16" Rial kennovanteet W123 coupeen

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen

Viesti Kirjoittaja petri »

Kyllä ne riittävän pitkät ovat.
Laittaisin itse pallokartioilla, jos niillä kerran ovat olleet jo aiemminkin, ei mulla ainakaan ollut ongelmia kiinnipysymisessä kyseisessä tapauksessa.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen

Viesti Kirjoittaja Sergey »

juu riittävä pituus on. itte olen pitänyt raja-arvona 15mm. yli 20mm jos on niin osuu takana jarrukenkien jousiin. tuo että on joka vanteessa vähän eri mitta, on vain todiste siitä että on ollut 60 asteen kartio vanteessa joka on tuhottu mersun orginaalipulteilla. Laita ne mersun orginaalit niin ei tule pysymisvaikeuksia. Tietysti... vois tehä esim niinku minä olen tehnyt, että rälläköi pultista kalvaimen ja vanteeseen holkki, joka passaa jämptisti ettei vispaa ja sillä laajentaa iha kunnollisiksi :) tai jopa teettää alan ammattilaisella!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen

Viesti Kirjoittaja karra »

Sergey kirjoitti: Tietysti... vois tehä esim niinku minä olen tehnyt, että rälläköi pultista kalvaimen ja vanteeseen holkki, joka passaa jämptisti ettei vispaa ja sillä laajentaa iha kunnollisiksi :) tai jopa teettää alan ammattilaisella!
Kerran korjattiin peltivanteen pultinreikä hitsaamalla kun oli rälläköity halki... katselin että hyllyssäni oli sellainen porakoneeseen tuleva halpa hiomakivisarja, ostettu jostain halpahallista. Siihen kuului se pallomallinen kivi jonka halkaisija vaikutti olevan juuri sama kuin mersun pallokarttiopultissa. Sillä tein peltiin sopivan vastapallokartion ensin ku olin viilannut isommat pois.

Jos aluvanteessa se kartion on syvällä niin sillä kivellä ei ylety välttämättä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

petri kirjoitti:Kyllä ne riittävän pitkät ovat.
Laittaisin itse pallokartioilla, jos niillä kerran ovat olleet jo aiemminkin, ei mulla ainakaan ollut ongelmia kiinnipysymisessä kyseisessä tapauksessa.
No hyvä - samoilla linjoilla ollaan! Pitää vain harkita, että hankkisin jotkut vähän kiiltävämmät pultit. Nykyisissä on jonkin sortin tumma pinta. Taitaa olla jotakin ruosteensukuista...
Sergey kirjoitti:juu riittävä pituus on. itte olen pitänyt raja-arvona 15mm. yli 20mm jos on niin osuu takana jarrukenkien jousiin. tuo että on joka vanteessa vähän eri mitta, on vain todiste siitä että on ollut 60 asteen kartio vanteessa joka on tuhottu mersun orginaalipulteilla. Laita ne mersun orginaalit niin ei tule pysymisvaikeuksia. Tietysti... vois tehä esim niinku minä olen tehnyt, että rälläköi pultista kalvaimen ja vanteeseen holkki, joka passaa jämptisti ettei vispaa ja sillä laajentaa iha kunnollisiksi :) tai jopa teettää alan ammattilaisella!
Okei, tänks, hyvää tietoa! Ei ihan ole ensimmäiseksi tullut mieleen rälläköidä pultista alumiinijyrsintä, mutta noin kun asian esitit, niin ei tule mieleen yhtään syytä, miksi se ei olisi toimiva systeemi, jos vaan tietää mitä tekee. Ja mielenkiintoiselta vaikuttaa myös tuo Karran esittämä hiomakivisysteemi, tosin siinä tulee äkkiä mieleen, että ainakaan käsiporakoneen kanssa ei välttämättä kannata lähteä kokeilemaan sitä, jos on tarkoitus viimeistellä aluvanteiden kartiot palloiksi. Mutta esim. pylväsporakoneella sen varmasti saa tehtyä niin, että pallo osuu oikeaan kohtaan ja tulee tosiaan palloksi eikä joksikin epämääräiseksi muodoksi käsiporan hyppiessä sinne ynnä tänne. No, pitää näiden vihjeiden valossa kehitellä joku etenemisstrategia tässä. ;)

T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen

Viesti Kirjoittaja Sergey »

offtopiccina mainitsen että löysin tänää salon suurkirppikseltä 10 eurolla kalvaimen/senkkausterän pylväsporakoneeseen jossa 60 asteen kulma :) joskus se tuurikin käy...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tervehdys!

