K-Jet ongelmia

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

K-Jet ongelmia

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Joo eli allekirjoituksen W123 230E:ssä on tullut hiukan ongelmia tuon K-jet ruiskujärjestelmän kanssa. Aloin kiinnitää huomiota viime syksynä erittäin korkeaan kulutukseen kaupunkiajossa, kun ennen pääsi tankillisella noin 750 km ennenkuin piti tankata, niin nykyään pääsee sen noin 450km. Tuossa joulukuussa auto ei mennyt leimasta läpi koska löytyi hiukan ruostevaurioita sekä myöskin polttoainevuoto polttoainepumpun ja polttainesuodatiimen välisessä putkessa. Tuon putken vaihdon jälkeen alkoivat starttiongelmat. Kylmän lähtee jotenkuten käyntiin pienen sahauksen jälkeen, mutta lämpimän saa sitten olla kaasupoljin puolittain pohjassa että jaksaa käynnistyä. On käyty koko sytytysjärjestelmä läpi ja vaihtoon menivät virranjakajan kansi ja pyörijä, Johdot olivat kunnossa, myös tulpat vaihdettu 1500km sitten. Eli mikäs tuolla polttainepuolella voi sitten olla vikana? Polttoainepumppu on testattu ja se kehtittää hyvin painetta (yli 6bar) Sain myös käytetyn määräjakajan Putkisaaren Jaakolta.

Ehdotuksia mitä seuraavaksi tarkastukseen?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: K-Jet ongelmia

Viesti Kirjoittaja Karel »

Polttoainepumpun takaiskuventtiili ja sitä seuraavana linjassa oleva paineakku. Paras tapa todeta molempien kunto yhtä aikaa on liittää painemittari märäänjakajan tulolinjaan ja käynnistää auto. Sammuttamisen jälkeen ei paine saa laskea havaittavasti 10-15 minuutin aikana ja puolen tunnin kuluttua pitää painetta olla vielä yli puolet jäljellä.
Jos paineet katoaa, paineakun kalvon tiiviyden voi tarkistaa irrottamalla hukkaputki/letku, joka menee paluuna paineettomalle puolelle. Jos siitä tulvii polttoainetta kun pumpun aktivoi, kalvo on rikki. Osaa on lähes mahdoton korjata, joten se on uusittava.

_________
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: K-Jet ongelmia

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Karelin perusteelliseen vastaukseen lisään, että suuttimet (sylinterisuuttimet tai ryypyn suutin) ovat toinen paikka jotka voivat vuotaa. Kaikissa tapauksissa oireena on vaikea käynnistys lämpimänä.
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 309
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Re: K-Jet ongelmia

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Jos vika on paineakussa, niin se käsittääkseni oireilee juuri päinvastoin eli kylmäkäynnistys on hankalaa, kun paineet on karanneet. Millä korvasit vuotavan putken ja vaihdoitko uuden polttoainesuodattimen?
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: K-Jet ongelmia

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Kimi kirjoitti:Jos vika on paineakussa, niin se käsittääkseni oireilee juuri päinvastoin eli kylmäkäynnistys on hankalaa, kun paineet on karanneet.
Kyllä näinkin, mutta nopeasti ehjä pumppu umpinaiseen järjestelmään paineet generoi, kuten tapahtuu jokaisessa kylmäkäynnistyksessä, jolloin paineet ovat nollassa. Vuotava systeemi (paineakku, takaisku, suutin) aiheuttaa lämpimässä koneessa bensan höyrystymisen suuttimessa, jolloin järjestelmäpaine ei saa suuttimia auki eikä sylinteri ruokaansa. Paineakun tarkoitus on ylläpitää systeemissä paine sammuttamisen jälkeen, jottei höyrystymistä tapahdu (perusfysiikkaa: paine nostaa kiehumispistettä). Paine tulee ylläpitää kunnes kone on jäähtynyt bensan kiehumispisteen alapuolelle. Tämän tarkkailuun Karelin ehdottama painemittari on erinoimainen laite.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: K-Jet ongelmia

Viesti Kirjoittaja Karel »

Vuotavat suuttimet antavat myös kuvatun kaltaisia oireita, mutta ne tulevat yleensä hiipien ja ajan kanssa. Epäily kohdistuu sinne pumpun seuduille kun vika kulemma oli tullut äkisti ja sen jälkeen kun yhtä putkea siellä oli rukattu.

Vuotava paineakku tai takaiskuventtiili tekee juuri startin lämpimänä vaikeaksi, koska nopeasti putoava paine antaa bensan höyrystyä kuumissa suutinputkissa. Kylmänä käynnistyy vähän helpommin kun starttisuutin aukeaa ja nopeuttaa bensan saantia. Ei korkeat paineet siellä kuitenkaan montaa päivää pysy vaikka kaikki olisikin kunnossa. Tärkeintä on, että putket pysyvät täynnä polttoainetta paineen alla niin kauan kun moottori on lämmin.


_____________________
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: K-Jet ongelmia

Viesti Kirjoittaja Karel »

No niin, Efraim jo ehtikin selventämään kuvion. Kiitos!
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Kimi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 309
Liittynyt: Ma 28.11.2005 19:14

Re: K-Jet ongelmia

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Efraim kirjoitti:
Kimi kirjoitti:Jos vika on paineakussa, niin se käsittääkseni oireilee juuri päinvastoin eli kylmäkäynnistys on hankalaa, kun paineet on karanneet.
Kyllä näinkin, mutta nopeasti ehjä pumppu umpinaiseen järjestelmään paineet generoi, kuten tapahtuu jokaisessa kylmäkäynnistyksessä, jolloin paineet ovat nollassa. Vuotava systeemi (paineakku, takaisku, suutin) aiheuttaa lämpimässä koneessa bensan höyrystymisen suuttimessa, jolloin järjestelmäpaine ei saa suuttimia auki eikä sylinteri ruokaansa. Paineakun tarkoitus on ylläpitää systeemissä paine sammuttamisen jälkeen, jottei höyrystymistä tapahdu (perusfysiikkaa: paine nostaa kiehumispistettä). Paine tulee ylläpitää kunnes kone on jäähtynyt bensan kiehumispisteen alapuolelle. Tämän tarkkailuun Karelin ehdottama painemittari on erinoimainen laite.
Joo, tuo on kyllä tosi, että nopeasti paine nousee pumpulla. Tuo paineakku käy myös W124 mallista. Helpommin löytää käytettynä sellaisen.
"Kerrotko ampujan epävirallisesti, Mersumiesten kesken?"
-Komisario Eero Jansson-
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: K-Jet ongelmia

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Polttoaine suuttimet on vaihdettu noin 3 vuotta sitten. Ostin ne Veholta ja siinä samalla uusittiin myöskin pohjatiivisteet. Lisäyksenä tuohon avausviestiiin että kun ajaa tietyn aikaa moottoritie nopeutta 80-100 KM/H ja palaa takaisin taajama nopeuteen ja pysähtyy ensimmäisiin liikennevaloihin niin silloin tulee aika voimakas Bensan haju auton sisätiloihin.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: K-Jet ongelmia

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Kimi kirjoitti:Jos vika on paineakussa, niin se käsittääkseni oireilee juuri päinvastoin eli kylmäkäynnistys on hankalaa, kun paineet on karanneet. Millä korvasit vuotavan putken ja vaihdoitko uuden polttoainesuodattimen?
Putken pätkän ostin Veholta ja suodatin vaihdetiin myös samalla kertaa. Myös suodatin on ostettu Veholta.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: K-Jet ongelmia

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Kone käy myös rikkaalla, jos bensa haisee ja kulutus on noussut. Tähän syynä voi olla väärä ohjauspaine määräjakajalle. Ehdotan että asennat kaksi pientä painemittaria järjestelmään, toinen bensan tuloputkeen ja toisen ohjauspainelinjaan. Niiden avulla selvinnee monta vikaa.

Voihan olla että suodatin/pumppupaketin rempan aikana järjestelmään on päässyt roska, joka väärässä paikassa aiheuttaa näitä oireita.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: K-Jet ongelmia

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Tänään vien mersun tuonne Autokorjaamo Harklin nimiseen firmaan. Katsotaan saavatko sen kuntoon.. :roll:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Vastaa Viestiin