220 D aut. W123 ehostusta
220 D aut. W123 ehostusta
Tuolla "Muuta Mersuasiaa" puolella tuli jo innostuksissaan esiteltyä tää uusin vanhin hankinta, eli kuvien 220 D vm. 1979.
EDIT: Kuvia päivitetty:
Kuva 1
Kuva 2
Nyt pitäis alkaa tutkimaan ja korjailemaan vikoja, joista ensimmäisenä vois selvittää hehkutuksen. Hehkun merkkivalo ei pala. Voi olla palanut polttimokin, mutta sen hehkun valonhan voi sammuttaa palanut sulakekin.
Siis se varsinainen kysymys ja pyyntö: Olisko kellään kuvaa tällasen vanhan mallin hehkutuksen sulakerasian sisällöstä sieltä tulipellistä? Tietäis, mitä sieltä pitäis löytyä. Mulla ei oo yhtään sulaketta siellä, vain pellinpalanen.
Mikäs ero näillä vanhoilla hehkuilla olikaan uudempiin, esim. 2. sarjasta eteenpäin? Oliko uudemmissa eri tavalla kytketty tjs.?
EDIT: Kuvia päivitetty:
Kuva 1
Kuva 2
Nyt pitäis alkaa tutkimaan ja korjailemaan vikoja, joista ensimmäisenä vois selvittää hehkutuksen. Hehkun merkkivalo ei pala. Voi olla palanut polttimokin, mutta sen hehkun valonhan voi sammuttaa palanut sulakekin.
Siis se varsinainen kysymys ja pyyntö: Olisko kellään kuvaa tällasen vanhan mallin hehkutuksen sulakerasian sisällöstä sieltä tulipellistä? Tietäis, mitä sieltä pitäis löytyä. Mulla ei oo yhtään sulaketta siellä, vain pellinpalanen.
Mikäs ero näillä vanhoilla hehkuilla olikaan uudempiin, esim. 2. sarjasta eteenpäin? Oliko uudemmissa eri tavalla kytketty tjs.?
Viimeksi muokannut Sami H., Ke 24.03.2010 10:25. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Hieno peli.
Tässähän on ihan nuppistartti, ainakin pitäisi olla?
Vanhanmalliset hehkut on kytketty sarjaan. Näin siis alkuperäisessä kokoonpanossa, jos ei ole tehty muutoksia. Minulla oli saman ikäluokan W123 avainstartilla ja siinä oli hehkurele sisällä, kojelaudan alla. Sulake oli konehuoneessa tulipellissä, sellainen iso lätkä keskivaiheilla. Liekö tässäkin samalla tavalla? Toimiiko hehkutus muuten?

Vanhanmalliset hehkut on kytketty sarjaan. Näin siis alkuperäisessä kokoonpanossa, jos ei ole tehty muutoksia. Minulla oli saman ikäluokan W123 avainstartilla ja siinä oli hehkurele sisällä, kojelaudan alla. Sulake oli konehuoneessa tulipellissä, sellainen iso lätkä keskivaiheilla. Liekö tässäkin samalla tavalla? Toimiiko hehkutus muuten?
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Juu, nuppistartti on ja kyllähän se hehkuttaa. Auto pelaa ihan hienosti, varsinkin kun sulaa ja lämpiää ensin. Hehkun valo vaan ei pala, eikä polttimon vaihtokaan auttanut. Mittaristossa ei pala taustavalot, eikä kojelaudassa tai vaihdekepin juuressakaan ole valoa. Ainakaan mittariston taustavaloihin polttimoiden vaihto ei auttanut. Onko näissä W123:ssa lämmönsäätönupeissa tai kojelaudassa yleensä jotain taustavaloa? Ei jaksa itse enää muistaa ja mikään ei pala.
Tässä on kuva siitä hehkun sulakeboksista. Tuo metalliläpyskä lienee se sulake. Mutta eikös tuo vahaan valettu möntti taustalla näytä vähän vaurioituneelta?
Hehkun valollehan menee toiseen napaan virta sulakeboksilta ja toinen hehkun releeltä (kytkentäkaaviossa "hehkutuksen lämpöaikakytkin"). Voihan siinä hehkureleessäkin kai vikaa olla, mutta toisaalta, kyllä hehkutus toimii. Eli joko maadotusvika tai sulkeboksissa, jos ei releessä vikaa.
Kytkentäkaavion mukaan Hehkut on tosiaan kytketty sarjaan ja sarjan toinen pää menee hehkun sulakkeelle ja toinen menis suoraan hehkureleelle. Kattelin vaan omaa konehuonetta, että ykköspytyn hehkulta menee piuha maihin tällee. Pitäiskös sen ykköspytyn hehkusta mennä maihin tohon PA-suodattimen jalkaan? Mistäs sitte menee hehkureleelle virtaskaa? Voiskohan tässä olla se vika ettei hehkuvalo pala? Eli maattovika?
Tässä on kuva siitä hehkun sulakeboksista. Tuo metalliläpyskä lienee se sulake. Mutta eikös tuo vahaan valettu möntti taustalla näytä vähän vaurioituneelta?
Hehkun valollehan menee toiseen napaan virta sulakeboksilta ja toinen hehkun releeltä (kytkentäkaaviossa "hehkutuksen lämpöaikakytkin"). Voihan siinä hehkureleessäkin kai vikaa olla, mutta toisaalta, kyllä hehkutus toimii. Eli joko maadotusvika tai sulkeboksissa, jos ei releessä vikaa.
Kytkentäkaavion mukaan Hehkut on tosiaan kytketty sarjaan ja sarjan toinen pää menee hehkun sulakkeelle ja toinen menis suoraan hehkureleelle. Kattelin vaan omaa konehuonetta, että ykköspytyn hehkulta menee piuha maihin tällee. Pitäiskös sen ykköspytyn hehkusta mennä maihin tohon PA-suodattimen jalkaan? Mistäs sitte menee hehkureleelle virtaskaa? Voiskohan tässä olla se vika ettei hehkuvalo pala? Eli maattovika?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Tsekkaa mittaristosta se himmentimen potikka, onko metalli palanut poikki tai juotos mennyt rikki. Tinaa uudelleen.
Konsolin valot: katkaisijoihin valot johdetaan kuidulla yhdestä pisteestä, joka sijaitsee konsolin vasemmalla laidalla, siellä lämppärin paneelin - yläkatkaisinpaneelin maastossa. On jo aikaa kun olen purkanut... siellä kuitenkin on sellainen hämähäkin/kärrinpyörän näköinen jutska johon polttimo vaihdetaan. En muista minkäkokoinen.
Lämppärin nupit vetämällä irti ja polttimo paikalllen.
Vaihdekulississa palaa myös, olikon 3W. Muistaakseni löytyy vasemmasta etunurkasta polttimon paikka. Tätä ennen siis kansimuovi irti.
Konsolin valot: katkaisijoihin valot johdetaan kuidulla yhdestä pisteestä, joka sijaitsee konsolin vasemmalla laidalla, siellä lämppärin paneelin - yläkatkaisinpaneelin maastossa. On jo aikaa kun olen purkanut... siellä kuitenkin on sellainen hämähäkin/kärrinpyörän näköinen jutska johon polttimo vaihdetaan. En muista minkäkokoinen.
Lämppärin nupit vetämällä irti ja polttimo paikalllen.
Vaihdekulississa palaa myös, olikon 3W. Muistaakseni löytyy vasemmasta etunurkasta polttimon paikka. Tätä ennen siis kansimuovi irti.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Moi!Timo L. kirjoitti:Tsekkaa mittaristosta se himmentimen potikka, onko metalli palanut poikki tai juotos mennyt rikki. Tinaa uudelleen.
.
NIKSI PIRKKA:
Se himmennin on käytännössä turha, koska valot on koko aika kuitenkin "täysillä". Eli juota siihen potikkaan jumpperi jolla ohitat koko säätimen.
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Kiitti vinkeistä. Tätä mie kyllä itekin epäilin noiden mittarivalojen osalta. Mutta kävi mulla mielessä sekin, että josko siellä olis joku erillinen sulake kojelaudan kaikille valoille, vähän niinku W124:ssä siellä mittariston takana. Tuskin kuitenkaan sentään.
Tota hehkutusta pitäis tutkia. Edellinen omistaja oli vaihdellu hehkuja ja sätöstelly konehuoneessa muutenkin, kun aiemman omistajan mukaan oli huono käynnistymään kylmänä. Nyt kyllä käynnistyy nätisti. Ettei vaan olis nyt hehkurelettä ohitettu ja laitettu ekasta hehkusta suoraan maahan. Relehän kuuluis olla tossa ekan hehkun ja maan välissä. Kenties ollu viallinen hehkurele jo pitkäänkin. Pitää koettaa kaivaa se rele esiin sieltä kojelaudan takaa ja metsästää jostain uusi.
Tota hehkutusta pitäis tutkia. Edellinen omistaja oli vaihdellu hehkuja ja sätöstelly konehuoneessa muutenkin, kun aiemman omistajan mukaan oli huono käynnistymään kylmänä. Nyt kyllä käynnistyy nätisti. Ettei vaan olis nyt hehkurelettä ohitettu ja laitettu ekasta hehkusta suoraan maahan. Relehän kuuluis olla tossa ekan hehkun ja maan välissä. Kenties ollu viallinen hehkurele jo pitkäänkin. Pitää koettaa kaivaa se rele esiin sieltä kojelaudan takaa ja metsästää jostain uusi.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Eipä tule aina ajateltua ennen kirjottamista, eikä vissiin oikein sisäistettyä toisten kirjoituksiakaan.
Taitaa olla samanlainen systeemi kojelaudan valojen kanssa kuin 124:ssä, eli himmenninpotikkahan vaikuttaa myös kojelaudan valoihin mittarivalojen lisäksi. Eli himmeninpotikan rikkoutuessa pimahtaa kaikki valot.
Valojen himmenninpotikkaa tulikin jo vähän korjailtua ja sen sielunelämään tutustuttua tarkemminkin. Potikka on helppo irrottaa, purkaa, puhdistaa ja kasata, joten ei ole ollenkaan toivotonta elvyttää vanhaa potikkaa.
Aluksi purin koko potikan (kuva). Aivan umpihapettunuhan se oli (kuva), joten ei ihme, ettei virta kulkenu läpi. Lisäksi toi jousi, jolla vastusta muutetaan, oli tietysti pois muodostaan (kuva). Ylimääräistä 124:n himmenninpotikkaa tutkiessani ja toiveissa vaihtaa siitä jousi tähän vanhaan, huomasin, että olivat valaneet tuon jousen näissä uudemmissa jo kiinteeksi (kuva), jolloin se ei ole ollenkaan niin herkkä vaurioitumaan kuin nää vanhat (123:n) potikat. Jousta ei enää saanu täysin muotoonsa, eikä siis uudemmasta vaihdettua, mutta silikoniin valaminen (silikonilla runkoon liimaaminen) pitää sen kuitenkin paikoillaan. Tässä jo kontaktipinta putsattu (kuva). Jousikuormitteisen kontaktipinnan ei pitäisi rikkoa jousta enempää sen pysyessä tiukasti kiinni silikonissa.
Eihän siitä ihan täydellinen tullu (kuva), mutta toimiva kuitenkin. Ainakin yleismittarin perusteella näyttäisi vastus muuttuvan, oli nuppi missä asennossa vaan. Eli himmennys siis pelaa! Jousikin tuntuu pysyvän nyt hyvin kolossaan silikonin ansiosta.

Valojen himmenninpotikkaa tulikin jo vähän korjailtua ja sen sielunelämään tutustuttua tarkemminkin. Potikka on helppo irrottaa, purkaa, puhdistaa ja kasata, joten ei ole ollenkaan toivotonta elvyttää vanhaa potikkaa.
Aluksi purin koko potikan (kuva). Aivan umpihapettunuhan se oli (kuva), joten ei ihme, ettei virta kulkenu läpi. Lisäksi toi jousi, jolla vastusta muutetaan, oli tietysti pois muodostaan (kuva). Ylimääräistä 124:n himmenninpotikkaa tutkiessani ja toiveissa vaihtaa siitä jousi tähän vanhaan, huomasin, että olivat valaneet tuon jousen näissä uudemmissa jo kiinteeksi (kuva), jolloin se ei ole ollenkaan niin herkkä vaurioitumaan kuin nää vanhat (123:n) potikat. Jousta ei enää saanu täysin muotoonsa, eikä siis uudemmasta vaihdettua, mutta silikoniin valaminen (silikonilla runkoon liimaaminen) pitää sen kuitenkin paikoillaan. Tässä jo kontaktipinta putsattu (kuva). Jousikuormitteisen kontaktipinnan ei pitäisi rikkoa jousta enempää sen pysyessä tiukasti kiinni silikonissa.
Eihän siitä ihan täydellinen tullu (kuva), mutta toimiva kuitenkin. Ainakin yleismittarin perusteella näyttäisi vastus muuttuvan, oli nuppi missä asennossa vaan. Eli himmennys siis pelaa! Jousikin tuntuu pysyvän nyt hyvin kolossaan silikonin ansiosta.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Toivottavasti tuo potikka ei lämpene kovin paljon, että ei ala silikoni kärtsäämään
. Jokatapauksessa tuo on oikeampi tapa, kuin että ohittaa potikan, jolloin mittari- yms. valoja joita potikalla säädetää, ei voi säätää ja näin niiden ikä lyhenee...

1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
W123:n hehkut (1. sarja)
Jaa-a. Melkoinen selvittäminen näissä hehkun kytkentäkaavioissa. Ajatus oli mulla tehdä kytkennät täysin alkuperäistä vastaaviksi ja luulen melko varmasti, että tätä hehkutusta on edellinen omistaja ropannut raskaasti. Jos kyseessä olis käyttöauto, olisin ollut tyytyväinen, kunhan toimii (paitsi se hehkun valo). Nyt pedanttisesti koitan selvittää, millanen tuo systeemi mun autossa nyt oikein kuuluis olla. Vielä pitää tarkistaa, onko mun autossa hehkun aikarelettä vai ei ja onko jotain johtoja irrallaan tai katkottu.
Ilmeisesti nimittäin jo 1. sarjassa on ollut ainakin kahta erilaista hehkutuksen kytkentää, kuten tästä nähdään. Toisista lähteistä löytyi jopa kolmea erilaista kytkentää. Ensimmäinen vaihtoehto 200D:ssä ja 220D:ssä lienee sellainen, jossa ei ole sitä sulakerasiaa, mutta ei myöskään hehkurelettä (esisarja?). Sen jälkeen seuraava versio 200D ja 220D:ssä oli ilmeisesti runkonumeroihin 068076 (200D) ja 027161 (220D) asti sellainen, jossa hehkun sulakerasia, muttei relettä. Runkonumeroista 068077 (200D) ja 027162 (220D) eteenpäin puolestaan sulakeboksilla ja releellä.
Yhteenvetona, että kahdessa ensimmäisessä versiossa hehkutulpat maadotetaan 1. sylinterin tulpasta ja releellisessä versiossa maadotus hoidetaan hehkureleestä, jolloin ykkösen hehkulta pitäis lähteä johto hehkureleelle. Rele lienee siis siellä kojelaudan sisällä.
Avainstartin myötä taisi tulla uudet hehkutulpat, kytkentä rinnan ja hehkurele siihen lokarin päälle näissä nelisylinterisissä. 300D:ssä avainstarttihan oli alusta alkaen ja siinäkin hehkut aluksi sarjassa.
220D:n valmistus lopetettiin maaliskuussa 1979 ja mun auto on valmistunut joulukuussa 1978, joten kaiken järjen mukaan hehkutus pitäisi olla tuota viimeistä nuppistarttimallia. Konehuoneesta tarkasteltuna vaan näyttää kummasti tolta kakkosvaihtoehdolta.
Kojelaudan takana, mittaristo irrotettuna ei näkynyt kuin takalasin lämmittimen ja pyyhkijöiden releet. Missähän päin hehkun rele siellä kojelaudan sisällä vois olla?
Ilmeisesti nimittäin jo 1. sarjassa on ollut ainakin kahta erilaista hehkutuksen kytkentää, kuten tästä nähdään. Toisista lähteistä löytyi jopa kolmea erilaista kytkentää. Ensimmäinen vaihtoehto 200D:ssä ja 220D:ssä lienee sellainen, jossa ei ole sitä sulakerasiaa, mutta ei myöskään hehkurelettä (esisarja?). Sen jälkeen seuraava versio 200D ja 220D:ssä oli ilmeisesti runkonumeroihin 068076 (200D) ja 027161 (220D) asti sellainen, jossa hehkun sulakerasia, muttei relettä. Runkonumeroista 068077 (200D) ja 027162 (220D) eteenpäin puolestaan sulakeboksilla ja releellä.
Yhteenvetona, että kahdessa ensimmäisessä versiossa hehkutulpat maadotetaan 1. sylinterin tulpasta ja releellisessä versiossa maadotus hoidetaan hehkureleestä, jolloin ykkösen hehkulta pitäis lähteä johto hehkureleelle. Rele lienee siis siellä kojelaudan sisällä.
Avainstartin myötä taisi tulla uudet hehkutulpat, kytkentä rinnan ja hehkurele siihen lokarin päälle näissä nelisylinterisissä. 300D:ssä avainstarttihan oli alusta alkaen ja siinäkin hehkut aluksi sarjassa.
220D:n valmistus lopetettiin maaliskuussa 1979 ja mun auto on valmistunut joulukuussa 1978, joten kaiken järjen mukaan hehkutus pitäisi olla tuota viimeistä nuppistarttimallia. Konehuoneesta tarkasteltuna vaan näyttää kummasti tolta kakkosvaihtoehdolta.
Kojelaudan takana, mittaristo irrotettuna ei näkynyt kuin takalasin lämmittimen ja pyyhkijöiden releet. Missähän päin hehkun rele siellä kojelaudan sisällä vois olla?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Oletko tarkistanu tuon hehkun merkkivalon toimintaa esim. yleismittarilla sulakepoxin navasta LA ? Samalla tarkistuksella voi todeta toimiiko reed-rele.
Tuossa ylemmässä kuvassa toiminta taitaa olla niin, että hehkutuksen alkuvaiheessa potentiaalia maata vasten ei ole. Sitten kun Thermo time switch toimii eli hehkutus on valmis niin releen kärki tai bi-metalli tms. aukeaa, jolloi syntyy potentiaalia maata vasten, jolloin poltin nro 4 syttyy.
Alemmassa kuvassahan poltin on navan LA ja maa välissä.
Ylemmässä kuvassa hehkutulppien jännite tulee G- napaan ja alemmassa kuvassa jännite tulpille lähtee G-navasta. Sun kuvassa G-napaan ei ole kytketty mitään.
Sitten miten tuo minun mielestä pitää kytkeä. Laita hehkuille lähtevä johdin G-napaan, jos sulla alempi vaihtoehto, jos ylempi, niin navasta 19 lähtee tulpille,jolloin tuo boxissa oleva kierukka tulee peliin. Nimittäin jos sillä oikeesti on Reed-rele, niin se tarvitsee toimiakseen magneetin. Tuo kierukka sitten kai aiheuttaa magneettikentän, joka saa reed-releen kärjet sulkeutumaan, jolloin lampulla on mahdollisuuksia syttyä..
Menisikö noin.....
Tuossa ylemmässä kuvassa toiminta taitaa olla niin, että hehkutuksen alkuvaiheessa potentiaalia maata vasten ei ole. Sitten kun Thermo time switch toimii eli hehkutus on valmis niin releen kärki tai bi-metalli tms. aukeaa, jolloi syntyy potentiaalia maata vasten, jolloin poltin nro 4 syttyy.
Alemmassa kuvassahan poltin on navan LA ja maa välissä.
Ylemmässä kuvassa hehkutulppien jännite tulee G- napaan ja alemmassa kuvassa jännite tulpille lähtee G-navasta. Sun kuvassa G-napaan ei ole kytketty mitään.
Sitten miten tuo minun mielestä pitää kytkeä. Laita hehkuille lähtevä johdin G-napaan, jos sulla alempi vaihtoehto, jos ylempi, niin navasta 19 lähtee tulpille,jolloin tuo boxissa oleva kierukka tulee peliin. Nimittäin jos sillä oikeesti on Reed-rele, niin se tarvitsee toimiakseen magneetin. Tuo kierukka sitten kai aiheuttaa magneettikentän, joka saa reed-releen kärjet sulkeutumaan, jolloin lampulla on mahdollisuuksia syttyä..
Menisikö noin.....

1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Ei ihan näin. Poltin syttyy heti hehkutuksen alkaessa ja lämpötilarele määrittelee koneen lämpötilan mukaan, onko hehkutus valmis vai ei ja kun on, katkaisee virran polttimolle (kärki aukeaa). Eli pelaa ihan niinkuin näissä uudemmissakin: hehkuvalo palaa, kun pitää hehkuttaa, ja sammuu, kun on valmista.JuhaP kirjoitti: Tuossa ylemmässä kuvassa toiminta taitaa olla niin, että hehkutuksen alkuvaiheessa potentiaalia maata vasten ei ole. Sitten kun Thermo time switch toimii eli hehkutus on valmis niin releen kärki tai bi-metalli tms. aukeaa, jolloi syntyy potentiaalia maata vasten, jolloin poltin nro 4 syttyy.
Alemmassa vaihtoehdossa hehkun valo palaa niin kauan kuin hehkutetaan (nuppia pidetään hehkuasennossa).
Eikös reed kytkeydy vain, jos on riittävästi virtaa? Eli jos akku on heikko tai hehkutulppa löysällä, reed ei vedä ja lamppu ei pala. Vai?
Eipäs juu olekaan! Nyt vasta huomasin, että tossahan toi G näkyy sulakeboksissa. Tää oli hyvä huomio.JuhaP kirjoitti:Sun kuvassa G-napaan ei ole kytketty mitään.
Kyllähän se näin taitaa mennä. Kierukkahan ei oo pelissä nyt ollenkaan mukana. Mie luulen, että tossa on nyt vaan heitetty toi hehkuilta lähtevä johto väärään napaan tohon sulakkeeseen suoraan. Siihenhän ei pitäis johtoa mennä ollenkaan vaan piuhat menee G:hen, LA:han ja 19:a. Kiitos JuhaP!JuhaP kirjoitti:Sitten miten tuo minun mielestä pitää kytkeä. Laita hehkuille lähtevä johdin G-napaan, jos sulla alempi vaihtoehto, jos ylempi, niin navasta 19 lähtee tulpille,jolloin tuo boxissa oleva kierukka tulee peliin. Nimittäin jos sillä oikeesti on Reed-rele, niin se tarvitsee toimiakseen magneetin. Tuo kierukka sitten kai aiheuttaa magneettikentän, joka saa reed-releen kärjet sulkeutumaan, jolloin lampulla on mahdollisuuksia syttyä..
Menisikö noin.....
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
No tietysti se menee noin päin. 10 vuoden dieselin omistamattomuus tekee ihmeitä aikaan. Toi kuva muuten meneekin varmaan niin, että polttimon 4 toinen pää onkin releen 6 avautuvassa koskettimessa, eikä maassaSami H. kirjoitti:
Ei ihan näin. Poltin syttyy heti hehkutuksen alkaessa ja lämpötilarele määrittelee koneen lämpötilan mukaan, onko hehkutus valmis vai ei ja kun on, katkaisee virran polttimolle (kärki aukeaa). Eli pelaa ihan niinkuin näissä uudemmissakin: hehkuvalo palaa, kun pitää hehkuttaa, ja sammuu, kun on valmista.
Eikös reed kytkeydy vain, jos on riittävästi virtaa? Eli jos akku on heikko tai hehkutulppa löysällä, reed ei vedä ja lamppu ei pala. Vai?

Jos akku on heikko niin Ree- rele ei kytkeydy. Maadoitukset jotka tarvitaan lapun syttymiseen ovat lampun maadoitus ja hehkutulppien maadoitus.
1972 450 SL
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
1967 250 S
2009 W204 220 Cdi
2015 cla shooting brake 250 4matic
2022 EQC 400 4MATIC
Ei vaan yksinkertasesti ollu käden ulottuvilla mitään muuta tököttiä, jolla sen jousen olis saanu paikoilleen. Töräytin sellasen ohuen makkaran sinne uran pohjalle, enkä ruvennu täyttämään uraa, niinku tossa 124:n potikassa oli tehty - vaan sen verran, että jousi pysyy paikallaan. Toivotaan, ettei haise palaneelta...JuhaP kirjoitti:Toivottavasti tuo potikka ei lämpene kovin paljon, että ei ala silikoni kärtsäämään. Jokatapauksessa tuo on oikeampi tapa, kuin että ohittaa potikan, jolloin mittari- yms. valoja joita potikalla säädetää, ei voi säätää ja näin niiden ikä lyhenee...

Joo, mie kun täällä pussihousut jalassa saapastelen, ei noita ohituksia oikein kehtais alkaa väsäilemään.

Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Sisustuksen siistimistä olis vähän tiedossa. Sain ekalta suomalaiselta omistajalta onneks pelkääjän jalkatilasta puuttuneet muovit (hanskalokeron alta ja siitä sivulta), joita olis saattanu olla vaikea metsästää muualta.
Sisustuksesta uupuu kuitenkin pelkääjän puolen lattiaverhoilua. Lähinnä kynnyksen verhoilut on hävinneet / revenneet näin ja takajalkatilan matto puuttuu kokonaan. Myös etujalkatilan matto on penkin etureunan kohdalta kärsiny, mutta hätätilassa menis vielä.
Nyt näitä pitäis alkaa metsästämään. Eli ainakin osat nro 44 ja 56 (oikealle), mahdollisesti siis myös 26 tästä.
Sisustus on siis 1. sarjalainen 003 Tabak ja lattiaverhoilun värikoodista ei mitään hajua. Kurkistus auton sisään: Kuva 1, Kuva 2, Kuva 3.
Matot on tollaset vähän punertavat ruskeat. Tiedä sitten, onko samaa lattiaverhoilua ollut myös 2. sarjassa tai MB-texien kanssa. Täältä kun katselee, näyttäisi vähän eri sävyiltä nuo velourin ja MB-texin matot.
Jos jollakin olis näitä ehjiä lattiaverhoiluja jemmassa, vaikka purkuautossa, saa ilmoittautua. Kaikki osat tai koko sarjakin kiinnostaa.
MB Classics (http://www.mbclassics.de/), SLS (http://www.sls-hh-shop.de/) ja moni muu ei vielä tunne 123:a ollenkaan. Taitaa olla vielä väliinputoajamalli liian uutena. MB tehtaan Gebrauchtteile Center (http://www.mbgtc.com) ei taas tunne näin vanhoja.
Tämmösestä paikasta http://www.w123-ersatzteile.de/innen.html löytyis kuskin jalkatilan matto, mutta kun ei tuo värikoodi 3071 kerro oikein mitään. Kuvastakaan ei voi sanoa, onko juuri tuo väri.
Puijon autoverhoilusta (http://www.puijonautoverhoilu.fi/) meinasin kysellä hintoja ja saatavuutta. Onkos muita ehdotuksia?
Sisustuksesta uupuu kuitenkin pelkääjän puolen lattiaverhoilua. Lähinnä kynnyksen verhoilut on hävinneet / revenneet näin ja takajalkatilan matto puuttuu kokonaan. Myös etujalkatilan matto on penkin etureunan kohdalta kärsiny, mutta hätätilassa menis vielä.
Nyt näitä pitäis alkaa metsästämään. Eli ainakin osat nro 44 ja 56 (oikealle), mahdollisesti siis myös 26 tästä.
Sisustus on siis 1. sarjalainen 003 Tabak ja lattiaverhoilun värikoodista ei mitään hajua. Kurkistus auton sisään: Kuva 1, Kuva 2, Kuva 3.
Matot on tollaset vähän punertavat ruskeat. Tiedä sitten, onko samaa lattiaverhoilua ollut myös 2. sarjassa tai MB-texien kanssa. Täältä kun katselee, näyttäisi vähän eri sävyiltä nuo velourin ja MB-texin matot.
Jos jollakin olis näitä ehjiä lattiaverhoiluja jemmassa, vaikka purkuautossa, saa ilmoittautua. Kaikki osat tai koko sarjakin kiinnostaa.
MB Classics (http://www.mbclassics.de/), SLS (http://www.sls-hh-shop.de/) ja moni muu ei vielä tunne 123:a ollenkaan. Taitaa olla vielä väliinputoajamalli liian uutena. MB tehtaan Gebrauchtteile Center (http://www.mbgtc.com) ei taas tunne näin vanhoja.
Tämmösestä paikasta http://www.w123-ersatzteile.de/innen.html löytyis kuskin jalkatilan matto, mutta kun ei tuo värikoodi 3071 kerro oikein mitään. Kuvastakaan ei voi sanoa, onko juuri tuo väri.
Puijon autoverhoilusta (http://www.puijonautoverhoilu.fi/) meinasin kysellä hintoja ja saatavuutta. Onkos muita ehdotuksia?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Kysyhän Venetmäeltä www.mersupurkaamo.fi .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Myös avainstarttimalleja on tehty vanhoilla, isoilla hehkuilla. Pienet hehkut tulivat 80-luvun puolella. Ehkä helpottaisi, jos olisi samanlainen alkuperäinen systeemi esim. toisessa autossa, johon voisi verrata. Eri asia on sitten, miten helposti sellaisen löytää.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Kävin kartottamassa sisustan puutteita ja napsimassa kuvia matoista sekä tutkimassa mattojen osanumeroita. Muita puutteita ei ole kuin:
1) Pelkääjän puolen kynnysverhoilu (oviaukkojen sisäpuolen kynnyksessä oleva verhoilu) etuoviaukon etureunasta takaoviaukon takareunaan asti? Kulkee B-pilarin alta.
2) Pelkääjän puolen etujalkatilan matto
3) Pelkääjän puolen takajalkatilan matto.
Ne on siis osat nro 26 (etujalkatilan matto), 44 (takajalkatilan matto) ja 56 (kynnysverhoilu, oik.) tässä kuvassa.
Tässä vielä kuvia matoista. Selviää väri ehkä paremmin.
Kuskin matto
Pelkääjän etumatto
Takajalkatilaa pelkääjällä
Takajalkatilaa pelkääjällä
Etujalkatilaa pelkääjällä. Kuvassa kynnysmaton lisäksi puuttuu kylkipahvi, joka on tallessa.
Kuskin jalkatilan matto on vielä kelvollinen, samoin takajalkatilan matto. En tiedä, mitä tolle pelkääjän puolelle on tapahtunu, mutta kynnyksistä on revitty osa matosta riekaleiksi, takamatto on hävinnyt ja etumatto rispaantunu.
Matot on siis niitä, joissa on pohjalla sellanen musta muotoonvalettu äänieriste.
Osanumeroita luettuna suoraan mattojen pohjista:
- Kuskin matto G1236840129
- Pelkääjän etumatto 1236841829
- kuskin puolen takamatto 21G1236800197
Näitä en kyllä Detalista löytäny.
Detalin mukaan matot on muuttuneet 4/77, joten mulle käy nää sisustuksen osat vain sen jälkeen valmistetuista autoista. Matot mm. näyttäisi erimuotoisilta. Ilmeisesti myös nepparikiinnitykset etumatoissa vähän eri paikoissa.
Tässä kuva sisustuksesta 4/77 jälkeen
Tässä kuva sisustuksesta ennen 4/77
1) Pelkääjän puolen kynnysverhoilu (oviaukkojen sisäpuolen kynnyksessä oleva verhoilu) etuoviaukon etureunasta takaoviaukon takareunaan asti? Kulkee B-pilarin alta.
2) Pelkääjän puolen etujalkatilan matto
3) Pelkääjän puolen takajalkatilan matto.
Ne on siis osat nro 26 (etujalkatilan matto), 44 (takajalkatilan matto) ja 56 (kynnysverhoilu, oik.) tässä kuvassa.
Tässä vielä kuvia matoista. Selviää väri ehkä paremmin.
Kuskin matto
Pelkääjän etumatto
Takajalkatilaa pelkääjällä
Takajalkatilaa pelkääjällä
Etujalkatilaa pelkääjällä. Kuvassa kynnysmaton lisäksi puuttuu kylkipahvi, joka on tallessa.
Kuskin jalkatilan matto on vielä kelvollinen, samoin takajalkatilan matto. En tiedä, mitä tolle pelkääjän puolelle on tapahtunu, mutta kynnyksistä on revitty osa matosta riekaleiksi, takamatto on hävinnyt ja etumatto rispaantunu.
Matot on siis niitä, joissa on pohjalla sellanen musta muotoonvalettu äänieriste.
Osanumeroita luettuna suoraan mattojen pohjista:
- Kuskin matto G1236840129
- Pelkääjän etumatto 1236841829
- kuskin puolen takamatto 21G1236800197
Näitä en kyllä Detalista löytäny.
Detalin mukaan matot on muuttuneet 4/77, joten mulle käy nää sisustuksen osat vain sen jälkeen valmistetuista autoista. Matot mm. näyttäisi erimuotoisilta. Ilmeisesti myös nepparikiinnitykset etumatoissa vähän eri paikoissa.
Tässä kuva sisustuksesta 4/77 jälkeen
Tässä kuva sisustuksesta ennen 4/77
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Työkiireet ja pakkanen on aiheuttanu nyt sen, ettei projekti paljon edisty. Muutenkin kyllä aikataulu tän auton suhteen on rauhallinen.
Sen verran tuli selviteltyä ja ihmeteltyä, että noita 1. sarjan kangassisustoja on sitten kahdella eri kuosilla, mikä oli mulle yllätys. Ilmeisesti coupeissa sekä 280:ssa (E/TE/CE) on kankaan kuviointi salmiakin mallista, kun muissa se on sellaista ruudullista. Tällanen hollantilainen paikka, kun Steenbuck (www.steenbuck-web.de) löyty, josta noita alkuoperäsiä materiaaleja taitais saada. Niiden sivulla on hyvät kuvat näistä kuoseista. Tässä coupen kuosi ja tässä se tavallinen. Nii, ja mm. 280:ssa oviverhoilujen keskiosahan on kangasta, jossa siis tuo salmiakkikuvio.
Eri lähteiden valokuvista päätellen ei noi lattiamatotkaan välttämättä ole saman värisiä, vaan ainakin kahta eri ruskeeta on käytetty mm. Tabakin kanssa riippuen kai onko Stoff, Velour, MB-tex, coupe, 280... Yritä tässä nyt sit löytää oikeaa mattoa
Sen verran tuli selviteltyä ja ihmeteltyä, että noita 1. sarjan kangassisustoja on sitten kahdella eri kuosilla, mikä oli mulle yllätys. Ilmeisesti coupeissa sekä 280:ssa (E/TE/CE) on kankaan kuviointi salmiakin mallista, kun muissa se on sellaista ruudullista. Tällanen hollantilainen paikka, kun Steenbuck (www.steenbuck-web.de) löyty, josta noita alkuoperäsiä materiaaleja taitais saada. Niiden sivulla on hyvät kuvat näistä kuoseista. Tässä coupen kuosi ja tässä se tavallinen. Nii, ja mm. 280:ssa oviverhoilujen keskiosahan on kangasta, jossa siis tuo salmiakkikuvio.
Eri lähteiden valokuvista päätellen ei noi lattiamatotkaan välttämättä ole saman värisiä, vaan ainakin kahta eri ruskeeta on käytetty mm. Tabakin kanssa riippuen kai onko Stoff, Velour, MB-tex, coupe, 280... Yritä tässä nyt sit löytää oikeaa mattoa

Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kysys Puijon Autoverhoilusta kanssa. Sillä on hirviä määrä kankaita, joita ei näy tuossa nettikatalogissa:
http://www.puijonautoverhoilu.fi/
http://www.puijonautoverhoilu.fi/
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
w123 penkin kunnostus
Jotain alkaa tapahtua, kun pakkaset alkaa hellittää ja aurinko paistaa. Mittarivalot korjattu em. tavalla ja tosiaan toimii ihan käytännössäkin. Hehkun valo alkoi pelaamaan, kun hehkun sulakeboksista liitti hehkuilta tulevan piuhan napaan G. Edelleen olen sitä mieltä, että autossani kuuluisi olla tuo "Thermoschalter" eli ylimääräinen lämpötilaohjaus tuolle hehkutukselle, joka tuli ilmeisesti elokuun 1977 aikana näihin dieseleihin (http://meinbenz.de/ -> W123 -> historie).
Näiden W/S/C 123:n 1. sarjan entisöinti on muuten kohtalaisen haastavaa, koska muutoksia on 1. sarjan aikanakin tullut kohtalaisen tiheään ja siksi jotain osaa saattaa olla ollut olemassa vain muutaman vuoden ajan (esim. lattiamattojen malli muuttui keväällä 1977, hehkutus muuttui tai öljykylpysuodatin vain 200 D ja 220 D -malleissa ennen helmikuuta 1979).
Nyt autosta on irrotettu molemmat etupenkit. Tarkoitus on puunata lattiat kunnolla sekä vaihtaa ehjä lattiaverhous pelkääjän puolelle.
Kuskin penkkiä on nyt vähän korjailtu ja tässä viestissä kuvia ja kertomusta hommasta. Pahoittelut osin heikkolaatuisista kuvista. Kertomusta voi soveltaa myös W124:n penkkeihin ja varmasti osin moneen muuhunkin Mersun malliin ennen ja jälkeen W123:n.
Kohteena oleva kuskin penkki on kankaaltaan lähes täysin ehjä. Muutamasta kohdasta saumoista on pientä repeämää, mutta ovat huomaamattomissa kohdissa tai jäävät suojamuovien alle, joten niiden kanssa on vaan elettävä. Etenkin, kun näitä 1. sarjan Tabak 003 -sisustoja ei liiemmälti ole kävellyt vastaan. Penkki kuitenkin kaipasi ehostusta siitä tyypillisestä kohdasta: istuinrungosta. Muutama jousi oli selvästi poikki ja mikä selvisi irrotuksessa, korkeussäädön kiskot aivan jumissa. Pienimuotoinen savotta oli saada penkki niin ylös, että penkin takakiinnikkeisiin pääsi käsiksi. Lisäksi korkeussäädön kahva oli tuhoutunut, joten siihen piti vaihtaa tilalle uusi.

Tässä lähtökohta
Homma alkoi selkänojan irrotuksella, jonka jälkeen alettiin irrottaa kiskoja. Penkissähän on kahdet kiskot: penkin etäisyyssäädölle sekä korkeussäädölle omansa. Korkeussäätö muuten tuli vakiovarusteeksi kuskinpenkkeihin W123:ssa helmikuussa 1977.
Suojamuovien kanssa kannattaa olla tosi varovainen ja mm. tuon sivumuovin irrotukseen piti vääntää kiinnityskohtaa hieman ruuvarilla. Kiinnitys oli tehtaalla varmistettu lyömällä penkin rungon kiinnitystä hieman luttuun, joten ilman penkin irrottamista muovia ei olisi ikinä saanut ehjänä irti.

Selkänoja irti, kiskot näkyvissä.
Istuinosan ollessa irti on helppo todeta vauriot: Jouset kahdesta kohdasta poikki.

Penkin jousien korjaamiseen on kolme tapaa: 1) vaihdetaan ehjä kokonainen penkin runko, 2) vaihdetaan pelkät rikkoontuneet jouset tai 3) korjataan rikkoontuneet jouset "kotikonstein" (putkea, rautalankaa...). Itse kartan tuota viimeistä vaihtoehtoa lähinnä siksi, että siihen kuluu aikaa ja hikeä vähintään yhtä paljon kuin ensimmäiseen vaihtoehtoon eikä lopputuloksesta tai sen kestävyydestä ole takeita. Kakkosvaihtoehtoa en vielä ole koskaan kokeillut, mutta ilmeisesti sekin on mahdollista kohtuullisella vaivalla, koskapa mm. ebay:ssa myyvät silloin tällöin irrallisia istuimen jousia. Tuo ensimmäinen vaihtoehto on helpoin, nopein ja tulokseltaan erinomainen, joten sitä tässä demotaan.
Hankin projektia varten matkustajan puolen etuistuimen, koska nämä yleensä ovat vähemmän istuttuja ja siis todennäköisimmin ehjiä. Niin tässäkin tapauksessa. Istuinrungot (jousisto + pohjalevy) ovat sekä kuljettajan että matkustajan istuimessa identtiset, joten ongelmia ei ole. W124:ssä kuskin penkin etureunan korkeussäätö aiheuttaa sen, että pohjalevyissä kuskin ja hanttarin penkin välillä on eroja.
Sekä korjattavasta että elintenluovuttajapenkistä irrotetaan verhoilu. Penkkiä painetaan kasaan ja käsin tai ruuvaria varovasti apuna käyttäen irrotetaan penkin helmakangas urastaan.


Pehmustemattoa ei tarvitse irrottaa päällikankaasta, ellei se olisi jostain syystä pahasti vaurioitunut. Tällöin kangas irtoaa kampeamalla reunassaan olevat niitit aluskankaan ja pehmusteen väliltä. Ainakin 3. sarjassa ja W124:ssä kangas on keskeltä niitattu (myöhemmin muovikiinnikkeet) pehmusteeseen, mutta tässä versiossa vain sivuilta.

Kangas ja pehmuke ovat yhtenä palana pujotettu vain rungon päälle, ja lähtevät siis rungosta helposti irti ilman niittien purkamista.


Paljas istuinrunko (jousisto + pohjalevy).
Seuraavaksi sama operaatio elintenluovuttajalle, linja-autoplyysillä päällystetylle pelkääjän penkille, josta selkänoja ja kiskot jo irrotettu.

Alta paljastui 3.sarjan ehjä istuinverhoilu sekä hakaneuloilla kiinnitetty tarvikeistuinlämmitin
.

Istuinrungoissa oli pieni ero jousistossa. Pohjalevy oli molemmissa sama (1. sarjan kuskinpenkki ja 3. sarjan pelkääjän penkki). Jousien ero on todennäköisesti vain muutos eri mallisarjojen välillä, vaikka voihan se olla tuossa 3. sarjassa myös vahvistettua mallia. Joka tapauksessa tässä elintenluovuttajassa etureunassa oli muuta penkkiä vahvemmat jouset (kierrejouset nurkissa).

Elintenluovuttaja (3. sarjan pelkääjän penkki)

Alkuperäinen rikkoontunut (1. sarjan kuskinpenkki)
Tämän jälkeen alkoi istuimen kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä: alkuperäinen pehmuste + kangas uuden rungon päälle, kankaan reunojen pujottaminen takaisin istuinrungon uriin, kiskojen kiinnittäminen ja lopulta selkänojan kiinnittäminen.
Toki siinä välissä tehtiin perusteellinen puhdistus ja rasvaus kaikille kiskoille. Liuotinta sai lotrata oikein kunnolla, ennenkuin korkeussäädön kiskot suostuivat liikkumaan milliäkään! Pikkuhiljaa liikerata kasvoi lian tullessa ulos ja lopulta rasvattuna liikkuivat jo kohtalaisen herkästi. Pientä takeltelua oli havaittavissa, mutta purkamatta kiskoja ei parempaan tulokseen päässyt.
Korkeussäädön kahvan vaihto-operaatio oli helppoa. Kahva on yhdellä ruuvilla kiinni kiskojen apurungossa, joten vanha pois ja uusi tilalle. Kahvan kiinnittämisessä kannattaa muistaa, että penkin sivumuovi menee kahvan läpi, joten ennen kiinnittämistä pitää pujottaa muovi paikalleen (sama tietysti kahvaa irrottaessa: ensin kahva, sitten muovi).

Irrotettu ehjä korkeudensäätökahva.
Jos joku meinaa kunnostaa penkin runkoa jousia vaihtamalla, on jouset kiinni tällasilla puristusliitoksilla, jotka pitää saada auki ja uudet tilalle.

Jousipaketti (jousisto) on kiinni pohjalevyssä puristettuna pohjalevyyn. Kiinnitykset on helppo tarvittaessa irrotta taivuttamalla kiinnitykset auki ja takaisin kiinni. Tämä siis tulee kyseeseen lähinnä W124:ssä, jossa kuskinpenkissä erilainen pohjalevy kuin pelkääjän penkissä.

Lopulta kiskojen putsauksen ja rasvauksen jälkeen kiskot saatiin takaisin penkkiin kiinni, kuten suojamuovitkin. Samaltahan se näyttää kuin aluksikin. Nyt tosin korkeudensäätökahva on ehjä ja aikatavalla erilainen tuo on istua.

Puhdistusta se kaipaa, etenkin pääntuen isohko tahra, sekä suojamuovia selkänojan kylkeen.
Mitäkö tähän meni aikaa? Kolmessa tunnissa olin tehnyt kaiken edellä selostetun ja siivonnut jälkeni. Ainakin tunti meni pelkästään kiskojen putsausta ja rasvausta suorittaessa joten hellposti 1,5-2 tunnissa homma tulee tehtyä, ehkä nopeamminkin.
Näiden W/S/C 123:n 1. sarjan entisöinti on muuten kohtalaisen haastavaa, koska muutoksia on 1. sarjan aikanakin tullut kohtalaisen tiheään ja siksi jotain osaa saattaa olla ollut olemassa vain muutaman vuoden ajan (esim. lattiamattojen malli muuttui keväällä 1977, hehkutus muuttui tai öljykylpysuodatin vain 200 D ja 220 D -malleissa ennen helmikuuta 1979).
Nyt autosta on irrotettu molemmat etupenkit. Tarkoitus on puunata lattiat kunnolla sekä vaihtaa ehjä lattiaverhous pelkääjän puolelle.
Kuskin penkkiä on nyt vähän korjailtu ja tässä viestissä kuvia ja kertomusta hommasta. Pahoittelut osin heikkolaatuisista kuvista. Kertomusta voi soveltaa myös W124:n penkkeihin ja varmasti osin moneen muuhunkin Mersun malliin ennen ja jälkeen W123:n.
Kohteena oleva kuskin penkki on kankaaltaan lähes täysin ehjä. Muutamasta kohdasta saumoista on pientä repeämää, mutta ovat huomaamattomissa kohdissa tai jäävät suojamuovien alle, joten niiden kanssa on vaan elettävä. Etenkin, kun näitä 1. sarjan Tabak 003 -sisustoja ei liiemmälti ole kävellyt vastaan. Penkki kuitenkin kaipasi ehostusta siitä tyypillisestä kohdasta: istuinrungosta. Muutama jousi oli selvästi poikki ja mikä selvisi irrotuksessa, korkeussäädön kiskot aivan jumissa. Pienimuotoinen savotta oli saada penkki niin ylös, että penkin takakiinnikkeisiin pääsi käsiksi. Lisäksi korkeussäädön kahva oli tuhoutunut, joten siihen piti vaihtaa tilalle uusi.

Tässä lähtökohta
Homma alkoi selkänojan irrotuksella, jonka jälkeen alettiin irrottaa kiskoja. Penkissähän on kahdet kiskot: penkin etäisyyssäädölle sekä korkeussäädölle omansa. Korkeussäätö muuten tuli vakiovarusteeksi kuskinpenkkeihin W123:ssa helmikuussa 1977.


