W108 280S 1971 apuja olisin vailla
W108 280S 1971 apuja olisin vailla
Kovasti olen koettanut tietoa etsiä ja paljonhan täältäkin foorumiltakin löytyy, mutta ovat kovin piilossa jotkut asiat vaikka minkälaista hakua käyttää.
1. ilmeisesti tuota verhoilu/sisustusmateriaalien koodia ei löydy kun tilaamalla tehtaalta se datakortti vai mikä se lienee ollutkaan nimeltään aikanaan.
Nuo neljä ylintä koodia on selvillä kuten tuo pintavärikoodikin mutta sisustasta en saa mitään vihjettä.
Vai osaisko kuvista sanoa joku jotain? Lattiamateriaali oli muistaakseni ruskea.
Istuinten kangasosat paikoin aurinko polttanut loimiksi. Mistä mahtais löytyä Kangasta,Verhoilua, y.m.
Laitan tuonne liitteeksi joitain kuvia kysymyksiin liittyen.
2. Löytyykö harvempaa perävälitystä, nykyinen lienee 3.69 (noin karkeasti laskettuna vajaat 3¾ kardaanin kierrosta/ 1 pyörän kierros) Lieneekö tuo välityksen laskenta-ajatus edes oikea kardaanista pyöritellä?
Tuohan on siis heiluri-akselisto, 4-v. manuaali.
Ei ole ensimmäinen asia tärkeysjärjestyksessä, mutta nekin maantieajot mitä tulee olis vähän miellyttävämpi ajella pienemmillä kierroksilla. Nythän tuolla lähtee liikkeelle helposti vaikka kakkosvaihteella juurikaan kytkintä rasittamatta.
3. Peilit on jo osin reikiintyneet, varsiosat menee vielä. Ymmärtääkseni olleet uudesta asti autossa kiinni sen vanhan Suomi säännöksen mukaisesti lokasuojassa. (Auto alkup. Suomi auto).
Peili on mielestäni ollut yleinenkin, TEX-merkkinen. Muita malleja löytyy vaan ei tuota uritettua,lipallista.
Kiitos tiedoista jos joku viitsii vastata. Kysymyksiä olis vaikka kuinka vaan tässä aluksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W108 280S 1971 apuja olisin vailla
Minun mielestä ei kannata alkaa perää vaihtamaan jos auto on muuten fiinissä kunnossa ja alkuperäinen. Ei näitä liikaa ole tien päällä ainakaan Suomi-historialla varustettuna!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 207
- Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14
Re: W108 280S 1971 apuja olisin vailla
Jos vaikka jakajan ennakonsäätö on jumissa, tai kaasuttimen korkeakierrospiiri tukossa, niin perävälitys tuntuu liian tiuhalle, kun kone ei halua kiertää.
Meno tuntuu väkinäiselle.
Omassa ässässä on sama välitys, eikä se pelkää moottoritienopeuksia.Kone kiertää, mutta siihen se on suunniteltu.
Nykyautot sitten erikseen.
Toki jokainen tekee omalleen mitä haluaa.
Meno tuntuu väkinäiselle.
Omassa ässässä on sama välitys, eikä se pelkää moottoritienopeuksia.Kone kiertää, mutta siihen se on suunniteltu.
Nykyautot sitten erikseen.
Toki jokainen tekee omalleen mitä haluaa.
Re: W108 280S 1971 apuja olisin vailla
Onnittelut hankinnan johdosta, juuri tuo mallisarja (W108/W109) on monen foorumilaisenkin mielestä kaikkien aikojen haluttavin
Tulit myös oikeaan paikkaan, koska tänne näistäkin mersuista on paljon tietoa kertynyt, toki aina välillä oikeaan "ketjuun" löytäminen voi olla työlästä.
1. Nuo verhoilumateriaalit tosiaan pitkälti selviävät siitä kantakortista jonka pystyy valmistusnumeron avulla maahantuojan kautta Mercedes Benzin tehtaalta tilaamaan. Tämä mainio palvelu oli ilmainen vielä vuoteen 2017 mutta sittemmin tälle(kin) on tullut palvelumaksu, joka muistaakseni oli jossain 50-100 eur haarukassa. Kantakortissakin ne materiaalit ovat koodeina, jotka pitää vielä "avata" jotain listausta vastaan, näitä on netissä useampia.
Verhoilumateriaaleissa suosittelisin kuitenkin kääntymään KL Partnersin (Kuopio) puoleen, he ovat erikoistuneet juurikin vanhojen MB
autojen verhoilumateriaaleihin (toki muihinkin löytyy). Lisää tietoa tuolla: http://www.klpartner.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
2. Tähän olikin jo kommenttia, mutta niiden lisäksi vielä pari:
Tähän muistaakseni sai myös 5-lovista askia, toki se on paljon harvinaisempi. Mutta en tiedä onko tuo 5. sitten "ylivaihde" vaiko "suora" tuossakin. Toinen ajatus oli se että onhan rengastus tarpeaksi korkealla profiililla? Nykyrenkaat kun ovat huomattavan paljon matalampia kuin mitä käytettiin 70-luvun alussa... Tuohon eroon hukkuu helposti 10..20% välityksestä.
3. Itsellä on myös nuo TEX-peilit omassa W111:ssä (aiempi ns. siipimersu '59-'68) ja mielestäni nuo ovat sikäli "oikeat" peilit että
näitä tosiaan on (käsittääkseni) asennettu jo maahantuonnin yhteydessä, Suomen silloisten määräysten mukaisesti. Siten niihin viittaaminen käyttäen "jälkiasennus" sanaa on hieman virheellinen. Olkoonkin että ns. "joutsenkaula" mallinen peili on ollut W111:n orggis esim. Saksassa myydyissä mersuissa. En muista mikä oli vastaava W108:n "ovipeili" (mitä Suomessa ei siten edes käytetty?)
Omissakin on hieman nuo TEX:n hopeoinnit rapisseet, mutta ei niin paljoa että olisi käyttöä haitanneet. Tietyt mersun orggis peilit ovat tosi kiven alla, etenkin jos haluaa peilin myös oikealle puolen. Saattaa silloin maksaa uusi / käyttämätön peilipari luokkaa 600-700 eur. Ainakaan itsellä ei ole intoa panostaa peileihin tuollaisia summia
Mutta joo, laitahan lisää tarinaa autosta ja lisää kysymyksiä myös - veikkaan että useimpiin löytyy vastauksia...
Tulit myös oikeaan paikkaan, koska tänne näistäkin mersuista on paljon tietoa kertynyt, toki aina välillä oikeaan "ketjuun" löytäminen voi olla työlästä.
1. Nuo verhoilumateriaalit tosiaan pitkälti selviävät siitä kantakortista jonka pystyy valmistusnumeron avulla maahantuojan kautta Mercedes Benzin tehtaalta tilaamaan. Tämä mainio palvelu oli ilmainen vielä vuoteen 2017 mutta sittemmin tälle(kin) on tullut palvelumaksu, joka muistaakseni oli jossain 50-100 eur haarukassa. Kantakortissakin ne materiaalit ovat koodeina, jotka pitää vielä "avata" jotain listausta vastaan, näitä on netissä useampia.
Verhoilumateriaaleissa suosittelisin kuitenkin kääntymään KL Partnersin (Kuopio) puoleen, he ovat erikoistuneet juurikin vanhojen MB
autojen verhoilumateriaaleihin (toki muihinkin löytyy). Lisää tietoa tuolla: http://www.klpartner.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
2. Tähän olikin jo kommenttia, mutta niiden lisäksi vielä pari:
Tähän muistaakseni sai myös 5-lovista askia, toki se on paljon harvinaisempi. Mutta en tiedä onko tuo 5. sitten "ylivaihde" vaiko "suora" tuossakin. Toinen ajatus oli se että onhan rengastus tarpeaksi korkealla profiililla? Nykyrenkaat kun ovat huomattavan paljon matalampia kuin mitä käytettiin 70-luvun alussa... Tuohon eroon hukkuu helposti 10..20% välityksestä.
3. Itsellä on myös nuo TEX-peilit omassa W111:ssä (aiempi ns. siipimersu '59-'68) ja mielestäni nuo ovat sikäli "oikeat" peilit että
näitä tosiaan on (käsittääkseni) asennettu jo maahantuonnin yhteydessä, Suomen silloisten määräysten mukaisesti. Siten niihin viittaaminen käyttäen "jälkiasennus" sanaa on hieman virheellinen. Olkoonkin että ns. "joutsenkaula" mallinen peili on ollut W111:n orggis esim. Saksassa myydyissä mersuissa. En muista mikä oli vastaava W108:n "ovipeili" (mitä Suomessa ei siten edes käytetty?)
Omissakin on hieman nuo TEX:n hopeoinnit rapisseet, mutta ei niin paljoa että olisi käyttöä haitanneet. Tietyt mersun orggis peilit ovat tosi kiven alla, etenkin jos haluaa peilin myös oikealle puolen. Saattaa silloin maksaa uusi / käyttämätön peilipari luokkaa 600-700 eur. Ainakaan itsellä ei ole intoa panostaa peileihin tuollaisia summia
Mutta joo, laitahan lisää tarinaa autosta ja lisää kysymyksiä myös - veikkaan että useimpiin löytyy vastauksia...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W108 280S 1971 apuja olisin vailla
Kiitos vastauksista.
Tuo peränvaihto ajatus on tietysti makuasia, mutta ei siitä mukavuus ainakaan kärsi. Alkuperäisyys ei katoa kun originaaliosat on tallessa.
Tekniikka on kunnossa virranjakajan ja kaasuttimien osalta. Kylmäkäynnissä kierrokset turhan korkealla ja liian kauan "ryyppy" päällä, mutta niitä katsellaan keväällä. Säätöä. Kaasuttimet muuten purettu, kunnostettu ja kasattukin vieläpä. Herkästi kiertää korkeillekin kierroksille.
Kiitos Zac Kuopion osoitteesta kun ei oo ees kovin kaukana meiltä.Täytyy käydä kun siellä liikun. Vielähän nuo verhoilut kasassa kestää, mutta esim takapenkin selkänojan yläosa on saanut annoksensa aurinkoa ja on paikoin kulunut tosiaan niin että ei oo kun loimilangat jäljellä.
Siksipä epäilen ettei mistään kohdin kestä kovin rajua pesua.
Tuo Euroopan version vitos manuaali näyttää olleen ylivaihteella, jotain 0,85 välitys mutta perävälitys noihin on sitten laitettu ilmeisesti 3.92 joten alunperin ei ole suurimmalla vaihteella juuri vaikutusta kierroksiin ollut.
Näihen saa muuten uustuotantolaatikoita vaikka 6 vaihteisena, muttei järkihintaan. (V8 muutossarja automaatista-6v. manuaaliin n.10000 £.)
Renkaat on ihan aikansa normin mukaiset eli helevetin korkea profiili muistaakseni 80.
15 tuumasethan tuohon menis myös alkup.14" tilalle mikä muutaman prosentin vaikkuttaa myös.
Näistä muutosajatuksista vielä että autoahan ei oo aikomus tuunailla eikä peruuttamattomia muutoksia tehdä.
Kokeileminen kuitenkin on ihan jees mielestäni ja sen 70 luvun saatavana olleita varusteita voi mielestäni vallan hyvin käyttää.
Tuostakin löytyy 8-raita soitin alkup. ikäisen radion lisäksi.
Ne peilit on mielenkiintoinen pieni yksityiskohta. Kuvia kun selaa niin noita löytyy tuossa ikäluokassa molemmilla asennuksilla.
Tuolta löytyi vanhaa tarinaa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... li#p592230" onclick="window.open(this.href);return false;
En tiedä missä peilit on aikanaan asennettu mutta tietääkseni ovissa ei ole mitään kiinnitysjälkiä joten onko ne jätetty tehtaalla tyystin asentamatta. Isoja muutoksia tuskin tehdas näin olemattomille markkinoille on suostunut tekemään ainakaan kovin edullisesti.
Vois liittyä koodiin 626 Version for Finland. Suomennettuna: Suomalaiset ei tarvii peilejä.
No lämmityslaitteen HD-versio on kuitenkin eri koodilla 492.
Jonninjoutavaa pohdiskelua mutta kyllä aika kuluu haeskellessa tietoja. Ja aina jotain hyödyllistäkin sattuu sivussa löytymään.
Tänä aamuna aloitin ruosteiden kartoituksen mitä ei tosin paljon pitäis löytyä...
Takaluukun tiiviste irti ja sehän on käytävä läpi ympäriinsä Oikea ovi pari kuplaa...
Eli kaikki ovet auki pahveista ja todennäköisesti ovi kerrallaan pöydälle mukavampaan työasentoon j.n.e
Työtä riittää ilman hitsailuakin.
Laitan takaovesta kuvaa tuohon se tervapahvi irtikiskaistuna, muut lienee samaa tasoa.
Pientä fiksausta löytyy mutta etsiskelin kauan autoa jota ei tarvii alkaa hitsaamaan ja toistaseks näyttääkin siltä säästyvän.
Alkavia ruostumiskohteita kyllä riittää mutta ne on tarkoitus ottaa kiinni ja aika näyttää olevan juuri nyt.
Tosiaan en oo vielä toistaseksi löytänyt kuin yhden pienen paikan sisähelmasta.
Suuri kiitos edesmenneelle 43 vuotta autosta huolehtineelle herrasmiehelle.
Tuo peränvaihto ajatus on tietysti makuasia, mutta ei siitä mukavuus ainakaan kärsi. Alkuperäisyys ei katoa kun originaaliosat on tallessa.
Tekniikka on kunnossa virranjakajan ja kaasuttimien osalta. Kylmäkäynnissä kierrokset turhan korkealla ja liian kauan "ryyppy" päällä, mutta niitä katsellaan keväällä. Säätöä. Kaasuttimet muuten purettu, kunnostettu ja kasattukin vieläpä. Herkästi kiertää korkeillekin kierroksille.
Kiitos Zac Kuopion osoitteesta kun ei oo ees kovin kaukana meiltä.Täytyy käydä kun siellä liikun. Vielähän nuo verhoilut kasassa kestää, mutta esim takapenkin selkänojan yläosa on saanut annoksensa aurinkoa ja on paikoin kulunut tosiaan niin että ei oo kun loimilangat jäljellä.
Siksipä epäilen ettei mistään kohdin kestä kovin rajua pesua.
Tuo Euroopan version vitos manuaali näyttää olleen ylivaihteella, jotain 0,85 välitys mutta perävälitys noihin on sitten laitettu ilmeisesti 3.92 joten alunperin ei ole suurimmalla vaihteella juuri vaikutusta kierroksiin ollut.
Näihen saa muuten uustuotantolaatikoita vaikka 6 vaihteisena, muttei järkihintaan. (V8 muutossarja automaatista-6v. manuaaliin n.10000 £.)
Renkaat on ihan aikansa normin mukaiset eli helevetin korkea profiili muistaakseni 80.
15 tuumasethan tuohon menis myös alkup.14" tilalle mikä muutaman prosentin vaikkuttaa myös.
Näistä muutosajatuksista vielä että autoahan ei oo aikomus tuunailla eikä peruuttamattomia muutoksia tehdä.
Kokeileminen kuitenkin on ihan jees mielestäni ja sen 70 luvun saatavana olleita varusteita voi mielestäni vallan hyvin käyttää.
Tuostakin löytyy 8-raita soitin alkup. ikäisen radion lisäksi.
Ne peilit on mielenkiintoinen pieni yksityiskohta. Kuvia kun selaa niin noita löytyy tuossa ikäluokassa molemmilla asennuksilla.
Tuolta löytyi vanhaa tarinaa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... li#p592230" onclick="window.open(this.href);return false;
En tiedä missä peilit on aikanaan asennettu mutta tietääkseni ovissa ei ole mitään kiinnitysjälkiä joten onko ne jätetty tehtaalla tyystin asentamatta. Isoja muutoksia tuskin tehdas näin olemattomille markkinoille on suostunut tekemään ainakaan kovin edullisesti.
Vois liittyä koodiin 626 Version for Finland. Suomennettuna: Suomalaiset ei tarvii peilejä.
No lämmityslaitteen HD-versio on kuitenkin eri koodilla 492.
Jonninjoutavaa pohdiskelua mutta kyllä aika kuluu haeskellessa tietoja. Ja aina jotain hyödyllistäkin sattuu sivussa löytymään.
Tänä aamuna aloitin ruosteiden kartoituksen mitä ei tosin paljon pitäis löytyä...
Takaluukun tiiviste irti ja sehän on käytävä läpi ympäriinsä Oikea ovi pari kuplaa...
Eli kaikki ovet auki pahveista ja todennäköisesti ovi kerrallaan pöydälle mukavampaan työasentoon j.n.e
Työtä riittää ilman hitsailuakin.
Laitan takaovesta kuvaa tuohon se tervapahvi irtikiskaistuna, muut lienee samaa tasoa.
Pientä fiksausta löytyy mutta etsiskelin kauan autoa jota ei tarvii alkaa hitsaamaan ja toistaseks näyttääkin siltä säästyvän.
Alkavia ruostumiskohteita kyllä riittää mutta ne on tarkoitus ottaa kiinni ja aika näyttää olevan juuri nyt.
Tosiaan en oo vielä toistaseksi löytänyt kuin yhden pienen paikan sisähelmasta.
Suuri kiitos edesmenneelle 43 vuotta autosta huolehtineelle herrasmiehelle.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W108 280S 1971 apuja olisin vailla
Tuolta muuten näkyy 280S -malliin saatavilla olleet laatikot ja niiden välityssuhteet:jkk579 kirjoitti:Kiitos vastauksista.
Tuo peränvaihto ajatus on tietysti makuasia, mutta ei siitä mukavuus ainakaan kärsi. Alkuperäisyys ei katoa kun originaaliosat on tallessa.
Tekniikka on kunnossa virranjakajan ja kaasuttimien osalta. Kylmäkäynnissä kierrokset turhan korkealla ja liian kauan "ryyppy" päällä, mutta niitä katsellaan keväällä. Säätöä. Kaasuttimet muuten purettu, kunnostettu ja kasattukin vieläpä. Herkästi kiertää korkeillekin kierroksille.
https://mercedes-benz-publicarchive.com ... l?oid=4910" onclick="window.open(this.href);return false;
Eipä kestä Itse olen tilannut sieltä kangasta matkahuollon välityksellä, matkaa on kuitenkin n. 4h.jkk579 kirjoitti: Kiitos Zac Kuopion osoitteesta kun ei oo ees kovin kaukana meiltä.Täytyy käydä kun siellä liikun. Vielähän nuo verhoilut kasassa kestää, mutta esim takapenkin selkänojan yläosa on saanut annoksensa aurinkoa ja on paikoin kulunut tosiaan niin että ei oo kun loimilangat jäljellä.
Siksipä epäilen ettei mistään kohdin kestä kovin rajua pesua.
Tarvittaessa ovat lähettäneet myös näytepaloja.
Takapenkin yläreunan palaminen on ongelma, jopa Suomessa... Aika moni mobilisti näyttää pitävän tuolla lakanaa kun auto parkissa.
Yo. saitin perusteellakin, V oli ylivaihde, välitys 0.87.jkk579 kirjoitti: Tuo Euroopan version vitos manuaali näyttää olleen ylivaihteella, jotain 0,85 välitys mutta perävälitys noihin on sitten laitettu ilmeisesti 3.92 joten alunperin ei ole suurimmalla vaihteella juuri vaikutusta kierroksiin ollut.
Näihen saa muuten uustuotantolaatikoita vaikka 6 vaihteisena, muttei järkihintaan. (V8 muutossarja automaatista-6v. manuaaliin n.10000 £.)
Samalla linjoilla teen itsekin "alkuperäistä autenttisuutta vaalien". Kyllähän jos esim. MR-katsastus on tavoitteena niin "aikakaudelle ominaiset" varusteet ovat ihan sallittuja, vaikka muuten "alkuperäisyydestä" ollaankin siinä varsin tarkkoja.jkk579 kirjoitti: Renkaat on ihan aikansa normin mukaiset eli helevetin korkea profiili muistaakseni 80.
15 tuumasethan tuohon menis myös alkup.14" tilalle mikä muutaman prosentin vaikkuttaa myös.
Näistä muutosajatuksista vielä että autoahan ei oo aikomus tuunailla eikä peruuttamattomia muutoksia tehdä.
Kokeileminen kuitenkin on ihan jees mielestäni ja sen 70 luvun saatavana olleita varusteita voi mielestäni vallan hyvin käyttää.
Tuostakin löytyy 8-raita soitin alkup. ikäisen radion lisäksi.
No, siellähän tuota olikin perattu pitkällisesti. Yhteenvetona: hyvillä mielin pidän jatkossakin TEX-peilit alkup. Suomi-autossanijkk579 kirjoitti: Ne peilit on mielenkiintoinen pieni yksityiskohta. Kuvia kun selaa niin noita löytyy tuossa ikäluokassa molemmilla asennuksilla.
Tuolta löytyi vanhaa tarinaa:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... li#p592230" onclick="window.open(this.href);return false;
En tiedä missä peilit on aikanaan asennettu mutta tietääkseni ovissa ei ole mitään kiinnitysjälkiä joten onko ne jätetty tehtaalla tyystin asentamatta. Isoja muutoksia tuskin tehdas näin olemattomille markkinoille on suostunut tekemään ainakaan kovin edullisesti.
Vois liittyä koodiin 626 Version for Finland. Suomennettuna: Suomalaiset ei tarvii peilejä.
Edelleen, autosi vaikuttaa melkoiselta löydöltä... Tuollainen ruosteeton ~50v. Suomi-mersu on harvinaisuudessaan liki yksisarvista... (Oma W111-aihioni oli ajossa vain 1965-1975 ja sen jälkeen 42v. ladossa mutta jo 10v. ajosta oli seurannut mittavat peltivauriot helmoihin ja ovenpohjiin...)jkk579 kirjoitti: Pientä fiksausta löytyy mutta etsiskelin kauan autoa jota ei tarvii alkaa hitsaamaan ja toistaseks näyttääkin siltä säästyvän.
Alkavia ruostumiskohteita kyllä riittää mutta ne on tarkoitus ottaa kiinni ja aika näyttää olevan juuri nyt.
Tosiaan en oo vielä toistaseksi löytänyt kuin yhden pienen paikan sisähelmasta.
Suuri kiitos edesmenneelle 43 vuotta autosta huolehtineelle herrasmiehelle.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Re: W108 280S 1971 apuja olisin vailla
Onko etupenkit alkuperäiset kun ovat niskatuilla?
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W108 280S 1971 apuja olisin vailla
On mullakin niskatuet, 71 280se
Re: W108 280S 1971 apuja olisin vailla
Joo, kyllä niskatuet on edessä ja takana olleet alkuperäisenä.
Jostakin sattui silmään noita mb-tex päälystettyjä istuinverhoiluja ja sielläkin mainittiin "latest version" noiden niskatuellisten yhteydessä,
Vuosimallista en ole ottanut selvää, mutta puhdas veikkaus on 1970 minkä jälkeen on niskatuet lisätty vakiovarusteisiin.
Näitä ei ole lisävarusteluettelossa autoon koodattu.
Tilasin autoon Turkista ovitiivisteet ja alapuolen ikkunan laahaintiivisteet ja ohjuritiivisteet lasien ympärille.
Ei hinnankiroissa, kerronpahan sitten laadusta kunhan nuo saapuvat.
Melkomoinen työ muuten skrapata irti liiman ja kumin jäänteet oven tiivisteurasta. Lämmönmönsäädöllä varustettu kuumailmapuhalli on hyvä apu.
Tiivisteuran alta nurkista tai kaarien kohdalta löytyi pienet ruosteen alut.
Ja ensimmäinen ovi menossa....
Jostakin sattui silmään noita mb-tex päälystettyjä istuinverhoiluja ja sielläkin mainittiin "latest version" noiden niskatuellisten yhteydessä,
Vuosimallista en ole ottanut selvää, mutta puhdas veikkaus on 1970 minkä jälkeen on niskatuet lisätty vakiovarusteisiin.
Näitä ei ole lisävarusteluettelossa autoon koodattu.
Tilasin autoon Turkista ovitiivisteet ja alapuolen ikkunan laahaintiivisteet ja ohjuritiivisteet lasien ympärille.
Ei hinnankiroissa, kerronpahan sitten laadusta kunhan nuo saapuvat.
Melkomoinen työ muuten skrapata irti liiman ja kumin jäänteet oven tiivisteurasta. Lämmönmönsäädöllä varustettu kuumailmapuhalli on hyvä apu.
Tiivisteuran alta nurkista tai kaarien kohdalta löytyi pienet ruosteen alut.
Ja ensimmäinen ovi menossa....
Re: W108 280S 1971 apuja olisin vailla
Hyvä tietää että S-Mersulla on niskatukea saanut jo 1970 alkaen. Itse olen turvallisuussyistä välttänyt ajamasta autoilla joissa ei ole niskatukea. Tämä rajaa aika tehokkaasti mahdollisia harrasteautoja eurooppalaisissa merkeissä mersuihin ja volvoihin vanhemmassa päässä.
Minullakin on turkkilaiselta toimittajalta S123 ikkuna-alatiivistelistat, tosin vielä asentamatta. Näissä kannattaa varautua että menee tullin kautta.
Minullakin on turkkilaiselta toimittajalta S123 ikkuna-alatiivistelistat, tosin vielä asentamatta. Näissä kannattaa varautua että menee tullin kautta.
S123 300TDT autom -82 664 tkm viewtopic.php?t=165053
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
C107 350 SLC -72 240tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65233
W123 300D -76 489tkm (MR) http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65243
Fiat 600D -64 64tkm http://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922 ja http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=65194
Monark Monarped -61 8tkm http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=777043#777043
Norlett 5000 vm -70-luvulta http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=786561
Re: W108 280S 1971 apuja olisin vailla
Lueskelin vähän wikipediaa ym. ja sen mukaan pääntuet ovat alkujaan esitelty juuri "luxury car" -segmenttiin, ennen kuin edes tajuttiin että niistä voi olla hyötyä esim. whiplash -vammojen estämisessä. Samasta lähteestä löytyi tieto että US lainsäädäntö teki pääntuista pakolliset alkaen 1.1.1969. Sellainen on kyllä mielikuva että Euroopassa monet mallit vielä pitkälle 70-lukua olivat ilman pääntukia, eikö esim. W114/5 pääntuetkin tulleet vasta faceliftin myötä? Voin muistaa väärin... Aikoinaan meidän vihreässä ja leopardipenkkisessä -69 280S:ssä ei kyllä ollut pääntukia, mutta se olikin Suomi-auto.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...