Käyttöauto

16" Rial kennovanteet W123 coupeen

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2057
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ma 17.01.2011 22:30
Tervehdys.

Olen kunnostanut 16-tuumaisia Rialin vanteita omaan W123 280 CE:hen. Homma on tällä hetkellä ihan kivassa vaiheessa. Pinta on osittain jauhemaalattu ja loput kiillotettu. Hommaa riitti tarpeeksi, kun maalari oli hiekkapuhaltanut myös tuon kiillotettavan osuuden, eikä mulla mitään sorvia ollut käytettävissä. No, tuolta ne näyttävät tällä hetkellä:
Kuva

Mutta kysyttävääkin oli. Joskus aiemmin kyselin, tietääkö kukaan, mistä noihin saisi uudet keskiökupit. Vastauksia ei sillä kertaa kuulunut, ja olenkin alkanut vahvasti uskoa, että uusien kuppien löytäminen on totaalisen turha toivo.
Muotoilenkin siis kysymyksen uusiksi (ajatuksena, että tehdään itse sit :wink: ):

Onko kellään tietoa, mitkä tuon alkuperäisen kupin mitat ovat? Tai keneltä kannattaisi kysellä?

Suurempi ulkohalkaisija on helppo päätellä, mutta kun en esim ole ihan varma tuon (enkä minkään muunkaan näkemäni) kuvan perusteella, onko tuossa yläosassa joku viiste. Luulisin, että ei ole. Ja tietty korkeus ja pienempi ulkohalkaisija ovat hakusessa. Sisähalkaisijoilla ei ole niin väliä, ne pystyy itsekin päättelemään riittävästi.

Tuollaisesta siis on puhe:
Kuva

Lisääkin kyseltäviä juttuja on näihin pyöriin ja tuohon autoon liittyen, mutta ihmetellään nyt tätä vaikka ensin.

T: Timo
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94


Avatar
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 11922
Liittynyt: Su 27.08.2006 16:12
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 17.01.2011 22:47
ei viiste mutta pieni pyöristys. Noita saa hakea kissojen ja koirien kans. Noihin on tuon muovisen lisäks ollu metallisia mutterin mallisia, kuten vanhanaikainen vesihanan nuppi. Onko tuo reikä kuitenkin 60mm? Mä kerran teetin mustasta nylonista vastaavat ja tietty ilman tekstei,

jos ei nuukaa niin: http://tinyurl.com/6ksvkk3
S124 E220TCDI
W126 500SEL
C124 300CE-24
S202 200CDI
W903 355T
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2057
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ma 17.01.2011 23:22
Joo, kas vain!

Tuollaisia en ollutkaan tavannut, vaikka aika monenlaisia kuppeja on intternetossa tullut vastaan. Noi mainitsemasi mutterin malliset on ilmeisesti tyyliltään niin kuin tuossa:
BBS:t

Noissa BBS-Mahleissa niitä useinkin näkyy, mutta Rialeissa en olekaan vielä tuollaisia nähnyt.

Tuo isompi ulkohalkaisija on luokkaa 64,5mm ja vanteessa oleva reikä juurikin ~60mm.

No anyways, tavoite olis olla mahdollisimman originaalin näköinen. Eli sorvaamalla ulkomittojen osalta alkuperäisten mittojen mukainen kuppi ja siihen sitten merkki päälle. Taitaa siinä merkissä olla kyllä Mersun tähti eikä Rial -teksti, kun niitä on kans heikosti saatavilla oikean kokoisena.
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 11922
Liittynyt: Su 27.08.2006 16:12
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ti 18.01.2011 02:06
tuo 60mm on standardi, eli esim noi bbs mahlen mutteritki käy. sileitä, matalia korkkeja on myös ollu aina tarjolla (ebayssä pilvin pimein), mutta vanhojen mersujen ja granadan etunavassa se rasvakuppi yleensä tulee sen verran ulos että on tarvinu tollasen korkean korkin.

tarrafirmat tekee mitä vaan tilauksesta. Ite tilasin omien mittojen mukaiset linssitarrat ja ne oli 2 euroo kappale sisältäen rahdit verkkari.fi kaupasta. Noita soveltaen voisit sorvauttaa esim 2mm ohuemmat kupit terävällä reunalla, ja laittaa tällaisen linssitarran päälle, niin tulee se pyöristyskin samalla. Ja saisit virallisen rialin tekstin siihen ;)

Kuva
S124 E220TCDI
W126 500SEL
C124 300CE-24
S202 200CDI
W903 355T
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1416
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Ylivieska
ViestiLähetetty: Ti 18.01.2011 09:40
Minun Rialien mukana tuli muoviset kromatut kupumalliset suojakupit. Niitäkin puuttui pari kappaletta ja jäljellä olevat oli haljenneet. Sorvailin POM:sta alkuperäisen kupin mittojen mukaan tuollaiset Kuva
Jos löytyy välineet ja materiaalia niin siitä vaan sorvailee itse mutta jos ei ole sorvia niin nuo Sergeyn linkin 20e kupit ei ole pahan hintaiset. Voin laittaa myöhemmin mittoja tuosta alkuperäisestä kupista.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1397
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 18.01.2011 10:59
Nozki kirjoitti:Tervehdys.

Olen kunnostanut 16-tuumaisia Rialin vanteita omaan W123 280 CE:hen. Homma on tällä hetkellä ihan kivassa vaiheessa. Pinta on osittain jauhemaalattu ja loput kiillotettu. Hommaa riitti tarpeeksi, kun maalari oli hiekkapuhaltanut myös tuon kiillotettavan osuuden, eikä mulla mitään sorvia ollut käytettävissä. No, tuolta ne näyttävät tällä hetkellä:


Hienoa duunia!
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti
ViestiLähetetty: Ti 18.01.2011 18:40
Isoimmalta kohdalta 68mm,pinemmältä 61mm. Paksuus 15mm. Keskellä halkasijaltaan 48mm pieni syvennys. Voin lähettää tuon kupin sulle lainaksi, mikäli maksat postimaksut.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2057
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ti 18.01.2011 18:47
Kiitokset infosta jälleen! Alla muutama lisäkommentti.

Sergey kirjoitti:tuo 60mm on standardi, eli esim noi bbs mahlen mutteritki käy. sileitä, matalia korkkeja on myös ollu aina tarjolla (ebayssä pilvin pimein), mutta vanhojen mersujen ja granadan etunavassa se rasvakuppi yleensä tulee sen verran ulos että on tarvinu tollasen korkean korkin.

tarrafirmat tekee mitä vaan tilauksesta. Ite tilasin omien mittojen mukaiset linssitarrat ja ne oli 2 euroo kappale sisältäen rahdit verkkari.fi kaupasta. Noita soveltaen voisit sorvauttaa esim 2mm ohuemmat kupit terävällä reunalla, ja laittaa tällaisen linssitarran päälle, niin tulee se pyöristyskin samalla. Ja saisit virallisen rialin tekstin siihen ;)


Joo, aivan kuten sanoit, tuollaisia keskiölätkiä tosiaan sais helpostikin, mutta ne sopii vain takapyöriin; etupyörän rasvakuppi tulee niin pitkälle ulos. Eikä tuollainen uusi mielestäni oikeastaan edes erityisen hyvin näytä sopivan näihin vanhoihin vanteisiin (tämäkin on netistä löydetty kuva, jossa tuo on W123:n takapyöränä):
Kuva

Tarrafirmajuttu oli erinomaista tietoa! Mersun merkkejä tosiaan sais vastaavia valmiina, mutta eivät ole sen halvempia. Ja bonuksena kun itse teettää, niin saa myös haluamansa koon.

Samuli H kirjoitti:Jos löytyy välineet ja materiaalia niin siitä vaan sorvailee itse mutta jos ei ole sorvia niin nuo Sergeyn linkin 20e kupit ei ole pahan hintaiset. Voin laittaa myöhemmin mittoja tuosta alkuperäisestä kupista.


Ihan totta, hinta ei ole paha. Useimmiten kaikki vähänkään tuon näköiset keskiöt ovat nettimyynnissä olleet paljon kalliimpia. Kuitenkin, tavoite olis saada mahd. alkuperäisen kaltaiset kupit, ajatuksena, että nuo vanteet eivät olisi museorekisteröinnin este. Tosin ei niissä uutena ole ollut ihan tuollaista kiillotusta, eikä värikään ole alkuperäisen sävyinen, joten tiedä sitten. Eikä sitäkään mihinkään kiveen ole kirjoitettu, että edes yrittäisin tuota museokatsastaa, mutta kuitenkin... Yhden kollegan kanssa mulla on vähän niinku alustava sopimus, että hänen sorvillaan tehdään kupit. Kunhan saan mitat ensin määritettyä. Noissa vanteissa on sen verran kulunut tuo "uloke", jonka taakse tavallisen kupin lukituskynnet tulevat, että ajatuksena on tehdä esim. alumiinista holkki, jossa on ulkokierre. Holkki sitten työnnetään vanteen takaa keskiöön, ja se jää niin, että kierre on ulkopuolella. Siihen voi sit ruuvata sen itse tehdyn kupin, jossa on siis kynsien sijaan sisäkierre. Jos sinulla on alkuperäisen kupin mittoja tiedossa, niin olen ilman muuta kiinnostunut!

Tässä muuten vielä yksi kuva, jossa kanssa tuo kuppi näkyy aika kivasti. Alareunassa lukee suht selkeästi, mistä se on (ilman lupaa) lainattu... Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt ja asioita mielessäni yhdistellyt, niin juuri tämä kuvan vanne(sarja) on täällä foorumillakin ollut myynnissä ja mennyt kaupaksi viime kevään tienoilla. Voin kyllä olla ihan väärässäkin.
Kuva

hismajestics kirjoitti:
Hienoa duunia!


Kiitos! :)

tango kirjoitti:Isoimmalta kohdalta 68mm,pinemmältä 61mm. Paksuus 15mm. Keskellä halkasijaltaan 48mm pieni syvennys. Voin lähettää tuon kupin sulle lainaksi, mikäli maksat postimaksut.


Okei, hienoa! Sekö on juuri tuollainen kuppi, joka on noissa kuvissa? Voisin kovinkin mielelläni ottaa sellaisen lainaan malliksi. Mä laitan vaikka YV:tä aiheesta!
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: Ti 18.01.2011 20:17
free tecnicsillä on myös keskiö kuppeja myynnissä, eli tarkoitan firmaa mikä myy Dellortoja ym. autoon Turun suunnassa
mb W115 240D-75
mb sl 450-73
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 932
Liittynyt: La 29.10.2005 22:21
Paikkakunta: Klaukkala
ViestiLähetetty: Ti 18.01.2011 21:06
Tässä muutama kuva kupista, selventämään muotoa.

Kuva


Kuva


Kuva



Nozki kirjoitti:
Tässä muuten vielä yksi kuva, jossa kanssa tuo kuppi näkyy aika kivasti. Alareunassa lukee suht selkeästi, mistä se on (ilman lupaa) lainattu... Jos en ole ihan väärin ymmärtänyt ja asioita mielessäni yhdistellyt, niin juuri tämä kuvan vanne(sarja) on täällä foorumillakin ollut myynnissä ja mennyt kaupaksi viime kevään tienoilla. Voin kyllä olla ihan väärässäkin.
http://nozki.kuvat.fi/kuvat/W123%20vanteet/Rial%20keski%F6.jpg/full




Mulla ainakin oli keväällä tommoset 15" Rialit myynnissä, jotka meni alle omakustannus hinnan :| , mutta noi ei ollut mun. Syksyllä meni 16 tuumaset erään foorumumilaisen S123een.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012
W115 230.4 -76
W115 220 -68
W115 240D -75 Lang
W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 11922
Liittynyt: Su 27.08.2006 16:12
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ti 18.01.2011 22:08
täs alkaa olee rialin hunajakennot hyvin anallyysattu :)
S124 E220TCDI
W126 500SEL
C124 300CE-24
S202 200CDI
W903 355T
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2057
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ti 18.01.2011 22:50
Sergey kirjoitti:täs alkaa olee rialin hunajakennot hyvin anallyysattu :)


No sanos muuta! :D

Nyt alkaa, varsinkin noiden uusimpien kuvapäivitysten jälkeen, olla jo vallan erinomainen kuva siitä, millaisia kuppeja aletaan työstää. Kunhan saan tuon sorvinomistaja-kollegan jossain vaiheessa innostumaan asiasta tarpeeksi... Laitan kyllä lopputuloksen, sikäli kun sellainen aikaiseksi saadaan, tännekin sitten näkyville.

Kiitokset vielä kaikille vastanneille - kuvista, mitoista ja kaikesta muusta tarpeellisesta tiedosta!