Selkänoja irti, kiskot näkyvissä.
Istuinosan ollessa irti on helppo todeta vauriot: Jouset kahdesta kohdasta poikki.

Penkin jousien korjaamiseen on kolme tapaa: 1) vaihdetaan ehjä kokonainen penkin runko, 2) vaihdetaan pelkät rikkoontuneet jouset tai 3) korjataan rikkoontuneet jouset "kotikonstein" (putkea, rautalankaa...). Itse kartan tuota viimeistä vaihtoehtoa lähinnä siksi, että siihen kuluu aikaa ja hikeä vähintään yhtä paljon kuin ensimmäiseen vaihtoehtoon eikä lopputuloksesta tai sen kestävyydestä ole takeita. Kakkosvaihtoehtoa en vielä ole koskaan kokeillut, mutta ilmeisesti sekin on mahdollista kohtuullisella vaivalla, koskapa mm. ebay:ssa myyvät silloin tällöin irrallisia istuimen jousia. Tuo ensimmäinen vaihtoehto on helpoin, nopein ja tulokseltaan erinomainen, joten sitä tässä demotaan.
Hankin projektia varten matkustajan puolen etuistuimen, koska nämä yleensä ovat vähemmän istuttuja ja siis todennäköisimmin ehjiä. Niin tässäkin tapauksessa. Istuinrungot (jousisto + pohjalevy) ovat sekä kuljettajan että matkustajan istuimessa identtiset, joten ongelmia ei ole. W124:ssä kuskin penkin etureunan korkeussäätö aiheuttaa sen, että pohjalevyissä kuskin ja hanttarin penkin välillä on eroja.
Sekä korjattavasta että elintenluovuttajapenkistä irrotetaan verhoilu. Penkkiä painetaan kasaan ja käsin tai ruuvaria varovasti apuna käyttäen irrotetaan penkin helmakangas urastaan.


Pehmustemattoa ei tarvitse irrottaa päällikankaasta, ellei se olisi jostain syystä pahasti vaurioitunut. Tällöin kangas irtoaa kampeamalla reunassaan olevat niitit aluskankaan ja pehmusteen väliltä. Ainakin 3. sarjassa ja W124:ssä kangas on keskeltä niitattu (myöhemmin muovikiinnikkeet) pehmusteeseen, mutta tässä versiossa vain sivuilta.

Kangas ja pehmuke ovat yhtenä palana pujotettu vain rungon päälle, ja lähtevät siis rungosta helposti irti ilman niittien purkamista.


Paljas istuinrunko (jousisto + pohjalevy).
Seuraavaksi sama operaatio elintenluovuttajalle, linja-autoplyysillä päällystetylle pelkääjän penkille, josta selkänoja ja kiskot jo irrotettu.

Alta paljastui 3.sarjan ehjä istuinverhoilu sekä hakaneuloilla kiinnitetty tarvikeistuinlämmitin


Istuinrungoissa oli pieni ero jousistossa. Pohjalevy oli molemmissa sama (1. sarjan kuskinpenkki ja 3. sarjan pelkääjän penkki). Jousien ero on todennäköisesti vain muutos eri mallisarjojen välillä, vaikka voihan se olla tuossa 3. sarjassa myös vahvistettua mallia. Joka tapauksessa tässä elintenluovuttajassa etureunassa oli muuta penkkiä vahvemmat jouset (kierrejouset nurkissa).

Elintenluovuttaja (3. sarjan pelkääjän penkki)

Alkuperäinen rikkoontunut (1. sarjan kuskinpenkki)
Tämän jälkeen alkoi istuimen kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä: alkuperäinen pehmuste + kangas uuden rungon päälle, kankaan reunojen pujottaminen takaisin istuinrungon uriin, kiskojen kiinnittäminen ja lopulta selkänojan kiinnittäminen.
Toki siinä välissä tehtiin perusteellinen puhdistus ja rasvaus kaikille kiskoille. Liuotinta sai lotrata oikein kunnolla, ennenkuin korkeussäädön kiskot suostuivat liikkumaan milliäkään! Pikkuhiljaa liikerata kasvoi lian tullessa ulos ja lopulta rasvattuna liikkuivat jo kohtalaisen herkästi. Pientä takeltelua oli havaittavissa, mutta purkamatta kiskoja ei parempaan tulokseen päässyt.
Korkeussäädön kahvan vaihto-operaatio oli helppoa. Kahva on yhdellä ruuvilla kiinni kiskojen apurungossa, joten vanha pois ja uusi tilalle. Kahvan kiinnittämisessä kannattaa muistaa, että penkin sivumuovi menee kahvan läpi, joten ennen kiinnittämistä pitää pujottaa muovi paikalleen (sama tietysti kahvaa irrottaessa: ensin kahva, sitten muovi).

Irrotettu ehjä korkeudensäätökahva.
Jos joku meinaa kunnostaa penkin runkoa jousia vaihtamalla, on jouset kiinni tällasilla puristusliitoksilla, jotka pitää saada auki ja uudet tilalle.

Jousipaketti (jousisto) on kiinni pohjalevyssä puristettuna pohjalevyyn. Kiinnitykset on helppo tarvittaessa irrotta taivuttamalla kiinnitykset auki ja takaisin kiinni. Tämä siis tulee kyseeseen lähinnä W124:ssä, jossa kuskinpenkissä erilainen pohjalevy kuin pelkääjän penkissä.

Lopulta kiskojen putsauksen ja rasvauksen jälkeen kiskot saatiin takaisin penkkiin kiinni, kuten suojamuovitkin. Samaltahan se näyttää kuin aluksikin. Nyt tosin korkeudensäätökahva on ehjä ja aikatavalla erilainen tuo on istua.

Puhdistusta se kaipaa, etenkin pääntuen isohko tahra, sekä suojamuovia selkänojan kylkeen.
Mitäkö tähän meni aikaa? Kolmessa tunnissa olin tehnyt kaiken edellä selostetun ja siivonnut jälkeni. Ainakin tunti meni pelkästään kiskojen putsausta ja rasvausta suorittaessa joten hellposti 1,5-2 tunnissa homma tulee tehtyä, ehkä nopeamminkin.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Löysit näemmä jostain ehjillä jousilla olevan penkin; enkös mie sanonu et siihe TDT:n raatoon ei saa koskee



Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
jackie kirjoitti:Löysit näemmä jostain ehjillä jousilla olevan penkin; enkös mie sanonu et siihe TDT:n raatoon ei saa koskee![]()

Mie aattelin vielä jossain vaiheessa testata tota kakkosvaihtoehtoa, eli niiden jousien irrottelua ja kiinnittämistä siihen jousipakettiin, kun vaan sopiva hetki siihen tulee. Nii, että se suurella vaivalla irrotettu penkkikin kyllä tulee käyttöön vielä jossain muodossa

Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Nyt on kynnysverhoilu asennettu. Penkin ollessa pois tieltä, näytti lähtötilanne tältä ja kynnysverhoilun asennuksen jälkeen jo tältä ynnä tältä. Hitto, täydelliset ne matot ei oo vieläkään, mutta ei oo kovin helppoa löytää näitä ehjinä enää. Kelpaa toistaiseksi mulle, kunnes paremmat kävelee vastaan.
Vielä pitää nuo sivumuovit ja kojelaudan alaosan muovit ruuvailla paikoilleen ja putsausta putsausta. Oviaukkojen tiivisteiden päällä oleva kangas repsottaa paikoin ja puuttuu kokonaan parista oviaukosta.
No, pikkuhiljaa edetään.
Tuli hommattua sitte yks sarja lattiaverhoilua mallia 2. sarjan Siena 037, joka jäi ylimääräiseksi. Vaaleampihan se on kuin tuo 003 Tabak, jota löysin onneks puuttuvilta osin. Tässä päivänvalossa vähän vertailua vierekkäin Siena ja Tabak.
Kuviin ei voinu luottaa kyllä yhtään. Joissain kuvissa Tabak näyttää tolta Sienalta tai sitten liian tummalta. Valosta on aikapaljon kiinni. Joidenkin kuvien perusteella vois väittää jopa, että lattiaverhoilu vois olla esim. MB-texin tai 280E:n verhoiluilla tummempi kuin tällä peruskankaalla, mutta ilmeisesti niin ei kuitenkaan ole. Itse kuvien perusteella näin luulin. Nuo puuttuvat osat tuli nyt 280E:stä ja ovat täydellisesti oikeaa väriä.
Eli siis Sienan 037 ja Tabakin 003 lattiamatot ovat eriväriset. Muoviosista, kuten kynnyslistoista en sitte tiedäkään.
Vielä pitää nuo sivumuovit ja kojelaudan alaosan muovit ruuvailla paikoilleen ja putsausta putsausta. Oviaukkojen tiivisteiden päällä oleva kangas repsottaa paikoin ja puuttuu kokonaan parista oviaukosta.

Tuli hommattua sitte yks sarja lattiaverhoilua mallia 2. sarjan Siena 037, joka jäi ylimääräiseksi. Vaaleampihan se on kuin tuo 003 Tabak, jota löysin onneks puuttuvilta osin. Tässä päivänvalossa vähän vertailua vierekkäin Siena ja Tabak.
Kuviin ei voinu luottaa kyllä yhtään. Joissain kuvissa Tabak näyttää tolta Sienalta tai sitten liian tummalta. Valosta on aikapaljon kiinni. Joidenkin kuvien perusteella vois väittää jopa, että lattiaverhoilu vois olla esim. MB-texin tai 280E:n verhoiluilla tummempi kuin tällä peruskankaalla, mutta ilmeisesti niin ei kuitenkaan ole. Itse kuvien perusteella näin luulin. Nuo puuttuvat osat tuli nyt 280E:stä ja ovat täydellisesti oikeaa väriä.
Eli siis Sienan 037 ja Tabakin 003 lattiamatot ovat eriväriset. Muoviosista, kuten kynnyslistoista en sitte tiedäkään.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Sienahan on punaisempi joka osassa. Tabak taas vanha kunnon ruskea. Sienan korvasi myöhemmin hennarot.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Juuh, niinhän tuo näyttäis olevan, siis myös muoviosissa. Pitää vielä kerran todeta, että valokuvissa toi lattiaverhoilu voi siis valehdella kyllä niin paljon, että helposti saattais Tabakia joissain tilanteissa Sienaksi luulla.Timo L. kirjoitti:Sienahan on punaisempi joka osassa. Tabak taas vanha kunnon ruskea. Sienan korvasi myöhemmin hennarot.
Eniveis, jemmaan kertyneiden etupenkkien risoja runkoja olin jo viemässä romuksi, kun päätin kuitenkin kokeilla niiden jousien vaihtamista. Ei vaan sielu antanu periks heittää hikeä ja rystysiä sekä Jackien ja omaa aikaani vaatinutta penkkiä menemään, joten kunnostukseenhan se pääsi. Yllätyin, miten helppo ja nopea homma se oli. Värkkäsin siitä ohjeenkin tonne toisen foorumin Mekkaan W124:n alle. (http://www.mese.fi/mekka -> W124 -> kori ->penkin rungon korjaus) Toivottavasti tästä on hyötyä muille. Luulen myös, että samat ohjeet pätee suurelta osin vanhempiinkin malleihin (W114/115, W116, R107??...).
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Viime aikoina on tullut valmisteltua autoa kesäkäyttöön vaihtamalla mm. moottorin, vaihteiston ja perän öljyt, fiksailemalla pikkupuutteita ja tarkistamalla paikkoja. Vielä odottelee moottorin tukikumit vaihtoa, kunhan saan tilauksessa olleen moottorin tuennan iskunvaimentimenkin. Ilmeisesti tuenta on ollu aika elähtänyttä, kun mm. pakoputken kannatinkumeista suurin osa puuttui ja nekin, joita sieltä löytyi oli menoillaan poikki. Samoin öljykylpyinen ilmanpuhdistin oli kokenut kovia: korvake poikki ja yksi kiinnityskumi poikki. Tuo putsarihan siis tulee sinne koriin kiinni, joten jos moottori pääsee oikein kovasti elämään, heiluttelee se sitä putsariakin kovakouraisesti. Vielä puuttuu putsarin ja imusarjan välille tuleva putki. Sen oli joku edellisistä omistajista hävittänyt ja nyt on jo viikkoja ollu tilauksessa uusi Saksasta. Sitä ennen mennään rallimallin kromipillerisuodattimella 
Ebaysta löysin uudet ruskeat kangasmatot lattiamatoiksi. Eivät ole MB:n originaalit, mutta istuvat hienosti ja ovat väriltään sisustukseen sopivat. Ennenkaikkea ovat uudet. Kuramattoja en ajatellu tarvitsevani kesällä vaan mielummin pidän näitä kangasmattoja.
Becker Europa Cassette tuli niinikään Ebaysta ja kävi Telemellä huollossa. Sen asennuksessa ei ollu suurempia ongelmia, kaikki toimii, mutta muutama piuha kyllä kaipais selitystä:
W123:ssa radion virta ja maa tulevat tuhkakupin valolta haaroittuen, eli ruskea (-) ja musta (+) johto. Vähän ennen radiota näiden kahden johdon nippuun yhdistyy vielä harmaa ja punainen johto. Mitään paikkaa en löytäny, mistä nämä olisivat irronneet ja eipä silti, ei ne mihinkään siitä radion takaseinältä kyllä ylläkään. Voisko nää liittyä radion häiriösuojaukseen? Vai onko muita ehdotuksia mihin menevät? Jossain ovat joskus olleet kiinni, harmaassa on vielä abiko jatkoliitin päässä.
Mulla on automaattiantenni (SA 532) ja kantakortin mukaan myös häiriösuojaus jälkiasenteiselle radiolle (SA 533, Entstörung für nachträgliches Radio). Auto on siis tehtaalta lähteny ilman radiota, mutta häiriösuojauksella. Millanen tuo suojaus on?
Yllättäen Hirschmann ei sanonut mitään radiota avatessa tai sulkiessa. No, toistaseksi riittää, että antenni on ulkona ja että radiosta kuuluu kanavat. Jossain vaiheessa pitää kunnostaa myös tuo antenni.

Ebaysta löysin uudet ruskeat kangasmatot lattiamatoiksi. Eivät ole MB:n originaalit, mutta istuvat hienosti ja ovat väriltään sisustukseen sopivat. Ennenkaikkea ovat uudet. Kuramattoja en ajatellu tarvitsevani kesällä vaan mielummin pidän näitä kangasmattoja.
Becker Europa Cassette tuli niinikään Ebaysta ja kävi Telemellä huollossa. Sen asennuksessa ei ollu suurempia ongelmia, kaikki toimii, mutta muutama piuha kyllä kaipais selitystä:
W123:ssa radion virta ja maa tulevat tuhkakupin valolta haaroittuen, eli ruskea (-) ja musta (+) johto. Vähän ennen radiota näiden kahden johdon nippuun yhdistyy vielä harmaa ja punainen johto. Mitään paikkaa en löytäny, mistä nämä olisivat irronneet ja eipä silti, ei ne mihinkään siitä radion takaseinältä kyllä ylläkään. Voisko nää liittyä radion häiriösuojaukseen? Vai onko muita ehdotuksia mihin menevät? Jossain ovat joskus olleet kiinni, harmaassa on vielä abiko jatkoliitin päässä.
Mulla on automaattiantenni (SA 532) ja kantakortin mukaan myös häiriösuojaus jälkiasenteiselle radiolle (SA 533, Entstörung für nachträgliches Radio). Auto on siis tehtaalta lähteny ilman radiota, mutta häiriösuojauksella. Millanen tuo suojaus on?
Yllättäen Hirschmann ei sanonut mitään radiota avatessa tai sulkiessa. No, toistaseksi riittää, että antenni on ulkona ja että radiosta kuuluu kanavat. Jossain vaiheessa pitää kunnostaa myös tuo antenni.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün