W109:n ilmajousituksen venttiilit

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

W109:n ilmajousituksen venttiilit

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuli yhtäkkiä mieleen kaivaa pari päivää sitten W109:n ilma-alustan korkeudensäätöventtiilit esiin varaston uumenista ja tutkia mikä niissä on vikana. Ruuvasin vuorotelleen jokaiseen kolmeen säätöyksikköön ilmapussin liittimeen paineletkun kiinni, upotin vesiämpäriin ja paineistin vekottimen. Jokaisessa yksikössä käyttövivun nivellaakerin tiiviste vuoti ja yhdessä paineensyöttöpuoli vuoti. Näitä yksiköitähän saa huollatettua Jenkeissä 600$ kappalehintaan, mutaa ajttelin tutkia saisiko nämä itse korjattua. Tuumasta toimeen ja räjäytin koko yksikön ja sen sisältämät kokoonprässätyt venttiilit osiksi.

Kuva

Yksikön toimitakuvauksen on Martin Werminghausen selivittänyt aika tyhjentävästi: http://www.600airsuspension.com/resourc ... hausen.pdf

Sivulla: http://600airsuspension.com


Venttiiliyksiköitten kumitiivisteet olivat kovettuneet, joten käväisin hakemassa uusia laakeriliikkeestä. Pienimmät tiivisteet on kyllä todella pieniä. M10 mutteri on antamassa vertailukohdan...

Kuva

Pitää nyt kokeilla tähän ensimmäiseen taitella vain venttiiliyksiköiden prässätyt reunat takaisin kasaan. Myöhemmin voisi teettää tai tehdä itse pronnsisia uusia venttiilin runko-osia. Ei ne niin monimutkaisia osia ole.

Timppa
Viimeksi muokannut unski, Pe 22.03.2019 08:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W109:n ilmajousituksen venttiilit

Viesti Kirjoittaja karra »

Hieno juttu. Mekaanisen ruiskutuspumpun lisäksi tuo ilmajousitus on sellainen osa-alue josta tietämys Suomessa on kortilla. No, pumppujahan on jo parillakin taholla mielestäni elvytetty jo...

Noita pieniä o-renkaita on myös ilmajousituksen pääventiilissä. Minulla siitä vuoti pari karaa jotka oli helppo avata kun venttiili oli hyvin käsillä, siitä jo 10 vuotta aikaa tosin... pääventtiili on edelleen vähän halvaantunut. Sain silloin sinulta ohjeita jolla sen sai itse venttiilistä säätämällä toimimaan jotta ajoasento on normaali etukenon sijasta, mutta korkeudensäätö edessä ei enää toimi :|
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109:n ilmajousituksen venttiilit

Viesti Kirjoittaja unski »

karra kirjoitti:... pääventtiili on edelleen vähän halvaantunut. Sain silloin sinulta ohjeita jolla sen sai itse venttiilistä säätämällä toimimaan jotta ajoasento on normaali etukenon sijasta, mutta korkeudensäätö edessä ei enää toimi :|
Siis sinulla ei toimi edessä toinen ajokorkeus ja takana sitävastoin toimii, niinkö? Kyseessä on todennäköisesti tukkeentunut ohjauspaineen linja edestä, sillä etu- ja takapään korkeussäädön ohjauspaine tulee pääventtiilin samasta lähdöstä. (Kuvan pääventtiilin lähtö n.4)
B19798E8-9D70-428C-B573-1D6725266295.jpeg
Timppa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin