mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
janihei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ma 01.11.2010 15:54
Paikkakunta: Rauma

mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Viesti Kirjoittaja janihei »

Tuli hankittua tollanen w110 koppa ja nyt tarttis keksiä joku hyvä automaatti tai 5v manuaali m180 moottorin kaveriksi, Automaatti olisi kyllä mielekkäämpi. mitenkä nuo kytkinkopan pulttijaot muuttuu eri vuosimalleissa. olisiko 722.6 jollain aftermarket boksilla täysin mahdoton ajatus? Moottorin päivittämisen suhteen ko mallin kanssa on kyllä umpikujassa koska jo 2.5l m129 moottorin kanssa ollaan jo yli sallitun tehon.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Eli se M180 kuutoskone on jo sovitettuna nokalle? Käsittääkseni siinä on omat korvakkeet oltava W110:een
ja sitten esim. syyläri on upotettuna sinne maskiin, että on saatu lyhyeen nokkaan pitkä M180-kuutonen mahtumaan?

Tuon peräänhän on ollut myös 5-lovista laatikkoa, mutta se on liene varsin harvinainen, koska sitä käsittääkseni käytettiin
lähinnä 220SEb ja 300SE ralliversioissa... Varmaan sen sai optiona siviiliversioonkin - en ole tarkistanut asiaa mistään.
Mulla voisi olla tuollainen 5-lovinen tiedossa, löytyy Tampereen seudulta. Laita yv jos kiinnostaa?

Pulttijakojen muutoksista en osaa sanoa mitään. Moottorisi perässä on kuitenkin koko ko. koneen kytkin matkassa?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
janihei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ma 01.11.2010 15:54
Paikkakunta: Rauma

Re: mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Viesti Kirjoittaja janihei »

Tekniikka ei vielä ole paikoillaan mutta auto on alkujaan vm1967 230 6syl, 4v manuaali lattiakepillä. Tekniikasta on jo kauppa sovittu ja tämä lähtöisin w114 230 mallista.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Nehän nyt ei ole kuin tekemistä vaille mutta tuliko siinä siis noita "oikeita" moottorinkorvikkeita tai "oikean" mallista syyläriä mukana? Pienellä työllä ne varmaan sovittaa muistakin tarjolla olevista osista...

Kysyin sitä 5-lovista laatikkoa, ja kyllähän ne harvinaisia on, mutta sellainen saattaa löytyä.
Vaatii kuulemma vähän penkomista, eli saattaa muutama päivä mennä.

Soittelen lisää aiheesta, mulla on numero.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
eikka86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2760
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula

Re: mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Viesti Kirjoittaja eikka86 »

722,6 laatikoita olisi pari jouten 290TD ja 230kompuran perästä.. jos sellaselle on tarvetta..
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!

W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
janihei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ma 01.11.2010 15:54
Paikkakunta: Rauma

Re: mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Viesti Kirjoittaja janihei »

Zac kirjoitti:Nehän nyt ei ole kuin tekemistä vaille mutta tuliko siinä siis noita "oikeita" moottorinkorvikkeita tai "oikean" mallista syyläriä mukana? Pienellä työllä ne varmaan sovittaa muistakin tarjolla olevista osista...

Kysyin sitä 5-lovista laatikkoa, ja kyllähän ne harvinaisia on, mutta sellainen saattaa löytyä.
Vaatii kuulemma vähän penkomista, eli saattaa muutama päivä mennä.

Soittelen lisää aiheesta, mulla on numero.
Syyläri löytyy ja siihen kuuluva erillinen paisari. Moottorin korvakkeet saatan vielä tarvita. Korvakkeet saattaisi löytyä täältä Raumalta kun vaan löytäisi oikean valunumeron.
janihei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ma 01.11.2010 15:54
Paikkakunta: Rauma

Re: mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Viesti Kirjoittaja janihei »

eikka86 kirjoitti:722,6 laatikoita olisi pari jouten 290TD ja 230kompuran perästä.. jos sellaselle on tarvetta..
Tuo 230 kompuran loota olisi kyllä varmasti nappi valinta jos 722.6 lootaa meinaa sovittaa. Saattaa nyt aluksi olla liian haastava muutos, kun ei ole mitään käryä nieleekö w110 kardaanitunneli kyseisen laatikon, en tohdi ruveta vanhusta leikkelemään.
janihei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ma 01.11.2010 15:54
Paikkakunta: Rauma

Re: mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Viesti Kirjoittaja janihei »

Vanhemmat automaatti vaihteistot ilman ylivaihdetta täytyy varmaan unohtaa koska vaatisivat raskaampaa perävälitystä toimiakseen toivotun laisesti. Jostain luin että w111 ja w108 taka-akselit sopisivat suoraan w110 koriin ja näissä olisi jo levyjarrut ja mukavampia välityksiä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Viesti Kirjoittaja dealer »

janihei kirjoitti:Tuli hankittua tollanen w110 koppa ................... Moottorin päivittämisen suhteen ko mallin kanssa on kyllä umpikujassa koska jo 2.5l m129 moottorin kanssa ollaan jo yli sallitun tehon.
Tehokkain moottori tuossa kopassa ilmeisesti 90Kw johon +20% niin 108Kw / 144hv yläraja, laita tekniikaksi satalankusta 136 hv E230 ja sen vaihteisto, jos neloskone kelpaa ?
oulaistenliikenne.fi
janihei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ma 01.11.2010 15:54
Paikkakunta: Rauma

Re: mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Viesti Kirjoittaja janihei »

dealer kirjoitti:
janihei kirjoitti:Tuli hankittua tollanen w110 koppa ................... Moottorin päivittämisen suhteen ko mallin kanssa on kyllä umpikujassa koska jo 2.5l m129 moottorin kanssa ollaan jo yli sallitun tehon.
Tehokkain moottori tuossa kopassa ilmeisesti 90Kw johon +20% niin 108Kw / 144hv yläraja, laita tekniikaksi satalankusta 136 hv E230 ja sen vaihteisto, jos neloskone kelpaa ?
No sehän tässä nyt määttää ku tarttis olla vähintään 6syl. Aluksi meinasin että haen poikkeus lupaa 3.5l v8 m116 moottorille, eikä tämäkään vielä ole pois suljettu jos jostain löytyisi w108 taka-akseli levyjarruilla ja reilusti konsultointi apua osien yhteensopivuudesta.
janihei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ma 01.11.2010 15:54
Paikkakunta: Rauma

Re: mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Viesti Kirjoittaja janihei »

dealer kirjoitti:
janihei kirjoitti:Tuli hankittua tollanen w110 koppa ................... Moottorin päivittämisen suhteen ko mallin kanssa on kyllä umpikujassa koska jo 2.5l m129 moottorin kanssa ollaan jo yli sallitun tehon.
Tehokkain moottori tuossa kopassa ilmeisesti 90Kw johon +20% niin 108Kw / 144hv yläraja, laita tekniikaksi satalankusta 136 hv E230 ja sen vaihteisto, jos neloskone kelpaa ?
Nettiä kaivellessa selvisi että w110 koria on saanut myös AMG versiona, tässä 2778cc 185hv suora kutonen eli varmaan m130 moottori. Amg mallissa takana myös levyjarrut ja 3.69 perä 4.08 perän sijaan. Edessä päivitetty kallistuksenvakaaja (300sel).
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Viesti Kirjoittaja dealer »

No jos tuollaisen AMG:n alustaa / jarruja vastaavat osat on saatavissa kohtuudella ja pystyy näinollen siihen vertaamaan niin silloinhan ei ole ongelmaa moottorivalinnan suhteen.
Perävälityksestä muutoskatsastus ei pitäisi jäädä kiinni, mutta jarrut yms on vaihdettava.
185 hv +20%
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Viesti Kirjoittaja Zac »

W110-korisen AMG-tekniikka kuulostaa kyllä jäljestä päin rakennetulta? Sellaine kuvitelma on ollut itsellä
että AMG-alkoi rakentelemaan vasta W108:n (tai ihan loppupään W111:n?) päälle virityssarjojaan.
Tuollaisen tekniikan löytäminen ainakin Suomessa voi olla lähelle mahdotonta... :-o

5-lovista ei tosiaan vielä tullut vastaan, ainoastaan tuollainen automaatilaatikko, missä ei ylivaihdetta.
Edelleen tuo 5-lovinen "ratkaisisi" asian, ilman tarvetta vaihtaa perää ja sitä myöten koko taka-akselia...
Alkaa olla nuo W108:n akselistotkin harvaltaan Suomessa tarjolla.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Viesti Kirjoittaja karra »

janihei kirjoitti:Nettiä kaivellessa selvisi että w110 koria on saanut myös AMG versiona, tässä 2778cc 185hv suora kutonen eli varmaan m130 moottori. Amg mallissa takana myös levyjarrut ja 3.69 perä 4.08 perän sijaan. Edessä päivitetty kallistuksenvakaaja (300sel).
AMG:tä ei ollut tuolloin vielä olemassa. Ensimmäiset viittaukset AMG:hen oli kait siinä 1969 Spa kisoissa, vai oliko se vielä mersun organisoima. Ja vasta se 1971 Spa jossa Waxeja oli vain yksi oli jotenkin AMG:n alkutaipaleita...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
janihei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ma 01.11.2010 15:54
Paikkakunta: Rauma

Re: mb w110, 230. tuoreenpi laatikko? moottori?

Viesti Kirjoittaja janihei »

Osaako joku kertoa jos auton ranketelua koskeva ehdotous menee läpi, niin miten se käytännössä vaikuttaa näihin vanhoihin vehkeisiin? tilavuus raja poistuu ja mennään teho/painosuhteen mukaan, vai?
Vastaa Viestiin