Se toinen latomersu - W110 '64

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja Zac »

Sammutinvivun liikkeet / asento pitää joo tarkistaa, ettei sammuta kaiken aikaa...
Kannusta polttoaineen syöttö on tipsi jonka sain tänään myös puhelimessa vanhalta mersumieheltä - eli lisää pisteitä tuolle.
Ja tuon kuumailmapuhaltimen käytön heitti itse asiassa eilen yksi jenkkiharrastaja aiheesta jutellessa:)

Ei se buusteri tosiaan pakollinen ole, saa siihen käyvän auton viereen eli voi antaa hyvillä
kaapeleilla virtaa myös. Harmi että taitaa mennä alkavan viikon lopulle ennen kuin pääsee jatkamaan harjoitusta!
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Itse olen lyönyt monta värkkiä tulille ihan liekkihehkulla,
eli sanomalehti tulille imusarjaan.

Siitä ne on sitten yleensä lähteneet käymään
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Oikeat venttiilin välykset on imu 0,10mm ja pako 0,30mm. Uskon että venttiilit säätämällä mersu käynnistyy.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ei tarvi nuotiota tehdä - löytyy sekä kuumailmapuhallin että sähköä kohteesta :)

Välyksistä kuulin myös että 0.15mm ja 0.35mm... Olisiko eroa 190D ja 200D koneilla, vai onko tuossa hiukan vaihteluväliä?
Tärkeintä kait on ettei imupuolen venttiilit kanna.

Ensi launtaiaamuksi, on seuraava retki suunnitteilla, silloin mersu käymään!
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja Zac »

Lauantaiksi pitäisi myös selvitellä miten avata siipparin peräkontti??

Eli tilanne on: siitä pyöreäpäisestä peräkontin avaimesta on vain tynkä jäljellä - ja katkennutta palaa ei ole toistaiseksi löydetty:-( Peräkontin "lukkopainike" ei painu kuin vähän matkaa, eikä myöskään pyöri muilla kokeilluilla avaimilla. Olisko siis jumissa, mikä selittäisi myös katkenneen avaimen(?)

Mikä siis avuksi? Rakenne on pahuksen umpinainen, vaikea päästä ronttiin rikkomatta mitään isosti? :shifty:
Sitten kun rontin saisi auki voisi viedä lukon lukkoliikkeeseen ja teettää siihen uuden avaimen.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja Zac »

No niin, eilittäin sitten uuteen yritykseen - "josko mersu tänään tulille?" mielessä :)

Kaikenlaista tykötarvetta oli matkaan (puoli tuntia kotoa tosin vain) varattuna:
- Rakotulkki ja 14 MB-venttiiliavaimet (välysten säätöön: 0,10 ja 0,30)
- Uusi diesel-suodatin (joka tosin olikin 200D eikä 190D sopiva...)
- Akut (2) täynnä + kunnon rekkakaapelit lainattuina!
- Kuumailmapuhallin + jatkojohto
- 5L kannu dieseliä + letkua suoraan syöttöön
- Muuta tarpeellista kuten työkalut ja led-lamppu...

Ensi töiksi sitten venttiilikoppa auki ja venttiileitä säätämään. Kyllä tämä tarpeellinen homma
olikin, koska kaikista 8 venttiilistä yksi oli "säädöissään", muut käytännössä enempi vähempi
kantavan puolella. No, tämä vaihe sujui ongelmitta.

Polttoainesuodatin oli tarkoitus vaihtaa, mutta kävi ilmi että W110-dieseliin onkin kahta eri
kokoista suodatinta - ja matkassa oli sitten se väärän kokoinen... Päätin syöttää tavaraa suoraan
kannusta, jolloin kävi ilmi että kudosletku pa-putken ja pumpun välissä tihkasee dieseliä, ja jos
se tihkaseen niin siitä menee sitten myös ilmaa sisään... Onneksi oli letkua mukana joten liitin
sen suoraan banjoon ja toisen pään laitoin syvälle pyttyyn. Sitten koitettiin ilmata käsipumpulla
hyvin, pumppasin ensin suodattimen ilmaruuvista ja pyöräytettiin sen verran että myös suutinten
putkista tuli tavaraa ulos.

