Virityskittejä V8 koneisiin

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Virityskittejä V8 koneisiin

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Minua suuresti ihmetyttää se, että esim. 4,5 litran koneella on tehty mm. 107:a 116:ta kymmeniä tuhansia autoja.
Näissä kaikissa on vanhemmiten erilaisia käyntiongelmia vaikka itse perusrauta on tikissään. Koneet ovat bensasyöppöjä, kuristettuja ja alitehoisia.
Suurista tuotantoluvuista ja harrastajien määrästä riippumatta minkäänlaista kittiä koneen virittämiseen tai up-deittaamiseen ei ole markkinoilla kun taas jenkkien harvinaisiinkin koneisiin löytyy vaikka mitä.

Ei luulisi kumma homma olla kehitellä ihan "oikea" nykyaikainen elktrooninen sytytysjärjestelmä tuon surkuhupaisan boxeja ja etuvastuksia sisältävän kärkijakan tilalle. Myös tuo d-jetronikin tilalle mielellään ruuvaisi jotain muuta. Nokka-akselienkaan vaihto ei kovin vaikea prosessi voi olla jolla saisi tuon koneen ärjähtämään.

Jos tuommoiset hipleet maksaisivat saman kuin esim. jonkun Fordin tai GM:n koneen päivittäminen niin luulisin sellaisia myytävän tuhatmäärin kuukaudessa.

Eikö ole muuta mahdollisuutta kuin vaihtaa letukan pata nokille?
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Onhan noita "TeeSeItse" kilkkeitä laitettu niihin. Suomessa en ole kyllä tavannut yhtään mutta jo ruotsissa kymmeniä joilla on megasquirt tai vastaava ruisku ja sytytyssysteemi sekä remmiahtimia pultattuna päälle.

Amerikkalaisiin harvinaisiin koneisiin löytyy sen takia paljon kamaa kun niitä tehdään edelleen uustuotantona! Vain alkuperäiset moottorit on siis harvinaisia. Esim Mopar Hemi 426 konetta myyty 11000kpl kun jälkiasennus "kopio" moottoreita on valmistettu monta sataa tuhatta. Toki valmistajana on edelleen Chrysler.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

bensasyöppöjä, kuristettuja ja alitehoisia
Bensasyöppöjä...miten sen ottaa...välitykset on vain valittu siten...-83 500 SEC matkaajossa 10.5 l/100 2.24 välityksellä 420 SEC 10l/100 2.45 välityksellä. Ongelmana vain vanhempien patarautakoneiden 3-vaihteinen laaatikko, joka pakottaa tiheään perävälityksen...kun ykkönen on niin pitkä. 4-vaihteinen automaatti puolittaa tuon 3-vaihteisen ykkösen. jolloin voidaaan perää harventaa, kiihtyvyyden kärsimättä....ja heti vastaus mahdolliseen kysymykseen: Ei... uudempi 4-vaihteinen ei sovi kovin helposti vanhemman valurautakoneen taakse.

Alitehoisia....no 4.5l 225 hp = 50 hp/l vuonna -72, miten lienee sen aikainen perus 350 CID. Loppuaikojen 420 kone 231 HP = 55 hp/l ja tyhjäkäynti 550 1/min... viimeiset -77 350:t 205 hp = 58.5 hp/l siis kahden litran koneesta 117 hp ja vuonna -77. Paljonko oli siihen aikaan äkäiseksi sanotussa Ford Escort RS 2000:ssa vakiona = 115 hp....huippukierrokset kaikilla yli 6000 1/min.... normaali 350 CID:n katuvirinokat on rajoitettu alle 6000:n

Kuristettuja...vain jenkkimallit.

Viritysnokkia ei pikkuviritykseen tarvitse... hydrauliset esim. loppusarjan 4.5 nokat ja kovat nostajat. 13% lisää nostoa.... ärjymmät nokat tahtovat tappaa tyhjäkäynnin...ja aiheuttaa ongelmia turbiinin kanssa, vakioturbiini nappaa kiinni jo melko kovasti n. 900 1/min...jolloin vaihteiden päällelaitto aihettaa niskojen niksahduksen...

Siis: jenkkiversion valurautakoneen paikalle vain n. -84 500 kone ja vaihteisto (K-jetronic) ja esim. 2.65 tai 2.45 perä. Kiihtyvyys 0-100 km/h n. 7.5 sec. ja kulutus seka-ajossa n. 12l/ 100
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Epäilen, että kyllä AMG on varmasti tehnyt jotain virisarjoja M116 ja M117 moottorienkin ympärille, kun on kerran M100:seenkin.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14013
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

AMG:n vanhoista sarjoista enemmän täällä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Kaveri on Saksassa yrittänyt jahdata jo pitkään noita vanhoja AMG:n "viriosia". Ovat vain erittäin harvinaisia ja aitojen hinnat tähtitietteelisiä. Lisäksi noita Stufe 2-3 (viritysaste 2-3) on tehty erittäin vähän, eikä AMG:llä ole mitään dataa jäljellä vanhojen moottorien numeroista. Tämän takia hän sitten ruuvasi 6.9:n omaan w107:nsa...hommassa avustaneena, voin kertoa etten suosittele tuota hommaa kellekkään...hommaa on reilusti tai jopa vieläkin enemmän.... :shock:
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 370
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Viesti Kirjoittaja Ranex »

no jos diisselöis :oops: rupeis sl:kin liikahtamaan, 300d, siihen turpo, onhan noita juttuja tälläkkin foorumilla. Jos tää suomen käyttövoimavero loppuis, uskoisin diisseli harrasteautojen lisääntyvän rajusti.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

unski kirjoitti:
bensasyöppöjä, kuristettuja ja alitehoisia
Bensasyöppöjä...miten sen ottaa...välitykset on vain valittu siten...-83 500 SEC matkaajossa 10.5 l/100 2.24 välityksellä 420 SEC 10l/100 2.45 välityksellä. Ongelmana vain vanhempien patarautakoneiden 3-vaihteinen laaatikko, joka pakottaa tiheään perävälityksen...kun ykkönen on niin pitkä. 4-vaihteinen automaatti puolittaa tuon 3-vaihteisen ykkösen. jolloin voidaaan perää harventaa, kiihtyvyyden kärsimättä....ja heti vastaus mahdolliseen kysymykseen: Ei... uudempi 4-vaihteinen ei sovi kovin helposti vanhemman valurautakoneen taakse.

Alitehoisia....no 4.5l 225 hp = 50 hp/l vuonna -72, miten lienee sen aikainen perus 350 CID. Loppuaikojen 420 kone 231 HP = 55 hp/l ja tyhjäkäynti 550 1/min... viimeiset -77 350:t 205 hp = 58.5 hp/l siis kahden litran koneesta 117 hp ja vuonna -77. Paljonko oli siihen aikaan äkäiseksi sanotussa Ford Escort RS 2000:ssa vakiona = 115 hp....huippukierrokset kaikilla yli 6000 1/min.... normaali 350 CID:n katuvirinokat on rajoitettu alle 6000:n

Kuristettuja...vain jenkkimallit.

Viritysnokkia ei pikkuviritykseen tarvitse... hydrauliset esim. loppusarjan 4.5 nokat ja kovat nostajat. 13% lisää nostoa.... ärjymmät nokat tahtovat tappaa tyhjäkäynnin...ja aiheuttaa ongelmia turbiinin kanssa, vakioturbiini nappaa kiinni jo melko kovasti n. 900 1/min...jolloin vaihteiden päällelaitto aihettaa niskojen niksahduksen...

Siis: jenkkiversion valurautakoneen paikalle vain n. -84 500 kone ja vaihteisto (K-jetronic) ja esim. 2.65 tai 2.45 perä. Kiihtyvyys 0-100 km/h n. 7.5 sec. ja kulutus seka-ajossa n. 12l/ 100
Kun puhutaan vakiosta 450 SL:stä niin en minä ole yhdelläkään tainnut alle 15 litran keskikulutuksen päästä.
Tuolla alitehoisuudella peilasin tämän päivän tilannetta. 2-litraisella uudella perheautolla päästään kevyesti jo noihin suoritusarvoihin.
On totta että vuonna -72 tai -78 on 200 heppaa ollut iso luku.

En myöskään kaipaa mitään alkuperäisaikakauden harvinaisia AMG viripalikoita vaan tämän päivän teknologialla tehtyjä järkevän hintaisia bolt-on osia jolla tämä alkuperäinen rauta saadaan jytäämään, ehkä vähän "street legal" määräyksiä sivuten ja asioita yksinkertaistaen.
Jenkki koneisiin löytyy tätä vaikka kuinka, niin miksei sitten Meseen?

yli 30 vuotta vanhoissa koneissa alkaa johdot ja liittimet olla koppuraa ja jos vaikka jonkun SLS:n hinnoilla laskee on tuon D-jetronik syysteemin täydellinen uusiminen yli viiden tonnin pieti ja sillä on vasta varmistettu bensansyöttö.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Jenkki koneisiin löytyy tätä vaikka kuinka, niin miksei sitten Meseen
Syynä on varmaan sama asia kun ihmettelee, miksei sitten Cadillacin koneeseen löydy mitään. Valmistusmäärät samat, keskimääräinen käyttäjäkunta vastaava -> ei ole tarvetta virittää. Kannattaa myös huomioida, että GM-pikkolohkoa on tehty n. 90 miljoonaa kappaletta.... Mersun 8-koneita...josko miljoona on rikki...

Toisekseen järjettömän alitehoisena pikkulohko on todella helppo virityskohde. Eivätkä nuo jenkkiviripalikat nyt niin "Hifiä" ole...uusintauutta kaasuntinteknologiaa esittävä Streetdeamon...uudelleen viritelty vanha Holley... Hienot Cranen sytytysvehkeet...transistoriohjattuja sysytysvahvistimia... Ja jos sitten lasketaan litratehoa....strokatusta 350:stä on todella hyvin väännetty jos siitä irtoaa 400 käyttöhevosta, eli kone on vielä ajettava...budjetti on noin 2-4000€ ja litrateho 66 hp/litraa. Samaan litratehoon pääsee Mersun 350:ssä kun vaihtaa hydraulinokkien tilalle kovat nostajat....(myöskin Corvetten C6 6L moottorilla sama teho/tilavuussuhde, esitelty 2005...)

Mersun koneessa kun on jo 8 l/öljypohja, y-bloki, korkea puristussuhde, täysin vastapainotettu kampiakseli, nelipulttinen alakerta, öljynlauhdutin, kohtuullisesti siivotut kanavat, natriumtäytteiset pakoventtiilit, kahteen kulmaan jyrsityt seetit...yms... kaikki nämä ovat jo tosi "hifiä" ja kallista pikkulokossa. Pikkurahalla ei Mersun koneesta vain enään irtoa "helppoja hevosia"

Lopuksi: Tässä pätee vain Jenkkitotuus: "Nothing beats cubic Inches", 6:stä litrasta vain irtoaa vääntöä ja tehoa niin mukavan helposti...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 370
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Viesti Kirjoittaja Ranex »

asiasta mitään tietämättä kävisikö jostain jenkki kasista normaali kaasari ja virranjakaja, näihin mersun kaseihin. Adapteri levy ja holley kiinni. siihen sitten joku malloreyn käretön jakaja.
Jos ei oo saatavana kittiä niin eikös sen voi tehdä ite. 8)
pitäs pistää kimppa projektia pystyyn joku aina tietää jotain systeemillä.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

asiasta mitään tietämättä kävisikö jostain jenkki kasista normaali kaasari ja virranjakaja, näihin mersun kaseihin. Adapteri levy ja holley kiinni. siihen sitten joku malloreyn käretön jakaja.
Holleyllä ei saavuteta kuin tehon laskua ja polttoaineen kulutuksen reilua kasvua. Holleyn säädettävyys on niin kamala, että se toimii aina turvamarginaalilla, eli reilulla rikastuksella ja aivan turhaan. Lisäksi 4-kurkkuisen imusarja virtaa paljon huonommin kuin ruiskun imusarja. Malloroyn jakaja on aivan samanlainen kuin Boshin jakaja, paitsi, että Bosch on sovitettu suoraan koneeseen, lisäksi boschin kärjetön jakaja antaa aivan samantehoisen kipinän kuin Malloroy... siis tehon laksua, rahan menoa ja bensan kulutusta.

Sisnänsä Mersu kokeili aikanaan säästösyistä 4-kurkkuista kaasutinta 350:een (Kyseessä oli silloin Rochesterin Quadrajetti) teho jäi 10hp ruiskuversiosta.... samaan aikaan toisilla nokilla, imusarjalla ja pakosarjoilla otettiin samaisesta 350:stä 70 hp enemmän....tosin 7000 1/min.

Tuttavani asensi aikanaan Motecin ohjaimen, uudet suuttimet, suorasytytyksen ja paljon muuta 560:een. sillä sai 30 hp lisää ja rahaa paloi n. 3000€... eikä tuntien säätelystä huolimatta auto toiminut kaikissa ajotilanteissa oikein..muuttujia niin paljon, kylmäkäynti, ilmastointi, automaatti, kuumakäynti, flekti...kombinaatioitten määrä on melkoinen.

Kokemuksesta tiedän, että mm. Mersulla haetaan ruiskuihin säätöjä noin 3 vuotta 16 tuntia päivässä 5 päivää viikosssa.... ja usealla autolla ja moottorilla.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Kiinnostava aihe ja ymmärrän hyvin ketjun aloittajan pointin.
Aiheeseen löyhästi liittyen, onko kukaaan virtauttanut Mersun V8 kansia? Tuli vaan mieleen että jos alakerta on kerran ok ja ruttua on tarpeeksi, seuraava kohde on riittävästi virtaavat kannet. Sitten tietysti nokka, bensapuoli, sytkä ym. Yleensä ainakin amerikan vessoissa esim. Ford 289 orkkis kannet on se mikä ahdistaa.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

pahin ahdistus 8-mersuissa on yleensä nokka. Nostoa on lähes kaikissa vain 7.25 mm. venttililtä. Toisaalta kovempi nostoiset nokat sotkevat täysin tyhjäkäynnin, jolloin turbiinien kanssa tulee ongelmia. Sinänsä Mersujen kansien työnjälki on monta kerta luokkaa jenkkimoottoreita parempi, joten sieltä en usko montaa hevosta irtoavan...jotain tietysti on varmaan tehtävisssä, kuten huomataan myös AMG:n luetteloista...mm. 5.0 V-8:n vain n. 30 hp lisää...ja sekin suurille kierroksille.

Sytytys- ja Besapuoli riittävät mainiosti vielä vanhoissa D-Jetroniceissakin...noilla vehkeillä 450:stä on otettu 360 hp....tosin 7000 1/min...

Ja jos seurataan mitä AMG on moottoreille tehnyt on se sama mikä yleensä kaikilla vapaasti hengittävillä moottoreilla on mahdollista...lisää kuutioita ja/tai kierroksia lisää. Vapaastihengittävien Mersun moottorieitten täyttöä on varsin hankala parantaa enään pienillä kierroksilla, lisäämättä kuutioita ...ainut mahddollisuus on lisätä kierroksia jolloin saadaan enemmän ilmaa moottoriin poltettavaksi suhteessa käytettyn aikaan. -> yleensä näin kadotetaan sitten alavääntö...

Parivuotta kun noita moottoreita penkitti muun ammatin ohella...huomasi helposti normaalin totuuden: hyvä viritys oli onnistunut jos vain 10% tehosta oli kadonnut... paikalta poistui useasti pettyneitä henkilöitä teholappua tuijottaen ja hiljaa manaillen, että kyllä siellä piti olla enemmän...

Näillä kommenteillani haluan vain osoittaa, ettei noista Mersun kaseista juurikaan "halpoja" hevosia irtoa. Tehoa taatusti saa lisää, mutta kustannukset ja vaiva voi sitten olla melkoinen...ja käyttöominaisuudet ja polttoaineenkulutus eivät taatusti ainakaan virittämällä parane.... muistuu ajat jolloin oma, kevyesti viritetty 460:n Fordi imaisi kaupungissa helposti sen 25-30 l/100...tosin oli sitä vääntöäkin reilusti...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tässä aletaan päästä sitten siihen ahtamishommaan... Sehän on verattain edullista niin kauan kun ajetaan maltillisilla paineilla, vaikka 0,5.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 370
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Re: Virityskittejä V8 koneisiin

Viesti Kirjoittaja Ranex »

Adventurer kirjoitti: Eikö ole muuta mahdollisuutta kuin vaihtaa letukan pata nokille?
on ! fordin pikkulohko tahi se tiisseli kuutonen :lol:
TuoLuo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 02.11.2006 14:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TuoLuo »

Mitäs olisi tehtävä jos haluaisin päivittää vm.-72 jenkkimallin 450sl:län euro tehoiseksi?? Ei ole suuremmin tietoa koko korimallista. Käyttöohjekirjassa lukee 190hp ja siis euromallissa olisi 225hp jos ymmärsin oikein. :roll:
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Männät vaihtoon, ruiskun ohjausyksikkö ja alipaineanturi samaan syssyyyn. Ei muuta eroa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Valitettavasti näyttää unski olevan valitettavan oikeassa :)
Helppoa tietä ja halpoja hevosia ei ole.
Tuohon Ranen diisseli kuten myös jenkkikoneen vaihtoon nokalle lähtisin vain todella epätoivoisessa tilanteessa jos sittenkään.
Epätasainen käynti ei olisi minulle ongelma. Oikeastaan sitä kaipaisi tuon 450:n värittömän ja elettömän tasaisen käynnin tilalle pientä röplätystä.
Ilmastointikin jossain SL:ssä harrastekäytössä on yhtä hyödyllinen kuin se kova katto joka on autossa 2 kertaa päällä. Ostettaessa ja myytäessä.

Lähinnä minä ajattelin päivitys kittejä tuolle omalle mersun koneelle, en siis että päivitetään 50-luvulle tai 70-luvulle vaan tähän päivään.
Jos ajatellaan mitä tämän päivän eurooppalaiset v6:t saati sitten kasikoneet räyhäyttävät hevosia ja vääntöä pihalle ilman käyntiongelmia niin se taitaa olla about kaksinkertainen määrä.

Päiväunissani siis näksin myytävän viritysboxin ja johtosarjan joka laitetaan jetronkin ohjausyksikön tilalle, siitä piuha läppäriin ja sillä voit tehdä hienosäädöt. Samassa kitissä ehkä ne korkeammat nokat ja mahdollisesti uudet suuttimet. Jakajaan ruuvaat kärkien tilalle uuden anturin ja sytkäpoxin... niin ja hinta $599 :D :D :D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Parin nokan hinnalla koko setti, ei olis kyllä paha :)
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Jos ajatellaan mitä tämän päivän eurooppalaiset v6:t saati sitten kasikoneet räyhäyttävät hevosia ja vääntöä pihalle ilman käyntiongelmia niin se taitaa olla about kaksinkertainen määrä.


Tuohon kannattaa sitten huomioida ne kierrosluvut millä ne tulee...ei uusien bensiiniautojen polttoaineen palamisen hyötysuhde juuri ole parantunut...moottorit kestävät vain enemmän kierroksia... -> enemmän ilmaa -> enmmän tehoa.

