W124 605 Turbo ei ahda

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mese24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: La 13.04.2013 16:39

W124 605 Turbo ei ahda

Viesti Kirjoittaja Mese24 »

Eli kone on alkuperäinen turbo ja pumppuna vaparista 7mm ppd ilman ahdonalaista mutta ahtoja ei löydy kuin 0.2bar ja savua ei tule yhtään

missä vois olla vika?? :wtf:
jusbe37
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 231
Liittynyt: Ma 07.05.2012 15:26

Re: W124 605 Turbo ei ahda

Viesti Kirjoittaja jusbe37 »

minkäslainen turbo tässä koneessa on?
Avatar
Jukki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 27.06.2004 18:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: W124 605 Turbo ei ahda

Viesti Kirjoittaja Jukki »

Meneekö pumpun kaasuvipu pohjaan asti ku painat lämän tiskiin? Syöttöö se varmasti huutais.
Käyttiis: W124 300DT -89
Projekti: S124 om606 4Matic -89
Avatar
Mese24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: La 13.04.2013 16:39

Re: W124 605 Turbo ei ahda

Viesti Kirjoittaja Mese24 »

jusbe37 kirjoitti:minkäslainen turbo tässä koneessa on?
Uudemmasta Valmetin maantie-traktorista peräisin oleva ahdin, about hx30/35 kokoluokkaa.
Avatar
Mese24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: La 13.04.2013 16:39

Re: W124 605 Turbo ei ahda

Viesti Kirjoittaja Mese24 »

Jukki kirjoitti:Meneekö pumpun kaasuvipu pohjaan asti ku painat lämän tiskiin? Syöttöö se varmasti huutais.


Kyllä tuntuis menevän, avarsin putkea vielä niin ahdot nousi vajaa 0.5 muttei vetoa sen enempää oikeen ole ja nyt tänään säädin pumpun hienosäädöstä niin aikaselle kun menee ja mustaa rupesi vähän jo puskemaan paikallaan polkaessa ja ahdot nousee vähän helpommin että voisiko pumpun ajoitus vaan olla niin pielessä?? :eh:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 605 Turbo ei ahda

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei saa syystä, tai toisesta soppaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mese24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: La 13.04.2013 16:39

Re: W124 605 Turbo ei ahda

Viesti Kirjoittaja Mese24 »

Katsoin vielä missä kohtaa 1 suutin saa soppaa niin merkki näyttää 16-17 astetta jykk ja eikös ppd antama arvo ole noin 20-24 jykk että voiko noin pienestä olla kiinni, kulkua ei kyllä vapariin nähden ole muutakuin yläkierroksilla vähän enempi ja vaparikoneessa se hönki mustaa enempi mikä on kyllä ihme ja pumpun säätöihin ei ole koskettu tuossa välissä. :think:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 605 Turbo ei ahda

Viesti Kirjoittaja pera8x »

millä ja miten sen ajotuksen katoit? todellinen ennakko pitää olla jotain luokkaa 20 astettaa ennen ykk. itse en luota noihin merkkeihin, vaan katson suosista sen oikean ennakkon.

mutta, vaikka ennakko olisikin pikkasen pielessä, niin kyllä sieltä jonkin väristä savua pitäisi tulla. jos pahasti ennakko viturallaan, niin jotain harmaan ja mustan sekotusta ja kauhea naftan käry. jos kohdillaan, niin tietenkin mustaa. mutta jos sitä soppaa vaan ei riitä, niin tuskin juuri tulee minkään väristä sauhua, ellei ennakko ole todella pahasti pielessä.

toisaalta aikanen ennakko ei välttämättä sauhuta, mutta se kyllä pitää melkosen voimaksata nakutuksen ääntä. kuinka se kone käy? nakuttaako läpi kierroksien? yleensä noi vähän rapisee alle n.1500 rpm ja sitten käynti on kokolailla normaalin oloista.

ota ykkösen suutinputki sivuun pumpun lähdöstä. kuivaa nestepintaa jonkun verran, että näet kun se nousee. sitten laitat virrat päälle ja pyörittelen käsin konetta kampuralta normaalin pyörimissuuntaansa. siinä kohtaa, kun pinta pumpun ykkösylinterin lähdön kohdassa alkaa nousta, niin siinä on sun oikea ajotus. tuolla tavalla saat varmuuden siitä ajotuksesta.

pumpun tekijästäkin voi riippua, tai käyttäjästä, että kuinka se pumpun lukitustappi ja kampuran merkkiasteikko käy yhteen. eli hyvässä lykyssä voi näyttää ihan mitä sattuu. en siis luota ollenkaan noihin pumpun lukitustappi menetelmiin ruiskuennakkoa tarkistettaessa.

jos se nyt kuitenkin käy kohtuullisen siististi, niin voithan siitä hienosäädöstä kallistaa pumppua suuntaan, tai toiseen ja kokeilla mitä se vaikuttaa. kyllä siitäkin osviittaa saa, että missä mennään. sitten, kun alkaa se "nakutus" oleen voimakkaampaa ja jatkuu vaikka koneessa olisi kierroksiakin, niin ollaan jo liian aikasella. samalla kone lämpiää melko terhakkaasti. myöhäsellä se vaan savuttaa, eikä oikein kulje, eikä oiken käykkään kovin hyvin, jos tarpeeksi myöhäsellä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Mese24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: La 13.04.2013 16:39

Re: W124 605 Turbo ei ahda

Viesti Kirjoittaja Mese24 »

Tuolla tavalla katsoinkin mutta virrat ei kyllä ollut päällä, ja tuossa 16-17jykk kohdassa 1 lähtö oikein ruikkas diisseliä. Kone käy muuten nätisti lähtee hyvin käymään ja lämmöt nousee normaalisti ja pysyy kurissa mutta savua ei tule ajossa yhtään vaan vähän alkoi pölläyttämään nyt pelkästään paikallaan kaasuttaessa kun hienosäädöstä käänsin pumpun yläpäätä koneeseen päin niin paljon kun oli varaa eli aikasemmalle? jos kääntää myöhäsemmälle niin alkaa prötäämään ja helvetimmoine sininen savu eli voisko olla vaan niin myöhäsellä?? :eh:


Toivottavasti tuosta saa selvää :lol:
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Mese24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: La 13.04.2013 16:39

Re: W124 605 Turbo ei ahda

Viesti Kirjoittaja Mese24 »

Näin vähän ajattelinkin että olisi :lol: eli onnistuukos laitto näin eli pyöritän kampuralta 24 astetta jykk?? (1 nokat ylhäällä) irroitan pumpun pistän pumpun ajoitus merkin kohdalle ja lukitan siihen ja pumppu takas vai onko ihan puuta heinää ja mites tuo vaikuttaa nyt ajoittamiseen jos ppd on muuttanut merkin todelliseen ruiskutukseen?
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W124 605 Turbo ei ahda

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Mese24 kirjoitti:Näin vähän ajattelinkin että olisi :lol: eli onnistuukos laitto näin eli pyöritän kampuralta 24 astetta jykk?? (1 nokat ylhäällä)

ei jykk vaan Eykk jos kerran pumpun merkki on todellisessa ruiskutus kohdassa.
Avatar
Mese24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: La 13.04.2013 16:39

Re: W124 605 Turbo ei ahda

Viesti Kirjoittaja Mese24 »

Okei kiitos paljon neuvoista jokaselle, sitten asia on perse*llään jos tuon eykin ja jykin takiakkin koska laitoin tapilla jykkiin

täytyy ottaa uusiks kun saa auton lämpöseen. :D
Avatar
Mese24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: La 13.04.2013 16:39

Re: W124 605 Turbo ei ahda

Viesti Kirjoittaja Mese24 »

Noniin eli ajotus kokeiltu niin eykin ja jykin puolelta ja parhaan lopputuloksen sai tipalla laittamalla, mutta ahtoja ei löydy nimeksikään, ahdin pakosarja ja putkisto vaihtui parempiin (turbo ilman hukkaporttia nyt) niin voisko vaan syöttö olla niin pienellä kun pumppu on vaparista ja ppd on sen 7mm tapeilla siihen joskus tehnyt niin mietin jos tuosta ruuvais vaan lisää syöttöä kun ei sitä varmaan ole silloin vapariin tappiin ruuvattu kuitenkaan. :wink:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W124 605 Turbo ei ahda

Viesti Kirjoittaja pera8x »

no sauhuttaako se nyt? siitä savun määrästä näkee tuleeko sitä soppaa, vai ei.

jos turbo on joku kivikautinen ilman hukkista, niin ei sellanen mitenkään kovin hyvin heräile. jos riittävän iso, niin ei se välttämättä jaksa edes ahtaa kun juuri ja juuri sen verran, että viisari värähtää.

katto nyt sitä savun määrää, niin näet, että eikö se turbo herää sen takia, ettei saa soppaa, vai sen takia, että on muuten vaan paska turbo. toki voihan siellä aina olla vaikka vuotoja pako, tai imu puolella, mikä sitten vaikuttaa turbon toimintaan.

vähän tuntuu jotenkin hankalalta tämä homma.. ei sen syötön täysillä tartte olla, jotta turbo alkaa ahtaan.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin