Ilmastointi

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
jussi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 13.07.2010 10:32

Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja jussi2 »

Onko muilla sama ongelma ilmastoinnin kanssa, mistä löytyisi kylmäainetta r12, Isceon 49 (r437a), RS-24, tai jotai muuta mikä kävisi suoraan r12 tilalle.
Helteet tulossa olis kivempi ajella vanhemmalla ässällä, jos puhaltas kylmää.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Karel »

Vanhoja R12 laitteita muutettiin kiivaimmin R134:lle jo 90-luvun lopulla/2000-luvun alussa. Paljon fuskattiin, ja kompressoreita hajosi. Jos laitteistolle ei ole vuosiin tehty mitään, se tarvitsee luultavasti muutakin kuin vain täytön. Koska se on viimeksi täytetty ja millä aineella?

En tiedä Isceonin ja 24:n saatavuutta, mutta ne ovat periaatteessa samaa R134:ää, joihin on lisätty mm. butaania ja muita lisäaineita, jota ne toimisivat vanhojen mineraaliöljyjen kanssa. Koska 134:n hinta markkinoilla hipoo jo mielipuolista, nuo vippas-cocktailit tuskin ovat halvempia.

R290, eli propaani on hiilivety ja toimii suoraan vanhassa R12 laitteessa mineraaliöljyineen ilman muutoksia. On tulenarkaa juu, mutta haju paljastaa vuodot, ja jos ässäsi on bensa, niin kulkeehan takapuolesi alla vanhoissa putkissa sitä sopppaa monen barin paineella, odottaen vain sopivaa vuotoa. Kaasu on turvallisempi, koska se hälvenee saman tien ilmaan.

Itse olen siirtynyt kaikissa autoissa 134:ään, joten en osaa sanoa 290:n saatavuutta. Periaatteessa kuitenkin on hyvinkin halpaa ja etupäässä teollisuuden käytössä. Jos vain joku viitsii puolen kilon takia vaivautua, niin halvemmalla tuskin saat kylmää. Koeponnistus typellä maksaa jo paljon enemmän, niin miksi ei samalla kokeilisi tiiviyttä ainella, joka sitten sisällä pysyessään myös tekee kylmää :wink:
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja etrade »

Puoli kiloa propaania auton kylmäainekiertoon. :D .
Propaanissa ei tarvi kylmäainelupia, niin ei muutakun täyttelemään.

Jos ei toimi, niin laittaa lisää.

Butaania kans kokeilla, unohtamatta ammoniakkia.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Karel »

Periaatteessa juuri näin. Tavallinen nestekaasu, eli "kosaani" on suurimmaksi osaksi propaania ja vähän butaania, eli teoriassa toimisi silläkin.

Tiheydet on erilaiset kuin R12 ja R134, joten täytösmääräksi juuri tuo mainitsemasi puoli kiloa.

Pointti tässä on lähinnä se, että jos kyseessä on vanha systeemi, jonka kunnosta ei ole tietoa jne. niin siihen voi koeponnistuksineen, täyttöineen sun muineen upottaa pienen omaisuuden alan liikkeissä, ja se saattaa silti sitten hajota viikon päästä tai se ei toimi kunnolla. Propaani on halvin ja toimivin keino vaikka sitten vaan testata koko roska. Mutta ei pidä laittaa autoon, jossa on käytetty R134:ää.

Jos tekee kunnolla, niin purkaa kaiken, huuhtelee vanhat öljyt pois, kasaa uusilla tiivisteillä, asentaa uudenlaiset täyttöadapterit, uusii kuivaimen, laittaa synteettiset öljyt speksien mukaan, ja aineeksi R134a.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
jussi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ti 13.07.2010 10:32

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja jussi2 »

Toi ollis järkevä kokeilla, mistähän tota Propaania saisi jos ei tarviis kun puoli kiloo. ( pitäisköhän tarkastaa palovakuutus )
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja etrade »

Ei todellakaan ole tarkalleen puoli kiloa.
Jokaisella kylmäaineella on erillaiset täyttömäärät, ja vanhoissa autoissa on mäntä kompura niin tarvii tietenkin öljyn.

Jos letkut kestäis tämän, niin kylmäainetta lisätään huoltopainemittareilla, kunnes kylmää alkaa tulemaan, eli tapahtuu faasimuutos.
Jos laittaa liikaa, niin faasimuutosta ei tapahdu.

Kunnollinen henkivakuutus olisi järkevämpi, kun palovakuutus, jos leikkii kaukana kiinteistöistä.

Ottaisin yhteyttä kylmämiehiin, tai autoharrastaja kerhoihin, esim jenkki harrastajat, niin löytyis esim RS-24.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Karel »

Odottelinkin jo ensimmäistä näsäviisastelijaa, koska nämä ilmastointiasiat ovat jostakin syystä aina näitä "Area 51"-tason juttuja. Tämä foorumihan on myös autoharrastajien eräänlainen "kerho". Toki jenkkiharrastajat ovat luonnollisesti ylivertaisia. :lol:

Tuo puoli kiloa on summittainen, joskin luultavasti oikean suuntainen määrä. Oli aine mikä hyvänsä, niin määrähän on auto- ja laitekohtainen, kuten itse toetat. Öljyn määrä ja laatu on tarkka ja kompressorikohtainen. Jokainen komponentti, joka vaihdetaan, edellyttää myös tietyn määrän uutta öljyä. a) voitelun takia, b) koska öljyn vaatima tila vaikuttaa myös kylmäaineen määrään.

Itse sain tarpeekseni näistä "ilmastointihuolloista", sen verran monta autoa sössitty ja rahaa heitetty kaivoon. Tuntuvat nykyään vain pistävän letkut kiinni, ja luottavan tuuriin. Stadissa oli aikoinaan mm. sellaiset firmat kuin Lehikoinen, Als-Auto ja FinnKlima. Nämä osasivat muutakin kuin vain rahastaa. Tosin nykysuuntauksen ymmärtää: näitä uusia kertakäyttöautoja korjataan aina vain vähemmän, ja ilmastoinnit niissä ovat yleistyneet.

RS-24 on tetrafluorietaanin, eli R134:n ja butaanin seos. Hinta on nykyään "poliittisista" syistä sikamainen. Difluorietaani toimii myös autossa, mutta sekin käy harvinaiseksi, kokska sekin on kasvihuonekaasu. Se on ollut yleisin aine spraypulloissa myytävistä "paineilmoista", jota siis saa laillisesti suihkutella taivaan tuuliin. Samoin tetraa on myyty kylmäsprayna suihkutettavaksi laillisesti ympäriinsä sekin. Mutta autoharrastajalle ilmastointi on kiellettyä salatiedettä.

Henkivakuutus on hyvä kun leikkii 30-40 vuotta vanhojen bensa-autojen kanssa. Vähän väliä hajun tuntee ja jostakin tuo pirun litku tahtoo tihkua ja sotkea paikkoja. Ainakin tupakointi pitäisi auton lähellä lailla kieltää. Sama vakuutus ja tupakointikielto on toki myös hyvä jos mökillä tai veneessä käyttää nestekaasujääkaappia ja -liettä.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
an301
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Pe 14.11.2014 19:38

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja an301 »

https://envirosafe.se/sv/index" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuota tuolta... 126 täytetty tuolla, ja toiminut 3v ilman ongelmia ja uudelleen täyttöä.
380 se 1983
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Karel »

Mielenkiintoinen vaihtoehto. Tuohan on käytännössä propaania valmiina pikkupurkissa. Eikä tarvita kummoisia työkaluja, mutta periaatteessa tuo edellyttää, että laitteessa on edes hiukan painetta jäljellä. Muuten tarvitaan alipainepumppu alkuun. Paremmin kuitenkin homma toimii, jos käytettävissä on oikea täyttölaite, jolloin saadaan oikeat ylä- ja alapaineet, jolloin järjestelmän teho saadaan oikeaksi.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5237
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Riittääkö höyrystimen suurpiirteinen huuhtelu bräkleenillä uuden kompuran ja r134 käyttöönottoon? Lauhdutin pitää myös pestä. Kuivain ja osa letkuista tietysti uutta, ja viton-kumiset o-renkaat. Vai laittaakko suoraan se propaani, itse en sitä pelkäisi. Eikö se uusi ainekin ole todella herkästi syttyvä?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Karel »

Vanhoissa autoissa, joissa ei ole raitisilmasuodatinta, höyrystimen suurin pesutarve on ulkopuolella. Tämän päivän saldo on yhden 1984 W126:n koko lämmityslaitepakkaus ulos autosta, sen purku kokonaan, kaikkien osien pesu ja kuivaus, höyrystimen ja x-venttiilin vaihto, lämmityslaitteen kennon huuhtelu, kolmen vuotavan alipainekellon vaihto, kahden murtuneen ilmaläpän vaihto, yhden rikkinäisen alipaineventtiilin vaihto, koko paketin kasaus ja asennus takaisin autoon. Ulos tuli muutama kahvikupillinen paskaa.

Huomenna vuorossa on uuden lauhduttimen, kuivaimen ja uuden kompressorin asennus. Sekä järjestelmän testaus ja täyttö. Öljyksi tulee PAG 46 ja kylmäaineeksi R134a.

Pelkällä täytöllä ei tästäkään olisi tullut kunnolla toimivaa, millään aineella, vaikka sisällä tavara olisi pysynytkin.

Tässä hiukan kuvasaldoa:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5237
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo, tein talvella vastaavan operaation w123 lämmitys/ilmastointiboksiin. Aika saman näköinen laatikko se on kuin tuokin. Höyrystimen pesin tosiaan tietysti ulkopuoleltakin, mutta sisältä tuli jonkun verran öljyä jota huuhtelin pois. Paisuntaventtiili tuli uusi kun sitä suositeltiin. Kellot vaikutti kaikki ehjiltä, tosin kaks sisäkiertoa ohjaavaa on turhia joten jos hajalla niin sama lukita läpät raitisilma-asentoon. Onko tuossa läppien pinnalla vaahtomuovi tiivisteenä, omassa ne oli ihan jauhona joten liimailin uudet.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Basic
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:46
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Basic »

Mitähän tuollainen päivitys uudelle ainelle maksaisi noinluokkaa? Eli kompuran öljynvaihto, tiivisteet, liittimet ym..
Kysyin R12 korvaavan aineen täyttöhuoltoa, niin se pelkästään maksaisi 490e Carcomilla.
560 SEC 1988

EX- 500 SL 1992
EX- E 320 C 1994
EX- 190 E 1991
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Ilmastointi

Viesti Kirjoittaja Karel »

Niin, että viis hunttia siitä, että imastaan kilo jotakin litkua systeemiin? Eipä enää rankemmaksi voi kusetus mennä.

Halvimmillaan tarvikkeet muutostyöhän kustantaa runsaan satasen. X-venttiili n. 40,- kuivain n. 30,- tiivisteet ja liittimet 20,- öljy 20,-.

Työ onkin sitten moninaninen juttu. 126 on jo kaikki sen ikäisiä, että höyrystinkin pitäisi ottaa ulos ja puhdistaa. Koko projekti kunnolla tehtynä on 2-3 päivää, edellyttäen, että kaikki on ehjää. Harvemmin on, vaikka niin luullaan. Työmäärässä voittaa, jos kompuraa ei irrota, vaan vaihtaa öljyn syöttämällä uutta öljyä sen läpi käsin pyörittämällä, ja imee pois. Periaatteessa kuitenkin sen kaikkien tiivisteiden vaihto edellyttäisi sen irrotusta. Nippondenson tiivistesetti on muistaakseni muutaman kympin.

Yllä kuvatun 126:n höyrystin oli jo aivan tukossa liasta. Liitän tähän toisen, kuukauden takaisen 126 projektin höyrystimestä. 300 SEL vm.-90 suomiauto, ajettu n. 320 tkm. Yli puoliksi ummessa tämäkin. Pistä nyt tämmöiseen sitten viidellä sadalla eurolla ylihintaista kylmäainetta?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Vastaa Viestiin