Niin auto on 116 350 SE -78.
Mennä viikolla kun kävin katsastuksessa, niin menomatkalla toimi niinkuin ennenkin ja pakokaasuarvotkin oli kuulemma oikein hyvät. Mutta paluumatkalla alkoi tökkimään. Voimat loppui lähes tyystin. Hädintuskin tasasella kulki kuuttakymppiä, loivassa vastasessa putos neljäänkymppiin ja silloinkin piti hellätä kaasua, ettei pysähdy kokonaan.
Polttoainettahan se ei ilmeisesti saa tarpeeksi. Senverran on tutkittu alustavasti että järjestelmäpaine oli n. 3,8-4 bar. Pumpun tuotto tuloputkesta oli 240l/h ja paluuputkesta 40l/h. Tuo polttoainemäärähän riittäisi, mutta paineet on alhaalla.
Seuraavana päivänä laitoin puolikkaan kastahtiöljyä 1/4 tankkiin ja kävin kokeilemassa. Ei mitään ongelmaa. Mittasin taasen paineen ja määrät niin arvot oli nousseet siten, että järjestelmäpaine oli4,8-5 bar ja paluuputken tuotto oli 80l/h. Kuvittelin, että tuo öljy olisi voidellut pumppua ja homma tullut kuntoon, kun tuttu entinen Saabisti kertoi ennen oleen ohjeena lisätä noihin ruiskuihin öljyä. Mutta ilo oli lyhytaikaista parin päivänpäästä taasen kotiin pääsy oli takkuista, jaksoi juuri kulkea. Uudet mittaukset ja taasen paineet ja määrät alhalla.
Mikäs se tuossa nyt tökkii tuollalailla, että nuo paineet vaihtelee. Tankin hengityksestä se ei ole kiinni, kun paineet on alhaalla, vaikka polttoainetta ei poistuisikaan järjestelmästä. Jäljelle jäänee pumppu, soudatin, painevaraaja ja järjestelmäpaineensäädin. Painevaraajakaan (kalvovuoto) se tuskin on kun järjestelmässä pysyy paine tuntikausia. Voiko tuon pumpun tuotto vaihdella tuolla tavalla? Suodatinkin päästi läpi mittaustan aikana paineetomana sen 240 l/h. Paineensäädikään se ei oikein voi olla, kun tuo paluuputken tuotto laskee samalla kun paineet on alhaalla.
Yhden tapauksen olen kuulut jossa tarvikesuodattimesta oli irronnut suodatipaperia ja se oli tukkinut virtauksia suodattimessa.
Pumpun hintoja kyselin jo ; Veho 750€ Bosch n.200€ ja tarvike 79€.
Onko kokemuksia noista pumpuita, suodattimista ja yleensä tuosta paineen vaihtelun aiheuttajasta.
K-jetronic oikuttelee
Pumppu on todennäköisesti tiensä päässä... Boschin tarvikepumppu toimii vallan mainiosti...muita en suosittelisi, kannattaa myös vaihtaa suodatin samalla. Toinen vikakohde voi olla järjestelmäpaineensäädin, se on kohtuu helppo purkaa määränjakajasta.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Re: K-jetronic oikuttelee
Hei!
Vanha ketju, mutta minulla on aivan täsmälleen samat oireet kuin ketjun aloittaja Johella. Löytyikö vika ja mikä se sitten oli? Olisin kiitollinen tiedosta!
Vanha ketju, mutta minulla on aivan täsmälleen samat oireet kuin ketjun aloittaja Johella. Löytyikö vika ja mikä se sitten oli? Olisin kiitollinen tiedosta!
Re: K-jetronic oikuttelee
Vastaan vielä tännekkin vaikka vastasin YV: jo Jootille vähän useammalla rivillä.
Bosch:n pumppu ja Mann:n suodatin ja oireet katosi ja toimi miten pitää.
Bosch:n pumppu ja Mann:n suodatin ja oireet katosi ja toimi miten pitää.
Re: K-jetronic oikuttelee
Kiitoksia yyveestä Johelle. Pumppu menee vaihtoon.