W211 270cdi:n viritystä + muutakin.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 30.05.2006 22:53
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Ke 30.11.2016 23:15
Pientä projektikertomusta 270cdi:n virittämisestä. Auto rantautui minulle viime kesänä, kun katselin uutta rakentelu kohdetta. Aikaisempaa projektia eli W210 e300td:tä alkaa ruoste jo vaivata, eikä minulla ole mielenkiintoa alkaa sitä korjailla. Siihen vaihdoin hx35:sen, muutoskatsastin ahtimelle. Softan tein itse. Muutamia muitakin projekteja, mutta merkit ei sovi tälle foorumille.

Kohde on nyt w211 270cdi. Projekti alkoi normaalisti vikojen korjaamisella. Suurin ongelma oli jäähdytysneste vaihteistossa ja sitä seuraava pieni ravistus. Ostin toisen samanlaisen auton kolaroituna ja otin siitä turbiinin. Ravistus poistui, mutta alkupään vaihteiden vaihto oli jotenkin omituista. Hankin toisen venttiilikoneiston (muka 200tkm ajetun) ja vaihdoin paikalleen. Parani jopa hieman ja toimii nyt ihan ok. Lisäksi laitoin erillisen jäähdyttimen vaihteiston öljylle, mikä oli jäänyt lojumaan nurkkiin. Termostatti on peräkontissa odottamassa lisäystä letkujen väliin, mutta ei ole vielä itsekseen mennyt paikalleen… Muutamia pikkuvikojen korjauksia ja sitten itse softan tekemiseen.

Muutokset mitä tähän mennessä olen tehnyt niin 320cdi turbo + softa (oma). Autossa oli softa jo valmiina, mutta minusta toimi melko huonosti. Teho katosi 3900 kierroksen kohdalla. Softa oli suutinkarttoja muokkaamalla tehty. Joten palautin alkuperäiseksi ja aloitin tekemään oman. Nyt ruiskutusmäärä on 100mm^3 ja painetta 2500mbar. Ei savuta ja tästä enempää ei varmaankaan paikallaan olevista suuttimista saa. Lähtötilanteeseen verrattuna vetää ihan ok vaihteen vaihtoon saakka. Seuraavaksi olisi suuttimet vuorossa ja kärjet ovatkin jo odottamassa vaihtoa. Vielä ennen suuttimien vaihtoa kokeilen muuttaa turbon ohjauskarttaa, koska tekee pienen piikin max syötön kohdalla. Mitään juttuja ei kannata ottaa tosissaan, koska harrasteluahan tämä vain on.

Hyllyssä on odottamassa 400cdi:n pumppu, kiinan cooleri (jäänyt aikaisemmista projekteista) ja c30amg:n pakosiipi + siihen iso billet kompura. Pakopesä on jo sorvattu, mutta kompurapuoli on vielä kesken. 400cdi:n pumppua ei mahdollisesti tarvitse, koska nykyisellään on paikallaan vakio eli cp3/l90 pumppu, minkä oletan riittävän sinne 400-500 väliin. Vaihdelaatikko herättää vain kysymyksiä, että miten se pitää. Laatikko on kuitenkin sama kuin 320cdi:ssä. Turbiini on vain pienempi halkaisijaltaan, mutta kahdella turbiinilukko levyllä kuitenkin. Turbiinilukkolevyt on ymmärtääkseni samat näissä turbiineissa.

Muutamia kuvia.

270cdi alkuperäinen vasemmalla ja modattu 320cdi:n ahdin oikealla. Ahdin käy suhteellisen pienillä muutoksilla paikalleen, suoraan ei käy, laturi on edessä.