T:Timo
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 11922
Liittynyt: Su 27.08.2006 16:12
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ke 19.01.2011 16:16
sun helpotukseksi noita keskikuppeja on 70 luvul tehty myös sileänä ja toi kohokuvio on uudempaa perua, toki sekin jo 30v :)
S124 E220TCDI
W126 500SEL
C124 300CE-24
S202 200CDI
W903 355T
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2057
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ke 19.01.2011 21:54
Sergey kirjoitti:sun helpotukseksi noita keskikuppeja on 70 luvul tehty myös sileänä ja toi kohokuvio on uudempaa perua, toki sekin jo 30v :)


Oolrait! Hyvä juttu itse asiassa - ihmettelin nimittäin, kun nimim. tangon ystävällisesti minulle toimittamassa kuvassa kanssa selkeästi oli Rialin kuppi, mutta siinä ei ollut kohokuviota. Eri ikäkauden kapistuksesta siis oli kyse.
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1416
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Ylivieska
ViestiLähetetty: Su 20.02.2011 21:06
Kiillotetut Rialit meni äsken ebayssä kaupaksi 1600eurolla
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2057
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ma 21.02.2011 23:50
Samuli H kirjoitti:Kiillotetut Rialit meni äsken ebayssä kaupaksi 1600eurolla
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT


No ohhoh ja jopas jotakin... Mielenkiintoista kyllä, mutta pakko todeta, että en ihan heti olisi valmis noista tuommoista hintaa maksamaan. Muuten ovat samanlaiset kuin itselläni, mutta mulla on etuvanteiksi puoli tuumaa kapeammat - takavanteet ovat samat kuin nuo.

Ei näköjään ollut niissäkään alkuperäisiä keskikuppeja eikä alkuperäistä maalipintaa. Ei ole kyllä noissa minun vanteissanikaan ihan alkuperäisen kaltainen väri, vaan hiukan tummempi, mutta kuitenkin selkeästi (syvän)kiiltävä harmaa metalliväri. Noissa eBayn vanteissa on joku aika erikoisen näköinen maali. Näyttää ihan samalta kuin oman coupen mukana tulleissa Barockeissa oli; sellainen valkoharmaa jauhemaali, jossa on ihan vain hitusen verran metallihohtohilettä joukossa. Ainakin niissä Barockeissa se näytti mielestäni tosi typerältä, eivätkä ne kauaa kyllä sillä pinnalla viihtyneetkään...

Noiden keskikuppien kanssa homma on vielä alkutekijöissään; laitan tilannepäivitystä, kun saan jotakin aikaiseksi.
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 932
Liittynyt: La 29.10.2005 22:21
Paikkakunta: Klaukkala
ViestiLähetetty: Ti 22.02.2011 08:17
Nozki kirjoitti:
Ei näköjään ollut niissäkään alkuperäisiä keskikuppeja eikä alkuperäistä maalipintaa.



Kyllä noissa alkuperäset keskikupit vaikuttaisi olevan, keskiötarrat vaan liimattuna päälle.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012
W115 230.4 -76
W115 220 -68
W115 240D -75 Lang
W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2057
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ti 22.02.2011 08:42
petri kirjoitti:Kyllä noissa alkuperäset keskikupit vaikuttaisi olevan, keskiötarrat vaan liimattuna päälle.


Niin joo, voivat nuo tietty alkuperäiset kupitkin olla. Itse päättelin, että eivät olisi alkuperäiset perustuen siihen, että käsittääkseni alkuperäisissä on sellainen karhea pinta (eli muotissa ollut etsattu tai kipinätyöstetty pinta), kun taas nuo näyttävät ihan sileiltä. Ja sitten jos alkuperäisessä kupissa on kohokuviolla teksti, niin siihen on harmillinen homma saada tarraa kunnolla kiinni. (No, voihan sen kohokuviotekstin tietenkin poistaa ennen tarran laittamista.)

Siispä aivan hyvin voi olla niinkin, että tosiaan ovat alkuperäiset kupit tuunattuna uusilla tarroilla. Kun en pysty varmasti sanomaan, niin yhtään tämän enempää en rupea asiasta myöskään vänkäämään. :wink: Ja joka tapauksessahan ne malliltaan ovat alkuperäisen kaltaiset kyllä.
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2057
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ke 09.03.2011 01:15
Morjes!

Lupailin tuossa yllä tilannepäivitystä (tiedä sitten onko kukaan erityisen kiinnostunut…) No, anyways, itse vanteet ovat olleet jo jonkin aikaa suoristettavana Lappeenrannan suunnalla. Keskikupit puuttuvat edelleen, mutta meillä oli töissä peruskurssi 3D –mallinnuksesta, ja minähän siitä sitten tietysti innostuin. Sitä hommaa kun en ole oikeastaan kokeillutkaan sen jälkeen kun valmistuin vuoden 2005 tienoilla, ja silloin oli kyllä ihan eri softa käytössä.

Päätin, että Mersun napa ja vanne ja sitten tämä kuppi ovat erityisen kiinnostavia vapaa-ajan harjoittelukohteita. :D Aloitin sillä, että mittailin vanteita ja W123 280 CE:n etunapaa. Vanteista mallintelin vain keskiosaa, koska pultinrei’illä, ja ulommalla kehällä nyt ei tässä ole mitään tarvetta.

Kuva
Kuva 1: Napa

Omissa vanteissani näyttää siltä, että melkein kaikissa keskiö on hieman erilainen. Kuitenkin, käytännössä niitä on kahta sorttia, eli keskiön muotoja on kaksi paria. Tämä siis koskee vain vanteen keskiön yläosaa, eli sitä, johon keskikuppi tulee kiinni.

Kuva
Kuva 2: Vanne, tyyppi 1

Kuva
Kuva 3: Vanne, tyyppi 2

Seuraavaksi pääsee sitten katsomaan, paljonko välissä on tyhjää. Alkuperäinen ajatukseni oli tehdä vähän niin kuin ohutseinäinen ontto ruuvi, joka tulee navan rasvakupin alapuolelle (tässä asennossa katsottuna), ottaa kiinni vanteessa olevaan alempaan pykälään ja jatkuu siitä ylöspäin, vanteen ulkopuolelle asti. Sitten kuppiin olisi voinut tehdä sisäkierteen, ja ruuvata sen kiinni tuohon onttoon ruuviin. Se olisi luultavasti paikallaan pysymisen kannalta turvallisempi ratkaisu kuin kupissa olevat kynnet. No, kuvasta nyt kuitenkin näkee, että ei navan ja vanteen väliin mahdu mitään sellaista ruuvia, joten suunnitelma muuttui - tehdään sittenkin kynsillä varustetut kupit. Kuvasta näkyy hyvin myös se, mikä sentään oli jo tiedossa: napa tulee niin paljon ulos, että keskiöksi ei kelpaa levy, vaan siihen tarvitaan kuppi.

Kuva
Kuva 4: Vanne ja pyörän napa

Sitten duunasin mallin keskikupista. Tämä malli on sellainen, johon tulee tarra keskelle. Ja tällaiset varmaan ensiksi tehdään, kun nämä onnistuvat ihan manuaalisorvillakin.

Kuva
Kuva 5: Keskikuppi, vanhempi malli (tarralla)

Muokkailin tuosta myös toisen mallin, sen uudemman (kohokuviolla).

Kuva
Kuva 6: Kuppi ja vanne

Tässä on lainattu Petriltä kuvaa, jonka hän on tuonne yläpuolelle laittanut. Ovat ne aika lailla samannäköiset (tuossa mallissa on vaaleampi väri, jotta muodot näkyvät paremmin). Jos tuota joskus meinaisi tämän 3D-mallin mukaan valmistaa, niin pitäisi vielä tarkentaa tekstin muotoa, koska nyt se on silmämääräisesti tehty.

Kuva
Kuva 7: Malli ja valokuva oikeasta

Tässä vielä halkileikkaus kokoonpanosta. Tämä keskikupin sisämuoto poikkeaa merkittävästi siitä, millainen alkuperäinen on, sillä tämä on suunniteltu koneistettavaksi, kun alkuperäinen on ollut ruiskuvalettu palikka.

Kuva
Kuva 8: Kokoonpano

No joo, nyt keskikuppi on siis suunniteltu. Se (tai siis ne) pitäisi nyt vielä tehdä sitten… Tietysti tuo kohokuviolla varustettukin syntyisi NC-ohjatulla koneella enemmän tai vähemmän heittämällä, jos joku olisi kiinnostunut sen tekemään. Täytyy katsoa, innostunko jossain vaiheessa kyselemään asiaa jostakin firmasta, vai tyydynkö pysyvästi tarroilla varustettuihin versioihin. Tosin niitäkään ei ole ennen kuin on tehty / teetetty ne kupit ja tarrat. ;)
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 932
Liittynyt: La 29.10.2005 22:21
Paikkakunta: Klaukkala
ViestiLähetetty: Ke 09.03.2011 22:55
Aika perusteellisesti olet kuppiasiaan syventynyt, napamallinnoksineen kaikkineen. Ei voi väittää että hutiloimalla noita kuppeja olisit tekemässä.

