kaaleppi 70 kirjoitti:Öljynpaine mittarin putki pitää myös irrottaa
Ja se pitää muistaa myös kiinnittää takaisin...
Jos en väärin muista niin tuolla tapaa (kahdella teräslangalla, joissa taitteet) irrotin useampaan kertaan.
Videolla tosin 124... https://www.youtube.com/watch?v=ldVrW7LB__Y&t=135s" onclick="window.open(this.href);return false;
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Mitenkäs tuohon laitokseen vaihdetaan kiilahihnat? Ilmeisesti tuulettimen ropelli pitää saada jotenkin tieltä pois, niin sitten saisi molemmat hihnat vaihdettua? Laturilla on kaiketi kiristin se kierretanko siinä etupuolella? Onko Ohjaustehostimella jotain kiristystä, vai pitääkö irrottaa joku osa että hihnan saa paikalleen?
Jos se on tommoinen:
niin kyllä, laturin remmi kiristetään laturissa olevalla hammastangolla / siinä olevalla hammaspyörällä, jota kuusiokantapultilla pyöritetään. Ja tietty on syytä löysätä ensin myös se akseli, jonka ympäri laturia kallistetaan.
Remmin saa kyllä melko varmasti siipien välistä pujoteltua pois ilman tuulettimen irrottamista. Tehostinpumpun kiristyssysteemiä en nyt muista, mutta päivänselvää on, että kyllä siinäkin on kiristyssysteemi, eli jotain löysäämällä sen remmin saa pois ilman, että mitään pitäisi irrottaa. Jos se pumppu on samanlainen kuin tässä jenkkimallin W123:ssa, niin tossa on kuvia ruuveista, joita pitää löysätä sekä kiristysruuvista myös: https://www.pelicanparts.com/techarticl ... ebuild.htm
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
DJSigma kirjoitti:Mitenkäs tuohon laitokseen vaihdetaan kiilahihnat? Ilmeisesti tuulettimen ropelli pitää saada jotenkin tieltä pois, niin sitten saisi molemmat hihnat vaihdettua? Laturilla on kaiketi kiristin se kierretanko siinä etupuolella? Onko Ohjaustehostimella jotain kiristystä, vai pitääkö irrottaa joku osa että hihnan saa paikalleen?
Ei tartte ropeleita irrotella. Kunhan tutkit hetken niin selviää. Laturin hihna on helppo nakki ja muistaakseni tehostimen hihnan kanssa piti hieman etsiä löysättäviä pultteja, mutta äkkiä nekin löytyy...
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
No olipahan show. Kyllä sieltä muutama avattava pultti löytyi niin lopulta alkoi laitteet liikkumaan, ja sai hihnat vaihdettua. Tai siis hommahan lankesi niin ajankohtaiseksi, että eilen illalla jäi laturin hihna johonkin matkalle, niin vain toinen tarvitsi vaihtaa...
Noinhan se hyvin pitkälti meni kuin linkin kuvissa.
Tuulilukon vetokahva katkesi ja jäi käteen peltiä avattaessa, vähän meinasi aiheuttaa ylimääräistä kiroilua.
Mitenkäs tuo takalasin lämmitin, onko sen johdot löydettävissä jostain C-pilareiden verhoilun alta kovin helposti?
Morjes
Lämppärin piuha löytyy kyllä jostain pilarin verhoilun alta. Siinä päällä näkyvissä on joku sydeemi joten pitäs jo avaamatta löytyä oikea paneeli minkä irroittaa. Maata se lämppäri saa rungon kautta.
On myös mahdollista jos auto on tuotu ulkomailta jostain lämpimästä maasta että takalasin lämppäriä (joka on lisävaruste) ei ole lainkaan asennettu. Se johtosetin, nappulat ja releet kyllä asentelee vielä aika helposti jäljestäpäin kuka tahansa.