Virityskittejä V8 koneisiin

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin. Tänään Ranexin kanssa kun juteltiin niin pähkäiltiin voisko joku metalliseppä tehdä siitä ruiskun imusarjasta sille 600:lle Holleylle sopivan imusarjan
...hauska idea... varmaanhan se tötterö olis "komean" näköinen siitä konepellin läpi...vaan ei sillä tehoa tulisi yhtään lisää... tehon lasku noin 20 hp alkuperäiseen...mutta onneksi käyttöominaisuudet laskisivat vielä hieman enemmän ja polttoaineen kulutus nousisi... mutta kuten on sanottu, kaikki muutoshan on hyväksi ;)

näin offtopic. Kaverilla oli tuossa äsken 1995 Z28:n Camaron aika- ja teholappu: varttimaili katuslikseillä 13.2 sek. loppunopeus 178 km/h ja mitattu moottoriteho. 209 kW (279 HP) ja renkaista 190 kW...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

saisko oikein viritetyillä ristiin menevällä imusarjalla ja susuki mopon läppärungoilla lisä vääntöä imuputken pituuden määräämälle kierrosalueelle, kun ei olisi niin muiden mukien imutahdit häiräämäs.

Tätänykyähän genboardillakin on jo suomalaanen foorumi "tukena". Siältä löytyy sekventaalista ruiskutusta ja suarasyttyä ja vaikka mitä. Lisäksi sen myönnytyksen joudun tekemään että oli se tehomittaus penkki ja laajakaista lampada melekoonen helpotus arvojen säätöön. pyärä teho puolellahan sen sai rajootettua vauhdin, jolloin pystyy säätämään kierroslukusarakkeen tosi iisisti. alle 20 kilopaskalit kun laittaa 3000+ kierroksiilta nollille, niin ei tarvi kikkailla ja näppäillä syötönkatkaisujen kanssa.
So long and thanks for all the fish
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti: näin offtopic. Kaverilla oli tuossa äsken 1995 Z28:n Camaron aika- ja teholappu: varttimaili katuslikseillä 13.2 sek. loppunopeus 178 km/h ja mitattu moottoriteho. 209 kW (279 HP) ja renkaista 190 kW...
Ihan vaan mielenkiinnosta, mitähän on luvattu W124 E420:lle varttimailin aika? Tehoa pitäisi olla 279 hp, 0-100 km/h on taulukkotietojen mukaan 7.2 s :roll: .
EDIT: http://www.exoticcarsite.com/0-60-quart ... -times.htm kertoo että 15.4 sekuntia varttimailille 1993 mallisella.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Ahti kirjoitti:
Jani Anttila kirjoitti: E55 menee sitten öpaut 12, ehkä jopa 11 puolelle...
Onko tasta jotain faktaa jossain
www.dragtimes.com

Tuolta löytyy lappuja vaikka kuinka paljon, useita vakiokuntoisiakin autoja jotka menee alle 12

Noilla ajoilla kyseessä on luonnollisesti W211, väyrynen ei noihin aikoihin mene kuin päiväunissa.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Katselin noita tehoja Mercefreaken.com sivuilta. Tässä on sekä W107 että W126 arvoja kasikoneille.
350 200 hp
380 218 hp
420 218 hp / 224 hp

450 225 hp
500 240 hp / 245…252 hp
560 230 hp / 272…300 hp

Tietysti on olemassa ne alemman tehon jenkkiversiot ja juuri tuo 560SL 230 hp on varmaan juuri sellainen. Jos ajatellaan että M119 420 moottorilla Motronicilla saa jo 279 hp niin kehitystä litratehossa on tapahtunut.

W221 koppaisessa S350:ssä on jo 272 hp eli vielä on pystytty pistämään paremmaksi, kyseessähän on kuutoskone.

