W123 250 -79 sekalaisia pikkumurheita

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
DT1100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 17.09.2012 17:19

W123 250 -79 sekalaisia pikkumurheita

Viesti Kirjoittaja DT1100 »

Homma alkaa olla loppusuoralla ja katsastus siintää, kuitenkin eteen tuntuu tulevan loputtomasti puutteita ja avoimia kysymyksiä. No tätä kai se on, mobilismi..

Ensin sähköjä, kattoluukun ja takalasin lämmittimen katkaisijoihin tulee valokuituvalot ja muistaakseni oli niin että se lämmittimen katkaisija palaa himmeästi kun se on pois päältä ja kirkkaasti kun toiminnassa. Nyt kuitenkin pimeenä ja syttyy vasta, kylläkin kirkkaasti, kun laittaa päälle. Missä vika?

Kyseessä rattiautomaatti jossa vaihdenäyttö valolla kojetaulussa. Nyt pimeenä eikä löydy edes johtoa. Onko siinäkin valokuitu?

Kuuluuko kyseisen auton jäähdyttäjän molemmille puolille jotkut muovilaipiot likaantumista estämään? En muista sellaisia nähneeni enkä saa niitä silmiini myöskään tuon mallin videoita katsellessa. Joissakin malleissa sellaiset kuitenkin on.

Ja mistähän löytyisi moottorin alle tulevat suojapellit, onko vinkkejä?

Ja tuleeko kattoluukun sisäverhoilun alle joku levy? Siitäkään ei muistikuvaa mutta näin kuuluu väitettävän
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W123 250 -79 sekalaisia pikkumurheita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Aika hankalia kyssäreitä sulla...

Mä en ole tutkinut ton lämmittimen katkaisijan sielunelämää, mutta muistelen, että sen tosiaan pitäisi toimia juuri niin kuin kuvailit sen oikeaa toimintaa. Jos sinne tosiaan tulee kuitu, niin kaikesta päättäen siellä on joku mekaaninen juttu, joka päästää valoa enemmän, kun katkaisija on päällä -asennossa. Eli katkaisija irti ja auki ja katsoo, mitä sieltä löytyy? No ensin tietty varmistaa, että kuitu on perillä asti.

Mulla ei nyt tässä ole kytkentäkaavioita, niin ei pääse näppärästi tarkistamaan, mutta mun mielestä EPC:n kuvien perusteella näyttää siltä, että se vaihteennäyttöjuttu on oma yksikkönsä mittaristossa ja jos pitäisi arvata, niin arvaisin, että siellä on kyllä oma valonsa, eli ei kuitua. Mutta tää nyt ei tosiaan ole varma tieto. Kattoluukun verhoilun räjäytyskuvissa ei ole erikseen mitään levyä, eli ainakaan varaosana sellaista ei näyttäisi olevan tarjolla. Jos se on kiinteä osa varaosana saatavaan verhoiluun, niin sitä ei tuosta EPC:stä näe.

Moottorin alle ei tuu mitään peltejä. Tai en nyt tiiä, onko sellaiset lisävarusteena saanut, mutta vakiona ei ole.

Äkkiseltään en löytänyt mitään infoa jäähdyttimen muovijutuista, enkä ulkoa muista, mutta jos tykkää kelailla läpi W123 esitteitä, joista jotain lisätietoa voi löytyä, niin niitä on täällä:
http://oudemercedesbrochures.nl/W123.html
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W123 250 -79 sekalaisia pikkumurheita

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Siellä on yksi vastaava lamppu kuin lämmönsäätö paneelissa josta lähtee ne kaikki kuidut katkaisijoille. Jos en väärin muista, se on lämmön säätöpaneelin alla jossakin. Seuraa niitä kuituja niin löytyy.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Lapio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 28.11.2011 20:24
Paikkakunta: Kokkola

Re: W123 250 -79 sekalaisia pikkumurheita

Viesti Kirjoittaja Lapio »

Takalasin lämmittimen kytkimessä väittäisin olevan oman lampun, joka syttyy kun lämmitin kytketään päälle.
Se himmeä taustavalo taas toimii valokuidulla. Jos muut taustavalot toimii, on kuitu voinut irrota.

Löysin muuten vastaavaa kuitua työpaikalta hajonneesta vanhasta Vacon taajuusmuuttajasta. En ehtinyt kokeilla miten passaisi 123:een, kun myin auton.
C126 500 -88
855-T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W123 250 -79 sekalaisia pikkumurheita

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

DT1100 kirjoitti: Kuuluuko kyseisen auton jäähdyttäjän molemmille puolille jotkut muovilaipiot likaantumista estämään? En muista sellaisia nähneeni enkä saa niitä silmiini myöskään tuon mallin videoita katsellessa. Joissakin malleissa sellaiset kuitenkin on.

Ja mistähän löytyisi moottorin alle tulevat suojapellit, onko vinkkejä?
Mielestäni jäähdyttimen sivuille ei kuulu muoveja. Vasemmalle puolelle tulisi kapea automaatin (?) jäähdytin.

Muita suojapeltejä ei ole ollut saatavana kuin lisävarusteena teräksinen pohjapanssari.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W123 250 -79 sekalaisia pikkumurheita

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kattoluukun sisäverhoilun alla ei ole mitään levyä.
S124 300TE
S211 E500
DT1100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 17.09.2012 17:19

Re: W123 250 -79 sekalaisia pikkumurheita

Viesti Kirjoittaja DT1100 »

Kiitoksia kommenteista, taas helpottaa vähäsen. Jos kyssärit olis helppoja, osaisin itsekin vastata niihin... :D

Nyt sitten helpo tähän perään. Töötti on vähän hakusassa, siis vanha löytyy kyllä, mutta on pelkkä epämääräinen ruosteinen möykky eikä innosta pelastamaan. Sulakerasiassa lukee että automaatille on eri töötti ja puhutaan fanfaarista hornin sijaan. Onko tähän näkemystä?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W123 250 -79 sekalaisia pikkumurheita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ei kyl kuulosta tutulta, että juuri automaatille olisi erillistä tööttiä, mutta silleen se on, että näissä on vakiona ollut tuplatorvet ja lisävarusteena on voinut tilata toiset torvet varustekoodilla 452 (Fanfare zweiklang). Silloin kojelaudassa on kytkin, jossa torven kuva, ja siitä saa valita, soivatko tööttiä painettaessa tavalliset torvet vai fanfaaritorvet. Niissä on erilainen soundi; fanfaaritorvet ovat sellaiset ehkä enemmän melodiset ja ne vakiotorvet enemmän läpitunkevat ääneltään. Sekä vakio- että fanfaaritorvet ovat parit keskenään. Siis niitä on molempia kaksi kpl ja toinen niistä soi korkeammalta ja toinen matalammalta (siitä toi zweiklang, eli kaksiäänisyys).

Vakiotorvet ovat EPC:n mukaan tommoset:
Kuva

Ja fanfaaritorvet tommoset:
Kuva

Ja justiin noin kun ne tässä alemmassa kuvassa ovat, niin toinen on edessä alhaalla oikealla ja toinen vasemmalla. Muistelen, että vakiotorvet ovat siinä lähellä myös.

Vielä esimerkkinä, niin mulla oli autossa tommoset, kun se mulle tuli. Luultavasti eivät ole alkuperäiset, mutta jotkut tuontapaiset siellä varmaankin on ollut:
Kuva

Ja fanfaaritorvet oli poistettu kokonaan ja piuhat kytketty niin, että vain noi yllä olevat soivat riippumatta siitä, missä asennossa kojelaudan katkaisin oli. Koska kaikki johdot oli kuitenkin jätetty paikalleen, niin mä kytkin ne oikein ja hankin siihen fanfaaritorvet ja nyt toimivat, kuten kuuluu. Ne fanfaarit olivat jotain tuon tapaista:
Kuva
(kuvalaina Boschin sivuilta)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
DT1100
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 17.09.2012 17:19

Re: W123 250 -79 sekalaisia pikkumurheita

Viesti Kirjoittaja DT1100 »

Kiitoksia taas, alkoi valjeta. Mihin nuo normaalit Zweiklang-Hornit tulee?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W123 250 -79 sekalaisia pikkumurheita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Jees, kyllä nekin jossain siellä runkoaisojen etupäässä on, eli hyvin lähellä tuota paikkaa, johon EPC sijoittaa fanfaarit.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin