W124 perästä kuuluu, jälleen... Ja vähän käyntiasiaakin

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
tjl
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 08.08.2018 07:51
Paikkakunta: Tuusula

W124 perästä kuuluu, jälleen... Ja vähän käyntiasiaakin

Viesti Kirjoittaja tjl »

Olen kahlannut aiempia topikkeja aiheesta, ja tehnyt toimenpiteitä niistä saamien vinkkien mukaan.

Tuore hankinta 1989 230E (ASD), reilu 100k mittarissa ja saatan kunnosta jopa sen uskoa. Yleisesti alustaltaan ja kokonaisuudeltaan erittäin siisti ja napakka paketti. Jo koeajolla ennen kauppoja huomasin aivan pienen äänen perän suunnalta ja otin sen ensimmäiseksi huoltokohteeksi.

Aikamoisen väännön jälkeen proput auki ja öljyt pihalle. Todella paksua ja mustaa tököttiä sieltä tulikin. Uudet oikeat ölpät lisäaineen kera sisään ja kokeilemaan. Nyt kun olen pari sataa ajanut öjynvaihdon jälkeen on ääni voimistunut. Alkaa vajaa 30km/h matalana jurinana ja nousee 70km/h korkeaksi ujellukseksi. Ääni vaimenee, mutta ei lakkaa, kun nostaa kaasuntai vaihtaa vapaalle. Edestä kardaanin rätti oli risa ja on vaihdettu, keskilaakerin kumi on ehjä ja laakeri vaikuttaa ulkoiseti olevan ok. Olen koittanut ajaa perä ylhäällä ja kuunnella ääntä ja se kuulostaisi tulevan taaempaa, kuin keskilaakeri. Huohotinputki on auki. Kardaanista kun pyörittää varovasti edestakaisin, on rättinivelen pinnalta katsottuna reilun sentin verran tyhjää, ennen kuin ottaa välitys kiinni.

Kysymykset kuuluvat:
Voinko diagnostoida vian pudottamatta perää, laakerivamma vai välitys sökö?
Jos hankin purkuperän, miten tiedän, että se ei ole samanlainen ulisija?

Sytkäosat (Bosch) ja yj-rele uusittu, bensansuodatin sekä ilmanputsari vaihdettu ja ajettu tankillinen polttoainejärjestelmän puhdistajan kanssa. Kylmänä ja kuumana käynnistyy mainiosti. Puolilämpimänä saa sahata moneen kertaan ja käynnistyy vasta kun painaa kaasun hitaasti pohjaan startatessa. Kun käynnistyy, niin röpeltää. Myös lämpimänä pientä tyhjäkäynnin epätasaisuutta.

Mistä seuraavaksi etsimään vikaa? Joku tyhjäkäynti- tai ryyppyanturiko, missä ja minkälainen? Nämä ruisku- ja elektroniikkajutut eivät ole minulle kovin tuttuja, joten toivon "rautalankavastauksia"
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 perästä kuuluu, jälleen... Ja vähän käyntiasiaakin

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kuulostaa alkavalta laakerivialta tai kuivana pyörivältä stefalta perässä tai pyörännavassa. Koska kyseessä ASD perä niin kalliiksihan se tahtoo tulla. Jos ääni ei häiritse yleisimminllä ajonopeuksilla 70-110 alueella niin itse ajelisin vaan menemään kunnes lasahtaa kokonaan tai alkaa häiritä myös suuremmilla nopeuksilla. Peruskorjattuja periä löytyy saksan eBaystä muistaakseni alkaen 699 eur hintaan.

Käyntihäiriöjuttuun liittyen täytyisi tietää onko katalysaattorilla vai ilman? Jos ilman niin silloin pitäisi käyttää huollossa jossa polttoaineseos säädettäisiin jäännöshappimittarin kanssa. Jos auto on katilla, niin lambda-anturi saattaa olla entinen. Myös ilmamäärämittarin potikka saattaa olla kulunut mikä on aika yleinen vika näisssä.
tjl
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 08.08.2018 07:51
Paikkakunta: Tuusula

Re: W124 perästä kuuluu, jälleen... Ja vähän käyntiasiaakin

Viesti Kirjoittaja tjl »

Kiitoksia vastauksesta, katillahan tuo on. Missä ja minkä näköinen tuo "ilmamäärämittarin potikka" on?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 perästä kuuluu, jälleen... Ja vähän käyntiasiaakin

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ilmansuodatinkotelun alla
https://forums.mbclub.co.uk/threads/ke- ... nt.176748/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin