Becker Europa ja liitäntä hukassa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2797
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Becker Europa ja liitäntä hukassa

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hmm, kummastuttaa Becker Europassani yks asia, muutamilla täällä forumilla lienee samanlainen kuin mulla:

Kuva


Niin, tuo käyttöohje ilmoittaa kohdassa "Connecting of supplementary appararys" että "On the back of the radio there is a 5-pole socket for the connection of a car record player of tape recorder"

Hetkonen, tuo DIN-liitin, jossa mulla on linjaulostulo, on kuusinapainen ja eikös se ole ulostulevan kajarin signaali? Muuta viisnapasta en löydä..

Eipä silti, ei ole MP3 -soitinta hankittuna kun puheradiollakin on pärjännyt..
S213 "Eemeli" E200D 2017, moottorin vikavalo vakiona
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Make44
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 25.09.2007 00:41
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja Make44 »

Moro
Tuo din-liitin on Becker'ssä vähän mallin mukaan eri tarkoituksiin.
Esim. 460-sarjassa siihen sai 'verkehrsfunk'-laitteen(liikennetiedoteradio).
Vanhemmissa oli mm. mahdollisuus liittää erillinen kasettisoitin, tähän näytetään myytävän nykyään i-pod adaptereita jne.
Tässä eräs sivusto(lopussa liitäntöjä)(myös uusimmat normiliitännät).
http://www.astralsilber.de/becker/becke ... uli%201976

Make
Avatar
Make44
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 25.09.2007 00:41
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja Make44 »

Niin, ne kajarin liitännät on siinä kulmassa, 2x2napaa
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2797
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Jihuu, hyvin toimii! Eli tuo teetättämäni DIN-pulikka meni kuin menikin oikein, eli sen kautta ääniulostus. Kaunis vihreä kajo.

Ainoa mikä mietityttää on pieni alataajuus jumputus, saa nähdä poistuuko kun asentaa autoon, stereovahvistimen sijaan. äänenlaatu on hyvä, taidan pariksi kuukaudeksi jättää työhuoneradioksi..

Kuva
S213 "Eemeli" E200D 2017, moottorin vikavalo vakiona
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Miinusko otetaan tosta keskeltä ruuvista? :shock:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2797
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Minus from chassis, eli runko sen maadottaa, kais siellä semmonen sopiva ympyräpylpyrä runkoon menevällä liitännällä on. En tiedä kun asennushommeleihin pääsen vasta huhtikuussa..
S213 "Eemeli" E200D 2017, moottorin vikavalo vakiona
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Make44
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 25.09.2007 00:41
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja Make44 »

Terve Aapo
Periaatteessa on sama miten sen miinuksen syöttää,radio toimii.
Nykyään kun FM-alue vain on käytössä ei häiriöongelmaa yleensä ole.
Jos nyt hiuksia halkoen katsotaan tilanne niin ideaalikytkentä olisi itse auton tuottamien häiriöiden kannalta se että jännite tulee +/- liittimeen suoraan olemassa olevien pistokkeiden kautta TAI suoraan akulta sulakkeiden kautta(x2) tähän liittimeen.Radion runko viedään tuolta isolta ruuvilta lisäksi lähimpään hyvään koriliitäntään vähän tukevammalla kaapelilla(esim 4mm²).Se hyvä liitäntä löytyy melkein aina MB:ssä mittariston alta johon muutkin '31' (ruskea)johdot menee.
Tämä nyt oli vähän hiuksien halkomista mutta sillä voi ainakin minimoida ulkoisten häiriöiden vaikutuksen radiovastaanottoon(tietysti edellyttäen että antennin kiinnitys on OK, ilman ruosteita).
Make
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Edellinen radio oli kytketty varastamalla virta hätäkytkimen liittimestä. Joten aina kun vilkku oli päällä niin radion valaistus vilkkui 8)
En kyllä yhtään osaa nyt hahmottaa miten tuo radio asennetaan konsoliin kiinni mukana tulleilla raudoilla :oops:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Vastaan itselleni: etulevy vedetään veke ja radio tuikataan autoon, sitten raudat paikalleen ja kiristetään ruuvit.. etulevy jne paikalleen ja valmista tuli. :wink:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Becker Europa ja liitäntä hukassa

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Kertokaas tietävämmät, mistä ja millaset liittimet tuohon kaiutinpiuhojen reikiin? Banaaniliittimet on liian väljät tai isoja.. Din liitin ei istu oikee mitenkäänpäin.. Becker Europa LMKU kyseessä.

Edit:motonetissä näyttäs olevan vaihtoehtoja enemmän.. Näköjään königillä kanssa 4e sokeripalaa tehty tappiliitin

Kuva
Merseedespents
Vastaa Viestiin