Vaijerivetoisen nopeusmittarin säätäminen?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
404.113
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 11.09.2019 14:55

Vaijerivetoisen nopeusmittarin säätäminen?

Viesti Kirjoittaja 404.113 »

Nopeusmittari ei halua kunnolla herätä talviunilta; matkamittari toimii ok. Laite on Unimog 404, vuosimalli 1965 ja mittari tuollainen:

https://expedition-imports.com/Speedome ... _3463.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vakionopeudella pyöritettäessä nopeusmittarin neula liikkuu miten sattuu, yleensä hyvin vähän tai ei ollenkaan. Tuo siis silloinkin, kun matkamittariin tulee 100 metriä 3 sekunnissa (120 km/h). Viisari ei ole jumissa.

Vaijeri pyörittää metallikiekkoa alumiinikupissa.

Onko tuo mekaaninen vai magneettinen laite? Jos se on mekaaninen, kiekon reunalla pitäisi olla jonkinlainen kitkapinnoite, jota säätämällä neula nousisi enemmän tai vähemmän? Jos taas magneettinen, niin paha sanoa mitä silloin pitäisi tehdä.

Ideoita?

Tässä vielä pari kuvaa jotka havainnollistavat tilannetta:

Kuva

Kuva
404.113
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 11.09.2019 14:55

Re: Vaijerivetoisen nopeusmittarin säätäminen?

Viesti Kirjoittaja 404.113 »

Olikin mekaaninen vika. Alumiinikupissa näkyi pieniä hankaumajälkiä; se siis välillä lievästi nirhasi ylemmässä kuvassa oikealla näkyvää koteloa vastaan.

Kotelo on kiinni kahdella lattapääruuvilla, kiinnitys näkyy alemmassa kuvassa. Näiden ruuvien kiristystä lievästi löysentämällä alkoi laite pyöriä vapaasti, eli nopeusmittarin neula heräsi kunnolla. Ruuvilukitteella pultit järkevämpään momenttiin ja menoksi.

Kaivelin hiukan nettiä ja näyttäisi siltä, että tuo nopeusmittari on ns pyörrevirtamittari. Vaijeri pyörittää magneettia ja muodostuva hukkavirta vääntää kuppia, ja sitä kautta viisaria. Jos näyttämää haluaisi säätää, niin mahdollisesti onnistuisi pienentämällä magneetin voimakkuutta joillain metallihaitoilla, jolloin mittari näyttäisi vähemmän (tai siirtämällä magneettia kauemmaksi kupista). Viisarin jousta voisi ehkä löysentää väkivallalla, jousta voisi kiristää lyhentämällä sitä tai sitten vaihtamalla kokonaan eri jousi.

https://auto.howstuffworks.com/car-driv ... meter3.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin