Ruiskutuspumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08
ViestiLähetetty: To 24.11.2016 06:01
mun ymmärryksen mukaan se vakio siirtopumppu rupee ahistaan siinä välissä, näin on viisaat joskus kertonu mut en sano varmaksi kun en ole ite koittanu..JiiTee tietää tuostakin jotain sehän värkkäs siihen 190 isommat linjat ja tarvikemotin suodatin jalan yms
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa



Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 15.04.2008 15:16
ViestiLähetetty: Pe 09.12.2016 13:19
-
Viimeksi muokannut Eetyzk päivämäärä Ti 21.02.2017 23:35, muokattu yhteensä 3 kertaa

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08
ViestiLähetetty: La 10.12.2016 06:33
Eetyzk kirjoitti:Laitoin 8mm mynä-elementit pumppuun. Muuten toimii komeesti, mutta tyhjäkäynti humppaa (roar-roar-roar) varsinki kun lyö vaihteen silmään niin auto hytkyy koneen mukana. :problem:
Pumppua säädetty vain tyhjäkäynnin ruuvista, tyhjäkäynnin hienosäädöstä ja syöttöruuvista.

Mitä nuo 1. ja 2. ruuvit ovat pumpussa? :problem:


Mulla tekee mynän8 ihan samaa, käy sillee hyrsk hyrsk, vähä humppaamalla
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 115
Liittynyt: Ti 05.04.2011 19:44
Paikkakunta: Kivijärvi
ViestiLähetetty: Ma 12.12.2016 10:20
Minä tuota joskus hesulta kysyin. Ite sain melko hyväks ku nosti tyhjäkäynnin 800 tuntumaan..

"Kyllä ne melkein kaikki 8mm humppaa enemmän tai vähemmän. Säätimen herkkyys ja nopea syöttö tekee siitä tyhjäkäynnistä vaikean tasattavan. Jos ei tyhjäkäynti ole häiritsevän humppaava, ei sille kannata tehdä mitään."

Mersumies
Mersumies
Viestit: 3572
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ti 13.12.2016 16:13
Piru kun millään jaksaisi etsiä, eli ruuvasin pari kierrosta syöttöä 240d koneeseen ja ongelmana tietysti se ettei kierrokset tahdo laskea. Syöttöä olis nyt sopivasti eli ihan pieni vaaleanruskea huntu tulee putkesta kun oikein polkee. Auto on G-mersu niin tuota tehoahan ei todellakaan ole liikaa :roll:

E: Löytyi tuolta tietoa kun selas taaksepäin, joskin ei kovin selvällä suomenkielellä. No väänsin sitä toisiksi alinta ruuvia vajaan kierroksen auki, ja nyt se on aika hyvä. Tosin kun moottori lämpes niin kierrokset tippuu hitaammin, lisäsin kyllä vielä vähän syöttöäkin. Mustaa tulee ihan pieni pöllähdys paikallaan polkiessa, eli sitäkään ei ole liikaa. Kaasukaan ei mennyt ihan pohjaan, säädin vivustoa. Mutta kyllä auto muuttui ihan erilaiseksi, liikkuu 80kmh huomattavasti vaivattomammin.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 200cdi

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 03.05.2010 18:51
ViestiLähetetty: Ke 14.12.2016 22:04
Kuva
Mites tätä säädetään?
Om617 orkkis turbo

Mersumies
Mersumies
Viestit: 815
Liittynyt: Su 15.06.2008 13:04
Paikkakunta: Kalvola
ViestiLähetetty: Pe 16.12.2016 14:06
Ropsoni88 kirjoitti:
Eetyzk kirjoitti:Laitoin 8mm mynä-elementit pumppuun. Muuten toimii komeesti, mutta tyhjäkäynti humppaa (roar-roar-roar) varsinki kun lyö vaihteen silmään niin auto hytkyy koneen mukana. :problem:
Pumppua säädetty vain tyhjäkäynnin ruuvista, tyhjäkäynnin hienosäädöstä ja syöttöruuvista.

Mitä nuo 1. ja 2. ruuvit ovat pumpussa? :problem:


Mulla tekee mynän8 ihan samaa, käy sillee hyrsk hyrsk, vähä humppaamalla


Tuosta ykkösestä kun kiristää niin saa tuota humppaamista rajoitettua, mutta toki kasilla voi olla ettei saa kokonaan pois. Itsellä tuo 7,5mm dieselmekenin pumppu humppas ja neuvoi tuosta kiristämään 1/8 kierrosta tai sen verran että humppaus loppuu. Vieläkin tekee ihan kuumana että saattaa hieman humpata kun kytkee vaihteen päälle.
Käyttis: W124 300DT -92
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 09:17
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Ti 17.01.2017 14:13
Aika jännä juttu toi maksimikierrosten säätö kun joku sanoo että ykskierros auki ni vähenee jenka 150rpm ja toine sanoo 300rpm, no ite katoin miten mahtaa olla ni ekana max jenka oli 5700 sitte otin tasan kierroksen auki ja mutteri kii ja jenkaa ni nyt kiersi 5150. Yks kierros vähensi 550rpm.

Mittasin savumittarilla kun näkyy jenkat tarkemmin ja otin samalla savulapun ulos.
Pumppu on mynä 7mm 174cc

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ti 23.02.2016 22:32
Paikkakunta: Ylöjärvi
ViestiLähetetty: To 02.02.2017 21:53
Ite ruuvailin vakiopumppua tuossa kesällä, kun turbottelin oman 94' 200d:n. 2 kierrosta syöttöä, 2.5 kierrosta tyhjäkäyntiä ja 3 kierrosta vetäviä kierroksia (max kierroksia) kiinnipäin, justiin ja justiin sai ison mutterin kiinni. Maks kierrokset tasan 6000rpm :shifty:
''Life Is Too Short To Drive Boring Cars''


Rojekti: W124 94' 200D Turbo

Ajossa: W202 97' 230 Kompressor

Mersumies
Mersumies
Viestit: 3572
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: To 23.02.2017 21:27
Onkohan tuota geen pumppua joskus joku yrittänyt säätää, kun se parin kierroksen syötönlisäys sai ne kierrokset huutamaan? Se parani vähän kun ruuvailin sitä torque capsulea, mutta mitä lämpöisempi kone on niin sitä hitaammin kierrokset laskee. Kokeilin joskus autoa jääradalla ja parin kierroksen jälkeen kierrokset ei enää laskenu muutaku kytkimellä. Normaalissa ajossa toimii jotenkin, se vaan on ärsyttävää kun ei ne laske heti. Ja kylmänä tyhjäkäynti on tosi matalalla, ja lämmettyään nousee sitten jonnekkin ehkä 1200. Tyhjäkäynnin korottimella kun ruuvaa kylmän koneen kierrokset sopivaksi, niin muutaman minuutin päästä kone huutaakin jotain 3000 :problem: Säädettäväksi tuo pitäis viedä, mutta pitäishän se kunnossa ollessaan toimia ihan normaalisti tuollaisen syötönlisäyksen jälkeen, ja tyhjäkäyntikin pitäis pysyä aika vakiona vaikka kone lämpenee.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 200cdi
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1327
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola
ViestiLähetetty: Pe 24.02.2017 19:14
Eihän kaasuvivusto jää kantamaan tai tyhjäkäynnin säätövaijeri oo liian kireällä?
auto w123 200D/300DT vm, -81

Mersumies
Mersumies
Viestit: 3572
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Su 26.02.2017 19:08
Kyllä ne toimii kuten pitääkin. Se tyhjäkäynnin korotin on ehkä liian kireällä, mutta kun se kylmänä käy niin huonosti tyhjäkäyntiä ja lämmettyään sekin suurenee aika reippaaksi. Ei oo pitkä aika kun kävin koittamassa purkuun menevää 123:sta samalla moottorilla ja kyllä se nakuttaa sitä samaa tyhjäkäyntiä kylmänä ja kuumana :roll:
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 200cdi
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 22.09.2009 20:13
Paikkakunta: Iitti
ViestiLähetetty: Ma 22.05.2017 20:58
Tarviikos tyhjäkäyntiin kajota jos lisää vain vetäviä kierroksia?

Moottori on OM603 ja 7mm elementeillä ja ELR-systeemillä.

Auto ollut aikaisemmin vakio turbolla ja syöttö oli rajattu minimiin sammutinvivusta.

Nyt olis tarkotus vähän lisätä löylyä isomman ahtimen keralla.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Ti 15.11.2011 14:22
ViestiLähetetty: La 03.06.2017 14:04
Nyt on sellanen ongelma ilmaantunut mersuun, että ahtopaineet on yllättäen tippunut 2,2->1,5 bar. Kaikki ahtoputket tarkistettu kahteen kertaan ja osaltaan uusittu myös varulta. turbo tarkistettu, se on kunnossa ainakin silmä määräisesti. Pakosarja tutkittu, ei vikaa. Hukkaportin tilalle vaihettu laippa joka tukkii koko reiän. Ilman pakoputkea ja ilmanputsaria myös käyty ajamassa eikä vaikutusta. Tästä tulinkin sitten siihen johtopäätökseen, että pumppuun on tullut joku vika. Sitä vahvistaa vielä se että pumpun kaasuvipu tökkää ku seinään jo hiukan ennen rajoitin ruuvia siellä kyljessä vaikka ruuvikin on poistettu. Ennen mielestäni mennyt sen ylitse. Syöttöjä ja max kierroksia ynnä muuta oon ruuvaillu,mutta enempiä sieltä ei oikeen pihalle saakkaan mitä on ollut. Elikkäs voiko siellä pumpun säädin osan sisällä joku hajota niin että rajottaa kaasun liikettä yms? Pumppuna muute itse tehty 7mm, toiminut 20 tkm moitteetta ja vika tuli nyt yllättäen..

Edit. Vika korjattu. Säädin osan sisältä pumpusta oli jonku säätöruuvin lukitus löystynyt ja ruuvi pyörinyt siihen asentoon että rajoitti kaasun liikettä.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 826
Liittynyt: To 22.09.2011 23:15
Paikkakunta: Oulainen
ViestiLähetetty: Su 11.06.2017 10:50
Minkälaisella asteluvulla pitäs joutsenkaula menetelmällä lähtä pinta nousemaan, saanu vaihtelevaa tietoa 20 - 24 ? Om606 ja 8mm herlevi nyt 20ast eykk lähtee tippa nousemaan (samassa 20ast myös pumpun ajotusmerkki) ja olikose nii että nokka akselissa piti olla ajotusreijät kohittain niinku näi

http://www.peachparts.com/diy/om606timi ... tch/02.jpg

Yskii muttei meinaa lähtä käyntii, tosihuono akku. Riittää abaut 20sek starttii, savuttaa valkosta ja haisee diesel.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Su 18.06.2017 10:26
Onkohan nokka-akseli oikealla kierroksella eli ykkösen nokat ylöspäin kun kampuran merkki kohdallaan? Tuo valkoinen savu ja dieselin tuoksu vähän enteilisi että väärällä kierroksella.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 826
Liittynyt: To 22.09.2011 23:15
Paikkakunta: Oulainen
ViestiLähetetty: Su 18.06.2017 14:14
Ei ollu väärällä kierroksella, ennakko oli ku tupla tarkistin ajotustapilla, ketjusta löysät pois väännättäen niin 15 asteessa. Säädin 20 ja sitte hienosäädin 21 parani paljon ja pitäs kokeilla vielä 22 ku kaasulla saa avittaa vieläki käyntiin, eikä omaan korvaan kyllä terävästi käy.
Edellinen

Paluu Turbot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

   








AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

eurovanne.fi

lukitusturva.fi