Kuitenkin tehon nousu on ollut aika maltillista...verrattuna noihin viritettyjen koneiden lukuihin mitä unski kertoi. Mikä noissa Motroniceissa on sitten paremmin :roll: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tietysti on olemassa ne alemman tehon jenkkiversiot ja juuri tuo 560SL 230 hp on varmaan juuri sellainen. Jos ajatellaan että M119 420 moottorilla Motronicilla saa jo 279 hp niin kehitystä litratehossa on tapahtunut.
5.6 on matalapuristeinen.... kymppipuristeilla kun 560:stä irtosi 300 HP. M119 litrateho 66 hp/litra 1:10 puristeisella M117 560: 54 hp/litra...tosin sitten 1000 kierrosta alemmalla. ...mutta sitten laitetaan tuohon M117 560:n AMG:n neliventtiilikannet, jotka 420:ssäkin on... ja ruiskuna yhä vanha K-Jetti...litateho 65 hp/litra...kehitystä siis 20 vuoteen tapahtunut 1 hp/litra ;) Ei motronicilla saada tehoissa aikaan yhtään mitään....ikivanha D-jetronicin voidaan optimoida mainiosti suurille kierroksille ja maksimaaliteholle. Motronic tuo optimointimahdollisuuden koko moottorin toiminta-alueelle. Saastepäästöt pysyvät aisoissa ja käyttöominaisuudet paranevat kulutuksen pysyessä aisoissa.

W221 koppaisessa S350:ssä on jo 272 hp eli vielä on pystytty pistämään paremmaksi, kyseessähän on kuutoskone.
näytti tuossa olevan jo 11.3 puristussuhde (vaatii muuten sitten melkoista ohjausjärjestelmää pitämään tuo kone kasassa 95 oktaanisella, ei niinkään tehon ulos saamiseen)...myöskin vääntömomentti 350 Nm. kertoo, että teho otetaan kierroksilla. Mistään en löytänyt tietoa, mutta veikkisin että huipputeho löytyy jostakin 6300 1/min päältä...litrateho on kasvanut (kierroksilla...kuten jo mainitsin monesti aikaisemminkin), muttei vääntö niin hirveästi....vanhassa M116 420:ssäkin on jo samat väännöt...

Ihan vaan mielenkiinnosta, mitähän on luvattu W124 E420:lle varttimailin aika? Tehoa pitäisi olla 279 hp, 0-100 km/h on taulukkotietojen mukaan 7.2 s
tuskin paljoa 15.sek alle...tuossa 420:ssä on suurin ongelma välitykset...mikäli E420:ssä olisi varttimailille sopivammat välitykset esim. 1:3.46 alkuperäisen 1:2.65 sijaan...niin jo 0-100 km/h aikakin tippuisi arviolta yli sekunniin....nämähän mersut on tehty baanalle eikä stripille, jolloin välitykset valitaan sinne baanalle ajooon ja kulutukseen sopivimmiksi. Ei taida laatikko ehtiä edes vaihtaa nelosta varttimaililla...kone pyörii ihan silloin lähes koko matkan väärillä kierroksilla.
saisko oikein viritetyillä ristiin menevällä imusarjalla ja susuki mopon läppärungoilla lisä vääntöä imuputken pituuden määräämälle kierrosalueelle, kun ei olisi niin muiden mukien imutahdit häiräämäs.

tuskin tuosta tulisi mitään, pelkästään läppärunkojen aiheuttama virtausvastus on jo niin iso, että se vie kaiken marginaalisen hyödyn mitä tuolla voitaisiin saada aikaan....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
SEC-560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:28

Viesti Kirjoittaja SEC-560 »

unski kirjoitti:
W221 koppaisessa S350:ssä on jo 272 hp eli vielä on pystytty pistämään paremmaksi, kyseessähän on kuutoskone.
näytti tuossa olevan jo 11.3 puristussuhde (vaatii muuten sitten melkoista ohjausjärjestelmää pitämään tuo kone kasassa 95 oktaanisella, ei niinkään tehon ulos saamiseen)...myöskin vääntömomentti 350 Nm. kertoo, että teho otetaan kierroksilla. Mistään en löytänyt tietoa, mutta veikkisin että huipputeho löytyy jostakin 6300 1/min päältä...litrateho on kasvanut (kierroksilla...kuten jo mainitsin monesti aikaisemminkin), muttei vääntö niin hirveästi....vanhassa M116 420:ssäkin on jo samat väännöt...
Uudemmassa 350 on 224 kw eli ~305 hp ja vääntö 360 Nm kierroksilla 4900. Puristussuhde 11.00. Click Vanhemman tehot 272 kierroksilla 6000, uudemmasta ei tietoa, mutta varmaan aika samoissa mennään.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

http://cgi.ebay.de/Mercedes-AMG-500-Mot ... dZViewItem

Mistäkhän tuammoosia kansia sais halavalla?
So long and thanks for all the fish
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

halvalla....ei mistään. ;) noita on tehty muutama sata kappaletta... Hinta on aina kamala tai hirveä... Halvempi on ostaa m119 moottori.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Vielä tähän USA 450:n hengettömyyteen palatakseni. Miten helppoa tai vaikeaa on nyky suomesta löytää 500:nen kone. Muistan että reilu 10 vuotta sitten niitä oli aina Keltaisessa pörssissäkin silloin tällöin myynnissä korinvaihtoprojekteista ylijääneinä muutamalla tonnilla (markoissa).
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Adventurer kirjoitti: Miten helppoa tai vaikeaa on nyky suomesta löytää 500:nen kone. Muistan että reilu 10 vuotta sitten niitä oli aina Keltaisessa pörssissäkin silloin tällöin myynnissä korinvaihtoprojekteista ylijääneinä muutamalla tonnilla (markoissa).
Täällä Lappeenrannassa olisi tarjolla W126:sta täydelliset 420 kone ja laatikko. Kaupan päälle saa ylimääräisen laatikon joka on ollut 500SE.ssä. Hinta paketille pyörii ilmeisimmin useissa sadoissa euroissa. Pitäisi olla toimivia laitteita; tarkempaa tietoa ei nyt ole mutta asista saadaan selvyyttä oikeasti tarvitseville foorumilaisille :wink: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Kone ei ole ongelma, öljypohja on...w126:n kone ei sovi ihan helposti w107:n apurunkoon, kun öljypohja on liian suuri. Konetta pitää siirtää eteenpäin, ja ylöspäin -> ongelmia kardaanille. Lisäksi w126:n moottorin öljynsuodatin ei mahdu runkoaisojen väliin, tilalle täytyy vaihtaa joko oma sovellus, tai w107:aan tarkoitettu suodattimen jalka.

w107:n alukoneen Öljypohjia löytyy sillointällöin jenkeistä järkihintaan (yksi on tallissa ;) ), viimeksi kun Saksassa oli yksi kaupan hinta oli 500€... ja selvyydeksi "rautakoneen" öljypohja ja suodattimen jalka eivät sovi alukoneeseen...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:w107:n alukoneen Öljypohjia löytyy sillointällöin jenkeistä järkihintaan (yksi on tallissa ;) ), viimeksi kun Saksassa oli yksi kaupan hinta oli 500€... ja selvyydeksi "rautakoneen" öljypohja ja suodattimen jalka eivät sovi alukoneeseen...
Nyt pitää tunnustaa että alu- ja rautakone -kuvaukset on itselläni hukassa... :roll: . Oliko niitä sekä ja että M116-M117 sarjoissa? Entäs M119 :oops: ??
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

-> -80 Vanhemmat M116 350 ja M117 450 olivat valurautalohkolla sekä aina 3-vaihteisella automaatilla ja momentinmuuntimella. Lukuunottamatta 350:iä 68-71 joissa automaatti oli 4- vaihteinen ja hydraulisella kytkimellä varustettu, sekä niitä 350:ä jotka tilattiin manuaalilla.

-80 -> Uudemmat M116:t 380 ja 420, sekä M117 500 ja 560 olivat alumiinilohkolla ja aina 4-vaihteisella automaatilla ja momentinmuuntimella (paitsi 450 SLC 500, jossa oli 3-vaihteinen automaatti, sekä eri poraus ja isku kuin muissa 500:ssa). vanhemmat valurautolohkojen ja alulohkojen vaihteistot eivät ole vaihtokelpoisia keskenään ilman melkoisia muutostöitä mm. vaihteiston välilaippa...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Nyt kun tässä höpötellään kaikkea näistä kasikoneista, niin mainitsempahan joutessani, että tuolla tallissa olisi yksi M117 (450) lohko, kampiakseli, kannet, SL:n öljypohja, öljynsuodattimen kotelo ja jalka, imusarja sekä...ööh jotain muuta hilua - jos joku nyt haluaa ruveta rakentelemaan viriviritööttööt versiota M117 moottorista, niin sopuhintaan saa siitä rakentelutarpeita. :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

ihan vain tiedoksi:

Vanhoissa valurauta-8-koneissa ö-pohja on suurinpiirtein sama kaikissa... ts. käyvät ristiin malliin kuin malliin...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

joopa joo, eli se 500:nen kaan ei ole mikään easy way lisätehoihin.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Mesedesi kirjoitti:Nyt kun tässä höpötellään kaikkea näistä kasikoneista, niin mainitsempahan joutessani, että tuolla tallissa olisi yksi M117 (450) lohko, kampiakseli, kannet, SL:n öljypohja, öljynsuodattimen kotelo ja jalka, imusarja sekä...ööh jotain muuta hilua - jos joku nyt haluaa ruveta rakentelemaan viriviritööttööt versiota M117 moottorista, niin sopuhintaan saa siitä rakentelutarpeita. :D
Oisko sulla jäänyt elossa olevaa jetronikin johtosarjaa liittimineen kun oma on jo aika korppua?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

joopa joo, eli se 500:nen kaan ei ole mikään easy way lisätehoihin.
tuossa tein pientä tutkimusta varastoihin... ja kaikki osat löytyivät sellaiseen arviolta 280-290 hp 410 Nm M117 500:seen...ja moottorin tulisi pyöriä sellaista 700-750 1/min tasaista tyhjäkäyntiä.

Muuta en tällä hetkellä projektista paljasta, kuin että kaikki osat ovat alkuperäisiä Mersun osia, yhtään "Speed-shopin" osaa ei tulla moottoriin laittamaan, eikä yhtään osaa tulla koneistamaan w107 sovitusta varten ;)
Viimeksi muokannut unski, Ma 09.06.2008 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Oisko sulla jäänyt elossa olevaa jetronikin johtosarjaa liittimineen kun oma on jo aika korppua
Kumpi D- vai K-Jetronic olisi kyseessä. Jos kyseessä on D-Jetronic, onko kaasuläppäkytkin täyskaasukytkimellä vai ilman (4 vai 5 pinniä) ja kumpi liitin ruiskukärjillä on 6- vai 5-napainen.... muutama sarja olisi nimittäin tallessa...melkoisen hyväkuntoisia, tosin ei ihan niitä edullisimpia... jokunen hieman huonokuntoisempikin on, joista voisi luopua hieman edullisemmin...tai sitten voisin ehkä tehdä sellaisen priiman...tosin siitä ei sitten tule kovinkaan edullinen...

...siiten on melkoinen kasa vanhoja liittimiä, mikäli haluaa itse näperrellä, niistä osasta voisin ehkä luopua...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

5 johtoa menee läppärungon liittimeen ja 5 napaa on ruiskukärkien liittimessäkin.
Laita yv:tä niistä johdoista. Huono ei kiinnosta koska sellainen jo on.

http://kuvablogi.com/blog/11393/1/
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Adventurer kirjoitti:5 johtoa menee läppärungon liittimeen ja 5 napaa on ruiskukärkien liittimessäkin.
Laita yv:tä niistä johdoista. Huono ei kiinnosta koska sellainen jo on.

http://kuvablogi.com/blog/11393/1/
OT: hienoja kuvia, tulee hieno auto!! Millä maalilla maalasit keskikonsolin?
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

BBG:tä oli aineet. Koko keskikonsoli oli toivoton tapaus. Perusteellisen raaputtelun ja pesun jälkeen sitä paikkasin ja muotoilin sikaflexilla. Sitten kerros pinkin väristä kiinnitysainetta ennen maalia (ehdoton). Maali oli liukkaripohjaista jossa seassa myös joustoainetta sekä mattapastaa. Kovettajaa vähän reilummin ja ohennetta vähempi kuin normaalisti. Sitten useita ohuita harsoja sumuna päälle (paksua maalia kovalla paineella). Missään nimessä ei saa maalata märäksi ettei tule maalatun näköistä, ts. mene kuviot umpeen ja pinnasta tule tasaista.
Lopputulos on yllättävän hyvä vaikka väri vaihtuikin beigestä siniseksi. Väri on tosi tiukasti kiinni tuon muovin kiinnitysaineen ansiosta.
Jos olis tehnyt esim. sinisestä sinistä niin homma on vähän helpompi.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Täällä Lappeenrannassa olisi tarjolla W126:sta täydelliset 420 kone ja laatikko. Kaupan päälle saa ylimääräisen laatikon joka on ollut 500SE.ssä. Hinta paketille pyörii ilmeisimmin useissa sadoissa euroissa. Pitäisi olla toimivia laitteita; tarkempaa tietoa ei nyt ole mutta asista saadaan selvyyttä oikeasti tarvitseville foorumilaisille :wink: .
Hep kaikki mobilistit :!:

Asiahan onkin niin että mylly ja looda on purkaistu irti saksasta tuodusta W116 nelipuolikkaasta. Se oli rutattu kulmastaan, ei niin pahasti mutta oli kuolonkolari ja autoa ei kunnostettu enää, ja eihän se enää ollut oikein tuorekaan.

Auto oli jo katkaistu kun sen toi osiksi Olli Paajanen, hän pyöritti tuolloin Lappeenrannassa O-W Autocenteriä jolla oli sivubusiness osien tuomiseksi saksanmaalta. Kone on täydellinen kaikkine apu-ja sähkölaitteineen. Unskin viestiin perustuen oletan että kyseessä on M117 4.5 litre rautalohko ja 3-portainen automaatti :D . Kone on siis euroversio eikä kuristettu jenkkiläinen :lol: .

Puhelinnumeron myyjälle saa siis minulta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Ja oliko 116:n ja 107:n nelipuolikkaan eroavaisuus vain öljypohjassa?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ja oliko 116:n ja 107:n nelipuolikkaan eroavaisuus vain öljypohjassa?
ei edes öljypohjassa paljoa, pitäisi sopia suoraan taisi öljytikun paikka ja jotain muuta sellaista olla erilaiset....mutta "valurautakoneiden" öljypohjat sopivat ristiin. Eli w107:n öljypohja sopii w116:n koneeseen
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuossa tuli juuri kaverilta ilmi, jolle hommasin aikanaan 450:n koneen, että valurauta-V8:ssa pitää vaihtaa öljypohja, suodattimen jalka ja öljypumppu w107:sta, mikäli kone on lähtöisin w116:sta...ero ei ole suuri, mutta riittävä...syynä oli suodatin, joka ei mahdu tulemaan ulos w107:n apurungosta...se taas aiheuttaa pohjan vaihtamisen, joka taas aiheuttaa öljupumpun vaihtamisen...
Viimeksi muokannut unski, Ke 09.07.2008 00:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Vihdoin sain aloitettua testipenkin rakentelun "viri"-moottorille w107:aan. Penkkiin tulee kaikki sähköt, polttoainejärjestelmä, pakokaasuanalysaattori, yms. Tarkoitus ajaa "härveli" ensin toimivaksi penkissä ja sitten vasta vaihtaa oikea öljypohja ja suodatin, sekä siirtää se "asemapaikkaansa".

Penkin rakenne on vähintäänkin karski, kun se on koottu jostain vanhasta rakennuslaboratorion testihärvelin jäänteistä. Kuvassa meneillään moottorin kumityytyjen telinitten rakentelu...

Kuva

Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

tuossapa löytyi jollekulle joka "Mökäruutasta" V-8:iin haaveilee...pikkuisen aineistoa, niin ei tarvitse "tössiä" itse samojen juttujen kanssa...

http://www.hitechengineering.net/DNN/Me ... fault.aspx
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Tästähän tuleekin mielenkiintoinen topicci. Kuvan perusteella moottorin "asemapaikka" on ihan lähettyvillä :D
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Vastaa Viestiin