sec 380 käynti vikaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

tuli jenkkeistä tuollainen 380 sec. lopulta kun auto saatiin käymään polttoainepumppu vian jälkeen niin kylmänä käy puputtaen tyhjä käyntiä ja käy minusta pirun rikkaalla. lämmöt kun menee 60 päälle niin yhtä äkkiä käynti tasoittuu ja käy hyvin. kertokaapas mistä lähen vikaa paikantamaan. tulpat vaihdettu jakajan kansi pyöriä hyvän näköiset. pa suodin vaihdettu.
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Minulla sama homma jenkki 380 SL josta oli myös bensapumppu viallinen. Lisäksi käy kuumana tyhjää liian kovaa. Pitäs kai viedä Finjectorille mitattavaksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja Karel »

K-jetissä kylmäkäyntiin vaikuttaa kaksi asiaa: lisäilmaluisti ja ohjauspainesäädin. Jos luisti on jumissa, ei saa kylmänä riittävästi ilmaa ja käy ontuen rikkaalla kunnes lämpenee. Joskus käynnissä pysymistä tai kylmäkäyntiä yritetään hiukan parantaa kiertämällä joutokäyntiruuvia hieman enemmän auki. Seurauksena on kyllä parantunut kylmäkäynti, mutta vastaavasti lämpimänä liian korkea kierrosluku.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

tämä käy tasaista 600 kierrosta kylmänä ja lämpimänä. voiko asiaa vaikuttaa polttoainepumpun rele. koska se oli kyrvähtänyt ja nyt paikallaan 500 sen rele. uusi on tulossa oikea rele tuon tyrkkäsin väliaikaisesti että pääsee kokeilemaan
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3907
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tuskin rele siihen vaikuttaa jos pumppu kerran pyörii. Mitenhän se nyt meni, kylmäkäynnistin piirissä oli lisärikastus suutin ja lämpöaika anturi jos en ihan väärin muista 20v takaisia asioita. Suuttimessa oli joskus vikaa näitä muistan vaihtaneeni jonkun kpl joskus muinoin, samoin niitä antureita.
Olettaen että tässä kyseisessä K-jetissä moiset on.
Läpässä on määränsäätöruuvi jos liian rikkaalla käy, on yhteydessä suoraan määränsäätö venttiiliin, jos seosta on tarvetta säädellä.
Nuo kylmäkäynti suuttimet joskus alkoivat työntää lientä pissimällä kun hajosivat eikä enään sumuna, tämä aiheutti käyntiin ontumista ja joidenkin sylinterien tulppien pimentämistä.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja Karel »

Noihin M116/117 moottoreihin tuli sittemmin (n. vuonna -82) vielä sähköinen lisäilmaluisti ja elektroninen joutokäynnin säätö. Tavallaan KE-jetin erääänlainen esiaste. Eli jos kierrosnopeus on oikein, se ainakin toimii. Seosta tosiaan säädetään määränjakajan päällä olevasta kuusiokoloruuvista. Korvakuulolta aika paha saada noita säädettyä oikein ilman pakokaasumittaria. Se kylmäkäyntisuutin on vain käynnistysavustin joka aukeaa muutamaksi sekunniksi käynnistysvaiheessa lämpötilasta riippuen. Jos se vuotaa hieman koko ajan, rikastaa se tietenkin liikaa seoksia, mutta aiheuttaa myös sen, että uudelleen käynnistys lämpimänä on vaikeaa, koska sekin pysyy paineistettuna sammuttamisen jälkeen, ja valuttaa sitten bensat imusarjaan kun moottori pysäytetään.

Koko K-jetin toiminnan ydin on oikeat paineet: järjestelmäpaine ja ohjauspaine. Nämä täytyisi mitata ensin. Kaikki muu värkkääminen on ajanhukkaa, jos noi ei ole kohdallaan. Virittelemällä ja rukkailemalla voi saada käymään, mutta kunnolla ja oikein se ei tule toimimaan , ennen kuin paineet on oikeat. Järjestelmäpaineen säätimeen sai ainakin vielä pari vuotta sitten korjaussarjan. Maksoi alta satsen. Kunnostetu ja kalibroitu ohjauspainesäädin on kalliimpi, ja voi maksaa yli 500,-.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Karel kirjoitti:K-jetissä kylmäkäyntiin vaikuttaa kaksi asiaa: lisäilmaluisti ja ohjauspainesäädin. Jos luisti on jumissa, ei saa kylmänä riittävästi ilmaa ja käy ontuen rikkaalla kunnes lämpenee. Joskus käynnissä pysymistä tai kylmäkäyntiä yritetään hiukan parantaa kiertämällä joutokäyntiruuvia hieman enemmän auki. Seurauksena on kyllä parantunut kylmäkäynti, mutta vastaavasti lämpimänä liian korkea kierrosluku.
Uskon että mage_90llä on jenkkimalli, kuten minullakin.

Tämä on siis K-Lambda, eli KE-Jetin esiaste. Näissä on sekä ohjauspaineen säädin että lisäilmaluisti eli tyhjäkäyntimoottori. Lisäksi kylmäkäynnistyssuuttimen lisäksi on kymmenes suutin eli ns tahtiventtiili tms, se hienosäätää seosta siten että USA/CA päästörajat täyttyvät. Lambda on luonnollisesti, itse asiassa EGRrää en ole omasta löytänyt. Ilmapumpun hihna on irti mutta sitähän tarvitaan vaan kylmän käynnin aikana.

Unskin mukaan tämä on ns vihoviimeinen systeemi joka kannattaisi suoraan vaihtaa euro K-jetiksi... olisi helpompaa.

Olen omaa tk-mootttoria liottanut erilaisissa petrooli- ym liemissä, se parani hieman. Kun pistoketta ränkkää edestakaisin irti ja kiinni niin pikkuhiljaa tyhjäkäyntikin putoaa alas, mutta nousee taas jonkun ajan päästä ylös.

Katsastuksessa säädettiin CO noin kahteen eli alas sieltä kahdeksasta (korvakuulolla ensin säädin), tyhjäkäynti tuli vähän alas mutta käy edelleen tonnia. Itse asiassa kylmä käynti parani eli ei puputa oikeastaan enää, eikä savuta. Tuosta jos laihentaa enemmin niin ei lähde enää käyntiin kerran sammuttuaan...

EDIT ja luonnollisesti näissä ei ole joutokäyntiruuvia :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja Karel »

Jep, se nyloninen joutokäyntiruuvi jäi pois kun systeemiin lisättiin sähköinen luisti. Eli jos kierrosluku on pielessä, niin vika on luultavimmin siinä luistissa, ja sitten sitä ohjaavassa elektroniikassa on matoja.

Mutta kaiken kaikkiaan on todellakin aika vihoviimeinen sotku nuo, mihin on lisäilty sen aikaiset päästöjen rukkaussysteemit. Tosiaan voisi pidemmän päälle olla helpompi "siivota" koko laite ihan puhdasoppiseksi euro-mallin k-jetiksi. Ja sitten pistää kaikki arvot ja säädöt kohdalleen.

Melkein helpoin löytää joku romu osien luovuttajaksi. Maksaa muuten hunajaa alkaa rakentaa kaikki varaosista.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Karel kirjoitti:Jep, se nyloninen joutokäyntiruuvi jäi pois kun systeemiin lisättiin sähköinen luisti. Eli jos kierrosluku on pielessä, niin vika on luultavimmin siinä luistissa, ja sitten sitä ohjaavassa elektroniikassa on matoja.
Minulla on jemmassa 560 SECin kohtuullisesti toimiva ilmaluisti, sitähän voisi kokeilla. Ja upottaa tuon likoamaan johonkin siksi aikaa. Unski kertoi aikoinaan että kun luisti likaantuu se ei mene tarpeeksi kiinni, eli sähköteho ei riitä sulkemaan luistia tarpeeksi jotta ilman virtaus kuristuu.

