Kyse on W124 korista ja repeämästä.
Oheisesta kuvasta näkee miten taka-akselin kiinnitys on pettänyt.
Onko korjauskelpoinen vielä vai ei?
Onko jotain estimaattia hinnasta?
Jos on niin löytyykö tampereen suunnalta sopivaa pajaa tekemään sen?
Korjatako vai ei?
Korjatako vai ei?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Korjatako vai ei?
Moro,
Eli takakelkan etummainen kiinnityskorvake irronnut? Aika yleinen vika. Takakelkka pitää pudottaa pois jos haluaa hyvin tehdä...jos koko tukirauta on kadonnut kelkan puolelta.
Kun takakelkan pudottaa pois näkee sitten kaikki muutkin korjausta odottavat paikat. Yleensä pehmeetä löytyy noista korvakoista noi 20 -30 cm kohti takapenkin jalkatilaa...siellä ja täällä. Tarpeeksi kun kaapii paskaa pois niin totuus paljastuu. Samalla kun kelkka alhaalla voi sen kunnostaa ja pistää uudet alustaosat siihen ja auton etupäähän….
joku seppä varmaan ton hitsaisi suorilta kiinni jos on vain mihin hitsata...poista kaikki törky tosta ja tutki onko siellä mitään. Kelkan kumia vasten on n 4-5 mm metalli ja tämä metalli on 1 mm peltikehikolla kiinni korissa.
Eli takakelkan etummainen kiinnityskorvake irronnut? Aika yleinen vika. Takakelkka pitää pudottaa pois jos haluaa hyvin tehdä...jos koko tukirauta on kadonnut kelkan puolelta.
Kun takakelkan pudottaa pois näkee sitten kaikki muutkin korjausta odottavat paikat. Yleensä pehmeetä löytyy noista korvakoista noi 20 -30 cm kohti takapenkin jalkatilaa...siellä ja täällä. Tarpeeksi kun kaapii paskaa pois niin totuus paljastuu. Samalla kun kelkka alhaalla voi sen kunnostaa ja pistää uudet alustaosat siihen ja auton etupäähän….
joku seppä varmaan ton hitsaisi suorilta kiinni jos on vain mihin hitsata...poista kaikki törky tosta ja tutki onko siellä mitään. Kelkan kumia vasten on n 4-5 mm metalli ja tämä metalli on 1 mm peltikehikolla kiinni korissa.
Re: Korjatako vai ei?
EDIT... En ollutkaan huomannut tuota toista vastausta, kun kirjoitin alla olevaa tekstiä. No, hyvin samansuuntaista ajatuksenjuoksua tuntuu molemmilla olevan.
Jees,
kuva on hiukan ylösalaisin, mutta ei se mitään, tuo on ihan tyypillinen vika kyseisessä korimallissa. Pystyy korjaamaan, siihen on saatavilla myös korjauspeltiosia, jotka tosin ovat vissiin kalliita (muistelen, että satasen luokkaa kappale oli jossakin). Mutta osaava tekijä korjaa tuon kyllä myös ilman valmista korjauspalaa.
Kustannuksia on hankala arvioida, kun ei toisaalta tiedä tuon ympäristön kuntoa, eli että paljonko se tarvitsee uutta peltiä, ja toisaalta ei tiedä, että mitä muuta halutaan tehdä samalla. Nimittäin jos tuon haluaa viimeisen päälle korjata, niin kannattaa laskea koko taka-akselisto pois, että saa kunnolla tilaa korjaamiselle. No sitten kun se akseli on pois, niin se olisi samalla näppärä puhdistaa, tarkastaa, hiekkapuhaltaa ja maalata ja samalla tukivarret ja puslat voisi aika näppärästi vaihtaa uusiin. Se homma sitten jo maksaa vähintään satasia ja antaa auton tuolle alueelle vuosia lisää käyttöikää. Sitten taas halvimmalla mahdollisella tavalla korjattu pelkkä kiinnityspisteen repeämän korjaus ei varmaankaan ole mikään usean satasen homma, jos sitä ei vie johonkin sikakalliiseen paikkaan. Se on hyvä huomata, että jos tämän puolen kiinnityspiste on tuossa kunnossa, niin melko varmasti toinenkin puoli kaipaa korjausta, vaikka sitä ei päälle päin näkyisikään. Ruoste etenee yllättävänkin pitkälle sen korimassan alla ennen kuin vika tulee esille.
Eli kovasti se on siitä kiinni, että haluaako autolle pitkää ikää isommalla kustannuksella vai edullisen korjauksen, jolla vielä jonkin aikaa pääsee liikkeelle. Toisessa omassa W124:ssä on vikaa noissa paikoissa ja oma ratkaisuni on, että korjaan ne ihan kunnolla. Mutta se auto nyt on muutenkin projekti, josta toivottavasti joskus tulee museoauto, eikä se sen puolesta oikein toimi referenssinä. Ei oikein autoa näkemättä muutenkaan pysty arvioimaan homman kannattavuutta. Jos auto on ihan loppu muutenkin, niin luultavasti ei kannata korjata, mutta jos auto on muuten suht hyvä ja sillä tykkää ajella, niin miksipä ei kunnostaisi. Mutta joku korjaamo sitä pitäisi saada katsomaan ja arvioimaan.
Tampereen seudun näitä hommia tekevistä firmoista ei itsellä ole tietoa tai kokemusta.
Jees,
kuva on hiukan ylösalaisin, mutta ei se mitään, tuo on ihan tyypillinen vika kyseisessä korimallissa. Pystyy korjaamaan, siihen on saatavilla myös korjauspeltiosia, jotka tosin ovat vissiin kalliita (muistelen, että satasen luokkaa kappale oli jossakin). Mutta osaava tekijä korjaa tuon kyllä myös ilman valmista korjauspalaa.
Kustannuksia on hankala arvioida, kun ei toisaalta tiedä tuon ympäristön kuntoa, eli että paljonko se tarvitsee uutta peltiä, ja toisaalta ei tiedä, että mitä muuta halutaan tehdä samalla. Nimittäin jos tuon haluaa viimeisen päälle korjata, niin kannattaa laskea koko taka-akselisto pois, että saa kunnolla tilaa korjaamiselle. No sitten kun se akseli on pois, niin se olisi samalla näppärä puhdistaa, tarkastaa, hiekkapuhaltaa ja maalata ja samalla tukivarret ja puslat voisi aika näppärästi vaihtaa uusiin. Se homma sitten jo maksaa vähintään satasia ja antaa auton tuolle alueelle vuosia lisää käyttöikää. Sitten taas halvimmalla mahdollisella tavalla korjattu pelkkä kiinnityspisteen repeämän korjaus ei varmaankaan ole mikään usean satasen homma, jos sitä ei vie johonkin sikakalliiseen paikkaan. Se on hyvä huomata, että jos tämän puolen kiinnityspiste on tuossa kunnossa, niin melko varmasti toinenkin puoli kaipaa korjausta, vaikka sitä ei päälle päin näkyisikään. Ruoste etenee yllättävänkin pitkälle sen korimassan alla ennen kuin vika tulee esille.
Eli kovasti se on siitä kiinni, että haluaako autolle pitkää ikää isommalla kustannuksella vai edullisen korjauksen, jolla vielä jonkin aikaa pääsee liikkeelle. Toisessa omassa W124:ssä on vikaa noissa paikoissa ja oma ratkaisuni on, että korjaan ne ihan kunnolla. Mutta se auto nyt on muutenkin projekti, josta toivottavasti joskus tulee museoauto, eikä se sen puolesta oikein toimi referenssinä. Ei oikein autoa näkemättä muutenkaan pysty arvioimaan homman kannattavuutta. Jos auto on ihan loppu muutenkin, niin luultavasti ei kannata korjata, mutta jos auto on muuten suht hyvä ja sillä tykkää ajella, niin miksipä ei kunnostaisi. Mutta joku korjaamo sitä pitäisi saada katsomaan ja arvioimaan.
Tampereen seudun näitä hommia tekevistä firmoista ei itsellä ole tietoa tai kokemusta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Korjatako vai ei?
Itse ostin tehtaan korjauspalat Venetmäeltä ,ei tosiaan halvat,mutta ainakin silloin olivat niitä Saksasta tilanneet.Tarkka homma korjata ettei akseli ole sen jälkeen vinossa.HT Autopaja Valkeakoskella teki omaani korjauksen.
W124 300E -91
W210 230E-96
310D -91
W210 230E-96
310D -91
Re: Korjatako vai e
Kyllä tässä on iso riski että pyöräkulmat on mitä sattuu korjauksen jälkeen. Itse en ainakaan lähtisi tätä millään nyrkkipajalla korjauttamaan.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: Korjatako vai ei?
Niinku mitkä pyöränkulmat lähinnä? Auraus on säädettävissä tukivarrella ja camberiin ei taida kummemmin olla vaikutusta. Tai siis ei lainkaan vaikutusta. Toki nuo paikat todella huonosti hitsattuna voi johtaa siihen, että taka-apurunkoa ei enää saa paikalleen ja ei-niin-pahasti-mutta-kuitenkin-väärin-hitsattuna se voi vääntää taka-apurungon puslia koko ajan niin, että hajoavat nopeammin käytössä. Eri juttu tietysti olisi, jos kaikki neljä apurungon kiinnityspistettä olisi revennyt irti ja ne olisi nyt korjattava samalla kerralla, mutta nyt kai taaemmat kiinnityspisteet väkisinkin ohjaavat sen apurungon suht hyvin oikealle seudulle.
Nelipyöräsuuntaus on tietysti syytä aina tehdä (teettää), kun minkään tuki- tai ohjausvarsien kanssa on touhuttu.
Nelipyöräsuuntaus on tietysti syytä aina tehdä (teettää), kun minkään tuki- tai ohjausvarsien kanssa on touhuttu.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: Korjatako vai ei?
Yrittää pitää jos noiden korjaamisella saa pyöränkulmat pahasti pieleen. Tai ainakin olla puutteita taidoissa.
Kannattaa ilman muuta korjauttaa jos auto muuten tarpeet täyttävä eikä ole ollut aikeissa vaihtaa.
Kannattaa ilman muuta korjauttaa jos auto muuten tarpeet täyttävä eikä ole ollut aikeissa vaihtaa.
oulaistenliikenne.fi