190E 2.3-16v asiantuntija haussa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
kimhol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 03.04.2017 14:18

190E 2.3-16v asiantuntija haussa

Viesti Kirjoittaja kimhol »

Osaisikohan joku neuvoa kuka tai mikä paja tuntee ko. auton sielunelämää, lähinnä alustan etu- ja takapään korkeudensäätö tuottaa päänvaivaa. Mielellään eteläsuomen alueelta.
-kim
W201 - 190E 2.3-16 museoajoneuvo -86
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: 190E 2.3-16v asiantuntija haussa

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kimhol kirjoitti:Osaisikohan joku neuvoa kuka tai mikä paja tuntee ko. auton sielunelämää, lähinnä alustan etu- ja takapään korkeudensäätö tuottaa päänvaivaa. Mielellään eteläsuomen alueelta.
-kim
Mikäs siinä on ongelma? Haluatko normaalille korkeudelle vai madaltaa? Mersussa pienen korkeussäädön saa ihan jousikumeja vaihtamalla (n 10-30mm) ja enempi sitten vaikuttaa onko madallusjouset vai tavalliset ja miten hyvässä iskussa ne on. Vai onko iskarihuolia - 16v takana ainakin omat iskarinsa - kuulema joissakin joka nurkassa? Onko etuvakaajassa kiinni semmoinen korkeuden mittaamiseen liittyvä kiinnike ja vipu?

Mikä tahansa hyvä mersukorjaamo ymmärtää autosi päälle mutta huonoja taas riittää lukemattomia.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
kimhol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ma 03.04.2017 14:18

Re: 190E 2.3-16v asiantuntija haussa

Viesti Kirjoittaja kimhol »

Etu- ja takapään korkeussäätö on hydraulinen, 3 asentoa napista painamalla, järjestelmä kuitenkin pimeänä, ei vuotoja.
Muutamaan korjaamoon soittaneena jäi sellainen kuva että auton voi viedä tutkittavaksi mutta kukaan ei vakuuttanut tiedoillaan...
W201 - 190E 2.3-16 museoajoneuvo -86
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: 190E 2.3-16v asiantuntija haussa

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Terve,

Lue täältä (http://www.w124performance.com/service/ ... m/Chassis/) löytyvät 32-05 -alkuiset dokumentit. Niistä löytynee kaikki virallinen tieto. Toivottavasti on avuksi.
Jos viet auton esim. merkkihuoltoon niin ei siellä ole asentajia, jotka kärrysi alustan sielunelämää tuntisi. Sen verran eksoottinen varuste, että vain harvalla on minkäänlaista kokemusta, saati rutiinia. Dokumentteja lukemalla hekin aloittavat (tai pitäisi aloittaa).
vmoi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Su 10.05.2015 21:11

Re: 190E 2.3-16v asiantuntija haussa

Viesti Kirjoittaja vmoi73 »

Tuolta kannattaisi kysyä, osaisiko Juho tehdä alustalle jotain :

http://paja.nobull.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
R129 500SL 1989 (MR)
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: 190E 2.3-16v asiantuntija haussa

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Etupään säätö perän lisäksi taitaa olla harvinainen 2,3 mallissa (takapään sls:n lisäksi), joten osaamista harvassa. Itselläni pelkkä sls takana. Itse lähtisin etsimään vikaa sähköohjauksesta jos kaikki mykkänä. Itse hydrauliikka yksinkertainen ja viaton jos osat kunnossa. Ohjauskytkin, pumppu, öljy kiertää,hydraulit, tason säätö ohjain, paluupiiri.
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: 190E 2.3-16v asiantuntija haussa

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Tutustuin linkitettyihin tehtaan dokuihin (lähinnä toiminnallinen kuvaus 32-0501.pdf). Periaatteessa siinä on laitettu normaali hydraulinen tasonsäätöjärjestelmä myös etuakselille ja mukana on myös ASD taka-akselille. Kallistuksen vakaajassa kiinni olevan säätötangon tilalla on hydraulielementti, jonka pituutta säädetään kojetaulun sähkökytkimellä ohjaten. Kojetaulun napin yläreunaa painamalla tanko lyhenee ja alareunasta pitenee. Normaalitilassa pituus on jousivoiman avulla keskellä.

Siis sähkökytkimellä ohjataan hydrauliyksikköä joka säätää hydr.sylinterin pituutta, joka mekaanisesti kääntää hydr.venttiiliä, joka säätää jousipallojen ja iskareiden painetta. Aikas hauskan värkin ovat autoinsinöörit kehitelleet. :roll:

Varmasti hieno peli toimiessaan. :thumbup:
Vastaa Viestiin