Suomi-540 K Cabriolet B Mobilistissa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Suomi-540 K Cabriolet B Mobilistissa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Uusimmassa Mobilistissa on suhteellisen tyhjentävä juttu 540 K:sta. Kuten yleensä, varsin mukavasti kirjoitettu. Yhteensä 16 sivun paketti ko. autosta sekä ekstraa kompressorimersuista.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Samasta asiasta meinasin myös kirjoittaa tänne :wink:
Minusta Mobilistissa ollut viime vuosina yllättävän hyvin juttuja mersuista, ottaen huomioon kuinka laaja automerkkivalikoima varsinkin vanhoissa autoissa on.
Tämä lienee myös huomattu Veholla. Nyt oli lehdessä jopa C-sarjan mainos..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Jep, henkilökohtaisesti pidän Mobilistia Suomen laadukkaimpana autolehtenä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 793
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Tuo auto on myynnissä Triangle Motorsissa ainakin tämän päivän Kauppalehden ilmoituksen mukaan.

1,5 ISOA rahaa ...
R550 ja Exät mersut: C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Avantgarde kirjoitti:Tuo auto on myynnissä Triangle Motorsissa ainakin tämän päivän Kauppalehden ilmoituksen mukaan.

1,5 ISOA rahaa ...
Jos meinasit punaista 1935 500 K:ta, niin ei ole sama auto. Tämä on tummansininen ja tuotu uutena Suomeen, tuo taitaa olla kaupankin ulkomailla. Mielenkiintoistahan tuo olisi tietää tämän kyseisen ex-Brummerin kauppahinnan suuruusluokka. Luulen, että jossain 1-2 miljoonan luokassa liikutaan. Sisustus on muuten edelleen aito vuodelta 1939...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Esa H. kirjoitti: Tämä lienee myös huomattu Veholla. Nyt oli lehdessä jopa C-sarjan mainos..
Hmmm, syy vai seuraus :shock: toteaa valantehnyt kyynikko. No juu, kyllä Mobilisti on tällä haavaa ylivoimaisesti mielenkiintoisin autolehti. Jotkut morkkaavat välillä noita lentokone- ja sotakulkuneuvojuttuja, mutta niistä tulee vain lisäperspektiiviä antavaa maustetta soppaan mukaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Joko aviisi on kauppojen hyllyillä? Tunnenpa tuon mobilistin kuvaajan ja kerto mulle tosta jo hyvissä ajoin ennen julkasua :oops:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
john doe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 20.07.2007 09:06
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja john doe »

Pakko kertoa hieman historiaa kun niin läheltä liippaa. Isä vainaa oli renkinä Hiiskulan Kartanossa ja kertoi minulle aikoinaan kartanon autoista.

1. Tämä ex-Brummerin Mersu oli aikoinaan maahantuojan osastolla jossain messuilla esitteillä Helsingissä. Eräs henkilö lähestyi autoa ja ihaili sitä. Hän oli pukeutunut hyvin vaatimattomasti, nahkavartiset saappaat ja hieman nuhruiset vaatteet. Jonkin aikaa katseltuaan autoa hän meni maahantuojam edustajan luo ja sanoi että hän ostaisi 'tuon auton tuossa'. Myyntimies lähes purskahti nauruun ja sanoi ukolle että 'Sulla ei ikinä ole varaa tuonlaiseen autoon'. Mies todisteli että kyllä hän haluaa tuon auton ja hänellä on rahaa. Myyntimies käänsi selkänsä. Nuhruinen ukko meni myyntipäällikön luo ja osti sen auton. Myyntimies sai kenkää välittömästi. Ostaja oli Brummer itse.
2. Sota-aikana valtion päämiehet havittelivat käyttöönsä Hiiskulan Kartanon Mersuakin. Brummer sai vihiä asiasta. Isäni ja Rantala (renkien nokkamies) irroittivat Mersusta vanteet, kaivoivat metsään kuopan ja piilottivat rengas-sarjan sinne kunnes 'vaara oli ohi'. Tässä mallissa (mit kompressor) renkaat oli tehtaalla vulkanoitu vanteeseen kiinni koska muuten rengas lähti kiihdyttäessä pyörimään vanteella. Mistään ei löytynyt korvaavaa sarjaa ja auto sai olla rauhassa.
3. Isäni oli Rantalan kanssa usein ajeluilla Mersun kanssa ja muisti hyvin kun kompressori tuli peliin niin silloin se lähti ja takarenkaat suti hiekkateillä lähes millä nopeudella tahansa.

Isäni nukkui pois 2000 muistoineen.
Vuodesta -73 laatumerkin kanssa kurvaillut.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

john doe kirjoitti:Pakko kertoa hieman historiaa kun niin läheltä liippaa. Isä vainaa oli renkinä Hiiskulan Kartanossa ja kertoi minulle aikoinaan kartanon autoista.

1. Tämä ex-Brummerin Mersu oli aikoinaan maahantuojan osastolla jossain messuilla esitteillä Helsingissä. Eräs henkilö lähestyi autoa ja ihaili sitä. Hän oli pukeutunut hyvin vaatimattomasti, nahkavartiset saappaat ja hieman nuhruiset vaatteet. Jonkin aikaa katseltuaan autoa hän meni maahantuojam edustajan luo ja sanoi että hän ostaisi 'tuon auton tuossa'. Myyntimies lähes purskahti nauruun ja sanoi ukolle että 'Sulla ei ikinä ole varaa tuonlaiseen autoon'. Mies todisteli että kyllä hän haluaa tuon auton ja hänellä on rahaa. Myyntimies käänsi selkänsä. Nuhruinen ukko meni myyntipäällikön luo ja osti sen auton. Myyntimies sai kenkää välittömästi. Ostaja oli Brummer itse.
2. Sota-aikana valtion päämiehet havittelivat käyttöönsä Hiiskulan Kartanon Mersuakin. Brummer sai vihiä asiasta. Isäni ja Rantala (renkien nokkamies) irroittivat Mersusta vanteet, kaivoivat metsään kuopan ja piilottivat rengas-sarjan sinne kunnes 'vaara oli ohi'. Tässä mallissa (mit kompressor) renkaat oli tehtaalla vulkanoitu vanteeseen kiinni koska muuten rengas lähti kiihdyttäessä pyörimään vanteella. Mistään ei löytynyt korvaavaa sarjaa ja auto sai olla rauhassa.
3. Isäni oli Rantalan kanssa usein ajeluilla Mersun kanssa ja muisti hyvin kun kompressori tuli peliin niin silloin se lähti ja takarenkaat suti hiekkateillä lähes millä nopeudella tahansa.

Isäni nukkui pois 2000 muistoineen.
En nyt halua olla mikään näsäviisas enkä tahrata hyvien tarinoiden muistoa mutta nämä on kuultu ennekin.

Tuo ensimmäinen juttu on legenda joka on tapahtunut liki jokaisen kaupungin jokaisessa autoliikkeessä :D Ainakin täällä meilläpäin joka liikkeestä joku on saanut kenkää, kukaan vaan ei tiedä kuka ja milloin.
Tämä putkahtaa aina esille kuten juttu uudesta Volvosta johon on kuollut mies sisään, maannut siellä viikkoja ja auto haisee pahalle vaikka koko sisustus on uusittu. Kukaan vaan ei tarkalleen tiedä missä tämä on tai oli myynnissä vaikka hinta oli halpa. Tämä resuinen autonostaja ja kuollut mies autossa -legendat muuten elävät liki kaikissa maissa missä on autoja.

