R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

MB 380SL (jenkkimalli) valmistusajankohta 11/1984 Lambda-ohjatulla K-Jetronicilla. Alkaa olemaan ideat vähissä, joten kokeilen löytyisiköhän täältä asiantuntemusta.

Ongelman kuvaus: Kesken n. 100 km ajon moottori lakkasi ottamasta kierroksia. Lähes pintakaasulla päästiin vaivoin kotiin asti. Tästä n. kuukausi aikaa. Eli moottori käynnistyy sekä kylmänä että lämpimänä aina erittäin hyvin, mutta ei kestä kaasua ja kierrosten nousua lainkaan. Kylmänä ehkä vähän paremmin ottaa kierroksia, mutta lämpimänä ei ollenkaan, vaan sammuu tai "puutuu" saman tien kaasua annettaessa. Myös tyhjäkäynti vaeltelevaa/epätasaista. Nokeaa tulpat ja myös putken päästä tulee erittäin paljon nokea.

Mitä on tähän mennessä tehty:
- Polttoaineen paineenvaraaja vaihdettu
- Polttoainesuodatin vaihdettu
- Polttoainepumppu vaihdettu
- Suuttimet, tiivistekumit ja istukat vaihdettu (8 kpl)
- Tulpat vaihdettu
- Polttoaineletkut pumpun ympäriltä vaihdettu
- Lambda-anturi vaihdettu
- Virranjakajan kansi ja pyörijä vaihdettu
- Polttoainepumpun rele vaihdettu
- Puola vaihdettu
- Pakosarjan tiivisteet vaihdettu sylintereihin 5-8 (pientä vuotoa ennen vaihtoa pytyistä 6-8)
- Moottoria käytetty muutamia tunteja eri yhteyksissä siten, että tankissa puhdasta bensaa puhdistusaineella ryyditettynä
- Alipaineletkut käyty läpi
- Ilmamäärämittari tuntuu liikkuvan pehmeästi, eikä takertele
- sähköliittimet ruiskun "ympäriltä" irrotettu ja todettu hyväkuntoisiksi
- Auto kävi Veholla, jossa mitattiin polttoainepaineet (4,1 bar), muuta eivät tehneet
- Seosta säädetty n. 3 kierrosta (n. puoli kierrosta kerralla) molempiin suuntiin, mutta tällä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta käyntiin

Kova hinku olisi tietysti päästä ajelemaan, ettei koko kesä menisi varikolla ihmetellessä. Mitähän kannattaisi seuraavaksi kokeilla tai tietäisikö joku Vantaan lähistöllä ketään, joka on tällaisten kanssa enemmän ollut tekemisissä ja pystyisi auttamaan?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja karra »

Onko pakokaasun arvot mitattu, eli siis seokset? Tuossa pitäisi olla seoksen mittausnatsa pakosarjassa, ennen kattia jolloin saa ne oikeat arvot, kuulemma.

Bensanpaine on alhainen, sehän pitäisi olla noin 5-6 bar muistaakseni. Mistä kohtaa se on mitattu?

Käykö kylmänä hyvin, ennen kuin lämpenee, voiko silloin ajaa? Paukkuuko kuumana putkessa?

Käsitykseni mukaan pk-seudulla Alppilan Autohuollossa on osaamista, ja Rollen Tähtihuollossa kait, oisko siellä ollut joku Pellen Paja myös, paikalliset voisi neuvoa lisää...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

Pakokaasuarvot on mitattu viime syksynä katsastuksen yhteydessä, mutta ei sen jälkeen kun ongelma alkoi.

Viime syksyn arvot:
CO: 4,00
CO2: 11,00
HC ppm: 397
O2: 2,00

Veholla mittasivat bensan paineet, mutta en kysynyt, mistä kohtaa mittaus oli tehty. Niillä oli siellä kuulemma samaan aikaan vastaavanlainen auto, jossa oli samat paineet. Ja uusi bensapumppu ei tuonut tähän muutosta (pumppu vaihdettiin ennen Veholla käyntiä), tosin korjasi aikaisemman ongelman, joka liittyi lämpimänä käynnistymiseen.

Kylmänä tosiaan toimii aavistuksen paremmin, mutta ei silloinkaan kyllä kaksisesti kierroksia ota. Kun lämpenee siihen normilämpöön, ongelma pahenee.

Putkessa ei pauku, missään vaiheessa ei kylmänä eikä lämpimänä.

Rollelle jo soitinkin kesäkuun lopussa, mutta sanoi olevansa lomalla elokuun puoliväliin asti ja hän ehdotti tuota bensapumpun releen vaihtamista, jonka sitten teinkin. Täytyypä noita muitakin pajoja kysellä.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja karra »

Olisikohan tuosta otettu katit pois, about noilla arvoilla saattais olla ihan ok, ja siis pitäisikin jos katit on otettu pois. Mutta tyhjäkäynnillähän sinulla on ok, ja ajossa vasta takkuaa. No, CO on hieman korkea toki mutta ajoon sen ei pitäisi vaikuttaa, hajuun kyllä ja tallissa silmiä kirvelee :D . Minulla oli leimalla mitattu 1979 USA K-jet josta katit ja saaastelaitteet poistettu CO 3,48 % ja HC 213 ppm.

K-jetronic kuitenkin oikein toimiessaan pitäisi kulkea hyvin jos tyhjäkäynnillä arvot on oikein. Eli ihan kun olisi bensapulaa... mutta tama on vaan arvio sitten; laihalle mennessä pitäisi kyllä paukkua putkessa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Kheldar kirjoitti:P

Veholla mittasivat bensan paineet, mutta en kysynyt, mistä kohtaa mittaus oli tehty. Niillä oli siellä kuulemma samaan aikaan vastaavanlainen auto, jossa oli samat paineet. Ja uusi bensapumppu ei tuonut tähän muutosta (pumppu vaihdettiin ennen Veholla käyntiä), tosin korjasi aikaisemman ongelman, joka liittyi lämpimänä käynnistymiseen.

Kylmänä tosiaan toimii aavistuksen paremmin, mutta ei silloinkaan kyllä kaksisesti kierroksia ota. Kun lämpenee siihen normilämpöön, ongelma pahenee.

.
Tuohon lämpimänä käynnistykseen vaikutti varmaankin lähinnä painevaraajan vaihto. Tuossa Ke-jetissä pitäisi olla järjestelmäpaine 5,4 bar (5,25---5,6 bar). Onko siihen vaihdettu nyt oikea po-pumppu? Tosin vikahan taisi olla jo ennen pumpun vaihtoa. Voihan siinä järjestelmäpaineensäätimessäkin tietysti olla häikkää, olikohan ihan säädettävissä? Samoja kokemuksia kun paineet putosi 4 barin paikkeille, kulki vain kevyellä jalalla. Tuohon parempaan kylmäkäyntiin saattaa vaikuttaa käynnistysventtiilin toiminta.
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

Autossa on katti vielä paikallaan. Taitaa varmaan aika nokinen kyllä olla sekin.

Koska nokeaa, niin eikös ennemminkin käy liian rikkaalla?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja karra »

Kheldar kirjoitti:Autossa on katti vielä paikallaan. Taitaa varmaan aika nokinen kyllä olla sekin.

Koska nokeaa, niin eikös ennemminkin käy liian rikkaalla?
Noinhan se pitäisi mennä. Meneeköhän katti tukkoon kun tuollai tupruttaa? Sekin saattaa ahistaa, jos on tukossa...

Onko tuossa se O2 sensor valo jo? Minulla 1979 mallissa ei ole sitä. Enkä muista oliko omassa 1981 380 SL:ssä. Taisi olla mutta poltin oli kait otettu pois...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2024
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Olisko määränjakajan suodatin tukossa tai määränjakaja tukossa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

O2-sensorille on merkkivalo, mutta ei syty kun laittaa virrat päälle, joten taitaa olla lamppu pimeänä. Täytyy tarkistaa sekin. Paineenvarajaa syksyllä epäilin siitä huonosta käyntiinlähdöstä lämpimänä ja siksi sen silloin vaihdoin, mutta ei tuonut apua siihen ongelmaan.

Sen sijaan käyntiinlähdön ongelmat lämpimänä loppuivat kuin seinään pumpun vaihdon jälkeen. Pumpun merkistä ei ole tietoa, joku tarvikepumppu se on ja ostettaessa löysin eri merkkisiä ja kaksilla arvoilla. Toiset tuotti 5 baria ja toiset 6,5. Ongelma vaan on se, etten tiedä kumpi tuo omani on, kun edes laatikossa ei ollut mitään merkkejä tai numeroita. Osanumeroiden perusteella "pitäisi" kuitenkin olla käypä osa.

Määränjakajaa en vielä ole irroittanut saati purkanut. Varmaan se voisi olla yksi seuraavista tutkittavista ja näköjään tarjolla on siihen myös korjaussarjoja.

Mutta tänään uusi havainto, kun testailin toimintaa muutaman uusitun alipaineletkun vaihtamisen jälkeen. Käytin koneen lämpimäksi ja pihassa painoin kaasun n. puoliväliin pari kertaa ihan reiluksi ajaksi. Kierrokset nousi ehkä n. 3000-4000 väliin ja pidin kaasun paikallaan. Kierrokset laski tasaisesti, mutta kone pysyi kuitenkin käynnissä, eikä putken päästä tullut ihan niin mustaa kuin aikaisemmin. Kesken toisen testijakson aloin ihmettelemään auton alta leijailevaa savua. Kurkkasin auton alle ja huomasin, että katin jälkeen siis juuri ennen etupönttöä pakoputki oli aivan oranssihehkuinen, eli todella kuuma. Keskeytin testin saman tien ja aloin jäähdyttelemään putkea.

Mutta mikähän siis tuon voisi aiheuttaa? Putki punahehkuinen n. 10-20 sentin matkalta juuri ennen etupönttöä vähän katin jälkeen? Liittyisiköhän asiaan? Voisiko esim. käydä niin rikkaalla, että tavara palaa putkessa, mutta miksi vasta siellä katin jälkeen, eikä esim. pakosarjassa tai ennen kattia?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja karra »

Itsellä kävi kerran noin, eli puutui kun lähdin ajoon kuumalla koneella jo. Ja oli pakoputket punahehkuiset, tai ainakin toinen... ongelmaa ei enää tullut kun poistin katit sekä puhdistin ohjauspainesäätimen eli WURin. Katso tarinaa minun 450 SEL6.9 noin 2016 eteenpäin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

Nappasin katalysaattorin irti, joten pitää googletella, mistä saisi kätevimmin uuden tilalle tai vaihtoehtoisesti jonkun putkipajan tekemään sopivat palat ilman kattia.

Ohjauspainesäätimen eilen jo irroitinkin, mutta en vielä uskaltanut avata/purkaa sitä, kun näytti olevan tiivisteet niin tiukassa, että tuskin ehjänä irtoavat.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja karra »

Kheldar kirjoitti:Nappasin katalysaattorin irti, joten pitää googletella, mistä saisi kätevimmin uuden tilalle tai vaihtoehtoisesti jonkun putkipajan tekemään sopivat palat ilman kattia.

Ohjauspainesäätimen eilen jo irroitinkin, mutta en vielä uskaltanut avata/purkaa sitä, kun näytti olevan tiivisteet niin tiukassa, että tuskin ehjänä irtoavat.
Mie suosittelen että jätä katti pois, unski taasen kertoi että jos laite toimii niin voi jättää paikoillee., ei kärytä. Älä pura ohjauspainesäädintä, ainamaan alkuun, on kuulemma hankalaa saada toimimaan. Putsaa ne molemmat osastot ruosteenirrotusöljyllä, ja jollain kevyellä liuottimella sekä sama käsittely putkiin ja putket virlä paineilmalla auki. Minulla riitti liotuselvytys.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Kokeilitko käyttää ilman katteja? Jos kerta savuttaa ja nokeaa, niin saa liikaa polttoainetta. Jos laitat uudet katit, niin liika bensa tuhoaa nekin nopeasti .
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1108
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Karel »

K-jetisä olennaista on mitata sekä ohjaus-, että järjestelmäpaineet. Kylmästartissa ohjauspaine muistaakseni luokkaa 1,5 bar, ja siitä se vähitellen lämmetessä nousee jonnkein päälle 4 barin. Järjestelmäpaine luokkaa 5-6 bar. Järjestelmäpaine kailbroidaan järjestelmäpainesäätimestä välilevyillä ja niiden määrällä. Asetus ei itsestään muutu, mutta näille myrkkyä on seisottaminen. Hartsiintuminen ja epäpuhtaudet aiheuttavat häiriöitä.

Mikäli järjestelmäpaine on ok, mutta ohjaus ei, niin vika on ohjauspainesäätimessä. Sitä ei pidä itse ruveta "korjaamaan" ellei ole varma siitä mitä tekee. Sama koskee määränjakajaa.

Jos moottori nokeaa, se käy ihan liian rikkaalla, eikä pahimmillaan jaksa reagoida kaasuun koska on tukehtumaisillaan. K-jetissä tämä tarkoittaa liian matalia paineita, jolloin seos rikastuu. Korkeampi paine laihentaa. Ainut tapa paikantaa vika on mitata paineet eri kohdista. Osien vaihtelu ja ropaaminen summamutikassa on kallista ja turhauttavaa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

En ole vielä kokeillut käyttää ilman kattia. Pitäisi jostain saada putki siihen tilalle, kun ei ilman mitään vaimentimia haluaisi käytellä.

Ja näinhän se on, että pitäisi olla mittarit ja vielä tietää, mistä kohtaa niillä mitataan, mutta sellaisia en omista. Mitä seisottamiseen tulee, niin auto tosiaan on seissyt 2011 - 2017 lähes ajamattomana ja nyt sitten viime syksyn ja alkukesän aikana sillä on ajettu n. 900 km, eli voihan olla, että kaikki kiteymät ovat lähteneet liikkeelle ja joutuneet sellaiseen paikkaan, mihin ne eivät kuulu. Kunpa vain tietäisi mihin ja sen miten ne sieltä saa pois.

Ohjauspaineen säätimen voisi siis yrittää liotella? Kärsiikö jotain tinneriä sinne kaataa vai pelkästään ruosteenestoainetta? Tuo olisi kotioloissa kuitenkin vielä kohtuu helposti toteutettavissa oleva toimenpide. Määräjakajan säätäminen ilman mittalaitteita ei itseltäni onnistu.
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

Pistin tulille ilman mitään putkia (katalysaattoria tai äänenvaimentimia) ja lopputulos oli ihan sama. Eli moottori puutuu edelleen, kun saavuttaa normilämmöt (n. 95). Liottelin illan ja yön aikana myös ohjauspaineensäätimen jarrukliinerillä ja ruosteenestolla, mutta eipä sekään tuonut tähän helpotusta.
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

Taas uusi osa irti nimeltään Fuel pressure damper (linkki alla). En tunne tuonkaan toimintaperiaatetta kovin hyvin, mutta otin siis irti ja putsailin päältä päin ja huomasin, että laitteen pohjassa alimmaisena olevasta nipasta tuli bensaa, kun ravistelin sitä. Siihen siis kiinnittyy alipaineletku, joka menee huohotinputkeen. Olettaisin ettei alipaineletkuun kuulu bensaa mennä, joten voisikohan olettaa, että ko. laite vuotaa nyt väärään paikkaan ja johtaa liian rikkaaseen seokseen?

Samanlaisia osia on siinä määräjakajan ympärillä kiinni kaksikin kappaletta. Irtiottamani on määräjakajan vasemmalla puolella ja toinen on määräjakajan takana.

https://www.bosch-automotive-catalog.co ... 0280161012" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Kheldar, Su 21.07.2019 22:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja karra »

Kheldar kirjoitti:Taas uusi osa irti nimeltään Fuel pressure damper (kuvaa en pysty lisäämään). En tunne tuonkaan toimintaperiaatetta kovin hyvin, mutta otin siis irti ja putsailin päältä päin ja huomasin, että laitteen pohjassa alimmaisena olevasta nipasta tuli bensaa, kun ravistelin sitä. Siihen siis kiinnittyy alipaineletku, joka menee huohotinputkeen. Olettaisin ettei alipaineletkuun kuulu bensaa mennä, joten voisikohan olettaa, että ko. laite vuotaa nyt väärään paikkaan ja johtaa liian rikkaaseen seokseen?

Samanlaisia osia on siinä määräjakajan ympärillä kiinni kaksikin kappaletta. Irtiottamani on määräjakajan vasemmalla puolella ja toinen on määräjakajan takana.
No varmaan tuo vaikuttaa jos bensaa vuotaa sinne alipaineen sekaan. En nyt muista missä tuossa K-Jetkssä noita olisi, omassa SECissä on siellä määräjakajan vieressä yksi kalvo mutta auto ei ole kotona. 450SEL 6.9 on erilainen myös. Vanhoissa mäntäruiskuissa noita on ruiskupumpun molemmin puolin "tasaamassa värinöitä" mutta bensanpaine siinä on alle 1,5 bar siirtopumpun tekemänä.

Ohita vaan damper ja kokeile, sitten näkee onko vika siinä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

Sain hommattua polttoaineen painemittarin ja mittasin ohjauspaineet ja järjestelmäpaineen. Kytkin mittarin siihen ohjauspainesäätimen ja määräjakajan väliin ja koneen ollessa kylmä ohjauspaine oli n. 1,4 bar eli aika oikeansuuntainen. Pysyi siinä joitain minuutteja, jonka jälkeen n. 5 minuutin kohdalla alkoi nousemaan. Nousu tyssäsi n. 2,6 baariin, eikä siitä noussut ylöspäin vaikka moottori oli jo täysin lämmin (n. 95 astetta). Mittasin myös jännitteen, joka tulee siihen ohjauspaineensäätimen liittimeen, kun moottori oli lämmin. Jännite oli 13,6 volttia. Jotenkin näillä mittaustuloksilla olisin valmis sanomaan, että ohjauspaineensäädin (1160700062) on nyt vaihtokunnossa.

Annoin auton seistä n. 30 minsaa ja tänä aikana ohjauspaine oli laskenut 2,2 baariin. Tästä voisi kait vetää sen johtopäätöksen, että se paineenvaraaja, joka on uusittu, pitää paineet yllä kohtuullisen hyvin?

Järjestelmäpaineen mittasin samasta paikasta määräjakajan jälkeen, mutta tällöin suljin ohjauspainesäätimelle menevän letkun. Järjestelmäpaine oli 4,2 baria eli täsmälleen sama kuin Vehon mittauksissa. Tuo lienee vähän alakanttiin, kun tuloksen pitäisi ehkä olla n. 5,2 baria.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Kheldar kirjoitti:Sain hommattua polttoaineen painemittarin ja mittasin ohjauspaineet ja järjestelmäpaineen. Kytkin mittarin siihen ohjauspainesäätimen ja määräjakajan väliin ja koneen ollessa kylmä ohjauspaine oli n. 1,4 bar eli aika oikeansuuntainen. Pysyi siinä joitain minuutteja, jonka jälkeen n. 5 minuutin kohdalla alkoi nousemaan. Nousu tyssäsi n. 2,6 baariin, eikä siitä noussut ylöspäin vaikka moottori oli jo täysin lämmin (n. 95 astetta). Mittasin myös jännitteen, joka tulee siihen ohjauspaineensäätimen liittimeen, kun moottori oli lämmin. Jännite oli 13,6 volttia. Jotenkin näillä mittaustuloksilla olisin valmis sanomaan, että ohjauspaineensäädin (1160700062) on nyt vaihtokunnossa.

Annoin auton seistä n. 30 minsaa ja tänä aikana ohjauspaine oli laskenut 2,2 baariin. Tästä voisi kait vetää sen johtopäätöksen, että se paineenvaraaja, joka on uusittu, pitää paineet yllä kohtuullisen hyvin?

Järjestelmäpaineen mittasin samasta paikasta määräjakajan jälkeen, mutta tällöin suljin ohjauspainesäätimelle menevän letkun. Järjestelmäpaine oli 4,2 baria eli täsmälleen sama kuin Vehon mittauksissa. Tuo lienee vähän alakanttiin, kun tuloksen pitäisi ehkä olla n. 5,2 baria.
Mistä ostit nuo mittarit? Itsellä pitäisi tehdä sama mittaus tuohon omaan W123:seen!
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

Ostin mittaussarjan huutokaupasta. Sopivia liittimiä pitää kyllä hankkia vielä lisää esim. Hifleksiltä, koska sarjassa mukana tulleet eivät oikein K-Jetin mittauksiin sovellu. Lisäksi hommasin jo aikaisemmin Boschin opaskirjan Jetroniceille (Bosch Fuel Injection and Engine Management: How to Understand, Service and Modify). Ilman sitä ei mittauksista olisi tullut kyllä yhtään mitään.
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

Irrotin ja purin ohjauspaineensäätimen. Totesin lähinnä, että laite näytti sisältä ihan kuin uudessa autossa, eli oli puhdas, eikä ollut mitään merkkejä ruosteesta, hapettumista tai kovettuneista bensoista. Pienen ihmettelyn ja valohoidon jälkeen pistin takaisin kasaan ja kiinni autoon, mutta mitään ihmeparantumista ei tästä operaatiosta tullut. Sen sijaan epävarmuus ohjauspainesäätimen epäkuntoisuudesta kyllä lisääntyi, vaikka mittaustulokset syyttävää sormea siihen osoittavatkin.

Olihan siellä jokin säätöruuvi, eli täytyy taas tutkia löytyisikö jostain ohjeita, mihin suuntaan säätöä voisi tehdä ja mitä vaikutuksia sillä olisi mm. ohjauspaineisiin.
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

Testasin seuraavaksi bensapumpun kyvyn bensansyöttöön poissulkeakseni sen mahdollisena vikapaikkana. Testi tehtiin kylmälle moottorille. Bensatankin korkki irrotettiin, jolla estetään alipaineen vaikutus tulokseen. Lisäksi ohjauspaineensäätimen vastuksen sähköliitin irrotettiin, koska ohjauspaineensäädin ei saa lämmetä testin aikana. Määräjakajalta tankille lähtevä paluuletku yhdistettiin muovipulloon ja moottori käynnistettiin. 30 sekunnin aikana muovipulloon kertyi bensaa melko tarkasti 0,75 l, joka lienee myös ohjearvo. Tästä voitaneen päätellä, että pumppu toimii oikein ja tukoksia ei ole.

Tarkoitus oli testata myös ohjauspainepiirin läpivirtaus siten että määräjakajalta ohjauspainesäätimelle menevä putki irrotettiin ja bensan kertyminen muovipulloon mitattiin 60 sekunnin testillä. Tässä ajassa pulloon olisi pitänyt kertyä bensaa n. 1,6 - 2,4 dl. Tällä testillä olisi ollut tarkoitus vielä varmistaa, että vika on nimenomaan ohjauspainesäätimessä eikä esim. määräjakajassa. En kuitenkaan saanut tätä testiä tehtyä, koska moottori ei suostunut käymään muutamaa sekuntia pidempään kerralla. Kone tuntui saavan aivan liian paljon bensaa, eli kävi erittäin rikkaalla. Toki jonkin verran bensaa pulloon kertyi, mutta en tiedä, miten testi pitäisi tehdä, jotta moottori ylipäänsä kävisi vaaditun ajan.
Viimeksi muokannut Kheldar, Ma 29.07.2019 22:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja karra »

Kheldar kirjoitti:Testasin seuraavaksi bensapumpun kyvyn bensansyöttöön poissulkeakseni sen mahdollisena vikapaikkana. Testi tehtiin kylmälle moottorille. Bensatankin korkki irroitettiin, jolla estetään alipaineen vaikutus tulokseen. Lisäksi ohjauspaineensäätimen vastuksen sähköliitin irrotettiin, koska ohjauspaineensäädin ei saa lämmetä testin aikana. Määräjakalalta tankille lähtevä paluuletku yhdistettiin muovipulloon ja moottori käynnistettiin. 30 sekunnin aikana muovipulloon kertyi bensaa melko tarkasti 0,75 l, joka lienee myös ohjearvo. Tästä voitaneen päätellä, että pumppu toimii oikein ja tukoksia ei ole.

Tarkoitus oli testata myös ohjauspainepiirin läpivirtaus, siten, että määräjakajalta ohjauspainesäätimelle menevä putki irroitettiin ja bensan kertyminen muovipulloon mitataan 60 sekunnin testillä. Tässä ajassa pulloon olisi pitänyt kertyä bensaa n. 1,6 - 2,4 dl. Tällä testillä olisi ollut tarkoitus vielä varmistaa, että vika on nimenomaan ohjauspainesäätimessä eikä esim. määräjakajassa. En kuitenkaan saanut tätä testiä tehtyä, koska moottori ei suostunut käymään muutamaa sekuntia pidempään kerralla. Kone tuntui saavan aivan liian paljon bensaa, eli kävi erittäin rikkaalla. Toki jonkin verran bensaa pulloon kertyi, mutta en tiedä, miten testi pitäisi tehdä, jotta moottori ylipäänsä kävisi vaaditun ajan.
Oliko tuo ohjauspainevirtauksen mittaus jossain tehtaan ohjeessa? Se on hankalaa kun vaikuttaa koneen käyntiin. Tuohan pitäisi testata kait painetta mittaamalla, painehan se säätää määräjakajaa eikä virtaus.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

Ohjeet noihin molempiin testeihin löytyi siitä Boschin opaskirjasta. Siinä ei ollut tarkempia ohjeita tai ylipäänsä mainintaa, miten moottorin saa käymään jälkimmäisen testin yhteydessä.

Aikaisemmin tekemässäni painetestissä jää ilmeisesti kuitenkin hieman avoimeksi se määräjakajan osuus, joka tällä virtaustestillä voidaan poissulkea.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Minun käsittääkseni se bensan virtaussuunta menee määränjakajan keskeltä ohjauspainesäätimelle ja siitä paluuseen.
Hommasin myös mittarit ja parasta aikaa mittailen omaa m110 yksilöä.
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

Ernst Schmerzkopf kirjoitti:Minun käsittääkseni se bensan virtaussuunta menee määränjakajan keskeltä ohjauspainesäätimelle ja siitä paluuseen.
Hommasin myös mittarit ja parasta aikaa mittailen omaa m110 yksilöä.
Joo noin päin se virtaus menee. Mitkäs oli tulokset?
Avatar
Kheldar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Kheldar »

Hivenen nytkähti asia eteenpäin. Tilasin uuden/kunnostetun ohjauspaineensäätimen ja laitoin autoon kiinni. Ensimmäisen kerran puoleentoista kuukauteen autolla pystyy jo ajamaan tosin edelleen kevyellä jalalla. Mutta ei siis sammu pienimmästäkin kuormasta tai kaasusta, vaan moottori ottaa jopa jo kierroksia. Edelleen käynti vähän epätasaista ja ajoittain nykivää eli täysin ongelma ei poistunut, vaikka helpottikin oleellisesti.

Ohjauspaineita en vielä mitannut vaihdon jälkeen, mutta täytyy sekin jossain välissä tehdä.

Myös Herttoniemen Vehon konkariasentajilta tuli apuja ongelman ratkaisemiseen. Olivat vahvasti sitä mieltä, että määräjakajassa on myös vikaa ja järjestelmäpaine on liian alhainen. Täytyykin irroitella se seuraavaksi ja katsoa, mitä sille voisi tehdä. Heiltä tuli myös uusi ohje polttoainepumpun vian poissulkemiseksi. Virtaustesti, jonka tein aikaisemmin pitäisi heidän mukaansa uusia, mutta siten, että moottori ei ole käynnissä vaan polttoainepumpun releen nastat pitäisi sillata. Tällä testilla puolessa minuutissa paluupiiristä pitäisi kertyä astiaan 1 litra bensaa. Uutta opeteltavaa siis tuonkin testin suorittamiseksi tarvitaan, eli en keksi miten ne tietyt nastat pitää sillata ja pitääkö siis se rele samalla poistaa testin ajaksi?
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Omassa olivat painearvot tehtaan haarukoissa, mikä oli tavallaan pettymys.Koska väärät arvot olisivat olleet hyvä selitys pienille käyntihäiriöille.Laitan ne tänne, kun ehdin hakea lapun autosta.
Jos ja kun oma yksilösi on automaattilaatikolla, saat tuon virtaustestin tehtyä kytkemällä seisontajarrun ja laittamalla vaihteenvalitsimen d asentoon ja kytkemällä virta-avaimen start asentoon.Tällöin bensapumppu käy mutta moottori ei.
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: R107 vm -84 käyntiongelmia (K-Jetronic)

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Noni, parempi myöhään, kuin ei silloinkaan.
Järjestelmän mitattu siirtopaine 565 kpa.
Järjestelmän paluulinjan paine 10 kpa.
Järjestelmän ohjauspaine aloittaen melko kylmällä koneella eli alle minuutin käynyt.
alkupaine 150 kpa, 1/2 min 200 kpa
1 min 220 kpa 1 1/2 min 230 kpa
2 min 280 kpa 2 1/2 min 300 kpa
3 min 330 kpa 3 1/2 min 340 kpa
4 min 340 kpa 4 1/2 min 360 kpa
5 min 370 kpa 5 1/2 min 370 kpA
6 min 370 kpa 6 1/2 min 375 kpa
7 min 375 kpa 7 1/2 min 375 kpa
8 min 375 kpa.
Nämä arvot menevät tehtaan haarukkaan, vaikka kiinni onkin nyt 380 se wur numeroiden mukaan.
Omassa yksilössäni lienee vielä ilmalautasen perussäätö pielessä, asia selviää mittaamalla.
Vastaa Viestiin