C124 museointia ajatellen

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
iICE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 10.07.2019 08:07

C124 museointia ajatellen

Viesti Kirjoittaja iICE »

Hei!

Tässä muutama kysymys teille ketkä olette museointiprojekteja tai tarkastuksia tehnyt.

Kyseinen auto on tuotu suomeen v. 2005 ja tarkempaa suomi historiasta en muuta tiedä kuin mitä trafilta irtoaa.

Kyseisessä coupessa on madallus joka merkattu otteeseen, keskinavasta 350mm pyörän aukkoon, onko alkuperää vai laskettu myöhemmin? Kun on todennäköisesti tarve vaihtaa alustaa, niin onko valmistajalla merkitystä museoitia ajatellen? Vaihdettavista osista muutoinkin, onko oltava marmoritiskiltä hankittuja vain kelpaako muutkin?

Miten/mistä lukkopesän uusiminen yksinkertaisin hankkia vanhalle avaimelle?

Vanteet oli todella ylileveät tai sitten renkaat alikapeat, muuta häväistystä tuolle ei juurikaan ole tehty, no poppikoneet tietenkin mutta ne on helppo poistaa kun ei ole tehty reikiä ja iso laatikko kontissa irrallaan.

Vanteiden koko on ollut hakusessa 7x15 ja et 49 ilmeisesti alkuperäinen ja mallintaan 15 reikäiset?

T ismo
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3536
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: C124 museointia ajatellen

Viesti Kirjoittaja EVO X »

C124 ei paljoa vielä kerro.
-vuosimalli
-moottori
-varusteet

Aikakauden lisävarusteet on sallittuja. Eli jos vuonna XX on ollut saatavilla kyseiseen autoon alustasarja tehtaalta tai tarvikkeena, on se hyväksyttävä. Tietysti lisävarusteet pitää olla hyvän maun mukaisia, eli joku -60mm sarjaa en esimerkiksi itse hyväksyisi. Vanteet voivat myös olla muut kuin ne mitkä siinä on alla olleet tehtaalta, mutta taas pätee sama sääntö, eli aikakauden mukaiset. Eli mitään 2000-luvun Dezentejä sinne ei voi laittaa tässä tapauksessa. Alkuperäisen 15” 15-reikäisen speksit riippuu siitä millä moottorilla auto on, ja onko varustelistalta ruksattu esim. Sport alusta.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
iICE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 10.07.2019 08:07

Re: C124 museointia ajatellen

Viesti Kirjoittaja iICE »

Tarkennusta, vm. 1990, 300-24, automaatti, ilmastointi, ei sport alustaa + muuta pientä lisuketta.
Tuon vuosimallin esitteissä 15 reikäset aina kuvissa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: C124 museointia ajatellen

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jep, monivenassa 15-reiät vakiona.Jos avain alkuperäinen, merkkiliike tai esim. Mikkelin Lukkosepät.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3536
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: C124 museointia ajatellen

Viesti Kirjoittaja EVO X »

300-24v vanne on 7x15 ET41 tämä johtuu siitä, että 24v mallissa on isot jarrut, joten tavan 15-reikäiset ei siellä mahdu pyörimään. Vanne ottaa satulaan kiinni.
Tähön liittyen itselläni olisi ulkonäöllisesti ja sopivuudenkin kannalta parempi setti myynnissä, nimittäin R129/EVO1 15-reikäiset, jotka ovat siis 8x16” et34. Ne ovat tietyst aikakauden tuotteena myös MR kelpoiset. Vanteilla on lisäksi W124:een oikean kokoiset 205/55R16 kesärenkaat. Ilmoitus löytyy tuolta myydään renkaat osiosta jos kiinnostaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
iICE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 10.07.2019 08:07

Re: C124 museointia ajatellen

Viesti Kirjoittaja iICE »

Ok, kiitos näistä tähänastisista ja kiitos vannetarjouksesta mutta ei ainakaan vielä tehdä kauppoja. Alle saan käyttöön 8 reikäset, jotka nyt tulevan kesän saa kelvata. Laitetaan muut paikat ensin kuntoon

Vielä tuosta alustasta, se ei varmastikaan ole alkuperäinen koska ei ole sport-alustalla tilattu. Olisiko suosituksia alustan valmistajan suhteen jos ei Veholta?
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3536
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: C124 museointia ajatellen

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Sellaisen kevyen madalluksen saa kun ostaa Eibachin tai H&R 25-30mm jousisarjan ja laittaa asentaessa 4’ koon jousikumit. Silloin se näyttää lähimmäksi Sportline setiltä ja on kohtuuhintainen. Eibach prokit maksaa ebayssa alle 150€. Noin maltillisen madalluksen kanssa käy vakioiskarit. Nyt kun en ole autoa nähnyt, en tiedä kuinka matala se on, mutta parhaassa tapauksessa nuo pelkät korkeammat jousikumit saattaa riittää. Missään tapauksessa en ainakaan vakiojousia sinne laittaisi, sillä se pilaa stancen todella tehokkaasti. Coupen pitää olla sulavalinjainen, eikä mikään traktori. Kaikkia jousikumeja saa motonetista ja maksaa sen 6€/kpl. 1’:8mm 2’:12mm 3’:18mm 4’: 21mm tai jotain sinnepäin..
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: C124 museointia ajatellen

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Mie taas laittaisin ehdottomasti alkuperäiset jouset oikeilla jousikumeilla (ainakin W126 tapauksessa oikea jousikumi riippuu siitä, onko jousi merkattu sinisellä vai punaisella värikoodilla), ja Bilsteinin iskarit. Hienon näköistä kun vanhempi Mersu on siinä korossa mihin se on tehtaalla suunniteltu, ei liian korkea eikä liian matala, vaan arvokkaan ryhdikäs. :wink:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: C124 museointia ajatellen

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Wikke kirjoitti:Mie taas laittaisin ehdottomasti alkuperäiset jouset oikeilla jousikumeilla (ainakin W126 tapauksessa oikea jousikumi riippuu siitä, onko jousi merkattu sinisellä vai punaisella värikoodilla), ja Bilsteinin iskarit. Hienon näköistä kun vanhempi Mersu on siinä korossa mihin se on tehtaalla suunniteltu, ei liian korkea eikä liian matala, vaan arvokkaan ryhdikäs. :wink:
Juuri näin. Voisi sanoa kärjistetysti, että C124:ää ei koskaan suunniteltu urheiluautoksi vaan eleettömäksi, nopeaksi autobaanaetenijäksi - miksi sen pitäisi näyttää urheiluautolta? Mutta nämä ovat makuasioita ja mahdollisen madalluksen osalta olen Antin kanssa samaa mieltä siitä, että madalluksenkin olisi hyvä olla aikakauden mukainen, eikä överi.

Onko autossa SA 480 tasonsäätö takana?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3536
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: C124 museointia ajatellen

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Juu, jos jostain löytää ihan oikeat alkuperäiset C124 jouset niin ok. Mutta jos ne menee ostamaan Motonetista niin kuin mun entisen 300CE-24 omistaja oli tehnyt, oli renkaan ja takakäären välissä varmaan 12cm tilaa.. se oli aivan järkyttävä.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: C124 museointia ajatellen

Viesti Kirjoittaja Wikke »

EVO X kirjoitti:Juu, jos jostain löytää ihan oikeat alkuperäiset C124 jouset niin ok. Mutta jos ne menee ostamaan Motonetista niin kuin mun entisen 300CE-24 omistaja oli tehnyt, oli renkaan ja takakäären välissä varmaan 12cm tilaa.. se oli aivan järkyttävä.
Ainakin W126:een saa jousia esim. Saksasta merkkiliikkeestä tilaamalla about 150e hintaan kappale, miksei C124:äänkin... Itse aion varmaan tämän kesän aikana uusia Ässän takajouset+kumit, aavistuksen on perä alempana mitä keula...

Jousien tilaamisessa pitää olla vaan tarkkana, versioita on muutamia erilaisia ja oikea jousi riippuu siitä mitä lisävarusteita autoon on ruksittu. EPC:n taulukoiden mukaan lasketaan auton mallin ja lisävarusteiden perusteella yhteen pistemäärä, jonka mukaan taas toisesta taulukosta katsotaan pistemäärään passaava oikea jousi. Sitten kun jousi on kädessä (näkeekö jostain etukäteen?), katsotaan onko siinä sininen vai punainen maalipiste - sen mukaan taas katsotaan EPC:stä oikea jousikumi.

Isäukko joskus laittoi entiseen satalankkuunsa tarvikejouset taakse kun originaalit olivat menneet poikki. Hupaisan näköinen kun Mersu näytti ihan 80-luvun teini-Corollalta, valehtelematta pää mahtui renkaan ja lokasuojan väliin. :lol:
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: C124 museointia ajatellen

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Joo ei missään nimessä harakirijousia. Alkuperäisten ostopaikkoja on useita; KL, merkkiliike, Saksan merkkiliike... Ja AINA muistettava laskea varustepisteet ja yläpään kumit niin se stance on kuin tehtaalta. Alla coupemme takatasonsäädöllä ja uusilla orkkisjousilla:

017.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1464
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: C124 museointia ajatellen

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Timon coupe on upea. Kumma kyllä, tuntuu että parinkin sentin heitto korkeudessa vaikuttaa selvästi vaikutelmaan, kuinka rengas istuu pyöränkoteloonsa. Mersuja tulee muutenkin katsottua aina tarkemmin liikenteessä, jotenkin väärä korko rikkoo heti harmonisen vaikutelman. :ugeek:
iICE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 10.07.2019 08:07

Re: C124 museointia ajatellen

Viesti Kirjoittaja iICE »

Timo L. kirjoitti:
Wikke kirjoitti:Mie taas laittaisin ehdottomasti alkuperäiset jouset oikeilla jousikumeilla (ainakin W126 tapauksessa oikea jousikumi riippuu siitä, onko jousi merkattu sinisellä vai punaisella värikoodilla), ja Bilsteinin iskarit. Hienon näköistä kun vanhempi Mersu on siinä korossa mihin se on tehtaalla suunniteltu, ei liian korkea eikä liian matala, vaan arvokkaan ryhdikäs. :wink:
Juuri näin. Voisi sanoa kärjistetysti, että C124:ää ei koskaan suunniteltu urheiluautoksi vaan eleettömäksi, nopeaksi autobaanaetenijäksi - miksi sen pitäisi näyttää urheiluautolta? Mutta nämä ovat makuasioita ja mahdollisen madalluksen osalta olen Antin kanssa samaa mieltä siitä, että madalluksenkin olisi hyvä olla aikakauden mukainen, eikä överi.

Onko autossa SA 480 tasonsäätö takana?
Tuota alkuperäistä nyt haen, kuten Timon CE ja hyvältä näyttää. Onhan tuossa omassani jo nyt madallus ja jos siltä tuntuu, että selllaiseksi haluaa niin vanhat osat takas :D. Makuasioita nämä ehdottomasti!

No, merkkiliikkeestä jos tilaa kaikki kerralla niin pitäisi sattua nuo kumitkin kerralla oikeat vai saako myös muiden kautta oikeat vai pitääkö tietää kumien malli tarkkaan.

Niin orkisosat on varmaan toimivia ja paikalleen sopivia, olisiko nuo järkevin hankkia merkkiliikkeestä, todennäköisesti omilla ajomäärillä niitä ei enään tarvitse vaihtaa.

Ei näyttäisi olevan tasonsäätöä tässä.

Olen muuten Timo sinulle aikaisemmin keväällä soittanut ja s-postilla kysellyt, liittyen yleensä museointiin. Tarkoitus on laittaa auto alkuperäisen mukaiseksi ja sillä kaikkien vinkit ja ehdotukset tervetulleita siihen liittyen.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: C124 museointia ajatellen

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hei kyllä KL-varaosien kautta ainakin takavuosina sai pisteiden mukaan määritettyjä jousia. Itse olen nuukaillessani laskenut kantakortin ja EPC:n tiedoilla pisteet itse ja tilannut sitten isomman pompsin mukana Saksasta alkuperäiset. En muista hintaeroa, vähän edullisemmat.

Juu, muistan kyllä nyt soittosi!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin