Taka-apurungon irroitus
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti 29.08.2017 08:46
Taka-apurungon irroitus
Pitäisi irroittaa apurunko takaa että saa vanhat bensaputket irti ja uudet paikalleen.
Enpä ole ennen tuota tehnyt niin oliskohan foorumin mersuvelhoilla vinkkejä miten se kannattaisi tehdä?
Onnistuuko pihalla vai pitääkö saada nosturille?
Kyseessä siis w123 230E 1984.
Enpä ole ennen tuota tehnyt niin oliskohan foorumin mersuvelhoilla vinkkejä miten se kannattaisi tehdä?
Onnistuuko pihalla vai pitääkö saada nosturille?
Kyseessä siis w123 230E 1984.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5677
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: Taka-apurungon irroitus
onnistuu pihalla
Re: Taka-apurungon irroitus
Eipä siinä oikein muutakuin peräpää ilmaan ja pukkien varaan, ja hallitusti laskee akseliston maahan. Jousethan sitä pönnää alaspäin että varovaisuutta. Jos on tasonsäätö tai farmari niin iskareiden öljyletkut pitää irrottaa. Mutta riittäiskö tässä takakiinnikkeen irrottaminen ja tunkilla laskee perää alemmas että mahtuu ne putket sinne laittamaan.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti 29.08.2017 08:46
Re: Taka-apurungon irroitus
Eli perä pukeille, tunkki perän alle ja neljä 13mm pulttia irti että perän kannake irtoaa rungosta? Joustaako ne apurungon etupään puslat miten paljon? Sitähän ei tarvis saada alas kuin viitisen senttiä sen bensa/jarruputkikannakkeen kohdalta että saisi sen irti, jos oikein kattelin... Ei välttämättä tarvis edes pakoputkea irrottaa.
Re: Taka-apurungon irroitus
Kyllä ne puslat pitäis sen verran joustaa, helpostikin. Tuleeko sulle kokomittaiset putket?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti 29.08.2017 08:46
Re: Taka-apurungon irroitus
Juu, ajattelin väännellä motonetin 8mm kupariputkesta orkkiksia vastaavat.
Se metalliputki banjoliittimineen joka yhdistää pumpun, suodattimen ja paineakun on kans huonossa hapessa mutta sitä ei uutta taida löytyä mistään?
Täytynee juotella jarruputkesta ja irtobanjoista se.
Se metalliputki banjoliittimineen joka yhdistää pumpun, suodattimen ja paineakun on kans huonossa hapessa mutta sitä ei uutta taida löytyä mistään?
Täytynee juotella jarruputkesta ja irtobanjoista se.
Re: Taka-apurungon irroitus
Saattaa vielä saadakkin alkuperäisenä, mersuun saa kyllä vielä hyvin kaikenlaista pienempää osaa. Voi toki tehdä itsekin, oikeastaan se justiin on kaikista mukavinta kun saa itse tehtyä hyvän ja alkuperäistä vastaavan osan.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Taka-apurungon irroitus
Ei ole kauan kun vaihdoin jarruputken W123:seen. Edestä taakse menevä putki. Polttoainelinjoja tullut myös uusittua noihin. Eli iskari ensin kuskinpuolelta yläpäästä irti. Auto pukeille. Rengas irti. Jarrusatula irti. Sitten perän takakannake irti ja laskee tunkilla apurungon alas. Sen jälkeen irrottamaan kiinnikkeitä. Yksi on vähän ahtaassa siellä apurungon päällä. Avoratasvaseliinilla voitelet putket ja laitat uudet paikoilleen. On vähän sotkuista, mutta kestävät sitten. Sitten lopuksi tunkkaat perän ylös ja laitat takakannakkeen kiinni. Sitten jarrusatulaja rengas kiinni. Auto alas ja iskari kiinni yläpäästä. Jos tosiaan farkku niin irrottaa se iskariin tuleva öljyputki.
V123 & W123
V123 langin osia saa tarjota!
V123 langin osia saa tarjota!
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti 29.08.2017 08:46
Re: Taka-apurungon irroitus
Juu. Näillä opeilla putket irti, kiitos Heavy ja S202!
En rengasta ottanut irti eikä pakoputkeakaan tarvi irrottaa siihen että just saa sen putkikannakkeen irti sieltä apurungon takaa.
Ajattelin ottaa putket irti kokonaisena että saisin niistä hyvät mallit uusiin mutta olivat jo ihan niin lopussa että murtuivat irrotellessa poikki useammastakin kohdasta. Kannakkeen alta jokainen murtuma.
Ja tietysti se ihan priiman näköinen jarruputkikin alkoi tiputtaa sitten, kannakkeen alta sekin...
Vaikka parempi tietysti että nyt sen teki.
Mutta ei mene just millonkaan niinko Strömssöössä.
En rengasta ottanut irti eikä pakoputkeakaan tarvi irrottaa siihen että just saa sen putkikannakkeen irti sieltä apurungon takaa.
Ajattelin ottaa putket irti kokonaisena että saisin niistä hyvät mallit uusiin mutta olivat jo ihan niin lopussa että murtuivat irrotellessa poikki useammastakin kohdasta. Kannakkeen alta jokainen murtuma.
Ja tietysti se ihan priiman näköinen jarruputkikin alkoi tiputtaa sitten, kannakkeen alta sekin...
Vaikka parempi tietysti että nyt sen teki.
Mutta ei mene just millonkaan niinko Strömssöössä.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 13
- Liittynyt: Ti 29.08.2017 08:46
Re: Taka-apurungon irroitus
Nyt, lauantai-illan ratoksi kaipaan vahvistusta. Uudet putket väännelty ja paikoilleen aseteltu, ainoa mikä puuttuu on se 14mm letkunpätkä pensapimpulta siihen jakohässäkkään. Onkin kiven alla niin iso putki vaikkei pitkä tarttis ollakaan.
Mutta kysymykseen; tankin yläpuolelta ulos tuleva putki on huohottimelle menevä??
Alapuolelta lähtevä on paluuputki??
Nyt siis puhutaan niistä kahdesta vierekkäisestä tankin vasemmalla puolella menosuuntaan katsoen.
Moottorin päässä lähempää venakoppaa lähtevä letku on paluu??
Kiitos jo etukäteen.
Mutta kysymykseen; tankin yläpuolelta ulos tuleva putki on huohottimelle menevä??
Alapuolelta lähtevä on paluuputki??
Nyt siis puhutaan niistä kahdesta vierekkäisestä tankin vasemmalla puolella menosuuntaan katsoen.
Moottorin päässä lähempää venakoppaa lähtevä letku on paluu??
Kiitos jo etukäteen.