No sitten yrittämään käymään, poika puhalteli kuumailmapuhaltimella imusarjan putkeen samalla
kun itse hehkuttelin ja starttailin. Kone ryki eli lupaili aina välistä mutta ei jaksanut lähteä tulille.
Aikansa pyöritettiin vain kahdella akulla, mutta sitten alettiin antaa toisella käyvällä autolla
suoraan apuvirtaa. Tämä saikin myllyyn entistä enemmän kiekkaa.

Mutta ehkä korkeammasta jännitteestä johtuen, tai sitten siitä että lupaili vielä enemmän kuin
aiemmin, niin startti alkoi antaa aina liian varhain periksi. Ei se siis "kurauttanut" mutta tipautti
aina päältä kun tuli 2-3 onnistunutta potkua koneesta sarjassa... Tämä saattaa tarkoittaa
että startti ei ole ihan tikissä (kuulat pentaxissa likaiset tms.?)

Varmaankin vielä tuota kokeillaan kolmannenkin kerran käymään, mutta tällä tiedolla voipi
olla melko hankalaa tällä startilla? Tietty jos on vahva vääntävä akku, jossa silti melko
alhainen napajännite, voisi tuo startti kestää pitempään matkassa? Ongelma kun alkoi ilmetä
erityisesti vasta kun toinen auto vieressä syötti sinne jatkuvasti n. 14V (varmaan sekin toki
notkahtaa startin aikana).

Mutta tälläistä, "niin lähellä mutta niin kaukana!" :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Unohda niiden suodattimen kanssa turailu.

Ohita suoraan koko järjestelmä.

Koititko ilmata vielä tänään?
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Ja käymään et saa ellet ilmaa suuttimen korkeapaine putken päästä.


Jaa. Siitä olikin jo yritetty.

No. Ilmaa se rykii vielä jostakin.
Kokeile pilotilla.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kyllä sitä ilmata koitin useampaan otteeseen, käsipumpun tuntuma oli jo aika "napakka" (ja narahduksiakin sai kuulumaan)
mikä vaikutti siten siltä että pahasti ilmaa ei systeemissä enää olisi ollut. Ainakaan sen jälkeen kun vaihdoin ehyen
letkun (jonka jälkeen toki ilmasin uudelleen).

Startti-pilotti! Totta tosiaan, aikoinaan meillä oli MB 508D (tai parikin) ja siinä oli puolikiinteä starttipilottisysteemi cold startteja varten.
Sekään ei yleensä muutoin lähtenyt kylmästä käyntiin kuin parilla "tömssyllä" startti-pilottia:)
EDIT: tuollainen siis oli siinä:
Kuva

Startti-pilottia ensi kerralla matkaan siis... Miten paljon olette sitä imusarjaan sumuttaneet? Silloin ei taida uskaltaa yhtä aikaa kuumailman kanssa pelata, kun eikös tuo ole varsin helposti leimahtavaa tavaraa...? :problem:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Juu.

Älä anna silloin ilmaa sinne.
Oliko imusarjan läppä kunnolla auki kun käynnistit? Sehän on yhtä kuin kaasu tässä moottorissa....
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

No moottori käy tommosella pilotilla jos se ei saa kakkua.

Eli käynti loppuu / meinaa sammua kun sumutus loppuu.
Eka pyörität ja sitten heti alkaa suihkuttaa pilottia.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja Zac »

Niin, itse asiassa ei auta välttämättä edes hehkuttaa kun käyttää pilottia, koska sehän leimahtaa
jo hehkunkin voimasta. Olen kyllä kuullut myös varoituksia, että esikammio-dieselissä ei pitäisi
startti-pilottia käyttää (koska voi "räjähtää" siellä esikammiossa ikävin seurauksin...?)

Pari juttua jotka varmaan tarvii tehdä joka tapauksessa:
- Hakea se uusi pa-suodatin (tai ohittaa suodatin), epäilys on että syöttö ahistaa
- Vaihtaa uudet ja notkeat öljyt (tekee hyvää moottorille kuin kuin moottorille)
- Suutinputket auki ja "kuppiin" voi koittaa suihkuttaa vaikka aseöljyä, ja sitten pumpun painetta käyttäen niitä paremmin auki....?
(Yli 30v. säilytys on voinut tehdä noillekin tepposia)

Lopuksi jos ei muu auta, voisi vaihtaa toisen startin sinne, vaihtohommahan ei näissä ole kovin iso.
Muuta ei just nyt tule mieleen:)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

En tiedä niistä öljyjenkään kanssa lutraamisista.

Jos omistat jonkun asteisia puhaltimia jotka lämmittävät niin laita konehuoneeseen. Anna lämmittää vaikka 30 min.
Unohdat nyt ne suodattimet ja ohitat ne.

Sitten se kaasuläppä oikeasti auki ja kone pyörimään. Sitten pilottia.

Sen moottorin tahdon nähdä mikä jollakin tavoin räjähtäisi pilotista.

Virtaa suoraan autosta. Kato startin piuhat
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja Zac »

Autossahan olisi jopa lohkolämppäri... Mutta vanhan mallin johto pitäisi vaan jostain etsiskellä.

Suodattimen voisi toki alkuun ohittaa, mutta ostin nyt siihen eilen Motonetistä polttoainesuodattimen.
Kuitenkin sen pitää olla kunnossa ennen kuin alkaa enempi käytteleen.

En minäkään tuota esikammion rikkoontumista kovin isona riskinä pitäisi, jos on maltillinen sen pilotin kanssa:)

Positiivinen juttu muuten, eilen jo soittivat Aseman Lukosta että peräkontin avaimen teko siinä katkenneessa nysässä olleen
numeron perusteella onnistui...! Tietenkään ei ole mitään takeita että tuo oikeasti sopii, mutta tätä lähemmäs sopivaa tuskin pääsee...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Käykö jo?
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja Zac »

Priorisoin männä viikonlopun puuhat pääprojektiini (W111 220SE, lämpimässä tallissa...) vrt. tämän herättelyyn (matkan päässä, konehallissa jossa n. -10C)... :)

Mutta 3. yritys käynnistykseen on kyllä tulossa, jollei ens vkl niin seuraavana (tähän keikkaan tarvii aina varata tuollainen puoli päivää aikaa koska on n. 45min matkan päässä...)

Ens reissuun on varattuna jo uusi pa-suodatin, öljyt, peräkontin avain(!), sun muuta tarpeellista. Ehkä otetaan jopa 100% hyväkuntoinen startti matkaan.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja Juho »

Oikea suodatin kii sitten ilmaa kunnolla ja vielä ilmaa siten että löysää ruiskuputkea suuttimen päästä että naftaa tulee sieltä samalla kun kaveri starttaa näin tekee joka suuttimen kohdalla sit lähtee varmaan käyntiin. Tarkistaa hehkut että lämpiää jos yksikin on rikki niin mikään ei hehku
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja Zac »

Joo, nuo toimet tarvii tehdä kun menee 3. kerran (joka toden sanoo?) kerran yrittämään... Nyt ollut pääprojektin kanssa (ja töissäkin) kiireitä
niin ei ole ehtinyt muuta kuin pikaisesti tuolla autolla poiketa:

Kävin tosiaan autolla testaamassa teettämääni peräkontin avainta. Mallina oli vain pyöreäpäinen katkennut avain,
jossa oli kuitenkin jäljellä siihen meistetty numero:
Kuva

Aseman Lukkoon Sorinkadulle vein tuon tekoon (ja samalla pääprojektiin teetin pari avainta) niin perjantaina kun vein iltapäivällä
niin maanantaina jo soittivat että saisi tulla hakemaan. Eivät antaneet takuuta toimivuudesta.

Nyt sitten pääsin kokeilemaan ja - voila! Se lukkohan toimi tuolla avaimella oikein hyvin :lol:
Hiukan tunkkanen vaan oli perärontti kun ei ollut päältä 30v. taidettu tuulettaa... Pääsee sitten senkin siivoileen ja paremmin tutkimaan.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja Zac »

Viime viikonloppu oli vihdoin aikaa tälle hankkeelle... Perjantaina töiden jälkeen otin suunnan "maalle"
ja olin varustautunut sellaisilla välineillä ja asenteella että "nyt mersu lähtee käymään" :wink:

Kokolailla ensi töiksi vaihdoin ensin uuden polttoaineen hienosuodattimen. Sitä esisuodatinta autossa
ei siis ollutkaan, edelleen olin varautunut 5L kannulla dieseliä jonne laitoin suoraan letkun pään.
Vaihdoin myös tuoreet 15W40 öljyt koneeseen, että on heti alkuunsa voitelut kohdillaan.

Poika antoi vähän kuuilmapuhaltimella höökää imusarjaan ja eikun tuoretta akkua kiinni ja testaamaan!
Kyllähän se aika tavalla lupailikin, jopa useamman rykäsyn ja tilassa tuoksahti "oikealta" nokivasaran
pakokaasulta, niin kuin pitäisikin :mrgreen:

Jotenkin se startin toiminta vaan oli epätyydyttävää, ei oikein virrasta huolimatta antanut kunnolla kiekkaa.
Sitten kun siivoilin peräkontin niin sieltä löytyi myös toinen dieselin starttimoottori!
Kuva
Aloin uumoilla että olisiko tuossa auton nykyisessä starttimoottorissa hiilet lopussa?

Lauantaina tuli autolle katsoja eikä ollut siinä sitten mahdollisuuksia alkaa vielä starttia vaihtamaan.
Ja niinhän siinä sitten kävi että wanhan rouvan olikin määrä vaihtaa hiippakuntaa (ts. omistajaa...)
Lupasin vielä kuljetuksen määränpäähän :) .

Sunnuntaina sitten aamusta hakemaan traileria ja lastaamaan mersua kyytiin. Keli oli tälläiseen puuhaan aika mainio:
Kuva
Mersu siirtyi kauniisti vinssillä kyytiin ja tuli mukavasti perässä n. 50km siirtomatkan.

Auton mukaan lähti varsin mukava kasa varaosia, toiset renkaat, ym. Tästä on seuraavan hyvä
ottaa projektista koppia. Tiedä vaikka vielä tänä kesänä nähtäisii liikenteessä, rekkarilla ZZ-3xx :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Se toinen latomersu - W110 '64

Viesti Kirjoittaja Zac »

Jälkitoimitin vielä sähköpostilla suomenkielisen 190Dc käyttöohjekirjan PDF-formaatissa (löytyy myös .PPTX).
Jos joku tarvitsee tuollaista, laita YV. jossa email-osoite niin toimitan sähköisenä (for free!:)
Skannattuna PDF:ksi sen koko on vain n. 3Mt.

Laitoin siipparin ostajalle myös vähän osoitteita ja yhteystietoja mistä löytyy tarvittaessa W110:n osia.
Säästyy mukavasti aikaa ja vaivaa kun löytyy nuo valmiiksi tarpeen ilmaantuessa :wink:

Pieni ikävä tietysti ja morkkis "miksi edes myin" mutta onneksi on toinen siippari jonka alla voin yhä makoilla :lol:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin