Pari juttua askarruttaa näissä vanhemmissa 722.1 -automaattilaatikoissa. Välitykset näyttäisi tämän linkin: https://www.vfw123.de/node/167 perusteella olevan samat lähes kaikissa versioissa. Mutta onko tietoa, mitä eroja on esim. 280E ja 250 versioiden perässä olleissa 722.112 ja 722.113 laatikoissa? Onko turbiinissa eroa? Onko eroa, jos on ruiskukone tai kaasariversio? Onko vaihtokohdissa eroa vai mitä ihmettä ovat erot?
Erityisesti kiinnostaa nyt tosiaan erot 280E ja 250 välillä (ruisku vs. kaasari ja muutenkin eri koneet).
Automaattilaatikoiden 722.1 versioiden erot
Automaattilaatikoiden 722.1 versioiden erot
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: Automaattilaatikoiden 722.1 versioiden erot
Minulla on hallussani vuonna 1975 julkaistu vehon suomentama MB-Automaattivaihteiston toimintaselostus.
Siinä on käsitelty niin k kuin w vaihteistot.
Mitään erittelyjä siinä ei tehdä eri konevaihtoehtojen suhteen.Jonkinlaisella kokemuksella arvelen samalle väännölle mitoitettujen vaihteistojen olevan samanlaisia keskenään, alipainemodulaattorin ja venttiilikoneiston kalibrointeja lukuunottamatta.
Vaihtokohdat tehdään yleensä moottorin kierrosluvun suhteen, eli perävälitys ei kauheasti muuta vaihtotarvetta.
Suunnilleen samankokoisen koneen perästä oleva vaihteisto siis käy suoraan tilalle ja vaihtamisen hienosäädön voi sitten tehdä haluamakseen modulaattoria säätämällä, joka mersuissa onnistuu jopa ilman työkaluja.
Oma osaamiseni toki painottuu amerikkalaisiin automaattivaihteistoihin, mutta eivät mercedeksen vaihteistot vallan vieraita ole niin työn kuin harrasteenkaan puolesta.
Siinä on käsitelty niin k kuin w vaihteistot.
Mitään erittelyjä siinä ei tehdä eri konevaihtoehtojen suhteen.Jonkinlaisella kokemuksella arvelen samalle väännölle mitoitettujen vaihteistojen olevan samanlaisia keskenään, alipainemodulaattorin ja venttiilikoneiston kalibrointeja lukuunottamatta.
Vaihtokohdat tehdään yleensä moottorin kierrosluvun suhteen, eli perävälitys ei kauheasti muuta vaihtotarvetta.
Suunnilleen samankokoisen koneen perästä oleva vaihteisto siis käy suoraan tilalle ja vaihtamisen hienosäädön voi sitten tehdä haluamakseen modulaattoria säätämällä, joka mersuissa onnistuu jopa ilman työkaluja.
Oma osaamiseni toki painottuu amerikkalaisiin automaattivaihteistoihin, mutta eivät mercedeksen vaihteistot vallan vieraita ole niin työn kuin harrasteenkaan puolesta.