Avoautossa on kiva että kattisysteemit toimii jottei auto kärytä. Juttelin eilen 1959 avocorvetten omistajan kanssa, vettessä on orggis polttoaineneen ruisku. Sanoo että kun autolla ajelee kuomu auki niin kaikki vaatteet saa laittaa ajon jälkeen pesuun niihin tarttuneen käryn takia...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja Karel »

"kun luisti likaantuu se ei mene tarpeeksi kiinni"

Ihan uskottava selitys. Ja kun se ei mene kiinni kuunnolla, kierrosluku jää koholle ja seos laihalle.

Aika v-mäinen dilemma Vette-kuskilla :D Oisko aika mennä spoilerikauppaan, ja kokeilla, josko takaluukun lippa ohjaisi pyörteilyn pois matkustamosta?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Oman luistin osanumero on 0001411225. Googlella löysin AutohausAZ vastaavan, en tiedä miten google löysi sen (ei ole referenssiä):

https://www.autohausaz.com/pn/6537_20_6 ... gIBvPD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja jos noilla numeroilla hakee niin Autodocista saisi vastaavan 46 eurolla:

https://www.autonvaraosat24.fi/ridex/8149389" onclick="window.open(this.href);return false;

Oma on nyt likoamassa ATF-liemessä aivan uppeluksissa, sen jälkeen täytyy napsutella sitä reilusti akkuvirralla edestakas ja kokeilla että paraniko. Liottamisen aikana ajattelin kokeilla SECin vanhaa, jos vaan löytäisin sen jostain...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

hienosti kyllä pelaa tämä oldtimers puoli tulee nopsaan ja hyvät vastaukset. pitää tähän perehtyä kun kerkeää. auto vasta tuli jenkeistä ja ei ole käynyt tuntia pitempään suomessa:) koko ajan käynti vaan paranee kun pyörittää. tämä on jenkeissä seisonut 5 vuotta ennen tänne tuloa.

sitten seuraavaan kysymykseen etupuskurin kromien kiinnitys mitenkä oikea oppisesti? purin puskurin maalausta varten mutta mitenkä vasta levyt saa pysymään kiinni kun kromit kiinnitetään. irrottaissa ne ei kyllä pysynyt kiinni vaan kaikki tipahti lattialle kun pultit nappas irti
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Mielenkiinnolla seuraan ketjua, koska saan :? toimia jenkkialkuperää olevan M117:n 'hovimekaanikkona'.
karra kirjoitti: Tämä on siis K-Lambda, eli KE-Jetin esiaste. .....

Unskin mukaan tämä on ns vihoviimeinen systeemi joka kannattaisi suoraan vaihtaa euro K-jetiksi... olisi helpompaa.
Miten K-jet ja katalysaattori toimivat yhteen? Vai voiko 1987 mallin autosta purkaa pois katit, vaikka ne ovat olleet autossa kiinni siitä asti kun auto muuttoautona Suomeen 90-luvulla rekisteröitiin ja viime vuonna museokatsastettiin?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Efraim kirjoitti:Mielenkiinnolla seuraan ketjua, koska saan :? toimia jenkkialkuperää olevan M117:n 'hovimekaanikkona'.
karra kirjoitti: Tämä on siis K-Lambda, eli KE-Jetin esiaste. .....

Unskin mukaan tämä on ns vihoviimeinen systeemi joka kannattaisi suoraan vaihtaa euro K-jetiksi... olisi helpompaa.
Miten K-jet ja katalysaattori toimivat yhteen? Vai voiko 1987 mallin autosta purkaa pois katit, vaikka ne ovat olleet autossa kiinni siitä asti kun auto muuttoautona Suomeen 90-luvulla rekisteröitiin ja viime vuonna museokatsastettiin?
No joo, itse en ole mikään ekspertti tässä. Vastakysymys, miksi sekä jenkit että neukut ovat saaneet jopa kaasuttimen pelaamaan yhteen katin kanssa :lol: mutta itse asiaan, kait kyse on siitä
sen aikaisista päästöistä ja emissioista, kyseisen ajan vaatimukset täyttyi.

Muistaakseni jos tuontiauto on ennen 1.12.1988 käyttöönotettu siitä ei tarvitse suomessa tehdä vähäpäästöistä. Mutta ainakin 30 vuotta sitten kun ajelin tuonti chevyllä vm 1983 rekisteriotteessa luki katalysaattorivarustus, käytettävä lyijytöntä 95E polttoainetta ja käytännössä tarkoitti sitä että katti oli oltava paikoillaan, vaikka se olisikín tyhjennetty. Sama kait pätee edelleen. Kunhan täyttää ne sen aikaiset päästöt.

Minulla on omassa 1981 mallissa lambda ja se O2 sensor valo, kun taas 1979 450 SEL mallissa oli katti mutta ei lambdaa, ilmapumppu on molemmissa. Tässä 1981 on siis lisäilmaluisti sekä se ns tahtiventtiili, 1979 lambdattomassa ei niitä ollut.

Kuka tietäisi onko tässä ECU? 60- ja 70-lukuisisssa D-Jetroniceissä oli jo ECU.

Museotarkastus ei ota kantaa pakoputkiston kuntoon, saa olla kuulemma ruostettakin koska ko osa ei pysy millään ruosteettomana. Eli saa kait olla vaikka rosteriputkisto, tai katit poistettu. Tai aikakauden tuning, toissapäivänä kuulin tuon SAHKin tarkastajalta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:Oman luistin osanumero on 0001411225. Googlella löysin AutohausAZ vastaavan, en tiedä miten google löysi sen (ei ole referenssiä):

https://www.autohausaz.com/pn/6537_20_6 ... gIBvPD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja jos noilla numeroilla hakee niin Autodocista saisi vastaavan 46 eurolla:

https://www.autonvaraosat24.fi/ridex/8149389" onclick="window.open(this.href);return false;

Oma on nyt likoamassa ATF-liemessä aivan uppeluksissa, sen jälkeen täytyy napsutella sitä reilusti akkuvirralla edestakas ja kokeilla että paraniko. Liottamisen aikana ajattelin kokeilla SECin vanhaa, jos vaan löytäisin sen jostain...
560 ECE SEC ilmaluisti ei toiminut omassa 1981 USA 380 mallissa; kierrokset ihan liian korkealla, pistokkeen irroitus ei juurikaan vaikuttanut...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Oma ilmaluisti oli upotettuna ATF öljyssä parin päivän ajan. Kuivattelin sitä ja öljysin spraylla vielä sisältä. Ei vaikutusta, kovaa edelleen käy; 1200 - 1500 rpm. Mutta starttaamisen jälkeen käy tonnia sen aikaa että ehtii saada vaihteen päälle... muuten rytkii niin perkeleesti jos vaihtaa kulkusuuntaa 1500 rpm tyhjäkäynnillä.

Laihensin seosta vielä lisää, nyt se kylmäkäynti on ok, ei savuta eikä pupella. Mutta, parin kolmen minuutin jälkeen kierrokset hörähtää ylös ja pysyy siellä.

Tosin, tänään jossain vaiheessa auto kävi sellaista tonnia, ja vaihde päällä noin 700 mutta sitä kesti vaan muutaman sekunnin, sitten taas nousi ylös. Joku siellä on mikä reistaa mutta mikä?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Tässä Mersukorjaamon vetäjä mielestäni hyvin kertoo aiheesta:

https://m.youtube.com/watch?v=04_KFBwO3J4" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja karra »

SEV8 kirjoitti:Tässä Mersukorjaamon vetäjä mielestäni hyvin kertoo aiheesta:

https://m.youtube.com/watch?v=04_KFBwO3J4" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos! Täytyy napata tuo idle control unit mukaan ja viedä se maanantaina Pulttikanavaan jossa saa Mika tsekata konkat (capasitors) ja muut komponentit. Uusi sana jonka opin on OVP (over voltage protector) eli ylijänniterele, se oli kuitenkin ainoastaan 1985-1985 malleissa jos oikein ymmärsin.

Hyvä että löytyy (edelleenkin pohjoissuomesta) asiantuntemusta vaikka unski täällä ei enää ole... :thumbup: :thumbup: :thumbup:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Kun tyhjäkäyntiboksin pistokkeen irrottaa niin käynti nousee ylemmäs, ihan samoin kuin luistin pistoketta irrottaisi. Jotain outoa on kun boksia hypistelee niin käynti muuttuu, joko boksin sisällä tai liittimessä/johdoissa on vikaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
55mile
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 11.07.2010 18:16
Paikkakunta: Is-Pk

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja 55mile »

karra kirjoitti:Kun tyhjäkäyntiboksin pistokkeen irrottaa niin käynti nousee ylemmäs, ihan samoin kuin luistin pistoketta irrottaisi. Jotain outoa on kun boksia hypistelee niin käynti muuttuu, joko boksin sisällä tai liittimessä/johdoissa on vikaa.
mulla oli vuosia takaperin samanlaisessa autossa tyhjäkäyntiongelmaa, kierrokset välillä n.1200 rpm. Syyksi paljastui lopulta luistin liittimelle menevä johto oli muutamalla säikeellä enää kiinni, oli helppo korjaus, löytäminen ei niinkään, johdon lyhenneys ja uusi liitin jonka jälkeen kierrokset palasivat normaaliksi.
w209 clk 220 cdi -09
r107 sl 380-81
Honda Monkey Rothmans-89
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

viikonloppuna vaihtelin termarin ja jäähdytys nesteet niin nyt se rupes puputtamaan myös lämpimänä. noh ajattelinpa putsata lisäilmaluistimen niin senpä jälkeen rupes pyörimään 1200 tyhjäkäyntiä :) puputtaa edelleen. lisäilmaluistimen piuhan kun ottaa pois niin kierrokset nousee 1500. samalla huomasin ilmapumpun putki poikki, se putki joka menee koneen kylkeen laturin takaa voiko tällä olla merkitystä asiaan tosin ilmapumpun johto tästä oli irroitettu jo aikasemmin kun liitin oli irti ja sen näkönen että ei oo ollut herran aikaan paikallaan.
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Jos kaasuläpän asentotunnistin on rikki, tyhjäkäynnin säätöpiiri ei saa tietoa, että läppä kiinni pitäisi käydä tyhjäkäyntiä. Kierrokset silloin koko ajan ylhäällä, muistaakseni noin 1100 rpm. Kosketushäiriö aiheuttaa, että välillä tyhjäkäyntikierrokset pompsahtavat ylhäälle, välillä toimii oikein. Saattaa olla useampi vika päällä, tekee homman mielenkiintoiseksi.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Jep, oma boksi on nyt Pulttikanavassa. Boksissa oli tarroja jotka viittaa tähän firmaan: https://www.programainc.com/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja sisällä piirikortissa oli kirjoitettu maalikynällä että 2006 stand-on tms koukeroista tekstiä. Osa komponeneteista oli uusittu, ja juotokset oli käyty läpi, samoin liittimen nastojen "jalkoja" oli vahvistettu. Konkat näytti kuivuneilta ja uusissa konkissa oli jotain outoa lämpötilalukemissa.

Saanen sen huollettuna takaisin keskiviikkona, siihen asti sitten jännitetään. Jo ei parane niin sitten muita tutkimuksia...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

karra kirjoitti:Jep, oma boksi on nyt Pulttikanavassa. Boksissa oli tarroja jotka viittaa tähän firmaan: https://www.programainc.com/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja sisällä piirikortissa oli kirjoitettu maalikynällä että 2006 stand-on tms koukeroista tekstiä. Osa komponeneteista oli uusittu, ja juotokset oli käyty läpi, samoin liittimen nastojen "jalkoja" oli vahvistettu. Konkat näytti kuivuneilta ja uusissa konkissa oli jotain outoa lämpötilalukemissa.

Saanen sen huollettuna takaisin keskiviikkona, siihen asti sitten jännitetään. Jo ei parane niin sitten muita tutkimuksia...

joko oot päässy testaamaan
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja karra »

mage_90 kirjoitti:
karra kirjoitti:Jep, oma boksi on nyt Pulttikanavassa. Boksissa oli tarroja jotka viittaa tähän firmaan: https://www.programainc.com/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja sisällä piirikortissa oli kirjoitettu maalikynällä että 2006 stand-on tms koukeroista tekstiä. Osa komponeneteista oli uusittu, ja juotokset oli käyty läpi, samoin liittimen nastojen "jalkoja" oli vahvistettu. Konkat näytti kuivuneilta ja uusissa konkissa oli jotain outoa lämpötilalukemissa.

Saanen sen huollettuna takaisin keskiviikkona, siihen asti sitten jännitetään. Jo ei parane niin sitten muita tutkimuksia...

joko oot päässy testaamaan
Eilen illalla oli valmis, kiirettä pitää kuulemma Pulttikanavassa. Olen tänään fillarilla töissä niin en jaksa lähteä sotkemaan toiselle puolelle kaupunkia. Käyn huomenna siellä kun on lomatuspäivä ja ostoskierros autolla edessä ... perästä kuuluu :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13273
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Nyt on parempi. Kylmän käynnin ajan kierrokset nousi ja laski useasti, sitten lämmettyä hypistelin boksia ja käynti muuttui kun heiluttelin liitintä/johtoa. Asetin boksin siten että auto kävi hitaalla. Sen jälkeen rikastin seosta vähän ja kiekat nousi hieman ja käynti tasaantui.

Auto käy nyt noin 800 vapaalla ja 650 D/R asennolla mutta vapaalla vähän röpöttää. Vaihde päällä käy nätisti eli vaikuttaa et nyt vois jo ajella normaalisti.

Kun kiinnitän boksin paikoilleen pitää katsoa että jää hyvin eikä pääse heilumaan ym häiriköimään, jossain on joku piuha tms viallinen... pääsis nyt vaan ajamaan ja testaamaan. 6 konkkaa vaihdettiin ja tinauksia korjattiin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

mikä lämpöanturi on termari kopassa apparin puolella keskellä oleva on mittarille ainakin. toisen lämpöanturin piuhan kun ottaa irti niin ei mitään vaikutusta mihinkään. mulla ei ongelmaa tyhjäkäynnissä käy noin 650 kylmänä että lämpimänä. käyttää käynnistäissä käyttää kierroksia korkeammalla. omassa on vaan puputus tyhjäkäynnillä käy 2500 kierroksen jälkeen puhtaasti. haisee pirun pahalle pakokaasu niinkun rikkaalla pyörisi.
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2024
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

mage_90 kirjoitti:mikä lämpöanturi on termari kopassa apparin puolella keskellä oleva on mittarille ainakin. toisen lämpöanturin piuhan kun ottaa irti niin ei mitään vaikutusta mihinkään. mulla ei ongelmaa tyhjäkäynnissä käy noin 650 kylmänä että lämpimänä. käyttää käynnistäissä käyttää kierroksia korkeammalla. omassa on vaan puputus tyhjäkäynnillä käy 2500 kierroksen jälkeen puhtaasti. haisee pirun pahalle pakokaasu niinkun rikkaalla pyörisi.
Katsopa tältä sivustolta löytyykö apua https://www.tonk.ca/Index/Find.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ainakin itselle siitä on apua tuon oman käyntivikaisen projektin vianetsintään.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
mage_90
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1123
Liittynyt: La 15.08.2009 21:54
Paikkakunta: savonranta/ylämylly

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja mage_90 »

oiskohan jollain kytkentä kaavioo tähän 83vm seciin. tänään kävin piuhoja läpi niin yleismittarillla piipillä katottuna ohjauspaine säätimen johdot piippaa kuin myös kylmäkäynti suutin ja lämpöanturi kaikki johdot piippaa ristiin iha sama kumpaan liittimen nastaan laittaa niin yhdessä ollaan. pa pumpun releelläkin piipillä katottuna 2 nastata piippaa kaikki nuo edellä mainitut. jotenkin omituinen kun kaikki olis kun yhtä puuta
124 w210 ja w202 purku osaa useampi kymmenen autoa purussa.

w124 300td helmi
w210 200cdi
s210 om606
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2024
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: sec 380 käynti vikaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

380 SL kaavio on varmaan aika lähellä secin kaaviota moottorin osalta niin katsoisin sieltä. Sinun auton vika kuulostaa johtosarja vialta. Luultavasti johtojen kuoret on kovettunut ja halkeilleet niin kuparit pääsee ottamaan toisiinsa kiinni.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Vastaa Viestiin