museorekisteri?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Sharedoc kirjoitti:Saako museorekisterissä olevaa autoa turbottaa, jos käyttää alkuperäisiä osia? Kyseessä on W123 300D vm 76. Auto on jo museorekisterissä.
Onko pakko käyttää OM617A konetta vai käykö vaparin lohko OM617?
Taitaa olla aika lailla tarkastajasta kiinni tuokin juttu.

W123:ahan ei käsittääkseni ole turbodieselillä saanut uutena muuten kuin farmarina (300TD Turbodiesel) tai sitten käsittääkseni Amerikan vientimallina (myös sedan ja coupe). Että sikäli, jos ei ole kyseessä farmari, niin joidenkin tarkastajien mukaan muukin varustus pitää sitten olla sen mukaista kuin Amerikan vientimalleissa on ollut. Siis lamput, puskurit ja mitä näitä nyt on. Jotkut tarkastajat taas sitten eivät ole tuosta niin tarkkoja.

Toisaalta taitaa olla myös niin, että museoautossa saa olla aikakauden mukaisia lisävarusteita. Jos tekee turbotuksen sellaisilla osilla, joilla sen olisi voinut tehdä silloin, kun auto oli uusi, niin varmaan ainakin jotkut tarkastajat sen voivat hyväksyä.

Vois äkkiä ajatella, että yleisohjeena kannattaa noissa muutoksissa ensin kysyä joltakin museoajoneuvotarkastajalta näkemystä asiasta ja tehdä muutokset vasta, jos saa tarkastajalta hyväksynnän etukäteen. Tai näin ainakin itse asiaa lähestyisin. (Tai todennäköisesti en tekisi hyväksyttyyn museoajoneuvoon turbottamista jälkikäteen ensinkään, mutta mun tekemisiähän nyt ei kukaan ole kysynyt, eikä niillä tässä tapauksessa ole mitään merkitystä. ;))
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja Hage »

Auton täytyy olla alkuperäisessä kunnossaan. Ei turbotusta. Vai mitenkä se nyt menee :?
Etsi mielummin joku 200D ja turbota vaikka se. Pidä tuo 300D orkkiskunnossa. :thumbup:
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Soittelin paikalliselle museokatsastajalle: Hänen mukaan edes automaattilaatikon vaihtoa ei saa tehdä.
Onko kenelläkään tiedossa ymmärtäväistä museokatsastajaa?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja raul »

Trolli :shock: Eikö sen auton vois antaa vaan olla niinkun sen kuuluu olla, vai tuleeko tässä nyt mieleen että minkävuoksi se ylipäätään on haluttu aikanaan museotarkastaa :crazy:
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja RH »

raul kirjoitti:Trolli :shock: Eikö sen auton vois antaa vaan olla niinkun sen kuuluu olla, vai tuleeko tässä nyt mieleen että minkävuoksi se ylipäätään on haluttu aikanaan museotarkastaa :crazy:
Onko ahtamisen motiivina, että jotain tekoa sille autolle pitää keksiä, kun ajaakaan sillä ei oikein saa (mitä nyt muutaman päivän vuodessa)?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvä kuitenkin että asiasta kysytään ennen kuin tehdään.

Pääsääntö on, että jos löydät jostain 1970-luvun turbosatsin niin eikun vaan. Tuolloin ei kuitenkaan mersulla ollut mitään turbodieseliä henkilöautoissa, en tiedä oliko STT:lläkään tarjota satsia kuin vasta 1980-l. alussa. Jos laitat sinne nykyaikaisen Holsetin ja sinistä ahtoletkua, ei museoleimaa tule. Eihän siinä olisi mitään järkeä.

Ota myös huomioon että autosi on W123 ensimmäistä vuosikertaa. Mikä sen sarjanumero on? Jos se on alle 1000, niin kehottaisin ehkä pitämään sen originaalina...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja tango »

Nozki kirjoitti:
W123:ahan ei käsittääkseni ole turbodieselillä saanut uutena muuten kuin farmarina (300TD Turbodiesel) )
Turboista en tiedä, mutta tuo TD ei tarkoita turbodieseliä.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja raul »

tango kirjoitti:
Nozki kirjoitti:
W123:ahan ei käsittääkseni ole turbodieselillä saanut uutena muuten kuin farmarina (300TD Turbodiesel) )
Turboista en tiedä, mutta tuo TD ei tarkoita turbodieseliä.
Kyllä kyllä, ja tuossa lainaamassasi tekstissä automalli on siis ihan oikein kirjoitettu.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niin tosiaan joo,

W123:n turbodieselit tulivat vasta vuonna 1980, en tullutkaan sitä ajatelleeksi ennen kuin Timo L mainitsi, ettei tämän auton valmistamisen aikaan ollut Mersun henkilöautoja turbodieselillä tehtaalta ollenkaan saatavilla.
raul kirjoitti:
tango kirjoitti:
Nozki kirjoitti:
W123:ahan ei käsittääkseni ole turbodieselillä saanut uutena muuten kuin farmarina (300TD Turbodiesel) )
Turboista en tiedä, mutta tuo TD ei tarkoita turbodieseliä.
Kyllä kyllä, ja tuossa lainaamassasi tekstissä automalli on siis ihan oikein kirjoitettu.
Joo, siitä voidaan tietysti sitten keskustella, että onko kolmesataselle turbodieselfarmarille oikea termi tuo mainittu 300 TD TURBODIESEL, kuten auton perässä lukisi, vai onko se 300 TDT, jota tehdas myös on käyttänyt. Niin tai näin, mallimerkinnässä D:n etupuolella oleva T viittaa toden tottakin siihen, että kyseessä on farmari. Tuo T -merkintä on muuten otettu käyttöön juuri W123 farmarin julkistamisen yhteydessä, ja juontaa juurensa sanoihin Tourismus ja Transport. (Jos otetaan esimerkiksi vaikka 280- bensaruiskukoneella varustettu farkku, niin 280 TE:n sijaan siitä olisi voinut tulla myös 280 KE (Kombi) tai 280 StE (Stationswagen). Nuo olivat suunnitteluprosessin aikana jo jonkun sortin johtajien hyväksymiä virallisia nimityksiä; ensin K, joka kumottiin St:llä ja lopulta se kumottiin T:llä. ) No niin, se siitä knoppitiedoilla pätemisestä sekä offtopicista. :crazy:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja onre »

Osta ei-MR aihio ja tee siitä se turbotuuninki. Juuri tuollaisen pelleilyn takia ennen pitkää päästään vielä tilanteeseen jossa MR-statuksen edut poistuvat kokonaan.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Joo, näinhän se ongelma ratkeaa :)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Hep!

Ajattelin täällä kysellä näkemystä W123 coupen museorekisteröinnistä, kun tiedän, että täällä on mukana henkilöitä, jotka itse tekevät museotarkastuksia ja tietysti heitä, joilla hommasta on aiempaa kokemusta. Semmoista olen tässä miettinyt - siltä varalta, että yrittäisin joskus laittaa tuon mun coupen museorekisteriin, että:

- Aikakauden mukaiset lisävarusteet ovat sallittuja. Ok, no mites noi mun Rial - kennovanteet, kun auton vuosimalli on 1981, ja nuo vanteet on tehty 1983 ja 1985? Estääkö tämä museoinnin näillä vanteilla, vai riittääkö, että pystyy esim. kuvamateriaalin avulla osoittamaan, että tuommoisia täysin samanlaisia vanteita on valmistettu jo 1981, ja niitä on siis ollut saatavilla silloin, kun auto oli uusi?

- Ja vähän vastaava homma on muovisten sisälokasuojien (Lokari) kanssa. Kai ne nyt ainakin saavat jäädä autoa suojaamaan?

- Turvallisuutta lisäävät nykyaikaisemmat lisävarusteet ovat sallittuja (tai miten se tarkka sanamuoto sitten menikään). Mulla on tuossa 2000-luvun mallinen varashälytin - onko se sellainen varuste, jonka voidaan katsoa kuuluvan noihin turvallisuusvarusteisiin (jota se eittämättä on, vaikkei liikenneturvallisuuteen vaikutakaan kuin enintään välillisesti)? Eli jos muutan asennuksen niin, ettei tuota laitetta oikeastaan lainkaan huomaa muuten kuin tarkasti etsimällä ja siitä, että ajonesto pitää ottaa kaukosäätimellä pois päältä ennen käynnistystä, niin riittääkö se? Vai pitääkö tuo piilottaa näkyvistä ihan tykkänään ja lisäksi tehdä siihen sellainen muutos, että sen toiminnan saa ohitettua tarkastuksen ajaksi? En ajatellut sitä kokonaan poistaa, koska autoa ei aina voi säilyttää paikassa, jossa se olisi suojassa kaikein maailman huimausainemiehiltä ja ties keneltä muulta. (Kolmipiirinen ajonestolaite kyllä suht tehokkaasti estänee luvattoman käyttöönoton ollessaan toiminnassa, ja se rauhoittaa minun mieltäni. Riippumatta siitä, onko se mikään sinänsä kovin todellinen uhka, että tuon joku yrittäisi varastaa.)

- Kun autoon on uutena tilattu isompi - vissiin 90 Ah - akku, niin pitääkö tarkastuksessakin olla iso akku? Vai kelpaako pienempi MB - alkuperäisakku, joka nyt sitten tosin ei täytä telinettä kokonaan?

Muutenhan tuossa on kaikki alkuperäisvarusteet radiota myöten paikoillaan ja toimivat. Verhoilut ovat ehjät ja siistit ja maalipintakin käsitykseni mukaan ihan asiallinen ja konetila nyt siivottu. Katsastusmies tänään tuota autoa ihmetteli, ja kovasti kyseli, että miksen ole sitä museoinut, kun sen pitäisi olla aivan helppo homma hänen käsityksensä mukaan. Hälyttimestä hänellä ei ollut tarkempaa tietoa - arveli sen olevan vähän tarkastajastakin kiinni, ja sitähän se totta kai onkin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja karra »

Mielestäni, jos niitä vanteita on saanut yli 30 vuotta sitten niin ne pitäisi kelvata, vaikka ovatkin tarvikkeet. Eihän sytytystulppienkaan tarvi olla 30 vuotta sitten valmistettuja :D . Selvitin asiaa kun 1970 pystäriä olin viemässä museotarkastukseen, ja siihen ei uutena ollut barokkivanteita saatavana, mutta 30 vuotta sitten barokkeja sai ostaa ja niitä oli siis tarjolla.

Akku kuuluu kait siihen kategoriaan kuin renkaatkin, eli moderni(n näköinen) sallittaneen, tästä saattaa olla tosin poikkeuksia... esim jenkkiautoissa oltava vissiin orkkiksen tyylinen ainakin.

Varashälytin, hmm... olisiko rinnastettavissa esin turvavöihin joita saa asentaa. Jos se on piilossa, kuten esim uudet audiolaitteet niin ei kait mitään ongelmaa. Tiedän pagodan jossa varashälyttimen LED kojetaulussa ja se ei ollut syy hylkäykselle, huomatukselle ehkä.

Jos järjen käyttö on sallittu niin lokaritkin ok, ko. autoon valmistettu tarvikeosa :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Terjama75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 03.06.2013 22:36
Paikkakunta: oulu

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja Terjama75 »

Tervehdys!

Itse kajahdin ja ostin 450SLC 1975. Tarkoituksena olisi kunnostaa auto niin, että sen saisi rekisteröityä museoajoneuvoksi. Olen lueskellut aihetta koskevia juttuja ja tullut siihen tulokseen, että museotarkastuksessa ei noudateta mitään kiveen hakattua säännöstöä vaan se on aina kiinni tarkastajan omasta näkemyksestä. Tämähän tekee asiasta erittäin mielenkiintoisen ja jopa jännittävän...ei niinkään hyvässä. Olen porkannut omaa rassiani ja listalla on tietenkin yli asti maalaus ja pohjan hitsausta. Sisustan osalta kojelauta on iän myötä halkeillut ja tässä kohtaa tuleekin se ensimmäinen valinnan paikka; Alkaako etsimään jostain käytettyä ehjää (next to impossible), korjatakko itse ja maalarille vai ostaako tollanen http://www.mbclassics.de/index.php?a=4703&lang=eng?
Audi A41.9 Quattro (-00), 107.024 (-75), VW 1302 (-71)
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Moron.

No niin, mieki ajattelin kysellä tietäväisiltä miehiltä museo hommista.

Mulla on tuo perheessä uudesta asti ollut w123, 1982 vuosimallin dieseli. Se oli alunperin 200D ja siihen on jo 80-luvulla vaihdettu vehon toimesta 240D moottori. Sitä ei ole missään vaiheessa muutoskatsastettu ja nyt kun auto oli pois kilvistä muutaman vuoden niin katsuri oli uudelleen katsastuksessa niin kova mersun mies, että moottorinumerosta huomasi moottorin vaihdon.

Miten tuon katsastaminen museoon? Muuten auto on kyllä orggis kuntoinen (ja hyvässä kunnossa), mitä nyt 5-puolaiset pentat on tällä hetkellä alla. Ja moottorihan on tietenkin saman näköinen kuin 200D.

T:Joonas
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja karra »

Mitenköhän tuon keula on mennyt MR-tarkastuksesta läpi, vai onko vaihdettu jälkikäteen?

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/280/6560166" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2024
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

karra kirjoitti:Mitenköhän tuon keula on mennyt MR-tarkastuksesta läpi, vai onko vaihdettu jälkikäteen?

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/280/6560166" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihmettelin samaa asiaa, että miten tuo voi olla museorekisterissä tuolla keulalla.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

karra kirjoitti:Mitenköhän tuon keula on mennyt MR-tarkastuksesta läpi, vai onko vaihdettu jälkikäteen?

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/280/6560166" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuommoinen konepelti satakakskolmosessa on komia kuin morsian (edellyttäen, että se morsian on ruma ku perkele). No, mutta pellistä huolimatta - aika komean hinnan on on myyjä tuolle osannut laittaa. Ainakin jos hintaa vertaa vaikka esim. tähän, jota taisin jossain myös pitää vähän hintavan oloisena... http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/280/5899455

Jotenkin veikkaisin, että tuolla hinnalla saa tuota ylemmän linkin autoa kaupata hyvän aikaa. Tai sitten joku luulee, että se on niin hyvä, että kannattaa siitä maksaa tosi paljon, ja ostaa pois noin vain. :)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
_W126_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 03.08.2006 16:49

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja _W126_ »

karra kirjoitti:Mitenköhän tuon keula on mennyt MR-tarkastuksesta läpi, vai onko vaihdettu jälkikäteen?
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/280/6560166" onclick="window.open(this.href);return false;
Mersun on saanut tilattua uutena suoraan erilaisella keulalla, tiedän esimerkiksi YK-joukoissa käyneiden
tilanneen Mersun suoraan "sec keulalla" varustettuna.

Aiempaan vannekeskusteluun liittyen vanteiden ja renkaiden osalta minulle on sanottu erään museotarkastajan toimesta
että autossa pitää olla sellaiset vanteet ja renkaat mitoiltaan ja kooltaan, jollaisena auton on halutessaan voinut tilata tehtaalta.
Lisäksi pitää olla luonnollisesti aikakauden mukaiset.

Eli mikäli 80-luvun auton on tehtaalta saanut vain ja ainoastaan 14 ja 15 tuumaisilla vanteilla ja vaikkapa maksimissaan 205/65 15 kokoisilla renkailla,
niin tuolloin autossa saa olla maksimissaan 15" vanteet 205/65 15 renkailla. Vanteiden ei tarvitse olla tehtaalta auton mukana tilatut,
kunhan ovat aikakauden mukaiset. Esimerkiksi 16 tuumaiset vanteet 215/65 16 renkailla eivät siis täytä sen mukaan kriteereitä, vaikka kyseiset
vanteet ja renkaat olisi voinut jostain rengaskaupasta uuteen mersuunsa 80-luvulla hakea.
Viimeksi muokannut _W126_, Ti 29.07.2014 11:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja Hage »

_W126_ kirjoitti:
karra kirjoitti:Mitenköhän tuon keula on mennyt MR-tarkastuksesta läpi, vai onko vaihdettu jälkikäteen?
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/280/6560166" onclick="window.open(this.href);return false;
Mersun on saanut tilattua uutena suoraan erilaisella keulalla, tiedän esimerkiksi YK-joukoissa käyneiden
tilanneen Mersun suoraan tehtaalta "sec keulalla" varustettuna. Kyseessä on siis alkuperäinen ja kallis optio.
Mikähän varustekoodi mahtaa olla tuolle?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja raul »

No nyt tuli kyllä sellainen läjä antitietoa että oksat pois. :sick:

Museotarkastajien mielipiteitä lienee yhtä paljon kuin tarkastajia, jolloin kaikennäköisiä rengasyhdistelmiä on päässyt museokilpiin.
Käytetään esimerkkinä googlesta ekana löydettyä kuvaa:

Kuva

Kyllähän kotimainen mr-tarkastaja saattaa karsastaa tällaista yksilöä (usein autot menivät suoraan tehtaalta/dealeriltä Affalterbachiin tai muille pajoille) joka kuitenkin pieksee alkuperäisyydessä lukuisat vanhat vossikat joita chattiautossa mr-mersuina myydään, ruosteineen, biltemapöläreineen, bussiplyysheineen ym karseuksineen. Tossa on muuten 16-tuumaiset pyörät.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja karra »

Raul ehti ensin, kommenttini myös että käytäntöjä on yhtä monta kuin on museotarkastajiakin.

Piti muutaman kerran lukea tuo viesti että ymmärsin pointin. Kiteytän siihen että täällä Etelä-Karjalassa SA-HK sekä maanlaajuisesti MB Klubin museotarkastajat hyväksyvät aikakauden mukaiset lisävarusteet on se sitten lisävalot taikka vanteet.

Renkaathan saa kaiken lisäksi modernisoida eli W111 mersuun ei tarvi etsiä niitä ristikudosrenkaita vaan ihan modernit vyörenkaat sopii.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
_W126_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: To 03.08.2006 16:49

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja _W126_ »

Vanteiden ja renkaiden osalta kyseinen informaatio tuli suoraan sanasta sanaan vastaavan ma-tarkastajan sanomana asiasta tiedusteltaessa, suora sitaatti,
tarkistettu tänä kesänä kuukauden sisällä.
raul kirjoitti:No nyt tuli kyllä sellainen läjä antitietoa että oksat pois. :sick:
Museotarkastajien mielipiteitä lienee yhtä paljon kuin tarkastajia, jolloin kaikennäköisiä rengasyhdistelmiä on päässyt museokilpiin.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

SEC-tyylistä keulaa ei ole saanut uutena tehtaalta muihin malleihin. Missään hintalistassa ei ole kyseiselle systeemille koodia.

Pyöräpolitiikassa vedän karran toteamaa linjaa, eli aikakautena myös tarvikkeena saadut vanteet hyväksytään. Mutta esim. 126:n kohdalla joutuu käymään vähän jaakobinpainia. Hyväksyäkö 15-reikäiset ykkössarjan autoon? Ehkä en hyväksyisi vaan kehottaisin barokkeihin tai muihin varhaisempiin variaatioihin tarvikepuolelta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tähän vanneasiaan liittyen - mulla on sellainen käsitys, että jos auto on hyväksytty esim. tietyillä vanteilla (jotka näkyvät siinä kuvassa, museotarkastukseen liittyvässä dokumentissa, jonka nimeä en muista), niin vanteita ei sen jälkeen enää saa mennä vaihtamaan toisenlaisiin. Siis niin kauan, kun kyseessä on museoajoneuvo.

Onko tämä ihan omaa keksintöäni koko juttu, vai voisiko se oikein pitää paikkansakin :?:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja Nozki »

... ja en nyt mata olla vielä puuttumatta tuon yllä olevan linkin W123 280 CE:hen, jossa on se SEC-keula. Auto on vuodelta 1977, ja SEC käsittääkseni (wikipedian mukaan) on julkaistu 1980. Sanoisin, ettei tuo siihenkään taustaan nähden oikein ole tuossa yksilössä aikakauden mukainen lisävaruste.

Mutta nyt kun tuohon ilmoitukseen on näköjään laitettu lisää kuvia, niin onpa ainakin sairaan hienot istuinsuojat siinä. Eiku ei sittenkään ole hienot. :think:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja karra »

Oiskohan tähän saanut amerikasta noita aftermarket-varusteita kuten vanteet ja ratti? Vaikuttaa euroopasta katsottuna liian uusilta/sopimattomilta? Radio on ainakin liian uusi!

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sec/6611850" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17206
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Timo L kirjoitti: Tuolloin ei kuitenkaan mersulla ollut mitään turbodieseliä henkilöautoissa, en tiedä oliko STT:lläkään tarjota satsia kuin vasta 1980-l. alussa.
Autohiomo Oy on maahantuonut turbosarjoja 123 dieseleihin, esittelyssä TM 5/1977.
oulaistenliikenne.fi
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Jatkan museoautoaiheista topiccia:
R107 siirtyi museorekisteriin ja ryhdyin päivittämään vakuutuksia siihen. Liikennevakuutus onkin melko edullinen, mutta jos on museoauton liikennevakuutus, niin kaskovakuutus pitää olla erityinen museoauton kaskovakuutus tjsp. Tavallinen osa- tai täyskasko ei käy. Ja hinnoittelu onkin tosi outoa: jos otan tähän osakaskon museoautona, se maksaa 206 EUR/vuosi. Sen sijaan jos otan samalle autolle normaalin liikennevakuutuksen, niin osakasko siihen päälle maksaakin vain 103 EUR! Virkailija selitti että kun se museoauton korjaaminen voi olla hurjan kallista. Mutta eihän se rekisterimerkintä korjaamista yhtään kalliimmaksi tee.
Totta kai yritykset saa päättää millä hinnalla palveluitansa myyvät mutta varmasti kysyn hintoja muualtakin kuin Ifista, jossa kaikki muut vakuutukset on.
Onko muilla parempia kokemuksia museoautojen kaskovakuutuksista?
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: museorekisteri?

Viesti Kirjoittaja RH »

Just oli juttua kaverin kanssa, kun hän oli ottanut csi-bemmiinsä jonkin harrastetäyskaskon, jossa oli autolle määritelty jo valmiiksi arvokin, +30K€. En kyllä pistänyt mieleeni, millainen vakuutus, millaisin perustein ja mistä vakuutusyhtiöstä, mutta mieleen jäi, kun kertoi vakuutusten kokonaisuudessaan maksavan (myös liikenne ml.) noin kuussataa vuodessa, siis suurinpiirtein saman verran kuin vissiin yleensä uuden pikkumoottorisen pikku- tai alempaa keskiluokkaa olevan peruskuljettimen kaikilla alennuksilla maaseudulla. Nuo kikottimethan yleensä ovat myös jo uutena halvempia kuin em. kaltaisten harrastevärkkien reaaliarvo.
Aika erikoinen tulkinta vakuutusyhtiöltä Matin tapauksessa. Eikös kuitenkin se riski sille, että jotain tapahtuu, ole paljon isompi, jos tunkee tuon ma:n normaaliin liikennevakuutukseen ja antaa soittaa joka päivä käyttöautona? Tuolloinhan vakuutusyhtiöllekin oikeasti todennäköisemmin voisi tulla vastaan tilanne, jossa tulisi korvattavaa. Vai onko korvausperusteet erilaiset, jos kyseessä on museoajoneuvo ma-vakuutuksin tai sama auto normaalin liikennevakuutuksen piirissä?
Kyselehän tosiaan noita vakuutuksia eri vakuutusyhtiöistä.
Vastaa Viestiin