Tietysti on olemassa ne alemman tehon jenkkiversiot ja juuri tuo 560SL 230 hp on varmaan juuri sellainen. Jos ajatellaan että M119 420 moottorilla Motronicilla saa jo 279 hp niin kehitystä litratehossa on tapahtunut.
5.6 on matalapuristeinen.... kymppipuristeilla kun 560:stä irtosi 300 HP. M119 litrateho 66 hp/litra 1:10 puristeisella M117 560: 54 hp/litra...tosin sitten 1000 kierrosta alemmalla. ...mutta sitten laitetaan tuohon M117 560:n AMG:n neliventtiilikannet, jotka 420:ssäkin on... ja ruiskuna yhä vanha K-Jetti...litateho 65 hp/litra...kehitystä siis 20 vuoteen tapahtunut 1 hp/litra
Ei motronicilla saada tehoissa aikaan yhtään mitään....ikivanha D-jetronicin voidaan optimoida mainiosti suurille kierroksille ja maksimaaliteholle. Motronic tuo optimointimahdollisuuden koko moottorin toiminta-alueelle. Saastepäästöt pysyvät aisoissa ja käyttöominaisuudet paranevat kulutuksen pysyessä aisoissa.
W221 koppaisessa S350:ssä on jo 272 hp eli vielä on pystytty pistämään paremmaksi, kyseessähän on kuutoskone.
näytti tuossa olevan jo 11.3 puristussuhde (vaatii muuten sitten melkoista ohjausjärjestelmää pitämään tuo kone kasassa 95 oktaanisella, ei niinkään tehon ulos saamiseen)...myöskin vääntömomentti 350 Nm. kertoo, että teho otetaan kierroksilla. Mistään en löytänyt tietoa, mutta veikkisin että huipputeho löytyy jostakin 6300 1/min päältä...litrateho on kasvanut (kierroksilla...kuten jo mainitsin monesti aikaisemminkin), muttei vääntö niin hirveästi....vanhassa M116 420:ssäkin on jo samat väännöt...
Ihan vaan mielenkiinnosta, mitähän on luvattu W124 E420:lle varttimailin aika? Tehoa pitäisi olla 279 hp, 0-100 km/h on taulukkotietojen mukaan 7.2 s
tuskin paljoa 15.sek alle...tuossa 420:ssä on suurin ongelma välitykset...mikäli E420:ssä olisi varttimailille sopivammat välitykset esim. 1:3.46 alkuperäisen 1:2.65 sijaan...niin jo 0-100 km/h aikakin tippuisi arviolta yli sekunniin....nämähän mersut on tehty baanalle eikä stripille, jolloin välitykset valitaan sinne baanalle ajooon ja kulutukseen sopivimmiksi. Ei taida laatikko ehtiä edes vaihtaa nelosta varttimaililla...kone pyörii ihan silloin lähes koko matkan väärillä kierroksilla.
saisko oikein viritetyillä ristiin menevällä imusarjalla ja susuki mopon läppärungoilla lisä vääntöä imuputken pituuden määräämälle kierrosalueelle, kun ei olisi niin muiden mukien imutahdit häiräämäs.
tuskin tuosta tulisi mitään, pelkästään läppärunkojen aiheuttama virtausvastus on jo niin iso, että se vie kaiken marginaalisen hyödyn mitä tuolla voitaisiin saada aikaan....
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.