpö sopivaksi. Lisäksi systeemiin on alunperin laitettu sähköflekti ilmastoinnin hätäavuksi.

Nyt joudun toimimaan ilmeisesti liian korkeilla jäähdyttäjän sisäisillä lämpötiloilla...pitää varmaan katsoa Peugeot 205:n flektin anturi, joka on kiinni jäähdyttimen ulkopinnassa, ei lohkossa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Moi,

ei tarvitse porata reikiä, kun uudessa on kaikkiaan 6 kierteytettyä reikää valmiina. Elikkä siihen käy varmaankin kahdenlaista propellia.

Kuva

Timppa

unski kirjoitti:Joudut tosiaan poraamaan kaksi uutta reikää viskoon. Huomaat kyllä, kun saat sen käsiisi.

Timppa
Viimeksi muokannut slsl77, La 16.06.2018 16:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja unski »

jatkan omaa pohtimistani asiaankuuluvalla palstalla:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=137388" onclick="window.open(this.href);return false;

Koskapa tämä on w107:aan kohdistunut topicci.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Tiffany Twisted
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 28.05.2015 18:08

Re: Jäähdyttimen viskokytkin 107 450SL vaihto sähköiseen

Viesti Kirjoittaja Tiffany Twisted »

Nyt on takana yksi Helsingin reissu uudella unskin ehdottamalla viskolla, ja toimii kyllä sivistyneesti.

Täytyy toki mainita tässä samassa yhteydessä, että ennen viskon vaihtoa täytyi vaihtaa uusi jäähdytin. Lämpöongelmat lisääntyivät päivä päivältä, ja lopuksi jäähdytys ei toiminut lainkaan. Kone oli hetkessä punaviivalla. Jäähdytinkorjaamo totesi, että aivan tukossa on ja uusi pitää tehdä. Koska jonoa olisi ollut, niin päädyin ostamaan uuden originaalin Saksasta Baldshopista. Maksoi noin kolmanneksen siitä mitä Veho kysyi. Jäähdyttimen vaihdon yhteydessä vaihdettiin myös uusi ylä- ja alavesiletku, termostaatti sekä paisuntasäiliö ja sen korkki.
Vastaa Viestiin