lisää hönkää om603:seen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 306
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: To 03.03.2016 22:14
Onko jollakin tietoa saakos noita laippoja jostain ostettua erikseen noihin kopio-hukkaportteihin?

Mulla tällä hetkellä koneessa kiinni Kivimäen tekemä pitkänmallinen pakosarja. Tilalle olis tulossa vertailumielessä sellane lyhkänen hyvin virtaavan näkönen sarja. Sais vaan pidettyä vanhan laipan siinä vanhassa sarjassa paikallas ja jos niitä uusia sais jostaki ni sais uuteen sarjaan laittaa sellasen.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V

Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 25.09.2011 13:04
Paikkakunta: Metsämäki
ViestiLähetetty: Ma 09.05.2016 18:54
Ootko päässy jo vertailemaan, miten tuo pitkä ja lyhyt sarja eroaa toisistaan esim. Heräävyydessä ja pakopaineissa?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 306
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: To 09.06.2016 09:00
Juu kyllähän se tossa on ollu paikallas jo maaliskuusta lähtien. Aluksi kun sain hilppet kasaan ni oli huomattava ero heräävyydessä sekä ylävedossa parempaan suuntaan. Sitten kun jonkun aikaa ajeli niin rupes hiukan vuotamaan ykkösylinterin laipan kohalta mikä tietenki verottaa heti jonkun verran. Olen siitä kohdasta muttereita koittanu kiristää sen verran ko uskaltaa (n.35 nm). En tiä uskaltaisko enemmänki? Jos nyt kierroksista tarttis osata arvioida heräämistä, mikä tosin automaattivaihteisella on aina vähän hankalaa luiston takia ni sanoisin että nyt se alkaa vetämään kunnolla siinä vajaassa 3000 rpm ja sillon kun sain kasaan sen ni jo 2500 rpm jälkeen. Vanhalla pitkällä sarjalla siinä 3000 rpm jälkeen. Myöskin huomioon otettava asia on se että aikaa menee vähemmän siihen että moottorin kierrokset nousevat siihen ahtimen heräämiskohtaan. Eli alavääntö parantui. Pakopaineet oli pitkällä sarjalla 1,4-1,5 baria ja lyhkäsellä muistaaksen siinä 1,7 barin hujakoilla.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 11813
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
ViestiLähetetty: To 09.06.2016 22:06
Elkku_ kirjoitti:Juu kyllähän se tossa on ollu paikallas jo maaliskuusta lähtien. Aluksi kun sain hilppet kasaan ni oli huomattava ero heräävyydessä sekä ylävedossa parempaan suuntaan. Sitten kun jonkun aikaa ajeli niin rupes hiukan vuotamaan ykkösylinterin laipan kohalta mikä tietenki verottaa heti jonkun verran. Olen siitä kohdasta muttereita koittanu kiristää sen verran ko uskaltaa (n.35 nm). En tiä uskaltaisko enemmänki? Jos nyt kierroksista tarttis osata arvioida heräämistä, mikä tosin automaattivaihteisella on aina vähän hankalaa luiston takia ni sanoisin että nyt se alkaa vetämään kunnolla siinä vajaassa 3000 rpm ja sillon kun sain kasaan sen ni jo 2500 rpm jälkeen. Vanhalla pitkällä sarjalla siinä 3000 rpm jälkeen. Myöskin huomioon otettava asia on se että aikaa menee vähemmän siihen että moottorin kierrokset nousevat siihen ahtimen heräämiskohtaan. Eli alavääntö parantui. Pakopaineet oli pitkällä sarjalla 1,4-1,5 baria ja lyhkäsellä muistaaksen siinä 1,7 barin hujakoilla.


Tästä jo vuosia sitten kirjoitelin ja koitin porukaa herätellä
että kyllä sillä sarjalla/sen pituudella/muodolla/muulla mitoituksella on merkitystä diselissäkin
no pikku hiljaa yhä useampi... on heräillyt
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=24386&highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=3&t=120350&p=807311#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=126659
:)

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 306
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ti 14.06.2016 21:14
Koitin tänään vähän pakosarjaa kiristellä. Eniten vuosi ykköspytystä ja vähä kakkosesta. Jäi edelleen vähä vuotamaan ykköspytyn ekan mutterin kohalta. Tämmösiä kysymyksiä tuli mieleen
-Paljonkohan sitä uskaltais koittaa kiristää yli 35 nm?
-Tuleeko mieleen hyviä kikkoja millai sen sais pitämään ilman että sarjaa tarttis irrottaa?
-Kestäsköhän pinnapultti paremmin jos siihen laittais sellasen pitkän mutterin, että uskaltas kiristää enemmän? Mistähän sellasia vois saada?
-Auttaskohan jos levittäis tiivisteainetta hiukan siihen pakosarjan saumakohtaan?

Olis hyvä saada tiiviksi se kun viikonloppuna Raumalla järjestetään jokavuotiset kiihdytyajot ja tarkotus olis mennä taas viivalle.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Su 25.09.2011 13:04
Paikkakunta: Metsämäki
ViestiLähetetty: To 16.06.2016 15:19
Ite oon pakosarjan tiivisteeseen laittanu molemmin puolin kupariliimaa oisko ollu permatexin supra copper? ni on ruvennu pitämään, jos siis vaihtoehtona on sarjan irrotus.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 306
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: To 16.06.2016 20:36
Juu itellä on sitä saman valmistajan, mut muistelisin et itellä lukee ultra copper tuubin kyljessä. Tosin laitoin sitä vaan pakosarjan puolelle kun on niin vammanen putsata kannesta sitä pinnapulttien takia.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 306
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ma 08.08.2016 10:26
Tarttis tosiaan ottaa toi pakosarja irti ja heittää jotain kuuman kestävää tiivistemassaa laipan väliin ku falskaa sieltä sen verran pahasti. Mutta kysymys kuuluukin että mikäs nyt sitte on nykyään kaikkein eniten kuumuutta kestävä massa mikä tohon soveltuis parhaiten? Onko se just tuo edellä mainittu Permatexin Ultra Copper, josta luvataan 371 astetta kestävyyttä? Yks kaveri kehui että Kentin Siligasketti kestäs jopa 600 astetta, mutta tuoteselosteessa mainitaan kyllä että kestäs vaan 280.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 18:01
Paikkakunta: Muonio
ViestiLähetetty: Ma 08.08.2016 20:23
Elkku_ kirjoitti:Onko jollakin tietoa saakos noita laippoja jostain ostettua erikseen noihin kopio-hukkaportteihin?

Mulla tällä hetkellä koneessa kiinni Kivimäen tekemä pitkänmallinen pakosarja. Tilalle olis tulossa vertailumielessä sellane lyhkänen hyvin virtaavan näkönen sarja. Sais vaan pidettyä vanhan laipan siinä vanhassa sarjassa paikallas ja jos niitä uusia sais jostaki ni sais uuteen sarjaan laittaa sellasen.

Olisko kuvaa josta vois verrata niitä toisiinsa?
W123
W463

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 306
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ti 09.08.2016 10:13
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602353/Permatex-Supra-Copper-tiivistesilikoni-80ml
http://jasper.fi/tuote/kent-siligasket-2/ Tossa linkit molemmista.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 18:01
Paikkakunta: Muonio
ViestiLähetetty: Ti 09.08.2016 15:11

Tarkoitin pakosarjoja...
W123
W463

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 306
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ti 09.08.2016 22:27
Katos perkule! Enpä huomannu lukea tuota lainausta. :oops: Vilkasin vaan että suunnilleen saman pitunen kun tuo viimeksi kirjoittamani viesti. :D Eipä mulla tänne foorumille ole kyllä kuvia heittää pakosarjoista. Kännykällä on kyllä kuvia siitä vanhasta sarjasta. Jos haluut ni laita YV:llä numeros ni voin kyllä lähettää, jos kiinostaa.
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Pe 26.08.2016 14:58
Permatexin Ultra Copper on toimivaa tavaraa näissä pakosarjan tiivistyksissä niinkuin kimu mainitsikin :thumbup:
ja en nyt momentteja ole katsonut mutta jos vaan pinnapultit kunnossa niin kyllä aika helvatan piukkaan saa vetää ennenko napsahtaa
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 27.10.2013 13:50
Paikkakunta: keski-suomi
ViestiLähetetty: Ti 08.11.2016 16:09
Näyttääpä olevan vanha juttu,mutta kuitenkin....Kyllähän se on sillälailla että mikään niin monista kokeilemistani litkuista ei vaan toimi.Täydellinen kampe tuohon pakosarjan laippaan on väritön saniteettisilikoni!Niin monet peltisarjat on saatu pitämään vain ja ainoastaan tuolla,peltisarjathan vuotavat aina,tai vuoti tähän asti kunnes löytyi tuo ihmeaine :) Reilulla kädellä vaan laippoihin,tiiviste väliin ja vetoja,toimii.....Kuulemma nimenomaan väritön,syytä en tiedä.
s124 300tdt sportline-91
EX:W124 300dt om602 turbo-87 268hv/503nm
W124 250d-91

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 306
Liittynyt: Ma 12.05.2008 00:06
Paikkakunta: Rauma
ViestiLähetetty: Ti 17.01.2017 22:56
Kiitos vinkistä pakosarjan tiivistyksen suhteen. Täytyykin kokeilla sitä sitten itsekkin kun kansiremppa menossa niin sitte ku laittaa pakosarjan paikalleen niin tuikkaa sitä sitte ainaki ykkösen ja kutosen pakoaukkojen ympärille kun ne olivat näyttäny vuotaneen vaikka laippa on koneistettu viimeksi, mutta päistä jäi sen verran höyläämättä, kun kerran sen verran vinoutta oli laipassa.

Sellasta asiaa olisinki kysynyt seuraavaksi, kun tarvis saada moottoriöljyn termostaatti saada aukeemaan aikasemmin. Saiskohan sen vaihdettua matalampi arvoseen? Eikös siinä ole vakiona se 90 asteen termari? Jos vaihtas 80 asteiseen niin varmasti auttas öljyjen jäähtymiseen kovassa rasituksessa kuumalla kesäkelillä. Perstuntumallaki on enemmän vetoja mitä viileempi öljy on ja penkissäkin tuli todettua että 10 heppaa tuli heti lisää kun anto koneen hiukan aikaa jäähtyä. Eikö se sijaitse jossain siinä suodattimen jalassa? Onkohan helposti irrotettavissa?
W124 300 TDT
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 318
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: La 04.02.2017 19:26
Suodatin jalassa sijaitsee juu. En nyt muista että kummassa letkulähdössä oli mutta jalka tarvitsee mielestäni irrottaa että saa sen termarin irti.. KL varaosiin kyselemään vaan jos sattuisi eri asteista termaria löytyä! Vesitermareita löytyy ainakin pikku kaivelulla KLvaraosien kautta jopa 70 asteista. Itsellä taitaa 75asteinen olla tällä hetkellä niin pysyy kone vähän viileämpänä!
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 17.06.2012 19:04
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: La 04.02.2017 19:34
Ennen termarin vaihtoa kannattaa tutustua käyttämiesi öljyjen suosituslämpötilaan. Öljyissä kylmempi ei ole aina parempi.
Audi S2
MB s124 om605
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 09:17
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Su 05.02.2017 13:20
Tästäpä tuli mieleen termareista ja viilennyksestä meekkenin fixi om60x lämpöonkelmiin.

https://m.youtube.com/watch?v=F7GaCE7_aS4

Varmaan ihan toimiva juttu.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: To 09.01.2014 10:41
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: Ma 06.03.2017 11:20
Miten ootte tankinpäässä toteuttanu letkulähtöjen suurennukset? Mulla tulossa AN 10 linjat, mutta noi tankin lähdöt pitäs saada isommiks
S124 300tdt -91
W204 180c -08