On satoja tarinoita autoista joita ei otettu rintamalle ja niistä myös elää tämä pyörien tms. osan kadottamislegenda. Totuus on kuitenkin yksioikoisempi. Kaikkia autoja ei huolittu rintamalle (esim. liian vanhoja tai sopimattomia rintamaolosuhteisiin kuten esim.urheiluauto) ja jotkut suhteellaan pystyivät vaikuttamaan, ettei heidän autoaan viety jos mm. hevosia jo annettiin tukuttain, olihan jotain jätettävä kotirintamallekkin.
Toisekseen auton tai sen osien piilottelu oli maanpetturuuteen verrattavaa toimintaa ja se ei ollut tuolloin suosiossa, ainakaan paremman väen keskuudessa. Jopa mustanpörssin kaupustelustakin tuomiot olivat ankaria.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuo ensimmäinen juttu on legenda joka on tapahtunut liki jokaisen kaupungin jokaisessa autoliikkeessä Ainakin täällä meilläpäin joka liikkeestä joku on saanut kenkää, kukaan vaan ei tiedä kuka ja milloin.
Tämä putkahtaa aina esille kuten juttu uudesta Volvosta johon on kuollut mies sisään, maannut siellä viikkoja ja auto haisee pahalle vaikka koko sisustus on uusittu. Kukaan vaan ei tarkalleen tiedä missä tämä on tai oli myynnissä vaikka hinta oli halpa. Tämä resuinen autonostaja ja kuollut mies autossa -legendat muuten elävät liki kaikissa maissa missä on autoja.
ei kannattaisi aina olla näsäviisas.... isälleni (hiukan liian tavallisissa vaateissa)on käynyt myös noin...aikanaan Uko-autossa eivät suostuneet tulemaan kahvilta autoa myymään, joten isäni odottelun jälkeen siirtyi läheiseen Aineen autoliikkeeseen. Osti sieltä 71- 2500 BMW:n ( vuoden vanha tuolloin) ja senjälkeen 10 uutta autoa 2 vuoden välein putkeen...tuskin kukaan Uko-autossa potkuja sai..mutta menettivät hyvän asiakkaan.

Itse olen ollut vieressä todistamassa Jyväskylässä aivan samanlaista asiaa...nämä asiakaat (sukulaisia) ovat sen jälkeen ostaeet 3 uutta autoa liikkeestä, joka suostui heille auton myymään tuolloin. 2-v välein hekin....

Hyvä tuttava osti aikanaan Oulusta "taksi-surma" mersun...hinta oli 30% halvempi kuin normaali, kukaan muu ei suostunut autoa liikkestä ostamaan...tähän oli takaluukun sisustus vaihdettu...hajua ei ollut,kun ruumis oli autossa niin vähän aikaa. itse olen autossa sen jälkeen monesti istukellut. Eikö tätä aikanaan myös nuo mainiot jenkkisällit ohjelmassaan testanneet, kuolleitten sikojen kalman-haju ei lähtenyt vaikka autosta purettiin koko sisusta pois....kukaan ei meinannut autoa ostaaa....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Joo, kieltämättä monilla legendoilla on tapahtuma pohjana, moni jättää ostamatta jonkun tavaran huonon palvelun takia, niin minäkin.
Moni on myös kuollut autoonsa ja auto on vielä jatkanut elämää.
Ihmisten tapa esittää asioita vaan tekee arkisistakin asioista legendaarisia. "Ostin sitten Mersun kun Audimyyjä katteli pitkin nenää eikä suostunut palvelemaan" kulostaa paremmalta kuin että sanoisi; "tykkäsin Mersusta enemmän ja sain sen sopivammin kuin Audin"
Sitten meissä tietysti on niitäkin ihmisä jotka pienestä fibasta ovat valmiit vetämään ns. herneet nenään vuosikymmeniksi.

Meilläpäin oli aikoinaan eräällä autokaupanpitäjällä "Marilyn Monroen" Cadillac. Nuuhkittiin joukolla takapenkkiä vieläkö sieltä joku tuoksu löytyisi. Kaikki tiesi että tuo Marilyn Monroe, Clark Cable ym. kuuluisuudet olivat vain pelkkää värikästä verbaalisuutta, vitsiä, vaudittamaan vanhojen jenkkirautojen myyntiä.
No kymmenen vuotta sen jälkeen kun auto myytiin se palasi iltasanomiin Marilyn Monroen Cadillacina jolla eräs ministeri sai hääkuljeutsta :)
Näin ne legendat syntyy.

Joo, myytinmurtajissa, jossa juuri näitä myyttejä testattiin, havaittiin sama asia, että haju ei lähde.
john doe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 20.07.2007 09:06
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja john doe »

No joo......

Minun tietoni ja tarina tuli kuitenkin ainakin mielestäni melko luotettavalta taholta koska faijavainaa oli ollut kartanossa renkinä. Mutta whatever.. Legendoja ja stooreja on kaikenlaisia. Tätä on turha rinnastaa mihinkään MM juttuihin. Tosi kertomus ja joitakin ehkä kiinnosti. Toiset repikööt kertomukset riekaleiksi ..... jos mieli tekee. Don't really care 8) .
Vuodesta -73 laatumerkin kanssa kurvaillut.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ei mutta juuri tällaiset kertomukset kuten Ameriikan matti meikäläisellä tekevät etenkin vanhojen autojen harrastamisesta mielenkiintoista! Oli ne sitten tosia tai ei... enpä minäkään kehtaisi W123:ani restauroida jos Max Jakobson sitä ei olisi omistanut.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Timo L. kirjoitti:enpä minäkään kehtaisi W123:ani restauroida jos Max Jakobson sitä ei olisi omistanut.
Ja miksihän et kehtaisi...
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
john doe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 20.07.2007 09:06
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja john doe »

Sen verran moderaattorin kommenttiin 'totta tai ei' kommentoin, että tuskin kenelläkään riittää aikaa tai mielenkiintoa selvittää onko kertomus totta vai tarua ja että oliko mun faija siellä töissä vai ei. Ottaisin kuitenkin henkilökohtaisena loukkauksena jos joku väittäisi mun faijaani satusedäksi.

Mutta se sikseen..... Hiiskulan Kartanossa oli myös vanha Rolls Royce. Siitä minulla on tietoa faijavainaaltani, joka varmasti kiinnostaisi nykyistä omistajaa kuka hän nyt lieneekin. Turha tässä sitä levitellä enempää ettei nuo haaskalinnut käy kimppuun, mutta esitän kysymyksen että, jos joku tietää miksi englannista tuli kaksi miestä katsomaan juuri sitä autoa tossa kolkyt-nelkyt luvulla, niin kertokaa se eksakti syy, niin katotaan stemmaavatko tiedot totuuteen jonka voi varmistaa asiakirjoilla.

No niin, antaa tulla sit......... 8)
Vuodesta -73 laatumerkin kanssa kurvaillut.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

john doe kirjoitti:Sen verran moderaattorin kommenttiin 'totta tai ei' kommentoin, että tuskin kenelläkään riittää aikaa tai mielenkiintoa selvittää onko kertomus totta vai tarua ja että oliko mun faija siellä töissä vai ei. Ottaisin kuitenkin henkilökohtaisena loukkauksena jos joku väittäisi mun faijaani satusedäksi.
Mainittakoon, että en kohdistanut lausahdustani sinun kommenttiisi, vaan ylipäätänsä mihin tahansa juttuun. Mitenkähän mie nyt sanoisin sen siten, etten pahoittaisi kenenkään mieltä... no kyllä tiedätte mitä ajan takaa! Nuo jutut ovat mukavia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

No ei nyt pidä vetää hernettä nenään. Jutut on juttuja ja joskus niistä kasvaa elämää suurempia ja hyvä niin. Mikään tarina ei ole absoluuttisesti totta tai sitten kaikki tarinat ovat sitä. Jos juttua taasen ei olisi olisi elämämme aika tylsää.
Minä en syyttele enkä mustamaalaa ketään.

Omasta isästäni joka käy 8-kymppiä tiedän, että aika kultaa ja värittää muistot, menee monesti vuosikymmenet, ihmiset ja paikat sekaisin ukon jutuissa. Äidin kokemukset yliluonnollisista ilmiöistä saavat uusia versioita vuosien vieriessä :) Ihmisen muisti vaan on sellainen.

Kuva uusimassa Mobilistissa vuodelta 1942 jossa K-mallin Mersu parkissa Esplanadilla kertoo ainakin skeptikolle sen, että ihan kaikista autoista ei tarvinnut piilottaa akseleita ja pyöriä, jotkut saivat ihan virallisesti pitää autonsa syistä mitkä jo aiemmin mainitsin. Arkistoista löytyy historian tutkijalle kirjalliset todisteet, päiväkäskyt ym. rätingit mistä selviää mitä on tehty ja miksi.
ässäarpa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 06.03.2006 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Laatua koko rahalla

Viesti Kirjoittaja ässäarpa »

Mobilisti-lehti on aika todennäköinen joululahja veljmiehelle!
Vaikken itse henk. koht todellakaan ole mikään entisöijävirtuoosi, on lehti helkkarin mielenkiintoinen ja mukava luettava.

Meillä oli kotona takatuuppari Mitsu Lancer -78 ja lehden taannoinen juttu autosta, kuvineen oli upea. :D
Elämä ilman aitanpolulla hörisevää ässämersua on kuin pilvinen päivä.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Suomi-540 K Cabriolet B Mobilistissa

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuva

Kuva

https://www.vihdinuutiset.fi/artikkeli/ ... my-yllatys" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin