Mitä ainetta suosittelette w112 paineilmajärjestelmän voiteluun, vai tarvitseeko mitään jos on pelkkää kesäkäyttöä? Aerol taitaa toimia pelkkänä jäänestona?
Entä M189 moottorin polttoaine, luonnollisestikin 98, mutta onko syytä lisätä lyijynkorvikkeita?
Ja löytyykö Suomesta ilmajousitukseen erikoistuineita pajoja? Etupää laskee alas noin kuudessa tunnissa, ilmeisesti yksi venttiileistä vuotaa vivun juuresta. Itse en tohdi sitä avata.
W109/w112 lisäaineet
Re: W109/w112 lisäaineet
Olen käyttänyt 98E-bensiinin joukossa lyijynkorviketta (seos on 1 promille) kun kyseessä M127-tyyppinen moottori (W111).
Tästä on kuitenkin kahta koulukuntaa, toinen näkemys on että tuo ei olisi pakollista ainakaan 60-luvun mersun moottoreissa.
Lyijyhän bensassa esti ainakin venttiilien nakutusta, jollei nakuta ilman korviketta niin hyöty voi olla lähinnä mielenrauhassa.
Tästä on kuitenkin kahta koulukuntaa, toinen näkemys on että tuo ei olisi pakollista ainakaan 60-luvun mersun moottoreissa.
Lyijyhän bensassa esti ainakin venttiilien nakutusta, jollei nakuta ilman korviketta niin hyöty voi olla lähinnä mielenrauhassa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
- Juhani Halmeenmäki
- Mersumies
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
- Paikkakunta: Varsinainen Suomi
- Viesti:
Re: W109/w112 lisäaineet
Toi lyijynkorvike ei myöskään haittaa mitään muuta kuin himpun verran lompakkoa, eli ennemmin käyttää kuin ei.
Se siis vähentää venttiilien ja niiden seetien kulumista muodostamalla niihin samanlaisen puskurin kuin lyijy aikoinaan. Se iso kysymys on sitten se, kuinka suurta kuluminen on milläkin moottorikonstruktiolla, ja jotkut ovat herkempiä kuin toiset. Lisämausteena tulee se, onko moottoria korjattu, ja jos, niin millaisista materiaaleista valmistetuilla osilla. Ensimmäinen oirehan aineen tarpeesta on venttiilien säätämistarpeen lisääntyminen. Mutta harrasteautossa, jolle tulee vähän kilometrejä, ei välttämättä kuluminen ole oleellisen suurta. Myös moottorin rasitus vaikuttaa mahdolliseen kulumiseen.
Varsinaista nakutusta tuo ei ehkäise, oktaanilukua ei enää tarvitse nostaa lyijyllä.
Ja kun lyijy jäi pintoihin useammankin tankkauksen ajaksi, tuo ei, eli käytön pitää olla jatkuvaa. Ja ei 95E10-bensaan vaan 98E5-bensaan.
Se siis vähentää venttiilien ja niiden seetien kulumista muodostamalla niihin samanlaisen puskurin kuin lyijy aikoinaan. Se iso kysymys on sitten se, kuinka suurta kuluminen on milläkin moottorikonstruktiolla, ja jotkut ovat herkempiä kuin toiset. Lisämausteena tulee se, onko moottoria korjattu, ja jos, niin millaisista materiaaleista valmistetuilla osilla. Ensimmäinen oirehan aineen tarpeesta on venttiilien säätämistarpeen lisääntyminen. Mutta harrasteautossa, jolle tulee vähän kilometrejä, ei välttämättä kuluminen ole oleellisen suurta. Myös moottorin rasitus vaikuttaa mahdolliseen kulumiseen.
Varsinaista nakutusta tuo ei ehkäise, oktaanilukua ei enää tarvitse nostaa lyijyllä.
Ja kun lyijy jäi pintoihin useammankin tankkauksen ajaksi, tuo ei, eli käytön pitää olla jatkuvaa. Ja ei 95E10-bensaan vaan 98E5-bensaan.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Re: W109/w112 lisäaineet
Minulla oli se käsitys että tuollaisen Aerolin seassa on myös voitelevia aineksia, siitä oli kansainvälisellä M100 foorumilla juttua, mutta saattaa olla että heillä on eri aineet.Luftwaffe kirjoitti:Mitä ainetta suosittelette w112 paineilmajärjestelmän voiteluun, vai tarvitseeko mitään jos on pelkkää kesäkäyttöä? Aerol taitaa toimia pelkkänä jäänestona?
Ja löytyykö Suomesta ilmajousitukseen erikoistuineita pajoja? Etupää laskee alas noin kuudessa tunnissa, ilmeisesti yksi venttiileistä vuotaa vivun juuresta. Itse en tohdi sitä avata.
Onko autosi valkoinen, edellinen omistaja Jyväskylästä? Siinähän oli sitä vuotoa jota ei ollut löydetty?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: W109/w112 lisäaineet
Kyllä. Sama valkoinen yksilö. Sinänsä tuo vuoto ei haittaa ajoa, mutta kompuran päällehän se käy, kun joutuu auton aina seisonnan jälkeen nostamaan ylös. Yritän varmistaa vuodon alkuperän, mutta voi olla tekemätön paikka.karra kirjoitti:
Onko autosi valkoinen, edellinen omistaja Jyväskylästä? Siinähän oli sitä vuotoa jota ei ollut löydetty?
Onko w109 kompura sama kuin w112? Voisi hommata varoiksi yhden varalle, jos oma antautuu.
Re: W109/w112 lisäaineet
Aerolia käytetään edelleen kuorma-autojen perävaunuissa lähinnä juuri venttiilien y. m. komponenttien kumiosien voiteluun. Ja jäänestoon. Ilmajousitettujahan nuokin nykyään paljolti on. Miten lie kumilaadut muuttunu mutta Aerolia on ollut jo 80-luvulla.karra kirjoitti:Minulla oli se käsitys että tuollaisen Aerolin seassa on myös voitelevia aineksia, siitä oli kansainvälisellä M100 foorumilla juttua, mutta saattaa olla että heillä on eri aineet.Luftwaffe kirjoitti:Mitä ainetta suosittelette w112 paineilmajärjestelmän voiteluun, vai tarvitseeko mitään jos on pelkkää kesäkäyttöä? Aerol taitaa toimia pelkkänä jäänestona?
Ja löytyykö Suomesta ilmajousitukseen erikoistuineita pajoja? Etupää laskee alas noin kuudessa tunnissa, ilmeisesti yksi venttiileistä vuotaa vivun juuresta. Itse en tohdi sitä avata.
Onko autosi valkoinen, edellinen omistaja Jyväskylää? Siinähän oli sitä vuotoa jota ei ollut löydetty?
Re: W109/w112 lisäaineet
Meinasin tulla viime lauantaina juttelemaan mutta aina kun saavuin rastille niin olit just lähdössäLuftwaffe kirjoitti:Kyllä. Sama valkoinen yksilö. Sinänsä tuo vuoto ei haittaa ajoa, mutta kompuran päällehän se käy, kun joutuu auton aina seisonnan jälkeen nostamaan ylös. Yritän varmistaa vuodon alkuperän, mutta voi olla tekemätön paikka.karra kirjoitti:
Onko autosi valkoinen, edellinen omistaja Jyväskylästä? Siinähän oli sitä vuotoa jota ei ollut löydetty?
Onko w109 kompura sama kuin w112? Voisi hommata varoiksi yhden varalle, jos oma antautuu.
Jos löydät W109 300 SEL 2.8 siinä saattaa olla samanlainen mutta moottori siinä on M130 eli varmaan kompressorikin erilainen kuin sinulla. Anttihan purki osiksi yhden W109in, jotain osia siitä taisin minäkin ostaa... muta kompuraa varmaan ei hänelle jäänyt?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224