W460 MB-G 1981 M115 ja turbo, ahdin, ahtaminen

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
JR-MB-G
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 17.04.2019 19:11

W460 MB-G 1981 M115 ja turbo, ahdin, ahtaminen

Viesti Kirjoittaja JR-MB-G »

Hei,

Tarvitsisin hieman lisää vääntöä, nyt meno peräkärryn kanssa on hyvinkin vaivalloista.

Tietenkin ehkä autoon ei muutostöillä pitäisi edes koskea.

Mutta varmaan jollakin on kokemusta pienestä ahtamisesta. Eli noin 50 heppaa ja 100 - 150Nm vääntöä lisää tarvittaisiin nykyisten 90 hepan 167Nm päälle. Kaasutin on Strömberg 175CDT.

Niin myös pakosarja on hieman halki, niin siinäkin mielessä ennen sen uusimista kiinnostaisi pienpaine turbottamisen selvittäminen.

Etukäteen ohjeista ja vinkeistä kiittäen.

t.janne
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W460 MB-G 1981 M115 ja turbo, ahdin, ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kannatettava ajatus - ei kaikkien oldtimer-mersujen tarvitse olla museoautoja tai edes alkuperäisiä - käyttötarkoitus ratkaisee tässäkin! :wink:

Uskon että löydät tähän (wanhankin) bensakoneen turbottamiseen parhaat winkit siirtämällä tämän kysymyksen osioon:
Etusivu » MB-Keskustelut » Turbot

Tässä Oldtimer-osiossa kun on keskustelijat lähinnä meitä "pussihousuja" ja wehkeetkin hyvin pitkälti turbottomia.... :mrgreen:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W460 MB-G 1981 M115 ja turbo, ahdin, ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Laita tosiaan aihe Turbot osioon!

Helpohko toteutus, josta itselläni kokemusta neuvostovalmisteisen vehkeen kanssa, on tehdä ns. "Draw through" järjestelmä. Eli ahdin pukkaamaan ilmaa suoraan imusarjaan ja kaasari ahtimen imuaukkoon kiinni. Eli bensaseos kulkee ahtimen läpi ja myös sitoo tehokkaasti lämmön ja ei tarvi välijäähdytintä. Näin tehtynä kaasari ei toimi paineistettuna ja sinänsä toimii ikäänkuin ahtamattomassa koneessa. Gazin tein myös tuolla römppäläisellä kaasarilla ja seosmittarin avulla hain seoksia kohdilleen hiomalla kaasarin neulaa... vetoja tuli mukavasti ja ainakin Gazin osalta myös kulutus tippui reilusti.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W460 MB-G 1981 M115 ja turbo, ahdin, ahtaminen

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Löysinpä vielä valokuvan jossa näkyy miten laitoin ahtimen römppäläisen kanssa:

Kuva
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Vastaa Viestiin