Mersumies
Mersumies
Viestit: 852
Liittynyt: Su 15.06.2008 13:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
ViestiLähetetty: Ke 08.03.2017 21:01
Itse otin sen orkkis ruuvattavan liittimen irti tankista (siitä sihdistä) ja siihen kaveri hitsas an12 lähdön josta menee syöttöletku holleyn siirtopumpulle. Tämä siis orkkis dieselin tankkiin tehtynä, bensa ei taida kauheasti erota.
Käyttis: W210 E55 AMG -00

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: To 09.01.2014 10:41
Paikkakunta: Vantaa
ViestiLähetetty: To 09.03.2017 16:41
Sultzi kirjoitti:Itse otin sen orkkis ruuvattavan liittimen irti tankista (siitä sihdistä) ja siihen kaveri hitsas an12 lähdön josta menee syöttöletku holleyn siirtopumpulle. Tämä siis orkkis dieselin tankkiin tehtynä, bensa ei taida kauheasti erota.


Tämäkin selvis, farkussa ei ole kierteillä nuo letkulähdöt, tarvii siis hitsata suoraan tankkiin ne AN lähdöt.
S124 300tdt -91
W204 180c -08

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Su 17.06.2012 19:53
Paikkakunta: Lahti
ViestiLähetetty: Ma 08.05.2017 05:32
Elkku_ kirjoitti:Kiitos vinkistä pakosarjan tiivistyksen suhteen. Täytyykin kokeilla sitä sitten itsekkin kun kansiremppa menossa niin sitte ku laittaa pakosarjan paikalleen niin tuikkaa sitä sitte ainaki ykkösen ja kutosen pakoaukkojen ympärille kun ne olivat näyttäny vuotaneen vaikka laippa on koneistettu viimeksi, mutta päistä jäi sen verran höyläämättä, kun kerran sen verran vinoutta oli laipassa.

Sellasta asiaa olisinki kysynyt seuraavaksi, kun tarvis saada moottoriöljyn termostaatti saada aukeemaan aikasemmin. Saiskohan sen vaihdettua matalampi arvoseen? Eikös siinä ole vakiona se 90 asteen termari? Jos vaihtas 80 asteiseen niin varmasti auttas öljyjen jäähtymiseen kovassa rasituksessa kuumalla kesäkelillä. Perstuntumallaki on enemmän vetoja mitä viileempi öljy on ja penkissäkin tuli todettua että 10 heppaa tuli heti lisää kun anto koneen hiukan aikaa jäähtyä. Eikö se sijaitse jossain siinä suodattimen jalassa? Onkohan helposti irrotettavissa?


Löysitkö matalampi lämpöstä termaria mistään? Itsekin olen pohtinyt jos saisi noin 10 astetta öljyä viileemmäksi, miten lie toimisi jos ottaisi termari kokonaan pois sieltä välistä kun superilla ajelee vain kesäaikaan.
190D 2.5 Turbo -91
300D Turbo -92
SK 1824 4X4 -96
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 18:01
Paikkakunta: Muonio
ViestiLähetetty: Ke 10.05.2017 19:46
wese500 kirjoitti:Löysitkö matalampi lämpöstä termaria mistään? Itsekin olen pohtinyt jos saisi noin 10 astetta öljyä viileemmäksi, miten lie toimisi jos ottaisi termari kokonaan pois sieltä välistä kun superilla ajelee vain kesäaikaan.


Vanhemmissa ainakin ja oletettavasti myös 603:ssa termostaatti avautuessaan samalla sulkee reikää josta öljy pääsee suodattimelle suoraan. Eli ilman termostaattia ei kierrä jäähdyttimen kautta ollenkaan.
W123
W463

