W123 Apurungon pulttien momentti
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti 22.01.2019 04:25
W123 Apurungon pulttien momentti
Kuinka tiukkaa tulee W123 apurungon pultit vetää runkoon kiinni?
Ammuin ne mutteri mopolla pohjaan mutta pohdein että saisiko olla tiukemmassa?
Mitä nyt rakennetta silmäilin niin puslien jäykkyys on vahvasti kiinni momentista.
Ammuin ne mutteri mopolla pohjaan mutta pohdein että saisiko olla tiukemmassa?
Mitä nyt rakennetta silmäilin niin puslien jäykkyys on vahvasti kiinni momentista.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W123 Apurungon pulttien momentti
nehän voi vääntää pirun lujaan kiinni, rasvaa pultti huolellisesti, laita jousi prikka pulttiin sitten vedon poisto levy ja paikalleen ja pirun lujaan kiinni, kannattas varmaan käsin vielä varmistaa pultin kiinnitys
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti 22.01.2019 04:25
Re: W123 Apurungon pulttien momentti
Jos jollain olisi W123 korjauskäsikirja käsissä niin voisi siitä katsoa minulle momentin. Tälläinen nöyrä pyyntö.
Re: W123 Apurungon pulttien momentti
Mulla on sellainen muistikuva että 240nm olis oikea momentti, lähellä se ainakin on. Pultin kireys ei pitäisi vaikuttaa mitenkään siihen kuinka paljon kumityynyt puristuu kasaan.
auto w123 200D/300DT vm, -81
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti 22.01.2019 04:25
Re: W123 Apurungon pulttien momentti
Asia selvä. Kiitän vaivan näöstä
Re: W123 Apurungon pulttien momentti
Hei
Tosi tiheäkierteinen pultti. Sekä alfamerin että heynes kirjat antaa momentiksi 119Nm.
TJ
Tosi tiheäkierteinen pultti. Sekä alfamerin että heynes kirjat antaa momentiksi 119Nm.
TJ
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 283
- Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38
Re: W123 Apurungon pulttien momentti
Hyvä ”hartiamomentti” on noissa toiminut oikein mainiosti. Jos ei mitään ”tuntoa” kuitenkaan ole näihin remonttihommiin niin sitten suosittelen käyttämään ihan momenttiavainta.. ei ole ihan mistään 5nm kiinni nämä momentit. Edellämainittua 119nm kannattaa siis suosia, se on varmasti oikein mainio.
-
- Uusi tuttavuus
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ti 22.01.2019 04:25
Re: W123 Apurungon pulttien momentti
Kiitosta vielä. Suurin vaiva momenteissa on yleensä kaivaa se tieto. Momenttiavaimen seinältä nostaminen on helpointa.
Näistä pulteista kulkee vaan niin erikoisia näkymyksiä. Ja yleensä se on kahden metrin jatkovarsi ja koko voimalla. Lähes vastaavaa tietoa on renkaan laakereiden kiritysholkin momentista. Siinä olen päätynyt sellaiseen että niin kauan kireämmäksi pikkuhiljaa kunnes välys on poissa laakerista.
En minä momenttiavainta yleensä käytä korin osiin.
Näistä pulteista kulkee vaan niin erikoisia näkymyksiä. Ja yleensä se on kahden metrin jatkovarsi ja koko voimalla. Lähes vastaavaa tietoa on renkaan laakereiden kiritysholkin momentista. Siinä olen päätynyt sellaiseen että niin kauan kireämmäksi pikkuhiljaa kunnes välys on poissa laakerista.
En minä momenttiavainta yleensä käytä korin osiin.
Re: W123 Apurungon pulttien momentti
Momentteja kannattaa miettiä hieman enemmän silloin kun liitoksessa on hyvin tiheä kierrä. Tiheällä kierteellä voima pultissa kasvaa enemmän ja yleensä liitokseen on jokin suunniteltu momentti. Muutenhan nämä normi M8,M10,M12 menee yleensä ihan hyvin sillä perstuntumalla.
TJ
TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W123 Apurungon pulttien momentti
ja isommat menee kokemuksellaMaastis kirjoitti:Momentteja kannattaa miettiä hieman enemmän silloin kun liitoksessa on hyvin tiheä kierrä. Tiheällä kierteellä voima pultissa kasvaa enemmän ja yleensä liitokseen on jokin suunniteltu momentti. Muutenhan nämä normi M8,M10,M12 menee yleensä ihan hyvin sillä perstuntumalla.
TJ
Re: W123 Apurungon pulttien momentti
Kopioi jostain sen pulttien maks kiristysmomenttitaulukon ja liimaa seinälle ja sen mukaan laittaa. Laakerien sun muiden kiristys nyt eri juttu mutta perus pultit kun vetää siihen mihin ne on suunniteltu niin ainakin pysyy.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W123 Apurungon pulttien momentti
Kireys tuolla tavalla on karkeasti arvioiden 50-1000Nm.christerekholm kirjoitti:Ammuin ne mutteri mopolla pohjaan mutta pohdein että saisiko olla tiukemmassa?
oulaistenliikenne.fi
Re: W123 Apurungon pulttien momentti
Itse suosin kyllä momenttiavaimen käyttöä etenkin pulttiliitoksissa jotka on moottorin tai voimansiirron osia. "Toisarvoisemmat" saattanee useimmiten mennä perstuntumalla... Ja tuo netistä tulostettu yleismomenttitaulukko on ihan hyvä lisä tallinseinälle. Töissä kun joskus tutkittiin ilman momenttiavainta tehtyjen pulttien kireyttä näissä pienemmissä kokoluokissa, niin pääsääntöisesti ongelma on enemmänkin kiristys liian lujaan... silloin helposti menty materiaalin myötörajalle ja pultti on saanut siipeensä. Näin se voi sitten huonolla tuuria rikkoutua.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5679
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W123 Apurungon pulttien momentti
tällänen
http://www.ruuvihankinta.fi/images/pdf/HRHMomentit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ruuvihankinta.fi/images/pdf/HRHMomentit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;