Innolla lopputulosta odotellen.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012
W115 230.4 -76
W115 220 -68
W115 240D -75 Lang
W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 11922
Liittynyt: Su 27.08.2006 16:12
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 10.03.2011 14:55
Tosta ei kyllä enää mikää voi parantua :) Tuo napahan on kaiketi sama kaikissa w123 ja w126 malleissa? ehkä jopa w114/5, w108 ja w107? Pitkälti kyllä samantyyppinen on. Itte en ole napoja mittaillut vaikka pihass aolisikin w123 ja w108.
S124 E220TCDI
W126 500SEL
C124 300CE-24
S202 200CDI
W903 355T
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2057
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Pe 25.03.2011 17:12
Moi,

ja kiitos vain kehuista liittyen noihin mallinnusjuttuihin. :) Itse asiassa se on mukavaa hommaa tällaiselle tyypille, jolla ei erityisesti muuten ole lahjakkuutta piirtämiseen – tällä systeemillä saa ihan asiallisen näköisiä juttuja piirrettyä tuollaisella hiukka teknisemmällä lähestymistavalla…

Samuli H kirjoitti:Kiillotetut Rialit meni äsken ebayssä kaupaksi 1600eurolla
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT


Anyways, sitä piti sanoa varsinaisesti, että törmäsin toiseenkin ulkomaalaiseen myynti-ilmoitukseen:
http://www.nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exotenforum/forum_entry.php?id=75083

Tuossa on mielestäni hintapyynti jollain tapaa järkevämmällä tasolla (880€ tiedoksi siltä varalta, että linkki kuitenkin joskus lakkaa toimimasta). Keskikupit puuttuvat näistäkin, samoin pultit, mutta ainakin kuvista päätellen nuo on tosi hienosti viimeistelty. Koko noissa on sama kuin omissani, 2kpl 7,5 x 16" ja 2kpl 8 x 16", kun taas tuossa Samuli H:n yllä mainitsemassa setissä kaikki olivat 8 x 16".

Omissa hommissani olen kysellyt keskikuppeihin linssitarrojen hintoja. Alkuperäisen näköinen halkaisijaltaan 48mm linssitarra ei kyllä ihan irtoa tuohon Sergeyn aiemmin mainitsemaan 2€ / kpl, vaikka juuri tuolta mainitusta verkkari.fi – kaupasta sain edullisimman tarjouksen. Jos tilaa 4kpl, niin ei riitä, että laittaa ykkösen eteen… Isompia eriä saa sitten jo järkevämpään kappalehintaan, luokkaa 5€ / kpl + postikulut, jos ottaa esim. 20 kpl.

Ilmoittautuuko kukaan sellainen, jolla olisi tarvetta musta – kromi -värisille Rial- keskiötarroille? Siis hyvin paljon tuollaisen näköinen, kun noissa yllä olevissa kuvissa on kuppiin kaiverrettuna. Voisin ihan hyvin tilata niitä ja myydä eteenpäin omakustannushintaan (saadakseni itselleni halvemman kappalehinnan siis…)

T:Timo
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 932
Liittynyt: La 29.10.2005 22:21
Paikkakunta: Klaukkala
ViestiLähetetty: Pe 25.03.2011 23:07
Nozki kirjoitti:
Samuli H kirjoitti:Kiillotetut Rialit meni äsken ebayssä kaupaksi 1600eurolla
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT


Anyways, sitä piti sanoa varsinaisesti, että törmäsin toiseenkin ulkomaalaiseen myynti-ilmoitukseen:
http://www.nast-sonderfahrzeuge.de/MB-Exotenforum/forum_entry.php?id=75083

Tuossa on mielestäni hintapyynti jollain tapaa järkevämmällä tasolla (880€ tiedoksi siltä varalta, että linkki kuitenkin joskus lakkaa toimimasta). Keskikupit puuttuvat näistäkin, samoin pultit, mutta ainakin kuvista päätellen nuo on tosi hienosti viimeistelty. Koko noissa on sama kuin omissani, 2kpl 7,5 x 16" ja 2kpl 8 x 16", kun taas tuossa Samuli H:n yllä mainitsemassa setissä kaikki olivat 8 x 16".


T:Timo


Itse huutelin Saksan ebaystä 8x16/9x16 sarjan renkaineen, pulttisarja lukkopulteilla ja 6 keskikuppia (4kohokuviolla ja 2 tarralla) vuosi sitten, hintaa rahteineen tuli karvan päälle 500€.