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 179
Liittynyt: To 29.01.2009 20:24
ViestiLähetetty: To 28.09.2017 18:23
Onkos kellään tietoa miten heräilee tämmöisessä om603ssa hx40 superi 18 pakopesällä? Olisi semmoinen tarjolla hyvinkin huokeaan hintaan ja siksi houkuttaisi. Ja pumppuna tasapää 7mm eli riittääkkös tommosessa tuotto nuin isolle pesälle vai olisko järkevää hommata pienempi ahdin? Pakosarjaksi tulee halkomallinen sarja. Aikoinaan oli hx35 12pesällä ja se meni aika pahasti tukkoon yläkierroksilla niin nyt siirtymässä ääripäästä toiseen :lol:
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 18:01
Paikkakunta: Muonio
ViestiLähetetty: Ti 02.01.2018 14:39
Luin tästä ketjusta aiempaa turbon öljynpaluun riittävyydestä ja alkoi epäilyttämään, että mulla saattaa ahdistaa siellä. Eli käytössä oli alkuperäiset öljylinjat ja ahtimena hx35. Ahtimen reikähän on n. 19mm ja alkuperäinen paluulinja ahtaimmillaan 15,5mm. Uuden linjan teko on muuten helppoa, mutta miten kairaan lohkon reiän isommaksi niin ettei metallisilppu mene koneeseen? Vinkkejä? Työkaluille, eli vinku tai pora tai dremel on kyllä tilaa. Vai annanko mennä ja käytän hetken käynnissä ja sen jälkeen öljyt vaihtoon.
W123
W463

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ti 09.10.2012 12:07
Paikkakunta: Kokkola
ViestiLähetetty: Ti 13.02.2018 18:03
Ismo84 kirjoitti:Luin tästä ketjusta aiempaa turbon öljynpaluun riittävyydestä ja alkoi epäilyttämään, että mulla saattaa ahdistaa siellä. Eli käytössä oli alkuperäiset öljylinjat ja ahtimena hx35. Ahtimen reikähän on n. 19mm ja alkuperäinen paluulinja ahtaimmillaan 15,5mm. Uuden linjan teko on muuten helppoa, mutta miten kairaan lohkon reiän isommaksi niin ettei metallisilppu mene koneeseen? Vinkkejä? Työkaluille, eli vinku tai pora tai dremel on kyllä tilaa. Vai annanko mennä ja käytän hetken käynnissä ja sen jälkeen öljyt vaihtoon.


Olen nyt kahdessa ST:ssä (OM603) käyttänyt vakio paluuputkea ilman ongelmia HX40 ahtimella. Tarkista ensin ettei paluuputkessa/lohkossa ole mitään muuta mikä haittaisi öljyn virtausta
S211 280CDI Sport -06
ex: S124 300TDT, 7,5mm Dieselmeken, HX40 Holset.
ex: W210 320CDI Special Edition
ex: W124 300DT, 7mm mynä, HX40 Holset, JM-koneen vahvistama 722.3.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 18:01
Paikkakunta: Muonio
ViestiLähetetty: To 22.03.2018 17:24
Lillsunde kirjoitti:
Ismo84 kirjoitti:Luin tästä ketjusta aiempaa turbon öljynpaluun riittävyydestä ja alkoi epäilyttämään, että mulla saattaa ahdistaa siellä. Eli käytössä oli alkuperäiset öljylinjat ja ahtimena hx35. Ahtimen reikähän on n. 19mm ja alkuperäinen paluulinja ahtaimmillaan 15,5mm. Uuden linjan teko on muuten helppoa, mutta miten kairaan lohkon reiän isommaksi niin ettei metallisilppu mene koneeseen? Vinkkejä? Työkaluille, eli vinku tai pora tai dremel on kyllä tilaa. Vai annanko mennä ja käytän hetken käynnissä ja sen jälkeen öljyt vaihtoon.


Olen nyt kahdessa ST:ssä (OM603) käyttänyt vakio paluuputkea ilman ongelmia HX40 ahtimella. Tarkista ensin ettei paluuputkessa/lohkossa ole mitään muuta mikä haittaisi öljyn virtausta

Ei siellä mitään ylimääräistä estettä ollu. Eikä se välttämättä ollut edes liian ahdas, mutta varmuuden vuoksi tein isomman linjan. Lohkossa ja turbossa on nyt sisähalkaisijaltaan 19,5mm putkesta lähdöt ja välissä 22mm letkua. Laitoin painelimapistoolin puhaltamaan huohottimesta ja hioin dremelillä lohkon reikää isommaksi.
W123
W463
Edellinen

Paluu Turbot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi