R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Karel »

Niin järkevin tapa mitata pumpun tuottohan oin nimenomaan niin, ettei leiki auton käydessä, vaan kytkee virran suoraan pumpulle, joko ohittamalla releen tai sitten vaikka syöttämällä virtaa suoraan pumpun navoille, jos ei kytkentäkäävaa ja relettä satu löytymään.

Määränjakajan aukaisua ei voi suositella, on sen verran tarkkuusinstrumentti. Mutta jos pumppu on ok, ja järjestelmäpaine on liian alhainen, niin silloinhan järjestelmäpaineen säädin on ilmeisesti alkanut jumittaa tai vuotaa. Se ei periaatteessa ole kovinkaan monimutkainen vempele, kalibroitu ylipaineventtiili joka sijaitsee määränjakajan yhteydessä. Mutta syy vian löytymiseen ei aina ole helppoa. Järjestelmäpaineen säätimen asetuksethan eivät itsestään muutu. Säätimeen saa vielä korjaussarjoja ja kalibrointi/säätö tehdään jousikuormitteisen venttiilin välilevyillä. Yksi ohut levy muuttaa painetta muistaakseni 0,15 baria.

Ohajuspainesäädinhän ei varsinaisesti "tunnista" mitään painetta, vaan sen aikaansaannokset ovat täysin riippuvaisia oikeasta järjestelmäpaineesta. Sen ainut tehtävä on laskea painetta lämpötilasta riipuen, ja sitä kautta tarvittaessa rikastaa seosta. Jos järjestelmäpaine on liian alhainen, ei ohjauspainesäädin pysty sitä kompensoimaan tai korjaamaan.

_______________
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

Ja pitkästä aikaa päivitystä tilanteeseen. Eli määräjakaja kävi Diesel Asennus Oy:llä kunnostettavana. Tiivisteet olivat kuulemma erittäin kovettuneet ja painesäätimen venttiili hapettunut. Koko laite pestiin ja tiivisteet ja kalvo uusittiin. Sitten jakaja takaisin kiinni autoon ja testiajolle. Paineita en ole operaation jälkeen uudelleen mitannut, mutta nyt siis kone toimii kuten pitääkin. Tyhjäkäynnin seosta säädin vielä sellaisen reilun vartin verran laihemmalle, koska tuprutteli ajoittain tyhjäkäynnillä reilunlaisesti. Nyt ei tee enää sitäkään ja viikon verran on nautittu aurinkoisesta säästä ja avoautoilusta.

Pari kuukautta siis meni ihmetellessä ja osia vaihdellessa, mutta sitä kait tämä harrastaminen on. Ja mikä tärkeintä uusia asioita oppi tässä samalla.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Paljonko tuo operaatio kustansi ja missä tuo firma sijaitsee?
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

Ihan halpaa lystiä ei ollut eli määräjakajan kunnostus maksoi 610 euroa osineen. Diesel Asennus Oy sijaitsee Vantaan Ilolassa. Samaa firmaa käyttävät ilmeisesti muutkin korjaamot näiden määräjakajien kunnostamiseen, koska heillä on siihen osaamista ja asianmukaiset tilat. En kysellyt kilpailevia tarjouksia, mutta varmaan joku muukin tällaisia osaa Suomessa kunnostella. Nopein vaihtoehto toki on tilata ns. vaihto-osa ulkomailta, mutta siinä saa varautua muutaman satasen lisäpanostukseen.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä topikissa oli hyvää tietoa vastaavasta laitteesta kuin minullakin on eli itsellä 1981 lambdaohjattu K-Jetronic, USA ja vielä CA-malli jossa kaikki saastelaitteet pakoillaan, pois lukien O2 sensorin valo joka ei syty missään vaiheessa. Omassa on bensapumppu vaihdettu orkkis Boschiin ja suodatin uusittu, auto oli seisonut parikymmentä vuotta ja bensapumppu sekä tankki olivat töhnääntyneet pahasti.

Autoni tekee sitä että lähtee hyvin käyntiin kylmänä sekä kuumana, ja toimii ajossa hyvin.Tyhjäkäynti on ongelma; kylmänä käy raskaasti ja rikkaalla koska savuttaa, noin 900 rpm. Siinä vaiheessa kun termostaatti aukeaa jonka huomaa syylarin kuumentumisesta niin tyhjäkäynti hyppää noin 1000 rpm ja käynti tasaantuu silkinpehmeäksi, savutus ja puputus loppuu. Sitten kun kone vielä lämpiää ihan kuumaksi tyhjäkäynti nousee asteittain 1300 rpm korkeuteen ja pysyy siinä, mikä ei ole tietysti oikein. Jos auton sammuttaa se käy hetken alle tonnia jolloin saa esim vaihteen nätisti päälle ilman rytkäytystä.

Alipainevuotoja konehuoneen puolella ei ole, ainoastaan economymittari ei toimi. Tyhjäkäyntimoottoria olen liottanut irroitusöljyssä pari viikkoa ja ehkä hieman parani mutta edelleen käy korkeaa tyhjää. Jos pistokkeen irroittaa niin käynti toki nousee korkealle...

Uskjon että ohjauspainesäädin toimii oikein koska ajossa vastaa hyvin kaasuun. Ihan kun ei saisi ilmaa kylmän käynnin aikana ja sitten alkaa saamaan liikaa kun kone on käyntilämmin. Mikä tuon ohjauspainesäätimen virtaohjauksen tarkoitus on, lämmittääkö se jotain bi-metallijousta? Eli moottorin lämpö ei sitä ohjaa?

Joka tapauksessa kun termostaatti aukeaa niin käynti hyppää kerrasta nopeammaksi, ja tasaisemmaksi. Voisiko joku ECU tms olla viallinen, eli se mikä ohjaa esim tyhjäkäyntimoottoria?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja karra »

Tarkistin varmuuden vuoksi että ohjauspainesäätimen putket on auki määräjakakaan, ja se puoli vaikuttaa olevan kunnossa koska auto on ajoltaan hyvä.

Tämä jenkkiversio eli lambdaohjattu K-jet on todellinen sekaksikiö. Siinä on sekä WUR että ECU ja vielä joku lisäsäätölaite nimeltään "frequency valve" , tutkailin asiaa täältä:

https://www.benzworld.org/threads/k-jet ... t.2182425/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pitää tutkia miksi O2 valo ei pala, ehkä poltin on poistettu ja lambda saattaa olla rikki, sen vois vaihtaa kun ei ole kallis ja meinasin tilata osia Autodocista muutenkin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

Ohjauspainesäätimen bimetallijousen ympärillä on lämmityskäämi ja bimetallijousen alla kierrejousi. Aluksi bimetallijousi painaa kierrejousta vastaan, jolloin paluuaukko pysyy suurena ja paine pienenä eli seos rikkaana. Lämmityskäämiin syötettävä jännite saa aikaan sen, että bimetallijousi lämpenee hiljalleen ja taipuu ylöspäin eli sallii kierrejousen nousta ylöspäin ja painaa paluuaukkoa pienemmäksi, jolloin paine kasvaa ja seos laihenee.

Siinä boschin kirjassa on pari sivua ohjeita tyhjäkäynnin vianselvitykseen. Täytyisi perehtyä paremmin, mutta erilaisilla testeillä mahdollisen vikapaikan pystynee kyllä rajaamaan. Ainakin jokin lisäilmaluisti siellä on, joka antaa moottorille lisäilmaa kylmäkäynnin aikana. Tuo voi olla jumissa/tukossa tai sitten siellä oleva bimetallijousi ei saa jännitettä. Sitten pitäisi löytyä käynnistysventtiili ja sitä ohjaava lämpöaikakytkin, jossa sielläkin on bimetallijousi... puuh.

Joka tapauksessa onhan sytytys kohdallaan?
Vastaa Viestiin