Esim.
Audi A6 3.0 2004 Power: 164 kW , 220 HP SAE @ 6,300 rpm; 221 ft lb , 300 Nm @ 3,200 rpm

siihen verrattuna MB 350 SE -76 3.5 L 205 HP 5500 1/min 286 Nm....

Tai sitten -72 SL 450 225 Hp 5000 1/min 385 Nm...

Sitten Audi A8 4.2 2004 Power: 250 kW , 335 HP SAE @ 6,500 rpm; 317 ft lb , 430 Nm @ 3,500 rpm

...ei nuo luvut ole juuri ainakaan Audilla parantuneet sitten 30 vuoteen....

jos otetaan Mersun 500:n kone ja siihen hiukan tiukemmat nokat jotka sallivat korkeammalle menevän hengityksen. Kun katsotaan tuota alempaa kuvaa ja ajatellaan tehokäyrän jatkuvan suorana aina tuonne Audin kierroslukemiin...siis tuonne 6500 1/min...niin mitä huomataan tehosta... melko lähellä tuota audin 335 HP:tä...
Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Eikös Sauber ponnistanut tuosta M117 koneesta parilla ahtimella ulos jonkun 700 hevosta DTM:ssä 1980 luvulla. Tosin polttoainejärjestelmäkin taisi olla Bosch Motronic ja jotain muuta pikku sävellystä päälle...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Eikös Sauber ponnistanut tuosta M117 koneesta parilla ahtimella ulos jonkun 700 hevosta
...niinpä, enemmän ilmaa -> enemmän tehoa. ;)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Päiväunissani siis näksin myytävän viritysboxin ja johtosarjan joka laitetaan jetronkin ohjausyksikön tilalle, siitä piuha läppäriin ja sillä voit tehdä hienosäädöt. Samassa kitissä ehkä ne korkeammat nokat ja mahdollisesti uudet suuttimet. Jakajaan ruuvaat kärkien tilalle uuden anturin ja sytkäpoxin... niin ja hinta $599
Kova hemmo on joka vääntää enemmän tehoa ohjelmoitavalla sarjalla koneeseen kuin mitä D-Jeronic antaa samasta koneesta... ;) Vaikka se on kömpelö, ja aatamin aikuinen, kyllä sillä riittävästi bensaa saa sylintereihin....lisäksi se on kuitenkin sekvenssiohjattu 4:ssä vaiheessa...kun taas esim. Megasquirt ohjaa suuttimia kahdessa vaiheessa....D-Jetronicilla on kuitenkin aikannaan otettu 450:stä Mersusta 380 HP.... ;) Oma 350:nen pyörähtää D-Jetronicilla nätisti sen 7000 1/min....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

unski kirjoitti:Parivuotta kun noita moottoreita penkitti muun ammatin ohella...huomasi helposti normaalin totuuden: hyvä viritys oli onnistunut jos vain 10% tehosta oli kadonnut... paikalta poistui useasti pettyneitä henkilöitä teholappua tuijottaen ja hiljaa manaillen, että kyllä siellä piti olla enemmän...

.... muistuu ajat jolloin oma, kevyesti viritetty 460:n Fordi imaisi kaupungissa helposti sen 25-30 l/100...tosin oli sitä vääntöäkin reilusti...
Omat kokemukset moottoreiden virittämisestä rajoittuu aika pitkälti SBC ja SBF. Näissä koneissa lähtökohta on niin surkea etta saa olla aika huono virittäjä ellei saa reilua parannusta aikaan. Tuossa allekirjoitukseni hopassa onnistuin vähän yli tuplaamaan tehot, vaparina. Vartin se kulki keskeneräisenä 11 puolelle. Mutta kuten todettu, lähtökohta on jo MB:ssä huimasti parempi.
Mielestäni harrasteautossa jolla ajetaan 1-5tkm vuodessa, kulutuksella ei ole mitään väliä.
Röpöttävä tyhjäkäynti sen sijaan ei oikein kuulu MB:n luonteeseen. Tosin nykypäivän (jenkki)rollerinokilla saadaan melko mukavat käyttöominaisuudet tiukkaankin pataan. Nostoahan nuo mersun padat aivan selvästi huutavat lisää. Ehkä yksi "konsti" voisi olla nokkien hiotuttaminen (jos ei valmiita kerran saa) ja ohjelmoitava moottorin ohjausjärjestelmä.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tosin nykypäivän (jenkki)rollerinokilla saadaan melko mukavat käyttöominaisuudet tiukkaankin pataan.
Jos joku tosiaan tietää firman joka hioisi nokkia epäsymmetrisellä profiililla olisin tosi kiinnostunut.