Vanteet sattuivat olemaan vielä samalta vuodelta kuin tuo SECci jonka alla ovat. Vanteet alkuperäisesä maalissa ja lakassa, kunto Lähes täydellinen.
Toisessa takavanteessa 1 kanttarikosketus! Karra noita vanteita viime kesänä Orimattilassa tutkailikin, jos sattuuu lukemaan ja muistamaan, kommentointi sallittu :D .

Lähes vuosi siinä kyllä meni, ennen kuin tarttui järkihintainen sarja haaviin. Bonuksena tuli tuo oikea vuosikerta :D
Kiillottaa piti huuli tämän talven aikana, mut tämä taloremontti vienyt kaiken ajan :( , saa nähdä saako koko autoa tienpäälle tänä kesänä.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012
W115 230.4 -76
W115 220 -68
W115 240D -75 Lang
W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 8445
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 25.03.2011 23:36
petri kirjoitti:Itse huutelin Saksan ebaystä 8x16/9x16 sarjan renkaineen, pulttisarja lukkopulteilla ja 6 keskikuppia (4kohokuviolla ja 2 tarralla) vuosi sitten, hintaa rahteineen tuli karvan päälle 500€.

Vanteet sattuivat olemaan vielä samalta vuodelta kuin tuo SECci jonka alla ovat. Vanteet alkuperäisesä maalissa ja lakassa, kunto Lähes täydellinen.
Toisessa takavanteessa 1 kanttarikosketus! Karra noita vanteita viime kesänä Orimattilassa tutkailikin, jos sattuuu lukemaan ja muistamaan, kommentointi sallittu :D .

Juu, muistelen että siistit olivat. Ei nyt ihan tarkkaa muistikuvaa sen paremmin jäänyt :oops: mutta mieleen jäi toki se että 16-tuumaiset olivat.

Nuo yllä olevan linkin vanteet on kai nämä:

http://cgi.ebay.de/RIAL-7-u-8x16-Merced ... 9643239535

Viisi tarjousta tehty mutta ei ole vielä tärpännyt.
1971 300 SE L 6.3 museoauto, mammutti
1980 450 SEL 6.9 projekti, mastodontti, runs and drives
1981 380 SL museoauto ei myynnissä
1987 560 SEC kesäauto
1996 C180 autom. käyttis
1998 ML 320 käyttis nimeltä Milka

Chevy Tahoe 1995 käyttis myynnissä
Stingray SV 175 1981 vene
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1416
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Ylivieska
ViestiLähetetty: La 26.03.2011 08:59
Näyttää olevan ihan tuurista kiinni mihin hinnat nousee. Saksalaiset arvostaa peilikiittotettua lippiä.

Nämä UUDET 4x8x16 meni 557e
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT

Nämä oli eri mallia mutta tuossa koossa suorastaan halvat. Tunnustaako joku ostaneensa?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2057
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ti 12.04.2011 23:36
No juu,

tervehdystä taasen! Tänään olivat vanteet saapuneet takaisin tarkistuksesta/suoristuksesta Lappeenrannaan suunnalta. Eivätpä olleetkaan siellä reissussa kuin vähän reilut 9 viikkoa... En vielä ehtinyt hakea niitä Matkahuollosta; huomenna saa sitten nähdä, miltä näyttävät. Varmaan päälle päin aika lailla samalta kuin sinne lähtiessään, toivottavasti. :wink:

Mutta sitä oikeastaan piti kysyä, että tietääkö joku heittää suoraan, millaiset pultit noihin vanteisiin kuuluu? Onko se samanlainen pallokanta kuin alkuperäisissä Barockeissa? Vai joku kartiokanta? Pituus ei ole sama ainakaan. Pituus on helppo itsekin selvittää, mutta tuosta kannan tyypistä en ole ollenkaan niin varma, kun en enempää ole niiden kanssa pelannut koskaan.

Lisäksi, saako noita sopivia pultteja jostakin näppärästi, vai onko niidenkin löytäminen taas oma projektinsa?

EDIT: Esim. Vannetukku näyttää myyvän pallokartiopultteja, halkaisija 14mm ja nousu 1,5mm. Ja vastaavasti halkaisija 12mm ja nousu 1,5mm. Jos kyseessä on pallokartio, kuten luulisin olevan, niin onko esim. 14mm ruuveissa tarjolla eri kokoisia palloja, vai ovatko ne tietyllä ruuvin halkaisijalla aina samat? Vai peräti samat ruuvin halkaisijasta riippumatta - eli onko näissä joku standardi?

En kyllä tiedä sitäkään, onko omassa autossa 12mm vai 14mm ruuvit, mutta enköhän mä sen saa itsekin mitattua, kun seuraavaksi auton äärelle menen...

T:Timo
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 11922
Liittynyt: Su 27.08.2006 16:12
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ke 13.04.2011 00:08
sul on m12 1.5mm nousu. Rialit voi tarvita pidemmät kuin barokki standardipultit. Barokkien kans kaiketi käy 28mm pultit ja tarvikevanteille monesti käy uudempien esim 124 mersuen vakiokoko, eli 40mm.

Pallokartion ja normaalin 60 asteen kartion erottaa selvästi sormella/silmällä, 60 asteinen on suora ;) Yleensä M12 ja m14 vannepulttien kartio on sama, mutta niitä on myös omalla kartiollaan...
S124 E220TCDI
W126 500SEL
C124 300CE-24
S202 200CDI
W903 355T
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 932
Liittynyt: La 29.10.2005 22:21
Paikkakunta: Klaukkala
ViestiLähetetty: Ke 13.04.2011 17:18
Nozki kirjoitti:
Mutta sitä oikeastaan piti kysyä, että tietääkö joku heittää suoraan, millaiset pultit noihin vanteisiin kuuluu? Onko se samanlainen pallokanta kuin alkuperäisissä Barockeissa? Vai joku kartiokanta? Pituus ei ole sama ainakaan. Pituus on helppo itsekin selvittää, mutta tuosta kannan tyypistä en ole ollenkaan niin varma, kun en enempää ole niiden kanssa pelannut koskaan.

T:Timo



Omissa vanteissa 30mm pitkät pultit 60 asteen kartiolla.

En tiedä onko noita vanteita tehty myöskin pallokartiolle, molemmat myydyt, SECin mukana tulleet 16" ja yksi 15" sarja olivat palloilla. Voi tietty olla,että joku on vaan vetänyt pallokartiot "riittävän tiukkaan", kyllähän alumiini "antautuu" :roll:
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012
W115 230.4 -76
W115 220 -68
W115 240D -75 Lang
W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 11922
Liittynyt: Su 27.08.2006 16:12
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ke 13.04.2011 19:11
ei tarvi normaalii kartioon ku kerran, pari mutterikoneel vetästä pallokartiollinen pultti ni siin on uus, hieno pallokartiokolo :)
S124 E220TCDI
W126 500SEL
C124 300CE-24
S202 200CDI
W903 355T
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2057
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ke 13.04.2011 22:35
Jeesjees!

Kiitoksia tiedoista taasen!

Kävin tänään hakemassa vanteet Matkahuollosta, ja kun hetken aikaa ihmettelin ja tunnustelin niitä pulttien reikiä, niin tulin siihen tulokseen, että niissä on hybridireiät... Tai tuo Sergeyn käyttämä ilmaisu "pallokartiokolo" on oikeastaan parempi. Noissa on nyt yläosassa vähän niinkuin pallomuoto ja suurin piirtein sen kartio-osuuden puolivälistä alaspäin on sitten suoran oloinen osuus. Siis kartio. Eli joku noheva tyyppi on mitä ilmeisimmin laittanut joskus alun perin kartiokoloihin pallokantaruuvit riittävällä voimalla riittävän monta kertaa. Ja aivan kuten totesittekin, kyllä se alumiini väistää, kun teräksellä siihen riittävän luja painaa. Plastinen deformaatio, kuten materiaali-ihmiset sanoisivat... :P Tiedä siitä nyt sitten, kummat sinne jatkossa pitäis hankkia.

Barockeista nykyiset pultit tulevat ulos (tai siis kierreosaa tulee näkyviin navan puolelle) 17mm. Vastaavasti sama pultti tulee noista Rialeista 14.4mm - 16mm, vähän eri mitta vanteesta riippuen. Mahtaisko toi noin 14mm riittää siihen, että se pysyis kunnolla kiinni? Kun liian pitkillä pulteilla tunnetusti saa rikottua takapäässä seisontajarrut.

Nuo nykyiset Barockien pultit ovat siis niin, että kierteen pituus on 28mm. Siitä vissiin se pultin pituus mitataan vai? Ainakin sopisi tuohon, mitä Sergey yllä kirjoitti.

T:Timo
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Seuraava

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

   






Autoilijanoutlet.fi



AUTOIHINvaraOSAT.fi

Etuvanne.com

Etuvanne.com