Pumpulta lähtevä alipainelinja (1983 S123 300TD om617)?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
DerMezgerMeister
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 11.10.2019 23:23

Pumpulta lähtevä alipainelinja (1983 S123 300TD om617)?

Viesti Kirjoittaja DerMezgerMeister »

Eilen päätin säätää OM617 venttiilit S123 300TD:ssä, vuosimallia 1983. Venttiilikopan kanssa tappelemisen jälkeen yksi alipainelinja oli irti. En löytänyt sille kotia mistään enkä tiedä mikä sen tarkoituksena on. Linja pitää tukkia että alipainejärjestelmä toimii ollenkaan. Auto kuitenkin toimii ja automaatti vaihtaa normaalisti. Kysymykseni on mihin tämä linja pitäisi liittää? Liitteenä kuva linjasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Pumpulta lähtevä alipainelinja (1983 S123 300TD om617)?

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Muistaakseni tuon putken toinen pää.päätyy auton sisälle kojelaudan sisään eikä liity sielä mihinkään... tuo rasia pumpun kyljessä toimii niin että se antaa ikäänkuin korvausilmaa alipaineelle joka sitten pienentää laatikon kylkeen modulaattorille menevää alipainetta ja vaihdot on terävempiä. Alipainejärjestelmässä on linjoissa kuristimia ja toiminta perustuu kaiketi hyvin pitkälle siihen että virtausmäärät on juuri sopivia. Kannattaa googlata auton mallia mahdollisimman tarkasti vastaavat alipainelinjojen kaaviot ja käydä linjat niiden kanssa läpi. Tukkia tuota korvausilmakanavaa ei pitäisi tarvita. Jos tukkii, niin silloin kai modulaattorin alipaine on niin suuri kun järjestelmäsen kykenee saamaan ja vaihdot pehmeitä (riippuen kuinka on muita vuotoja).

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
DerMezgerMeister
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 11.10.2019 23:23

Re: Pumpulta lähtevä alipainelinja (1983 S123 300TD om617)?

Viesti Kirjoittaja DerMezgerMeister »

Maastis kirjoitti:Hei

Muistaakseni tuon putken toinen pää.päätyy auton sisälle kojelaudan sisään eikä liity sielä mihinkään... tuo rasia pumpun kyljessä toimii niin että se antaa ikäänkuin korvausilmaa alipaineelle joka sitten pienentää laatikon kylkeen modulaattorille menevää alipainetta ja vaihdot on terävempiä. Alipainejärjestelmässä on linjoissa kuristimia ja toiminta perustuu kaiketi hyvin pitkälle siihen että virtausmäärät on juuri sopivia. Kannattaa googlata auton mallia mahdollisimman tarkasti vastaavat alipainelinjojen kaaviot ja käydä linjat niiden kanssa läpi. Tukkia tuota korvausilmakanavaa ei pitäisi tarvita. Jos tukkii, niin silloin kai modulaattorin alipaine on niin suuri kun järjestelmäsen kykenee saamaan ja vaihdot pehmeitä (riippuen kuinka on muita vuotoja).

TJ

Kiitos vastauksesta. Ensimmäisen kerran kun käynnistin en varmaan antanut säiliön täyttyä tarpeeksi niin auto ei sammunut. Kun otin tulpan pois ja odotin hieman että säiliö täyttyi, niin kaikki toimi kuten pitikin. Kiitos tiedosta en olisi ikinä arvannut että sille ei ole mitään paikka muuta kuin ilman otto.
Vastaa Viestiin