Kuva

gt2256 pakosiipi vs c30amg pakosiipi
Kuva

Uudet sisukset
Kuva

Ahtopiikki
Kuva

100mm^3 syötön toteutuminen ei tapahtunut ihan suoraan. 92 -100mm^3 väliä piti ihan jo miettiä, että mikä rajoittaa.
Kuva


Testasin kyseistä sovellusta puhelimella. Laskennallinen teho (n.260-270hv? / 4000rpm) ei kovin kaukana ole, mikä ei todellakaan mihinkään faktaan perustu. Vääntö on tosin hieman alakanttiin, noh johtuu ohjelman käyttäjän osaamattomuudesta. Ohjelmalla ei ole mitään linkkiä autoon, millä kierrokset mitataan. Siksipä kierroksetkin on vähän pielessä. Hankala automaatin kanssa testailla. Manuaalin kanssa hieman helpompi.
Kuva

Vertailun vuoksi manuaali s4 2.7bit. Tässä pitäisi olla n.315hv/480nm. En tohtinu ihan rajoittimeen asti....
Kuva

Kirkas turbiini on viallinen ja tumma on hyvä käytetty. Ei ole kyllä paha homma vaihtaa turbiinia tai koko vaihteistoa. Viallisen ajattelin aukaista. Tiedä vaikka löytyy näkyvä syy ravistuksen aiheuttajalle.
Kuva
Viimeksi muokannut |parsakaali| päivämäärä Pe 15.09.2017 17:37, muokattu yhteensä 1 kerran


Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 30.05.2006 22:53
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: To 19.01.2017 21:40
Pientä edistystä tapahtunut tämän suhteen. Suuttimet tuli Rengashuolto Karjalaiselta eli Karjalaisen Mörkösuuttimet. Suuttimet on kyllä hyvät. Käynti muuttui hiljaisemmaksi. Muutoksia ohjelmaan piti tehdä oletettua enemmän, sillä en ole aikaisemmin tehnyt yhtään ohjelmaa eri suuttimilla. Samalla muutin vaihteiston käyttäytymistä.

Osa pohjatiivisteistä oli jo vuotanutkin.
Kuva

Map anturiksi vaihtui sprintterin pakopaine anturi. Liitinkoteloa ei tarvitse vaihtaa. Letkuksi löytyi joku Avensiksen lisälämmittimen polttoaineputki lemmareista päätellen.
Kuva


Pääsin käyttämään autoa dynossa. Ei tarvitse arpoa todellista tehoa. Kätevää kun näin läheltä löytyy penkki, eikä tarvitse lähteä Iisalmeen tai Ouluun.

Renkaina jotkut vanhat ulkomaan kitkat. Vakio välijäähdytin, katalysaattori paikallan, map vaihdettu, Karjalaisen mörkösuuttimet ja 320cdi ahdin 270 cdi:n kompura kotelolla. Väännön jätin tarkoituksella matalaksi vaihteiston takia. Vaihteisto on saanut glykooli kylvyn. Tuskin on enää parhaassa iskussaan. Maksimi syöttö on 2400 kohdalla, mutta automaatilla kaiketi hankala mitata penkissä.
Kuva

Tämä ahdin taitaa olla tässä. Vääntöä on todennäköisesti hieman enemmän 2400 kierroksen kohdalla.
Kuva

Seuraavaksi taidan kokeilla pelkän billet kompura siiven ja välijäähdyttimen vaihtoa. Isompaa pakosiipeä ei taida tarvita. Keväällä vasta.

Löytyykö siipeä, mikä menee paikalleen ilman sorvausta vanhan tilalle?

Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 4081
Liittynyt: La 24.04.2004 08:39
ViestiLähetetty: Pe 20.01.2017 17:10
.
Hieno tuloshan siitä on lähtenyt.
Respektiä täältä.

Tuollainen kompura käy suoraan:
http://www.ebay.com/itm/Turbo-Billet-Co ... Fy&vxp=mtr
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä BMW,n ohjelmointia

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 27.07.2016 21:53
Paikkakunta: Espoo/ Heinävesi
ViestiLähetetty: To 26.01.2017 13:50
Onko tuossa vakio cooleri suhteessa parempi 320 CDI:n verrattuna kun noin hyvä tehonlisä tulee?
Aika kovat lukemat ainakin näin asiaa tuntemattoman mielestä. 8)
Tuliko paljon voimasavua...? :)
S211 320CDI -05

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 30.05.2006 22:53
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: To 26.01.2017 21:15
OMA648 kirjoitti:Onko tuossa vakio cooleri suhteessa parempi 320 CDI:n verrattuna kun noin hyvä tehonlisä tulee?
Aika kovat lukemat ainakin näin asiaa tuntemattoman mielestä. 8)
Tuliko paljon voimasavua...? :)


Äkkiseltään katsottuna sama välijäähdytin. Savua tulee vain huipputehon jälkeen. Ahdin tai katalysaattori alkaa ahdistamaan. Ahdin todennäköisesti, koska kompurapuoli on ahtaampi kuin 320cdi:n ahtimessa. Painetta on n 1,5 - 1,6.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 30.05.2006 22:53
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Pe 15.09.2017 17:05
Aika päivittää tätäkin. Kaikenlaista pientä ja isoa muutosta on auton kanssa tapahtunut. Isompaa ahdinta kokeilin, mutta ensivaikutelma ei vaikuttanut lupaavalta. Vaihdoin ahtimen pois ja kokeilen myöhemmin uudestaan. Muutamaa muuta autoa on tullu käytettyä penkissä, mutta eri merkkisiä.

Kuva
Kuva

Vaihteistoöljyn jäähdyttimen vaihdoin termostaatilliseen, öljyn lämpö nousee 80c asteeseen. Talvella ilman termaria lämpö nousi ehkä 20 asteeseen jos siihenkään. Das kertoo suoraan öljyn lämmön vaikutuksesta vaihtamislaatuun. Kieltämättä vaihtaminen parani kennon ja jousen vaihdolla . Jousi on Pressure Regulator Spring A1409935801, Kenno on vitosta. Sorvautin siihen nipat. Alunperin on jotkut pikaliittimet.

Kuva
Kuva
Kuva





Mahtavan laadukas kuvankaappaus das:sista
Kuva

Vaihto virtalukkoja tein myös muutaman. Rattilukon otin purkuautosta eli käytetyn.

Kuva
Kuva



Ilmajousituksen korjauksesta lisää myöhemmin, moniko on törmännyt airmatic jousituksen kanssa samaan ongelmaan, joku kulma tai koko auto tipahtaa?

Kuva

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ti 30.05.2006 22:53
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Ke 11.04.2018 22:58
Pitkästä aikaa päivitellä tätäkin. 270 cdi:lle ei ole oikeastaan tapahtunut muuta kuin ajeltu.

Lisäksi viime kesänä löytyi sopiva 400 cdi moottorilla varustettu w220. ihan tyypillinen ässä, minkä jouset tyhjenee noin puolessa tunnissa. Ilmajousituksen vikojen selvittelemiseen hankin vuosia sitten välineet. Käytännössä kompuralla ilmaa jouseen ja katsoa pysyykö paine. Tässäkin tapauksessa vuotava kohta löytyi venttiili yksiköstä. Nyt näyttää toinen takakulma tyhjenevän vasta -25 seutuvilla. Muut tolpat pitää paineen. Ilmajousituksen korjauksen jälkeen auto toimi hyvinkin moitteetta pakkasten tuloon asti. Nollakelissä huomasi, että kiertovesipumppu lämppärille ei toimikkaan.

Syksyllä jossain välissä ecu sai pientä ohjelmistopäivitystä ja kulkupuoli muuttui radikaalisti. Ruiskutusmäärän perusteella n.350/800. Varaa on nostaa vielä. Samalla selviää kun käyttää penkissä, mitä siellä oikeasti on.
Egr poistui kokonaan (myös fyysisesti kokonaan pois) ja läppäkotelo alkoi oikutella ja sekin poistui vasta osittain. Isompi urakka oli ketjun vaihto ja öljyvuotojen paikkaus. Käytännössä kampikaselin stefa vuosi ja öljynsuodatin jalka. Ohjurityökaluja ei löytynyt mistään joten ne joutui askartelemaan itse. Ketjun vaihto itsessään ei ole kovinkaan kaksinen homma. Esille kaiveleminen on sitten eri lukunsa. Autoon olikin vaihdettu ketju jo valmiiksi, mutta kuskin puolen kannesta oli sattunut ajoitus hampaan pieleen aikaisemalla vaihtajalla. Tämän huomasin vasta ketjun vaihdon jälkeen ajoituksia tarkistaessa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Paluu Turbot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa




AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

eurovanne.fi

https://Www.AutoDoc.fi

lukitusturva.fi

www.autotahti.fi