Kaikki firmat joista olen itse kysellyt ovat vain kertoneet pienentävänsä nokan perusympyrää ja jättäneet nokan profiilin vakioksi. Mersussahan tämä aiheuttaa vielä sen ongelman, että hydrauliset nostajat tulee simmata sitten uudestaan erikoismittatyökalun avulla, jotta nostajien käyttöalue saadaan kohdilleen. Simmaus tapahtuu sitten tietysti eripaksuisilla venttiilin ja keinuvivun väliin tulevilla palikoilla...jotka tietysti eivät ole mitään prikkoja vaan muotoiltuja palikoita...mekaanisilla nostajilla ei tietty tätä ongelmaa ole.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

ihan mielenkiintoisena yksityiskohtana tuohon varttimailin repäisyyn.... aikanaan värkkäilin yksinkertaisen excelin joka otti huomioon: ilmanvastuksen, vääntömomentin, vaihteiston välitykset, pyörien halkaisjat, perävälityksen ja auton massan. Noista arvoista se muodosti moottorin kierrokset, nopeuden ja matkan ajan suhteen sovittaen vielä vaihteiston välitykset sinne. Sillä tuossa äsken kokeilin noilla AMG:n 5.2:l moottorin ja w126:n arvoilla. ajat pitivät näköjään n. 0.5 sek. tarkkuudella paikkansa. Tuosta tarkkudesta innostuneena näpsyttelin sitten tuolla moottoriteholla w107:n arvot 3.07 välityksillä ja nelivaihteisella laatikolla. 0-100 kmh ennusteeksi tuli 6 sek. ja varttimaili n.13.5 sek... Vakio 500:lla...joka itselle varmaan tulee pellin alle, 3.46 välityksillä ennuste oli 0-100 kmh n. 6.5 sek ja varttimaili 14.5 sek... nämähän ovat vain suuntaa antavia arvoja, mutta useat "testit" ovat osoittaneet arvot n. sekunnin tarkkuudella oikeaksi....

Edit...tuossa aamulla sitten tarkastin laskelmat ja huomasin, että olin tehnyt SL:ään 300 kg: kevennyksen.... ja korjasin hiukan lukemia...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Saitko minkälaisia loppunopeuksia? Tehoa nopeus korreloi huomattavast paremmin kuin aika.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

AMG 5.2:lla ja 3.07 välityksellä 1750 kg massalla 175 kmh
Vakio 5.0, 3.46 välitys 1750 kg 165 kmh
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Jos oikein ymmärsin niin tuossa 5.2 koneessa on siis 300hv? Loppunopeus 175 jää kyllä valitettavasti haaveksi tuolla teholla, väitän.
Laitetaan sellanen 100 hv lisää niin aletaan olemaan alueella.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin nämähän ovat ihan puhtaasti fysiikan kaavoilla laskettuja arvoja....Ilman mitään vaihtoviiveitä yms. silloin sinne se 100 hp hukkuu helposti.
Sitten hiukan selailin, kaikkitietävää nettiä, niin n. 1600 kg:n BMW M3:n 320 hp:llä on ajettu tasan 14 varttimaili...eikä ne M3:n välitykset oikein sovi stripille... Niin ja itseasiaassa tuossa pistellään w109:llä 14.2 tehoa 250 hp...;) tosin ei se loppunpeus ollut kuin 160 kmh

http://www.youtube.com/watch?v=v4M4tRf0eoo
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin