K-Jetronic osaajia kaivattaisiin....

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pillari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: To 14.04.2011 14:17
Paikkakunta: Lappeenranta

K-Jetronic osaajia kaivattaisiin....

Viesti Kirjoittaja Pillari »

w 126 c joka seisonut piiitkään. Autolla pystyy ajamaan normaalisti n. 10-15min, jonka jälkeen alkaa ongelmat. Eli tuntuu kuin bensa alkaisi loppumaan.
Laitoin väliaikaisen bensa painemittarin. Käynnitettäessä paine nousee n.6 bar, 10-15 min ajon jälkeen kun ongelmat alkaa paine tippuu 2-3bar. Auto kestää
hädin tuskin käynnissä, välillä sammuu. Noin minuutin seisottamisen jälkeen pystyy ajamaan taas hetken. Seoksien säädöllä ei vaikutusta. Määräjakajan
edessä olevat alipaine venttiilit kytketty irti ja tulpattu väliaikaisesti, ei vaikutusta. Ohjauspainesäädin ja virranjakaja putsattu, ei vaikutusta.
Uutta osaa: tulpat, pensasuodatin ja pumppu (bosch).
Sec 380 -82 kyseessä.
Sen verran on päätä seinään jo hakattu että apu olisi tarpeen.

T. Pillari
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: K-Jetronic osaajia kaivattaisiin....

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

En ole mikään k-jet osaaja.
Itse aloittaisin mittaamalla bensapumpun syöttöjännitteen, siis että laskeeko se samalla kun bensanpaine.
Onko se pieni suodatin määränjakajan tuloliittimessä putsattu ja varmistettu, ettei paluulinja ahdista?

Jotenkin silti oireiden perusteella epäilisin ohjauspainesäädintä.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: K-Jetronic osaajia kaivattaisiin....

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Pillari kirjoitti:w 126 c joka seisonut piiitkään. Autolla pystyy ajamaan normaalisti n. 10-15min, jonka jälkeen alkaa ongelmat. Eli tuntuu kuin bensa alkaisi loppumaan.
Laitoin väliaikaisen bensa painemittarin. Käynnitettäessä paine nousee n.6 bar, 10-15 min ajon jälkeen kun ongelmat alkaa paine tippuu 2-3bar. Auto kestää
hädin tuskin käynnissä, välillä sammuu. Noin minuutin seisottamisen jälkeen pystyy ajamaan taas hetken. Seoksien säädöllä ei vaikutusta. Määräjakajan
edessä olevat alipaine venttiilit kytketty irti ja tulpattu väliaikaisesti, ei vaikutusta. Ohjauspainesäädin ja virranjakaja putsattu, ei vaikutusta.
Uutta osaa: tulpat, pensasuodatin ja pumppu (bosch).
Sec 380 -82 kyseessä.
Sen verran on päätä seinään jo hakattu että apu olisi tarpeen.

T. Pillari
Polttoaimepumpun relen juotokset kannattaa nyt ensialkuun tarkistaa ja korjata.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: K-Jetronic osaajia kaivattaisiin....

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Onko ongelma ratkennut tai tullut lisätietoja?
Toimiiko tankin huohotus, ettei synny alipainetta?
Pillari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: To 14.04.2011 14:17
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: K-Jetronic osaajia kaivattaisiin....

Viesti Kirjoittaja Pillari »

Ei ole vielä kerennyt tutkimaan, tankin korkki oli pois kun ajelin mutta ei vaikutusta. Tuo bensapumpun rele vois olla hyvinkin vian aiheuttaja.
Pitkan seisonnan jälkeen pumppu oli jumissa, jos vaikka silloin rele ottanut lämpojä.
Onko tuo rele rintapellissä ison ohjainpoxin vasemmalla puolella kuskin paikalta katsottuna. 2 röökilootan kokoinen poxi. 9 napainen. Valmistaja
VDO teksti leerlaufdrehzahlregelung (perkeleen vaikee sana).
ukkomersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Pe 25.07.2008 15:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: K-Jetronic osaajia kaivattaisiin....

Viesti Kirjoittaja ukkomersu »

Moi

Mulla oli SLC:ssä pumppu, aiheutti kaikennäköistä ongelmaa. Uusi pumppu, filtteri ja letkut niin alkoo toimii kunnolla. voi tietysti olla relekkin.
Letkut oli ihan purua > tukkii paikat. 98/95E gaso syö tehokkaasti vanhat kumiletkut
Ps löytyy yksi jpgroupin K jet pumppu ( uusi) laita privaa jos kiinnostaa.
Pillari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: To 14.04.2011 14:17
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: K-Jetronic osaajia kaivattaisiin....

Viesti Kirjoittaja Pillari »

PA-pumppu on uusi boschilainen samoin kun suodatin. Tänään ajelin n. 20min, toimi hienosti kunnes taas alkoi. Pumppu alkaa pitää
outoa ääntä samalla kun ongelmat alkavat, kuulostaa kuin pumppu ei saisi tarpeeksi ainetta. Onko tankissa imusiivilää tai vastaavaa.
Entä mikä tarkoitus on tuolla venttiilillä imupuolen letkussa. Ilmeisesti joku turvaventtiili, mutta mikä sitä ohjaa alipaine vai bensapumpun
paine. Kun ei oikein pääse näkemään, kun ei ole monttua / autonostinta. Eli voisko se katkaista bensan tulon pumpulle. :shock:
Tuhansien kysymystenkerho. :D
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: K-Jetronic osaajia kaivattaisiin....

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tankissa pitäisi olla imusiivilä ja kuulostaisi siltä että se on tukossa.
auto w123 200D/300DT vm, -81
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: K-Jetronic osaajia kaivattaisiin....

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Pillari kirjoitti:Ei ole vielä kerennyt tutkimaan, tankin korkki oli pois kun ajelin mutta ei vaikutusta. Tuo bensapumpun rele vois olla hyvinkin vian aiheuttaja.
Pitkan seisonnan jälkeen pumppu oli jumissa, jos vaikka silloin rele ottanut lämpojä.
Onko tuo rele rintapellissä ison ohjainpoxin vasemmalla puolella kuskin paikalta katsottuna. 2 röökilootan kokoinen poxi. 9 napainen. Valmistaja
VDO teksti leerlaufdrehzahlregelung (perkeleen vaikee sana).
Tyhjäkäyntiin viittaava säätöboksi. Pa pumpun rele olisi Kraftstoffpumpenrelais. Mutta 126 ei ole tuttu.

http://www.peachparts.com/shopforum/att ... ay-pic.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Oisko tossa. Samalla kannatta tarkistaa ylijänniterelen tinaukset.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: K-Jetronic osaajia kaivattaisiin....

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Jos linjapaine laskee niin se viittaa bensapumpun vikaan tai tukokseen linjassa. Mutta epäilen tuota mittausta, koska määräjakajassa on takaiskuventtiili, joka katkaisee polttoaineensyötön kokonaan mikäli linjapaine tippuu oliko se alle 5,5 bar tai jotain sellaista.

Seosruuvin pitäis kyllä vaikuttaa melkein joka tilanteessa... Muuten oireet minusta viittaa selkeästi ohjauspainesäätimeen. Kerta ongelmat alkaa kun kone on lämmin eli op-säätimen bi-metallijousi on lämmennyt. Voisit toki koittaa ottaa ohjauspainesäätimestä sen sähköpistokkeen irti niin bi-metallijousi lämpenee hitaammin ja pelkän moottorista hohkaavan lämmön avulla, että vaikuttaako se. Mutta parasta ois mitata sitä ohjauspainetta ja toki tarkastaa vielä linjapainekin, että on kunnossa. Ja toki paras ois jos sais laajakaistalambdan kiinni niin näkis oikeasti seokset, että käykö rikkaalla vai laihalla.

Siitä määräjakajasta vois kyllä käyttää irti sen takaiskun karan ja putsata, jos sinne sattuu oleen jotain paskaa päässyt. Se on siinä vieressä mihin polttoaineputket tulee näin muistin varaisesti sanottuna.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Pillari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: To 14.04.2011 14:17
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: K-Jetronic osaajia kaivattaisiin....

Viesti Kirjoittaja Pillari »

Nonnii. Tankki käytetty irti ja putsattu 37 vuoden liat. Tankki oli uskomattoman likainen sisältä. Nyt ajeltu noin 20 km ja toimi moitteetta. Eli todennäköiseti vika oli siinä.
Diaknoosi: Kun aikansa kävi, niin keräsi kaiken moskan tankin imusiivilän ympärille ja esti bensan tulon pumpulle.
Samalla uusin joitain pa-letkuja, oli aikas haperoita. Kiitän kaikkia mukana olleita. :D
Vastaa Viestiin