190E M102 kylmäkäynnistysongelma

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
vipula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.10.2004 16:07
Paikkakunta: turku

190E M102 kylmäkäynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja vipula »

Ongelmia m102 moottorin kylmäkäynnistyksen kanssa. Auto ostettu toukokuussa ja kylmänä vaati pitkän sahauksen käynnistyksessä. Lueskelin aiheet läpi täältä ja mesefoorumin puolelta mutta ongelmaani en saanut ratkaistua.
Eli kylmäkäynnistyssuutin ei saanut minulla virtaa ja autoa sai sahata todella pitkään kylmänä käyntiin. Nyt polttoainepumpun releen uusiminen auttoi tähän. Samalla vaihdoin YJ-releen. Ongelmana on nyt kylmäkäynnistyssuuttimen toiminta-aika; kelillä kuin kelillä antaa vain alle sekunnin suihkauksen (testattu suutin irti, suoraan akusta virtaa antamalla tulee tietysti kauemmin) mikä ei riitä käynnistykseen. Tuplastarttauksella lähtee välittömästi. Lämpötila-anturi mistä menee ilmeisesti tieto ruiskulle (2-napainen)on uusittu uudella alkuperäisosalla tuloksetta. Muita antureita en ole löytänyt lisäksi kuin sähköflektin anturin sekä lämpömittarin anturin. Eli mikä osa/anturi säätää suuttimen toiminta-aikaa ja missä se sijaitsee?
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: 190E M102 kylmäkäynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

171211.jpg
Rikastusta ohjaa kuvan anturi numero 2 joka on lämpöanturi eculle

1-flektin ohjaus
3-bensahöyryjen kerääjän putki
4-mittariston lämpöanturi

Ja kiitos atlas kun noi aikoinaan minulle selvitit
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
vipula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.10.2004 16:07
Paikkakunta: turku

Re: 190E M102 kylmäkäynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja vipula »

Minulta ei tuollaista anturia löydy, kyseessä lienee 4-napainen liitin? 2-napainen löytyy, jonka vaihdoin tuloksetta.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: 190E M102 kylmäkäynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Kuitenkin samassa paikassa?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
vipula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.10.2004 16:07
Paikkakunta: turku

Re: 190E M102 kylmäkäynnistysongelma

Viesti Kirjoittaja vipula »

Samassa paikassa on joo. Ja johdot menevät ilmeisesti moottorin ohjausyksikköön. Näiden johtojen ehjyyttä en ole vielä mitannut, mutta luulisi muutenkin käynnissä huomaavan jos lämpötilatieto puuttuu kokonaan.
vipula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Su 10.10.2004 16:07
Paikkakunta: turku

Re: 190E M102 kylmäkäynnistysongelma RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja vipula »

No niin tämä ongelma on nyt ratkaistu. Vaihtamani bensapumpun rele ei ollut autoon sopiva. Varaosa-autosta nappasin eri numerolla olevan toimimattoman releen, kävin juotokset läpi ja toimii. Tilasin vielä uuden vastaavan releen Veholta joten tämä jää varalle. Ilmeisesti autoon jossain vaiheessa vaihdettu väärä rele jonka numeron perusteella ostin itse ensin väärän releen. Pitänee laittaa myyntiin tämä rele mutta pääasia että kylmäkäynnistys toimii nyt.
Vastaa Viestiin