W123 ilmastoinnista.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

W123 ilmastoinnista.

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Mahtaako jollakin olla W123 dieseliä jossa olisi vanhemman mallinen mäntäkompuralla oleva ilmastointi?

Eli tällainen kuvassa oleva. Kuva ihan vaan netistä poimittu. Ettei vaan olisi Lekan ottama kuva?

Kuva


Mitkä johdot noihin kuivaimen liittimiin tulee? Minne ne menee? Minulla pitäisi olla koko auton johtosarja josta ilmastointi on, mutta siinä en tuollaisia johtoja nähnyt jotka noihin sopisivat.

Kuva

Tämä on lisäpuhaltimen liitin. Minne tuo johto menee? Toki saa selville, kun räjäyttää koko johtosarjan, mutta jos joku muistaa suoraan?

Kuva

Tällainen liitin on myös johtosarjassa auton oikealla puolella. Tässä siis kyseessä vanhemmalla mäntäkompuralla oleva ilmastointi jossa kompura on ylhäällä. Kompuralta tulee yksi johto. Tuleeko muita johtoja kompuralle? Tuleeko tuohon kiinni ne kuivaimen kaksi piuhaa ja menisikö se kompuran piuha myös tuohon kolmanteen paikkaan?

Kuva

Tuollainen anturi on termostaattikotelossa. Minkä piuhan tuohon tökkään?

Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Muista taidettiin jo eilen jutella puhelimessa, tämä on laturin piuha. sininen on laturin merkkivalo.:

Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
koiva
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 131
Liittynyt: Ti 05.02.2008 21:19
Paikkakunta: SAHALAHTI

Viesti Kirjoittaja koiva »

Kuvassa oleva auto on minulla nykyään
Sahalahdessa
C107 450SLC 5,0 -80, W108 280SE 4,5 -72, W110 200B -66, W114 230.6 -71, W115 22OD nyt 250B -73
W116 280S -72, W116 280SE-73, W123 300D -78, C124 230E -87, W124 200E -87
W124 300DT -87, W124 200E -88, S124 300E -92,S124 300 TDT -88 S124 300 DTD -91, W124 200D-94, W126 280SEL-81
W201 190 -83, W201 190E-87, W201 190E 2,6 -88, W209 200 K -03, S211 E270 Cdi-04
ex,W245 B170 -05, W201 190E -88, S124 300D -85
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Aivan, niinhän se onkin laturin piuhoja. Itsellä aivan eri lailla nuo piuhat. Ei ole tuota liitintä välissä vaan laturille menee suorat piuhat. Mahtaako sitten olla eri vuosimalleissa eroa.

Jos näkisi kuvia miten nuo piuhat kiertelee konehuoneessa ja mikä johto menee minnekin niin saisi tehtyä mukavan originaalin näköisen konehuoneesta joka on tavoitteena.

Onkohan sitten niin, että itse auton johtosarjassa ei ole noita kuivaimelle tulevia piuhoja vaan ne on jotku erilliset ja sitten se kompuralle tuleva virta myös?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

koiva kirjoitti:Kuvassa oleva auto on minulla nykyään
Sahalahdessa
Katselinkin, että sitruuna se siinä kuvassa oli. Pystyisitkö sinä katsomaan siitä minne nuo johdot menee? Tuo minun ilmastointi on 1979 vuoden W123:sta ja kompurassa lukee 1978, että aika lähelle sattuvat.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Nyt löysin yhden kaavion joka vähän selkeytti tilannetta ja oikeita piuhoja alkoi löytymään.

Pari juttua vielä vähän auki.

Tuollainen liitin oli teipattu umpeen johtosarjaan eli ei ole ollut edellisessä autossa käytössä. Se tulee vähän sen vasemman puolen lokasuojan releboksin alapuolelle. Sunnilleen hekureleen kohdilla voisi olla konehuoneessa tuo. Kaavio kertoo, että switch over valve on se mihin tuo menee, mutta mikä se käytänössä ja tässä tapauksessa mahtaisi olla?

Kuva

Kuva

Tässä kuivaimessa piuhat paikoillaan. Maajohto tuo irrallaan roikkuva ruskea.

Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Kaavio kertoo, että switch over valve on se mihin tuo menee, mutta mikä se käytänössä ja tässä tapauksessa mahtaisi olla?

= bensamallien sytytyksen myöhästyksen venttiili. Eli virranjakajan alipainekellon myöhästyspuolen alipaineen ohjaus. Ei tarvita dieselmallesissa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

unski kirjoitti: = bensamallien sytytyksen myöhästyksen venttiili. Eli virranjakajan alipainekellon myöhästyspuolen alipaineen ohjaus. Ei tarvita dieselmallesissa.
Kiitos tiedosta! Teippaan sen umpeen kuten se olikin tuossa johtosarjassa. Rappasin johtosarjasta puukolla massat pois ja pyyhin sen jarrukliinerillä. Tuli eri siisti. Oli konehuoneessa päässyt likaantumaan 30 vuodessa.

Mikä mahtaa olla tuo liitin? Tulee jonnekin kojelaudan alle ja kaaviossa lukee, että backup light switch.

Kuva
Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Ilmastointiin oli tehty käynnistykseen erillinen kytkin. Puhuin autolla ajaneen omistajan kanssa. Kompura ei ollut lähtenyt pyörimään siitä sinisellä symbolilla varustetusta kytkimestä. Kylmäaineen määrä oli mitattu ja sitä oli ollut riittävästi. Myöskin lämpötilan säätö tuosta sinisellä symbolilla varustetusta kytkimestä oli toiminut. Ainoastaan tuo oli ollut ongelmana, että kompura ei lähtenyt siitä päälle. Oli laitettu akulta siihen kompuralle suoraan virta erillisen kytkimen kanssa. Kylmää oli tullut niin, että oli alkanut palelemaan 8)

Mikähän tuossa mahtaisi olla vikana? Olisi mukava saada se toimimaan siitä kytkimestä kokonaan niin kuin se on ollut tehtaalta lähtiessä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Mikä mahtaa olla tuo liitin? Tulee jonnekin kojelaudan alle ja kaaviossa lukee, että backup light switch.
Kardaanitunnelissa olevaan peruutusvalon liittimeen, johon tulee startin herätevirta. Herätevirta avaa kompressorin hihnapyörän magneettikykimen releen kärjet. Tällöin kompressori ei ole päällä starttauksen aikana. Rele on on normaalitilassa päällä, eli päästää kytkeytymisjännitteen läpi.
Viimeksi muokannut unski, Su 08.03.2009 19:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Mikähän tuossa mahtaisi olla vikana? Olisi mukava saada se toimimaan siitä kytkimestä kokonaan niin kuin se on ollut tehtaalta lähtiessä.
Ei pitäis olla vaikeaa. Kompressorin kytkin ottaa jännitteen puhaltimen ykkösnopeuden nastasta, siitä se menee lämmönsäätimen ja tuon edellämainitun releen ja painekytkimen läpi kompressorin hihnapyörän kytkimelle.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

unski kirjoitti:Ei pitäis olla vaikeaa. Kompressorin kytkin ottaa jännitteen puhaltimen ykkösnopeuden nastasta, siitä se menee lämmönsäätimen ja tuon edellämainitun releen ja painekytkimen läpi kompressorin hihnapyörän kytkimelle.
Kiitos neuvoista! Alkaa olemaan pikku hiljaa piuhat selvillä. Täytyy tosiaan tutkia tuo linja läpi, kun saa järjestelmän autoon paikoilleen.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Mitenhän tuon kosteuden kanssa, kun järjestelmän putkia ei ole tulpattu purkamisen jälkeen ja sitä on varastoitu kylmässä tilassa ennen minulle tuloa. Pitäisiköhän se sisällä lämmityslaitteen boksissa oleva ilmastoinnin höyrystimen kenno uusia, jos sinne on kertynyt kosteutta? Nyt se olisi helpompi uusia kuin sitten alkaa taas purkamaan kaikki auki kasaamisen jälkeen.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Osaako joku sanoa käykö kaikki höyrystimet ristiin? Siis W123 malliin tarkoitetut? Onko niissä jotain käytännön eroa?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

w107:ssa on ainakin lauhdurttimissa paljon eroja, letkujen lähdöt ovat eri paikoissa, anturien kierteet ovat erilaisia yms... w123:n höyrystintä en ole purkanut, mutta veikkaisin niissä olevan eroja... ainakin varaosanumeroja on monta...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

unski kirjoitti:w107:ssa on ainakin lauhdurttimissa paljon eroja, letkujen lähdöt ovat eri paikoissa, anturien kierteet ovat erilaisia yms... w123:n höyrystintä en ole purkanut, mutta veikkaisin niissä olevan eroja... ainakin varaosanumeroja on monta...
Joo, niin niitä varaosanumeroja tosiaankin näyttää olevan monta. Jospa sitä sitten vaan toivoo, että tuo nykyinen on pitkäikäinen. On siellä kaiken keskellä se höyrystin, jos tarvitsee vaihtaa. Olisi Ebayssa ollut kohtuuhintaan noita, kun vertaa muiden paikkojen hintoihin.

En löytänyt tuota Ebayn höyrystimen numeroa tuosta EPC:stä. Vai onkohan tuolla myyjällä muita kuin tuota yhtä mallia?

Höyrystimet EPC:ssä

Höyrystin Ebay:ssä
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

ainakin jenkkisivun mukaan se sopii kaikkiin malleihin:

http://www.uacparts.com/catalog/homepag ... -BENZ.html
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

unski kirjoitti:ainakin jenkkisivun mukaan se sopii kaikkiin malleihin:

http://www.uacparts.com/catalog/homepag ... -BENZ.html
Miten se ei anna mitään numeroa vanhemmille malleille kuin 1981? Siinä juuri vaihtuu ilmastointi eri kompuralle.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Kysäisin tuolta Ebay:ssä noita höyrystimiä myyvältä firmalta, että onko heillä mahdollisesti 1979 vuosimalliin höyrystintä, mutta ei ollut tarjota siihen. Vain tuohon uudempaan sitten ilmeisesti heilläkin. Taitaapi mennä vanha paikoilleen ja jos se sitten vuotaa niin täytyy tehdä uudestaan töitä sen korjaamiseksi.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Heavy kirjoitti:Mitenhän tuon kosteuden kanssa, kun järjestelmän putkia ei ole tulpattu purkamisen jälkeen ja sitä on varastoitu kylmässä tilassa ennen minulle tuloa. Pitäisiköhän se sisällä lämmityslaitteen boksissa oleva ilmastoinnin höyrystimen kenno uusia, jos sinne on kertynyt kosteutta? Nyt se olisi helpompi uusia kuin sitten alkaa taas purkamaan kaikki auki kasaamisen jälkeen.
Uusi se receiver/drier eli kuivaaja joka sulla on kourassa yhdessä kuvassa, se on se joka kerää kosteuden itseensä. Halvimmillaan niitä on ollut myynnissä muutamalla kympillä.
Se pitäsi uusia aina kun järjestelmä on ollut auki. Kosteushan voi aiheuttaa jäätymistä siellä kylmäpuolella, ei niinkään kennossa vaan siinä ventiilissä joka vapauttaa kaasua sinne alipainepuolelle.

En tiedä voisiko niitä kennoja ja muita komponetteja jollain kaasulla huuhdella ennen asennusta ja järjestelmän sulkemista.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Adventurer kirjoitti:
Uusi se receiver/drier eli kuivaaja joka sulla on kourassa yhdessä kuvassa, se on se joka kerää kosteuden itseensä. Halvimmillaan niitä on ollut myynnissä muutamalla kympillä.
Se pitäsi uusia aina kun järjestelmä on ollut auki. Kosteushan voi aiheuttaa jäätymistä siellä kylmäpuolella, ei niinkään kennossa vaan siinä ventiilissä joka vapauttaa kaasua sinne alipainepuolelle.

En tiedä voisiko niitä kennoja ja muita komponetteja jollain kaasulla huuhdella ennen asennusta ja järjestelmän sulkemista.
Uusi kuivain on hankintalistalla. Sehän pitäisi ilmeisesti asentaakin vasta juuri ennen kuin järjestelmä täytetään. Sitä järjestelmää voi ilmesesti jonkinlaisella "imurilla" koittaa tyhjentää. Hyvä homma se kosteus siellä ei tosiaan ole.

Sellaisen huomasin, että mistähän se ilmastoinnin johtosarja tulee yleensä konehuoneeseen? Kaverin automaatti W123:ssa, joka on uudemmalla ilmastoinnilla eli kompura siellä alhaalla niin johtosarjan läpivienti oli sulakerasian alla siinä jarrutehostajan takana. Itsellä manuaali autossa siinä kohdalla vain kytkinletkun läpivienti. Meneekö se ilmastoinnin johtosarja aina siitä kohti? Vähän ahdaspaikka alkaa siihen läpivientiä kairaamaan. Onkohan siellä joku valmis prässäys reiälle kuten on toisella puolella kompuran letkuille? En oikein keksinyt miten sen johtosarjan saisi muuten tuotua tulipellistä läpi kuin, että tekee sille oman läpiviennin?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Se kuivain on tulpattu ja tulpat tosiaan kannattaa ottaa pois vasta kun putket liitetään, ja se se kuivain viimeisenä niin silloin sinne ei enää ilmasta kosteus pääse.
Noita kennohajan voisi huuhdella kuivalla paineilmalla. Tyhjennät ensin kompuran, laitat veden erottimen, pidät kennon lämpimämpänä kuin paineilman (ei kondensoi) ja lasket ilmaa läpi kennon. Kannattaa tehdä kuivana päivänä korkeapaine ja ilman suht kosteus% alhainen.
Eiköhän sieltä silloin enin kosteus tartu ilmaan. sitten tulppaat liittimet odottamaan asennusta.

Järjestelmähän on sama kuin ilmalämpöpumpuissa, ensin imetään järestelmä tyhjiöksi ja sitten kylmäaine.
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Hieman OT, mutta liittyy ilmastointiin. Tuli hommattua w123 240D -82 taksimalli, jossa ilmastointi. Kompura näyttäisi olevan ohjaustehostimen alla ja epäilen sitä jälkiasennukseksi, kun ei varustelistasta tuota löytynyt. On vaan aika siististi tehty, että vois olla jopa alkuperänen tai ainakin merkkiliikkeen tekemä.

Onkos näihin ilmastointeihin tunnisteita? (valmistajat, jälkiasennusmallit, originaalit jne)
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Sami H. kirjoitti:Hieman OT, mutta liittyy ilmastointiin. Tuli hommattua w123 240D -82 taksimalli, jossa ilmastointi. Kompura näyttäisi olevan ohjaustehostimen alla ja epäilen sitä jälkiasennukseksi, kun ei varustelistasta tuota löytynyt. On vaan aika siististi tehty, että vois olla jopa alkuperänen tai ainakin merkkiliikkeen tekemä.

Onkos näihin ilmastointeihin tunnisteita? (valmistajat, jälkiasennusmallit, originaalit jne)
Sinulla on tuo Delco merkkinen kompressori. Se on juuri tuo joka tulee sinne ohjaustehostimen alle ja tuo vanhempi York tulee siihen ilmanputsarin eteen. Tosin 280 twincameissä on aina ollut tuo York kompura. Sitä en oikein tiedä, että mistä tunnistaa alkuperäiseksi. Asennusten siisteydestä voisi jotain tosiaankin päätellä. Onko keskikonsolissa ilmastoinnille millainen säätö, kun on taksimalli ja siinähän on erilainen keskikonsoli?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Projekti pikku hiljaa edistyy. Kompressoriin kävin laittamassa uudet öljyt ilmastointihuollossa. Tuli sellaista ihan omaa öljyä hienosta peltipurkista. Lämppäriboksin sisälle laitoin uuden lämppärin kennon. Nyt ei ole vuotovaaraa ja pitäisi tulla lämmintä. Kojelauta ja keskikonsoli on purettuna. Kohta voikin alkaa asentamaan ilmastoinnin tavaroita sinne.

Tarvetta olisi tuon kompressorin letkulähtöjen tiivisteille. Mistähän noita voisi kysellä? Ilmastointihuollosta ja Veholta en löytänyt. Tai Veholta olisi ehkä saanut, mutta samalla olisi tullut kauhea läjä muuta tavaraa ja hinta sen mukainen.

Toisessa lähdössä siis tiiviste paikoillaan (sininen) ja toisesta se puuttuu.

Kuva

Mahtaako uudemmassa ja vanhemmassa keulalle tulevassa kennossa olla mitään muuta eroa kuin putkilähtöjen putkien asento? Vanhemmassa ne lähtevät yläviistoon ja uudemmassa suoraan. Jos uusin kennon niin käyköhän molemmat ristiin. Siis vanhan kompuran putkien kanssa, eli sopiiko uudempi? Eri ikäisistä koreista en ainakaan ole eroja löytänyt.

Kuva

Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Viesti Kirjoittaja petri »

Heavy kirjoitti:
Tarvetta olisi tuon kompressorin letkulähtöjen tiivisteille. Mistähän noita voisi kysellä? Ilmastointihuollosta ja Veholta en löytänyt. Tai Veholta olisi ehkä saanut, mutta samalla olisi tullut kauhea läjä muuta tavaraa ja hinta sen mukainen.

Toisessa lähdössä siis tiiviste paikoillaan (sininen) ja toisesta se puuttuu.

[ http://i130.photobucket.com/albums/p253/HeavyW123/W123%20ilmastointi/Kompurantiiviste.jpg ]
Luulis ilmastontihuollosta löytyvän tiivisteitä. Jos et löydä mistään ilmottele minkä kokosta tarviit, niin tarkastan omasta varastosta löytyskö sopivia.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

petri kirjoitti:Luulis ilmastontihuollosta löytyvän tiivisteitä. Jos et löydä mistään ilmottele minkä kokosta tarviit, niin tarkastan omasta varastosta löytyskö sopivia.
Vielä ei ole tärpännyt, mutta jospa jostain löytyisi. Jos jollain tietoa jostain ilmastointifirmasta jolla noita voisi olla niin vinkkejä otetaan vastaan. Nyt olen laittanut johtosarjan paikoilleen. Sain sen vedettyä sulakerasian alla olevasta isosta läpivientikumista. Juuri mahtui sopivasti. Pari liitintä piti purkaa. Johdot on yhdistelty auton sisällä ja konehuoneessa on uudet releet oikealla paikallaan. Läpiviennin kairasin ilmastoinninputkille tulipeltiin. Minulla on siihen nyt pellistä tehty sapluuna jolla reiän saa helposti oikean kokoiseksi, jos jollakin tarvetta.

Sitten tulikin pieni ongelma uuden läpivientikumin kanssa. Sitä ei taida saada mitenkään muuten paikoilleen kuin käyttämällä letkuista liittimet irti ja prässäämällä ne uudestaan paikoilleen. Toki yksi keino olisi halkaista se kumi ja liimata sitten takaisin puoliskot. Unskille kiitos vinkeistä! Onko kukaan suorittanut uuden läpivientikumin asennusta?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1052
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Heavy kirjoitti:Onko keskikonsolissa ilmastoinnille millainen säätö, kun on taksimalli ja siinähän on erilainen keskikonsoli?
Kaks käännettävää nuppia siinä vaihdekepin edessä alhaalla on ilman minkäänlaisia symboleja tai tekstejä. Niistä sitä ilmastointia täytyy varmaan säädellä, mitään muita nappeja ei vissiin oo. Nyt on tuo auto ollut lepäämässä tallissa eikä ole tullut paljon tarkasteltua sitä, mutta pitää ottaa kuvia, kun tallilla käy.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Viesti Kirjoittaja petri »

Löysin ilmastoinnin tiivisteeni. Ilmoittele koko,niin tutkitaan löytyiskö tosta kasasta.

Kuva
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Viesti Kirjoittaja Heavy »

petri kirjoitti:Löysin ilmastoinnin tiivisteeni. Ilmoittele koko,niin tutkitaan löytyiskö tosta kasasta.
Kiitoksia kuvasta.

Löysin lopulta tiivisteet. Varaosanumeron löytäminen kesti jonkin aikaa, mutta Veholta löysivät sen. Nuo eivät ole O-renkaita vaan muovisia pyöreitä "kanttisia" tiivisteitä. Tuossa nuo laput joissa lukee tiedot, jos jollekin tulee tarvetta noille.

Kirjoitetaanpa vielä tuohon tuo varaosanumerokin, jos kuvat joskus hukkuvat jonnekin.

A 002 997 59 40

Kuivaimelle on nyt reikä tehtynä ja boksi on sisällä paikoillaan kojelaudan alla. Kennoa juuri sovittelen keulalle. Behrin kenno menee heittämällä paikoilleen, mutta tämä toinen kenno, eri merkkinen, ei mene. Joutuu tekemään yläpään kiinnikkeet uusiksi itse ja putkilähtöjen tuen joutuu muuttamaan erilaiseksi. No kyllä se sinne menee, kun rakentaa. Kompura on koneen kyljessä. Sitten oikeastaan uupuu vain letkujen yhdistelyä konehuoneessa sekä sähköjen yhdistely sekä lisäpuhaltimen sovittaminen keulalle. Kun saan maalattua konehuoneen ja kasattua sinne koneen, ym. niin voi alkaa jännittämään, että mitä ilmastointi tuumaa täyttämisestä ja käyttämisestä.

Kuva
Kuva
Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Vastaa Viestiin