Vannehommassa on viimein päivitettävää – nyt projekti on siinä vaiheessa, jota olen kohta vuoden verran tässä odotellut…

Eli, ensiksikin keskikuppien ensimmäinen versio on tehty. Tämä ykkösversio on linssitarrallinen, joskus tulevaisuudessa on tarkoitus tehdä sitten sellaiset kohokuviolliset. Ensin sorvataan ne lähes samanlaisiksi kuin nykyiset, mutta keskelle ei tule syvennystä, vaan siihen sorvataan kohokuviorengas ja jätetään tekstin kohdalle pinta sen verran koholle, että siihen saa kaiverrettua tekstin. No, se on kiireetön tulevaisuuden homma se.

Tässä kupit ovat sorvattuna. Kollega ne sorvasi manuaalisorvilla, ja mielestäni tulos on vallankin mainio. Kiitokset hyvästä duunista!

Kuva

Tässä ne nyt sitten ovat viimeisteltyinä tarralla. Tilasin tarrat, joiden piti olla väriltään kromi-musta, mutta kromia tuo ei ole kyllä nähnytkään. Joku vaalean harmaa se on sen sijaan. Täytyy vissiin kysellä sieltä firmasta, että onko kyseessä vahinko, vai onko tuo tosiaan heidän käsityksensä siitä, millainen on kromipinta… No, ihan hyvältä ne näyttävät mielestäni joka tapauksessa.

Kuva

Tässä sitten on pari kuvaa vanteista ja renkaista. Edessä on 205/55R16 ja takana 225/50R16. Renkaat ovat Nokian Hakka V:t, jotka tilasin rengasonlinesta. Takarenkaat olivat Made in Finland, ja eturenkaat Venäjältä, molemmat olivat alle kaksi viikkoa vanhat, kun ne Saksasta minulle lähetettiin, joten vissiin rengasonlinella on aika hyvä varaston kiertonopeus. Ensin niiden toimitus viivästyi. Sitten kun ne lopulta saapuivat, ne saatiin aika nopeasti vanteille, mutta en työreissun takia ehtinyt niitä heti laittaa autoon. Sitten kun ne olivat viikon seisseet sisätiloissa, muutama tarralla kiinnitetty tasapainotuspaino oli pudonnut. Ei muuta kuin takaisin asennusliikkeeseen – toivottavasti tällä kerralla ovat hiukka pysyvämmin kiinni. Yleisesti ottaen näiden vanteiden kanssa vähän joka asiaan on mennyt kauemmin kuin on luvattu. Koskee vanteiden maalausta, suoristusta, renkaiden toimitusta ja keskikuppien tarrojen toimitusta. No, eipä niillä mikään varsinainen kiire tosin ole ollutkaan.

Kuva

Kuva

Tässä on sitten perinteiset ennen – jälkeen –kuvat. Auto vain on valitettavasti törkeän pölyinen; viereisen tallipaikan setä oli juuri hionut pakkeleita urheiluautostaan (Subaru Justya…). Eikä toi meidän talli oikein muutenkaan ole kovin edustava kuvaamisympäristö. No, täytyy paremmalla ajalla kuvata puhdasta autoa jossakin paremmassakin paikassa sitten.

Kuva

Kuva

Ja tässä vielä pari kuvaa uusista pyöristä asennettuna. Etupää on kyllä hiukka korkealla – melkein täytyy harkita sen madaltamista. Toisaalta tarkoitus olis pitää tuo auto pyöriä lukuun ottamatta mahdollisimman alkuperäisenä, joten madaltamisen kanssa on kyllä vähän niin ja näin… Joka tapauksessa se pitäisi käydä muutoskatsastamassa, koska rekisteriotteessa on ainoa mainittu rengaskoko alkuperäinen 14-tuumainen.

Kuva

Kuva

Jees, tämmöistä tällä kertaa.

T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kyllä kelpaa!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Sergey kirjoitti:kyllä kelpaa!
Njoo, kiitos! :) Kieltämättä kun syksyllä parin asteen pakkasessa istuin tallin lattialla vesihiomassa viimeistä vannetta, niin homma vaikutti aika älyttömältä. (Niin, siis vanne oli silloin kiinni mun 250D:ssä, josta perä oli ilmassa, kone käynnissä ja veto päällä. Ergonomisempia sorvejakin olen nähynyt... :P ) Nyt kun ne viimein ovat valmiit, niin onhan se ihan palkitsevan tuntuista ainakin.

Tänään kävin teettämässä muutoskatsastuksen, joten nyt saa ihan laillisesti ajaa noilla pyörillä. Vähän olin pettynyt, kun olin rakentanut kääntymisen rajoittimen eteen ja muutenkin tarkastanut pyörien mahtumista, niin katsastusmies ei vissiin edes koskenut koko autoon. Hän vain kiersi auton ympäri ja kirjoitti muistiin rengaskoot. Eipä siinä paljon tutkailtu, ottaako mikään mihinkään kiinni joustoliikkeissä tai pyöriä kääntäessä. Hauska yhteensattuma muuten oli se, että muutoskatsastus tehtiin päivälleen yhden vuoden kuluttua siitä, kun kävin vanteet ostamassa. Ei mikään ihan lyhyt pikkuhomma kaiken kaikkiaan...

Tässä muuten vielä yksi kuva autosta uusituilla vanteilla. Tässä auto on sentään edes pestynä, vaikka kunnon auringonpaistetta en kuvaan saanutkaan vangittua.

Kuva

T:Timo
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen

Viesti Kirjoittaja Sergey »

auringonpaistees ei tuukkaa hyviä autokuvia, aamuauringonnousu tai iltaauringonhämylaskussa tulee upeimmat kuvat. Tuosta kuvasta näkee nyt täydellisesti autosi sävyn ;) Hieno rassi kyllä.

Mitä tulee tuohon muutoskatsastukseen noilla renkailla ja vanteilla niin veikkaan että katsuri on niitä nähnyt aika monet.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 16" Rial kennovanteet W123 coupeen

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Heps,

tuli yksityisviestillä kysymystä näistä vanteista ja niiden sopivuudesta. Ajattelin, että kirjoitan ne tänne, niin ovat sitten tarvittaessa muillekin kiinnostuneille nähtävillä.

Eli lyhyesti (menee osittain kertauksen puolelle):

Vanteet tässä autossa
* Edessä 7 x 16 ET23
* Takana 8 x 16 ET11

Renkaat
* Edessä 205/55R16
* Takana 225/50R16
* (Molemmat siis STRO-normin mukaiset, eli ei mitenkään vanteille venytetyt)

Alusta
* Ei muutoksia alkuperäiseen jousituksessa. Mutta tosin... Takapää erityisesti taitaa olla vähän kuoleentunut ja sitä kautta tavallista matalammalla.
* Etupäässä laitoin toiseen suuntaan kääntörajoittimen. Eli toiseen suuntaan käännettäessä pyörät eivät käänny ihan niin paljoa, ja sillä saatiin estettyä joku ääriasennossa hankaaminen. En tosin muista, mihin se olisi ottanut kiinni - ehkä iskariin. Ja se rajoitin on yksinkertaisesti joku noin 8mm ruuvi ja mutteri, joille oli paikka valmiina. Sen pultin kannan paksuuden verran se rajoittaa kääntämistä, eli alle 5mm raidetangon liikkeestä on pois.

Sopivuus:
* Takana tulee oleellisesti ulommas kuin alkuperäiset. Mutta se on vain hyvä, koska vakiona takavanteet ovat koriin nähden ihan tolkuttoman sisällä. Ja paljon sisempänä kuin edessä.
* Edessä tulee totta kai ulommas myös kuin alkuperäinen. Mutta ei yhtä paljoa takana. Mielestäni suhteessa korilinjaan, tällä setupilla aika lailla saman verran pyörä on sisällä edessä kuin takana. Omaan silmääni on erittäin sopusuhtainen noin. Oletan, että jos joskus saan kunnostettua yhden odottamassa olevan vannesetin, jossa on 8x16 ET 11 kaikki neljä kpl, niin se ei ole yhtä hyvä, vaikka laittaisikin eteen samalla tavalla kapeammat renkaat kuin tässäkin.
* Sekä edessä että takana on Lokarin valmistamat sisälokarit. Missään joustoliikkeissä ei käsittääkseni ota kiinni niihin tai muuallekaan. Ei edessä eikä takana. Toisaalta väliä ei renkaan ja lokarin väliin jää varsinkaan takana juuri lainkaan, joten siinä mielessä tuo on aika jees. Ilman sisälokareita, väliä jäisi tietty enemmän.

Noin niinkuin yleisesti omasta mielestäni nämä sopivat kokonsa ja speksiensä puolesta erinomaisesti. Mutta sehän on makuasia - toiset tykkäävät laittaa vieläkin leveämmät vanteet venytetyillä renkailla - joidenkin mielestä alkuperäiset vanteet ovat ainoa oikea ratkaisu. Nämä ovat ehkä jotain siltä väliltä siinä mielessä, että ovat tämän auton aikakaudelta kotoisin ja rengastuksen puolestakin tietojeni mukaan aika kivasti passaavat siihen, mitä silloin on ollut tarjolla ja tapana käyttää. Mutta ei sitä tuommoisilla pyörillä ole tehtaalta saanut ostettua.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin