Kenen entinen ? W108 3.5

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Viimeksi tuli paketti jenkeistä noin neljässä viikossa kun lupasivat noin kahdessa viikossa. Seurannan mukaan oli kaksi viikkoa kateissa jossain terminaalissa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Getriebe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Pe 16.09.2016 11:08

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Getriebe »

Aihetta sivuten, selasin tuoretta 3/2020 Oldtimer Markt-lehteä. Siinä vertailu Opel Diplomat ja 280 SE 3.5 (manuaali) joten ihan mielenkiintoinen juttu tämän hienon projektikertomuksen tiimoilta.
https://www.shop.oldtimer-markt.de/noca ... 151643.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
k 2.0t SW -98
ex. 300 TE -91
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Postitäti kävi ja toi puolasta tilaamani mersun termarikopan (17 euroa), kuvissa näytti vähän arpa-osalta mutta vähän porakoneharjaa niin sehän oli kuin uusi 8)
Pääsee pätkänmatkaa kasailemaan laitetta eteenpäin nimittäin nyt laitan pumpun paikoilleen, tuo termarinkoppa on tosi ahdas laittaa altakäsin niiin nyt pakettina nätti heittää paikoilleen :clap:

Kuva
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Sinneppä se pumppu sujahti, vähän värkkääminen oli tiivisteenasettelussa tuon pultti/hahlon kanssa mutta uskoisin että sielläpä se on.. Tosin totuus tulee vasta kun saa nestettä myllyyn :think:
Nyt kun yläosa saapuisi joskus ameriikasta niin sais nippuun..
Kuva
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Nesteet on ainakin pysyny vuotamatta, oli nätti täyttää kone tuosta niin ei tartte kummemmin ilmailla myöhemmin

Kuva

Ameriikan osatkin olis suomen tullissa, tullaukset on tehty (31€) ja postille maksettu suojeluraha (2.9€) mutta ei paketti liikahda eikä liikahtanu koko edellisviikolla.. Liekkö joku varaston desinfiointi menossa sitten..
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Aikansa kun soittelee ja odottelee...

Kuva

Pääsee kasaileen 8)
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Romut kasassa, eipä osaset paljoa näy kun kaiken asentaa päälle..

Kuva


Koeajolenkki niin paljon että termari aukesi (ja sai pienellä pätkällä soratietä mistä jäät sulanu koittaa onko vetoja) ja takaisin talliin.. Ei vuoda :clap:

Kuva
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Vanha osa oli tosiaankin syöpynyt tosi paljon. Hyvä kun sai toimivat osat tilalle.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Joo, mbclassicsilta tuli originaali syylärinkorkki ja ilmansuotimeen oikeat kiinnittimet niin sekin pysyy helisemättä.

Pitäis kai seuraavaksi saada puhallin pyörimään, ilmastoinnin puhallin pyörähti kerran kun nuppia renkkasi mutta se pyörii "sutia" eli se on ainakin rikki ja lämppärin puhallin ei sano mitään.. Pitänee alkaa metsästellä vikaa kun nyt sattuneesta syystä on aikaa taas..
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kukaan värkänny näitten puhaltimien kans ?

Kurkkasin sutia pyörivien katkaisijoitten luo ja ilmastoinnin säädin oli ainakin murustunu osiin eli ihan viraton mutta näyttää olevan jotenkin symbioosissa tuon lämppärin puhaltimen kanssa ? För mitätönhän tuo ilmastoinnin katkaisija ainakin toistaiseksi on muutenkin mutta näyttää vähän sille kun ne on toisissaan johdolla kiinni että virta kulkee tuon ac katkaisijan kautta lämppärin katkaisijalle ?

Purin mankat ja hanskalokerot poies ja löysin (luultavasti) sen lämppärin puhaltimen virtasyötön mutta tietääkö kukaan missä järjestyksessä ne 4 kontaktia on kun tekis mieli koittaa syöttää niihin irtoakulla suoraan virtaa että onko puhallin kaput vai joku muu vika ?

Se on kai käsittääkseni tuonnäköinen murkula
Kuva

Kontaktit on tuossa oikealla laidalla, niihin tulee sellainen painettava liitin.
Avatar
Jäppinen1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 15.02.2015 15:39
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Jäppinen1 »

Avaa lämppärille menevä liitin että näet värit, ruskea on maa ja loput 3 on puhaltimen 3 eri nopeutta. Vastukset on lämppärin sisällä jos ei kaikki nopeudet pelaa.
W211 320cdi, w108projekti
Ex:W115 240 stt turbo, W638 112cdi, w126 300sd, w124 230E, w124 300d, w210 320cdi, w163 430 v8,
Avatar
Jäppinen1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 15.02.2015 15:39
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Jäppinen1 »

Viime viikolla käytin omasta tuon lämmityslaitteen osina kun säätöhanat vuoti nestettä. Varmaan puoli sangollista oli kennolla roskaa ja paskaa. Aika ahdas on ottaa irti tuo mööpeli.
W211 320cdi, w108projekti
Ex:W115 240 stt turbo, W638 112cdi, w126 300sd, w124 230E, w124 300d, w210 320cdi, w163 430 v8,
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Joo, sainkin puhaltimen jo pyörimään irtovirralla
https://www.youtube.com/watch?v=rtztio7QiIE" onclick="window.open(this.href);return false;



No, sain ilmastoinnnin katkaisijan käsiin ja se oli purkaantunut tosiaan sinne kojelaudan sisään
Kuva

Kaivelin osat lattialta ja kojelaudan sisältä, totesin että liki kaikki löytyi ja kasasin tuon pohjalla olevan posliinin epoksilla.. Sitten tein alumiinipellistä tuollaisen kotelon sille liimatulle posliinille ja kasasin katkaisijan uusiksi, lukitus komiasti rautalangalla :D
Kuva

Kuva


Töpsölit kiinni ja katso, ilmastoinnin puhallin alkoi pyöriä mutta lämmittimen puhallin edelleen mykkä, tuo ilmastoinnin säädin on ketjutettu myös lämmittimen katkaisijan kanssa ja siellä on vieläpä elohopea-termostaatti tms.. Jotenkin kutittelisi laittaa uusi 3 asentoinen säädin ja vanha nuppi nokkaan pelkälle lämmittimelle, ilmastointihan tässä tuskin pelaa ja jos sen joskus korjaa saa systeemit entistettyäkin. No, tutkin vielä huomenna asiaa lisää..
Lämmittimen puhallin ei alkanut pyöriä vaikka ohitti sen lämppärin katkaisijan kokonaa, tosin silloin konehuoneessa napsahti joku relekkin :wtf:
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ilmastoinnin säätimet ja lämmityksen säätimet eivät ole mitenkään sidoksissa toisiinsa tuossa mallissa.

Katsoin videosi. Se katkaisin, jota riuhdot, on kompressorin lämpötilan säätönuppi ja varustettu kapilaariputkella. Se toinen, jonka kasasit rautalangalla ohjaa ilmastoinnin puhallinta (portaattomasti). Nämä kaksi ovat kyteketty toisiinsa siten, että kompressoria ei voi käynnistää ilman, että myös ilmastoinnin puhallin on kytetty päälle. Puhaltimen voi kytkeä päälle ilman kompuraa, mutta ei toisin päin. Nähtävästi systeemi on kunnossa.

Lämmittimen puhallin ei ole mitenkään sidoksissa näihin. Ne kaksi nuppia ohjaa siis vain ja ainoastaan ilmastointia.

Lämmittimen puhallinta ohjataan vivulla, joka on vasemman puolen lämmönsäätövivun yläpuolella. (muistaakseni)

Katsoin yhtä kuvaa, jossa taisi näkyä kompura... Oliko siinä ihan tarratkin vielä jäljellä? Sulla sattaa olla ihan ehjä ilamstointi, joka ehkä vaatii vaan täytön.

ps. älä nyi tai vääntele sitä kapilaariputkea, se menee rikki. Äläkä ala mitään viri-viri juttuja rakentelmaan... :wink:


_____________________________
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Ei tuossa ole lämmittimelle/ilmastoinnille mitään muita vipuja tai katkaisimia, vain nuo kaksi joista toisessa on vihreä ja toisessa sininen symboli..
Nuo lämmönsäätimet on vaijereilla suoraan hanaan/läppiin meneviä, niissä ei ole sähkötoimintaa.

Kuva
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Jaa, otanpa sanoja takaisin näemmä jos systeemi on tämä ?

http://www.jaimekop.com/2012/02/w108w109-heater-levers/" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit : Ilmeisesti on, tuo ylempi säädinhän ei tässä edes liiku mihinkään enkä ole väkivalloin koittanut joten helpottaa kummasti kun tietää mitä etsii.. Mullahan ei ole mitään kirjallisuutta tähän joten ei ollut mitään hajua että puhallinta ohjataan tuosta, eihän siinä ole edes mitään merkintää aiheesta :wtf:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuossa on samanlainen systeemi kun omassa 300 SEL 6.3:ssa. Ei vaan ollut mielestäni kuvaa aikaisemmin kun ajattelin "että ei varmaan ole samanlainen" ... :oops: eli vasen ylin liukuvipu käyttää kolmiasentoista puhallinta.

Itse en ole ilmastointiin perehtynyt ollenkaan nykyään kun tulee puolen tusinaa ajopäivää vuodessa...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1097
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Karel »

Älkäähän nyt sorsiko ilmastointejanne! :) Ihmetyttää kun maa on täynnä hienoja autoja, joihin on satsattu maat ja mannut + kaikki vapaa aika, ja sitten ilmastoinnin annetaan ruostua tukkoon.

Näiden autojen ilmastoinnithan ovat niin yksinkertaisia kamppeita kuin olla ja voivat. Ohjauskin on vain samanlainen kapilaaritermostaatti kuin vanhoissa jääkaapeissa.

Jos ei halua satsata, vaan antaa joka tapauksessa systeemin pilaantua, niin voi vanhalla ei konvertoidulla R12-järjestelmällä tehdä vastoin kaiken taiteen ja tieteen ohjeita näinkin: Pyörittää kompuraa käsin. Jos tuntuu "pykälää" ja hiukan vastusta, se on luultavasti ehjä. Sitten koeponnistaa järjestelmän ihan tavallisella kuivalla paineilmalla (jos ei typpeä ole), ja jos on tiivis, niin täyttää propaanilla. Ei maksa paljon mitään, ja samalla lisää puoli desiä tuoretta korkean viskositeetin puhdasta mineraaliöljyä. O-renkaat eivät maksa paljon mitään. Jos järjestelmä on ollut avoimena, voi kuivaimen elvyttää kuivaamalla sitä muutaman tunnin 150 asteisessa uunissa. Hyvässä lykyssä voi nauttia toimivasta ja viileästä ilmastoinnista, ja järjestelmä pysyy näin kunnossa eikä jumiudu kelvottomaksi. Win win... :wink:

Propaanin/Kosanin palovaarasta en olisi huolissani. Vanhan auton bensiinijärjestelmät ovat se suurempi riski, ja kummassakin tapauksessa haju paljastaa vuodot. Eikä pienet vuodot/pitoisuudet kaasua ei ole samanlainen paloriski kuin bensiini.


____________________________
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
260 SE -89 ”Essu”
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

No joo, kaiuttimen reiästä sai vivuston esiin ja ankaran hienolla santapaperilla rapsuttelun ja voitelun jälkeen alko hantaaki liikkua ja kaikki 3 nopeutta löytyy puhaltimesta jälleen :clap:

Kuskin puolen lämmönsäädin ei liiku enkä ala vääntämään väkisin sieltä hanasta sitä ettei ala vuotamaan, vänkärin puoli liikkuu rasvailun jälkeen nätisti joten se riittäköön lämmöntuotoksi kun kesäautosta nyt kuitenkin on kyse, muut läpyskät ja toiminnot liikkuu. Ilmastoinnin hantaakit kasattu paikoilleen kuten olivatkin, sillä erotuksella että nyt se puhallinkin tosiaan pyörii tarvittaessa jos haluaa sisäilmaa vatkailla.

Vilkku ei pysynyt päällä pitämättä, otin katkaisijan irti sen verran mitä johdot antoi myöden ja se näyttää tuolta (kuva netistä)
Kuva

Tuo hässäkkä missä jousi vetää noita "nippeleitä" toisiinsa oli kulunut tuosta kuoresta niin että siinä ei ollut enää mitään uloketta tai siis pykälää mihin tarrata..
Dremeliin 3 millin poranterä ja jyystin tuohon alumiinikuoreen hieman kuoppaa pitämällä vilkkupakettia kourassa. Systeemihän toimi hienosti, vilkku pysyy taas paikoillaan ja palautuu rattia kääntämällä :thumbup: Vaseliinia väliin ja romut nippuun.

Eli suomeksi sanottuna, takapenkki paikoilleen ja leimalle :wtf:
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Kasasin sitten laitteen "lopullisesti" valmiiksi ja kaikki sisustan osat löysi paikkansa mitä mukana seurasi irtonaisina..
Tuon sisustan kun vain pesee ja puunaa huolellisesti niin menee ihan täydestä, yllättävän hyvänä pysyny.

Kuva

Kuva

Kävin ajelemassa kymppikilsan, lämmintä tuli mökkiin ja lämpömittari pojotti 80 asteessa. Koneen käynti senkun paranee kun sillä ajaa eli nyt ollaan lopultakin siinä tilanteessa että ulkokuoren pesu/mylly/vahaus ja leimalle.

Kuva
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ompas tosiaan siisti sisältä
S124 300TE
S211 E500
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

On kieltämättä, ei oo penkit repeilly mistään ja vain toisen takaoven pahvi on sellainen pullisteleva.

Nyt tässä on aikaa nyplätä niin liimasin tuon himmelin kiinnitysjalan kasaan, mikä tuon funktio on ? Imusarjasta tulee alipaine tuohon ja sinne säiliöön mikä on etulokarin sisällä ja sitten on nuo johdot mitkä oli tästä katkaistu mulle tullessa, tosin siinä oli sellainen viritelmä millä sai myös virtapiirin kiinni laittamalla sulake nuiden kahden johdon väliin ?

Kuva

Joku alipainemittari tms säädin se on mutta mitä se ohjaa ja voiko se olla ohitettuna ja miksi se on ohitettu ? Tuon tulpan allahan on säätöruuvi..
Sijainti on tulipellissä releiden ja sulakkeiden vieressä ja minusta näytti että se ohjaus menee releelle joka tekee mitä ?
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Rele jota tuo ohjaa on tuo vasemmanpuolimmaisin

Kuva

Siitä lähtee johdot joita seurasin sen verran että menevät kuskinpuolelta sisälle autoon..
Tuo säädinsysteemi on kiinni tuossa ihan releen vieressä joten nuo nysäjohdot riittää kyllä, siinä oli tosiaan sellainen sulakeliitin välissä mistä sai johdot toisiinsa. :wtf:

Releestä ei löytynyt mersunumeroita, se on Matsushita CB1F-12V ACB12201
eli ihan normaali kytkentärele..
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Jaa a.. Testailin tuon palikan ja se on sellainen alipaineella kytkevä eli kun on alipainetta rele vetää.. Releeltä lähtevää johtoa lähdin seurailemaan ja se meni rattiputken luo missä se päättyi tuollaiseen töpseliin :?
Kuva

Se on nimenomaan tuo, ongein vain sen mankanreiästä esille..
Yksi toveri heitti tuossa sellaisen idean että olisko tässä ollut joskus joku jälkiasennusvakkari, kuulostaako hullulle ? Tätä ajatusta tukisi tuo relepaketti joka näyttää uudemmalta kuin mersun originaalit..
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Pesupäivä, se täällä maalla vaatii vähän enempi panostusta eli genun ja pumpun kantamisen veden äärelle :D Pesin pahimmat säilöpaskat mersusta poies lähinnä..

Kuva

Kuva

Kuva

Paikkaukset ei edelleenkään hypänny silmille, hyvä niin.
Sen huomasin että vänkärin puolelta takaosasta kannesta kuuluu naputus kun kone on kuuma, ei suuri mutta naputus kuitenkin. Kuukkeloin ja lueskelin että lienee suhteellisen yleistä näissä m-11X vehkeissä ja vaatisi jotain
säätöpaloja tms että sen saisi pois onko näin :think: Käytän tätä mielelläni jollain joka osaa venakoneiston kanssa pelata myöhemmin mutta tohtiiko tuolla ajella jonkunverran vai onko välitön kaboom :?:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja karra »

Lerssinen kirjoitti:Pesin pahimmat säilöpaskat mersusta poies lähinnä.

Sen huomasin että vänkärin puolelta takaosasta kannesta kuuluu naputus kun kone on kuuma, ei suuri mutta naputus kuitenkin. Kuukkeloin ja lueskelin että lienee suhteellisen yleistä näissä m-11X vehkeissä ja vaatisi jotain
säätöpaloja tms että sen saisi pois onko näin :think: Käytän tätä mielelläni jollain joka osaa venakoneiston kanssa pelata myöhemmin mutta tohtiiko tuolla ajella jonkunverran vai onko välitön kaboom :?:
Onhan se ryhdikäs peli, ja hyvä väri. Kivasti patinoitunut harrasteauto :thumbup:

Onko se naputus niinkuin venttiilin, tai sen välyksen taikka nokan ääntelyä, jos on (tai eihän sitä voi tarkasti tietää) niin käsitykseni mukaan se ei kait ole varsinaisesti vaarallista, kuten yleensäkään liian isosta ventiilinvälyksistä johtuva ääntely.

Mutta, tarkista se että tuleeko sen puolen (tai miksei molempien puolien) nokille voitelua. Siellähän pitäisi kulkea voiteluputki joka tiputtaa öljyä nokille, se on ollut usein vanhoissa, seisoneissa ja etenkin jenkkituonti ( :oops: ) moottoreissa yleistä että tukossa ollessaan ei saa voitelua ja nokka kuluu ja alkaa ääntelemään. Itse tarkistin pitkään seisoneissa M100 ja M130 moottoreissa ennen käynnistystä pyörittämällä öljynpaineet ylös ilman tulppia, ja taisin M100 moottoria vähän käyttääkin ilman venttiiilikoppia, jackie muistanee miten tehtiin kun hän oli miulla vänkärinä 11 vuotta sitten.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja jackie »

Jopas on hyvän näköinen auto! Ja onhan siinä ollu työtäkin, joten kunnioitettavan rivakasti on projekti edennyt :thumbup:
karra kirjoitti:Itse tarkistin pitkään seisoneissa M100 ja M130 moottoreissa ennen käynnistystä pyörittämällä öljynpaineet ylös ilman tulppia, ja taisin M100 moottoria vähän käyttääkin ilman venttiiilikoppia, jackie muistanee miten tehtiin kun hän oli miulla vänkärinä 11 vuotta sitten.
Ei muute mitää muistikuvaa muuta ku siitä, et melkoset lukkopihtisulkeiset oli jakoketjua vaihtaessa :lol: Ja siitä oon kanssa melko varma, et juotiin tallissa oluet ja mie kävin välillä ulkona piipullisella tai pikkusikarilla :D
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Naputtelukin loppui kun kävin (suljetulla alueella) ihan vähän vain kokeilemassa maantienopeuksia, vähä samalla jarruja ajelin että alkoi toppaamaan kunnolla ja tunnustelin että uskaltaako tuolla lähteä leimalle saakka.. Tuntui pysyvän litkut paikoissaan ja muutenkin toimivalta laitteelta :) Tällähän ei siis tätä ennen ole ajettu yli neljääkymppiä kai 15 vuoteen..


Kuva

Kuva

Se vois olla ensi viikolla leimakoitos kun vois saada kaksi vuotta kerralla :wtf:
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Zac »

Niin on soivan oloinen peli että ihmettelisin jollei sitä leimaa tule... :thumbup:

Josko se venttiili oli jotenkin vähän jumissa, karstanen, tms. mutta kunnon rykäisy sais sitten takaisin ruotuun? :problem:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Lerssinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58

Re: Kenen entinen ? W108 3.5

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Perjantaiaamulle varattu leima-aika, lievää jännätystä on ilmoilla :wtf:

Startti on alkanu pyöriä välillä "tyhjää" eli ei nosta hampaalle vaan surraa iteksiin, kyllä se sitten lopulta starttaakin mutta tässä ei saa startattua aina kuin kertaalleen ja sitten pitää käyttää virrat poies.. :geek:
Vastaa Viestiin