Käyntiongelmia W108/280S moottori

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

Käyntiongelmia W108/280S moottori

Viesti Kirjoittaja jka »

Moro,
kyselempä josko jollakulla olisi hyviä ajatuksia mistä hakea vikaa...Eli tämä moottori on varustettu kahdella ZENITH 35/40 kaasarilla.
Auto lähtee kohtuullisesti käyntiin/toimii kylmänä ihan OK. Kun moottori on käynyt lämpimäksi, tyhjäkäynti alkaa hakemaan ja moottori sammahtelemaan.
Lopulta auto ei käynnisty enää lainkaan ennen kuin moottori on taas jälleen kerran jäähtynyt.

Onko kukaan törmännyt vastaaviin ongelmiin?
Ajattelin alkaa putsaamaan kaasarit nyt alkuun josko sieltä löytyisi jotakin asiaan kuulumatonta.

T. Jukka
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Käyntiongelmia W108/280S moottori

Viesti Kirjoittaja Zac »

Eikös tuollainen tyhjäkäynnin soutaminen monesti tule siitä kun käy liian rikkaalla eli saa liikaa bensaa... Syy löytynee kaasareista, mutta joku muu osaa sanoa paremmin mistä siellä. (Ehkä kuluneista osista?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
jka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 06.06.2011 08:35

Re: Käyntiongelmia W108/280S moottori

Viesti Kirjoittaja jka »

Sinne suuntaan se minustakin viittaa, mutta tuo ettei lämpimänä meinaa käynnistyä enää ollenkaan on suurempi mysteeri.
Kolme viimeistä tulpaa oli aika mustana, joten toinen kaasari antaa tosiaankin hieman liikaa löpöä ja sitä tässä olen tälle päivää ihmetellyt...

T. Jukka
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2023
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Käyntiongelmia W108/280S moottori

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Kokeile toista sytytys puolaa. Käyntiinlähtö vika voi olla siinä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
jkk579
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 21.10.2019 18:53
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käyntiongelmia W108/280S moottori

Viesti Kirjoittaja jkk579 »

No samantyyppisiä ongelmia oli omassa 280 s autossa. M130 moottori ja 2x zenith inat 35/40 kaasarit.
Ostaessani tuossa ei ollut juurikaan tyhjäkäyntiä.
No säätäminen ei onnistunut ennenkuin Sorvari teki uudet akselin pätkät päävivustolle, siis ne mitkä on kierretty kaasareiden kylkeen.
Toisen kaasarin välikansi oli irti alaosasta ja molemmat täynnä töhkää.
Putsauksen jälkeen säätö vanhan konkarin toimesta näppituntumalla ja korvakuulolla.
Näitä toimenpiteitä ennen käret uusiks ja kärkiväli 0,4 mm. Perusennakot kohdalleen ja uudet tulpat.
Vanha sanonta mutta käy kuin kello.
Tuo korvakuulolta säätäminen ei oo siis persmerkillä tekemistä, vaan säätö arvot täytyy tietää ja kun kyseessä on useimmiten jo enemmän tai vähemmän kulunut moottori tykötarpeineen, niin tuo hienosäätö on moottori kohtainen.
Kone ei esim. saa raskaasti vedätettäessäkään nakuttaa, siis hehkusytyttää ja nämä eläkkeellä olevat harvalukuiset asentajat on nolden moottoreiden experttejä.
Ikävä kyllä pian ei taida noita osaajia juuri olla.

Auto muuten säädettiin venttiilin säädön yhteydessä sytytyspuolelta ja kaasareiltaan {ilman lupaa sorkittiin} tehdasarvoihin, ja auto kävi aivan viturallaan. Ei pysynyt käynnissä ennenkuin moottorin lämpö oli 85 astetta ja nyki ihan helvetisti.
No ei kun veteraaniasentaja {vihainen tuosta turhasta hommasta} töihin ja parinkymmenen minuutin kuluttua auto taas kunnossa.

Että näillä eväillä oon tänä kesänä ajellut parituhatta kilometriä ja hienosti toimii.
Vastaa Viestiin