M104...1000hv?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09
ViestiLähetetty: La 28.04.2018 22:23
"Helposti" lähtee 700hv tästä koneesta, mutta alkoi elämään ajatus, saisko sen 1000hv rajan rikottua? Mitä porukka on mieltä? Millä kokoonpanolla?


Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09
ViestiLähetetty: La 28.04.2018 22:58
Niihä ne kauppaa, mutta ei taida ihan kaikki "stock" osat olla enää omaa :D esim. Oma kansipahvi ei pysy enää 1bar paineillakaan kauaa välissä...tosin ei mullekkaan ole vielä heikkouttaan särkyneitä mäntiä ja kankia tullu vastaan, pitäis yks moottori kokeilla ja särkee että tietäis. Mäntiä on kyllä mennyt, mutta syyllinen on löytynyt liiasta ennakosta, tai nuukasta seoksesta..
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3302
Liittynyt: Ma 05.06.2006 23:50
ViestiLähetetty: Su 29.04.2018 23:22
Vanhemmassa 3,0-24:sessa taitaa olla vahvemmat sisäkalut vakiona kuin uudemmissa 2,8- ja 3,2-litraisissa. Niitä ei taida olla paljon tarjolla.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Kuljetin 309D 602.417
Käyttöauto C180 203.035, edellinen C200 202.020

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09
ViestiLähetetty: Ma 30.04.2018 21:32
Mäntiä vähä porailin ja sorvailin tutkimis mielessä, niin melko vahvoilta näyttää. Eli ehkä se vaan pitää kokeilla vakio mäntien kestävyyttä ja hommata h profiili kanget. Kansi varmaan vaatii jäykemmät jouset ja nokat pitänee hiottaa..

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: To 04.08.2016 14:29
ViestiLähetetty: La 26.05.2018 15:30
Jonas Klemets niminen kaveri ajaa m104 3,0 koneisella nissanilla driftingiä ja mitä hänen kanssa juttelin niin 750hv tehoilla ajeli kisat. Koneessa kaikki sisuskalut vakioita, sorvaamattomat männät, vakio pahvi kovilla pulteilla eikä kuulemma ikään menny pahvi 1,6bar ahdoilla... tosin kanki vääntyi jossaim välissä. Niistä puheista rohkaistuin itekki ja kasasin tuon oman 3,0 lohkon orkkis hiluilla ja tarkotus kutitella 500hv

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09
ViestiLähetetty: Pe 01.06.2018 18:33
Tuossa on mun koneesta viimeisin dynoveto, tehot siis pyörältä, hyvin tuntuu vetävän :D kone siis 3l m104, ahtoja 1,25bar. Nyt tosin katkesi kytkinakseli, niin pitää rempata välillä :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 12974
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Pe 01.06.2018 20:42
Erittäin mielenkiintoista! :thumbup:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3302
Liittynyt: Ma 05.06.2006 23:50
ViestiLähetetty: Su 03.06.2018 09:52
pontsei kirjoitti:Tuossa on mun koneesta viimeisin dynoveto, tehot siis pyörältä, hyvin tuntuu vetävän :D kone siis 3l m104, ahtoja 1,25bar. Nyt tosin katkesi kytkinakseli, niin pitää rempata välillä :lol:
Minkälaiset nokka-akselien ajoitukset ja nostot koneessa on?

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Kuljetin 309D 602.417
Käyttöauto C180 203.035, edellinen C200 202.020

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09
ViestiLähetetty: Su 03.06.2018 20:21
Orkkis m104 nokat, täytyy joku päivä kilpurista ottaa amg.n imunokka ja kokeilla, kansihan on amg.n oma. Nyt imu aikaistuu 1800rpm ja myöhästyy 4700rpm.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 24.04.2017 07:51
ViestiLähetetty: Ti 12.06.2018 18:23
pontsei kirjoitti:Tuossa on mun koneesta viimeisin dynoveto, tehot siis pyörältä, hyvin tuntuu vetävän :D kone siis 3l m104, ahtoja 1,25bar. Nyt tosin katkesi kytkinakseli, niin pitää rempata välillä :lol:


Hei

Mikä kytkin kestää tuon 800Nm väännön?
Itellä tulossa 2,5 16v noin 700Hv ja 7-850Nm vääntöä sekä kiertää 8500 - 10 000 rpm pitäis löytää
hyvä hyvin toimiva kevyt kytkinpaketti hinnaltaan noin max. 1000€

T:Jarkko Kröger

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1910
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Ti 12.06.2018 20:01
Täytyy ihmetellä nuita ahtopaineita ja tehoja.... 1.25 ja 1.6 ahdoilla 600 ja 750hp koneesta jossa parisataa vakiona. Periaatteessahan ilmaa ja bensaa kun kaksinkertaistaa niin tehoa voi odotella tuplasti. Toki kun saa vääntöä lisättyä ja kierroksia nostettua alkaa tapahtua tehon tulopuolella. Mutta energiaakin pitäisi siihen tehoon saada kierrokset ja vääntö ei nouse ilman lisäenergiaa. Bensan kanssahan on melko pieni ikkuna missä se saadaan poltettua nätisti.

Valaisisiko joku miten esim esitetty 600hp+ voi tulla pistämällä ilmaa 1.25x ja tietenkin energiaa eli bensaa suunnilleen saman verran lisää.

Mutta oikein hyvä on 600hp m104 myllystä kyllä, ei siinä mitään.

Edit: Siis uskon kyllä penkitetyt luvut mutta se mistä sitä tulee on mielenkiintoista. Virtaus toki erilainen kun painetta on ja saattaa sylinterin täyttötapahtuma olla tosiaan tehon kannalta parempi kuin vaparina jossa joutuu imemään väkisellä ilmat sisään. Toisaalta 400hp rallimitsussa pelkkä kuristimen jälkeinen kartio muutaman millin muotojen heitto teki 6-8 hp tehoissa lisäystä. Mutta siltikin ihmetyttää mistä teho tulee jos palamiskelpoista seosta/teho on suhteellisesti vähemmän ahdettuna kuin vaparina. Vai onko bensa ilmaseos samanlaista kuin nitroselluloosaruuti jossa palamisen alkupaine ja lämpötila vaikuttaa merkittävästi palokäyrään...
Viimeksi muokannut AK47 päivämäärä Ti 12.06.2018 21:03, muokattu yhteensä 1 kerran
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09
ViestiLähetetty: Ti 12.06.2018 20:28
Mä oon käyttäny kakslevy kytkimiä. Löytyy ebaysta 300€ luokassa käytettyjä, niihin vaan uudet levyt ja antaa mennä.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3302
Liittynyt: Ma 05.06.2006 23:50
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 00:50
AK47 kirjoitti:Valaisisiko joku miten esim esitetty 600hp+ voi tulla pistämällä ilmaa 1.25x ja tietenkin energiaa eli bensaa suunnilleen saman verran lisää.
Tuossa 3.0-24 -koneessa taitaa olla 220 hv vakiona, joten 1,25 barin ahdolla saisi kampiakselilta suuruusluokkaa (1+1,25) x 220 = 495 hv. Tuo 630 hv takapyörältä vakiokansilla tuntuu kovalta teholukemalta.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Kuljetin 309D 602.417
Käyttöauto C180 203.035, edellinen C200 202.020

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 05:13
En juuri ole perustanut "teoreettisille kaavoille" vaan käytännön kautta, mutta ilmeisen hyvin kansi virtaa vakiona ja muutenkin on kestävä moottori. Onkos kukaan virtauttanut m104 kantta?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 06:15
Ei ole kyse pelkästään paineesta vaan myös ilmamäärästä. Eri ahtimilla sinne pattiin menee hyvin erilaisia määriä ilmaa ja ilmaan se bensanmäärä suhteutetaan.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 06:45
tomant kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Valaisisiko joku miten esim esitetty 600hp+ voi tulla pistämällä ilmaa 1.25x ja tietenkin energiaa eli bensaa suunnilleen saman verran lisää.
Tuossa 3.0-24 -koneessa taitaa olla 220 hv vakiona, joten 1,25 barin ahdolla saisi kampiakselilta suuruusluokkaa (1+1,25) x 220 = 495 hv. Tuo 630 hv takapyörältä vakiokansilla tuntuu kovalta teholukemalta.

tomant


Tarvinnee tosiaan muistaa, että jos on vaikka 60mm siivellä oleva ahdin niin sen 1.25barilla tuottama ilmanmäärä on aivan toinen kun 40mm ahtimella, vakio kannen ~300hepan virtaus ei kuulosta mitenkään poikkeuksellisen erikoiselta ottaen huomioon että vaparilähtökohta ja 6sylinteriä, päästään noin 50heppaa per pytty, vastaavasti 4koneessa tuo olis 200hepan kansi...
Mikä vaan on mahdollista, kuhan ei pelkää.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 28.04.2013 11:31
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 08:02
BMW N54 moottorista, eli 3,0L tuplaturbo 35i, saatiin ulos samalla ahtopaineella vakio ahtimilla 480hv, reilusti muokatuilla vakio ahtimilla 600hv ja yhdellä isolla ahtimella +800hv. Aivan älytön teho ero saadaan samalla ahtopaineella turbosta riippuen.
Myydään Rado iso viritys välijäähdytin 700€+postit/nouto. Sopii suoraan täydellisesti OM651-moottoriin kaikkiin malleihin W204, R172, W212,ehdoton jokaiseen ohjelmoituun autoon. Oli meillä SLK:sa (vm.2012), mutta tehty C-sarjaan. Käy suoraan alkuperäisen välijäähdyttimen tilalle. Ainut tietämäni tehdas valmisteinen plug-and-play vaihtoehto. YV:llä lisää tietoja ja kuvia.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 08:47
Näinhän se on että ilmamäärä vaikuttaa kovasti, lisäksi imusarjakin on tärkeässä roolissa, ei ehkä huipputehon kannalta, mutta moottorin käytökseen vaikuttaa paljon, nyt kun lyhyet runnerit ja isompi painekotelo, niin vetää ylhäällä tosipaljon raikkaammin.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3302
Liittynyt: Ma 05.06.2006 23:50
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 14:34
ArtoCDI kirjoitti:BMW N54 moottorista, eli 3,0L tuplaturbo 35i, saatiin ulos samalla ahtopaineella vakio ahtimilla 480hv, reilusti muokatuilla vakio ahtimilla 600hv ja yhdellä isolla ahtimella +800hv. Aivan älytön teho ero saadaan samalla ahtopaineella turbosta riippuen.
Nythän turbosta ei ole tietoa, ainoastaan ahtopaineesta, joten tässä vain arvuutellaan.

tomant
Kilpuri 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Kuljetin 309D 602.417
Käyttöauto C180 203.035, edellinen C200 202.020
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 15:22
tomant kirjoitti:
ArtoCDI kirjoitti:BMW N54 moottorista, eli 3,0L tuplaturbo 35i, saatiin ulos samalla ahtopaineella vakio ahtimilla 480hv, reilusti muokatuilla vakio ahtimilla 600hv ja yhdellä isolla ahtimella +800hv. Aivan älytön teho ero saadaan samalla ahtopaineella turbosta riippuen.
Nythän turbosta ei ole tietoa, ainoastaan ahtopaineesta, joten tässä vain arvuutellaan.

tomant



No miksi se teho sitten tuntuu kovalta siellä pyörällä? No oisko sen takia että siellä ei ole pientä pilleriä tulppana. Älkää ihmetelkö tehon nousua pienellä paineella.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1910
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 15:46
Juu, ei oo pakko teoriaa tuijotella, mukavaahan se on rakentaa ja pähkäillä ja muutella, ilman naama rutussa olemista.

Sitä itsekkin mietin että virtausasiat muuttuu varmasti vapariin nähden aikalailla. Mutta tosiaan ilmaa mahtuu suunnilleen paineen suhteessa ja polttoainemäärä on ilmamäärän suhteessa hyvin kiinteästi.

Kai se vaan ahtopaine saattaa olla suurempi ahtimen jälkeen kuin mitä lopunperin sylinterissä on painetta ennen kun seosta aletaan männällä puristaa. Siis jos virtausta ei ole tarpeeksi.

Tuonhan näkisi kun mittaisi ahtopainetta heti ahtimen jälkeen ja juuri ennen imuventtiiliä. Jos siinä eroa niin se selittäisi toki paljon.

Mutta on kyllä hatun nosto ihan kolminkertaistaa m104 tehot ja jos enempi saa irti niin kumarrus päälle.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 15:59
AK47 kirjoitti:Juu, ei oo pakko teoriaa tuijotella, mukavaahan se on rakentaa ja pähkäillä ja muutella, ilman naama rutussa olemista.

Sitä itsekkin mietin että virtausasiat muuttuu varmasti vapariin nähden aikalailla. Mutta tosiaan ilmaa mahtuu suunnilleen paineen suhteessa ja polttoainemäärä on ilmamäärän suhteessa hyvin kiinteästi.

Kai se vaan ahtopaine saattaa olla suurempi ahtimen jälkeen kuin mitä lopunperin sylinterissä on painetta ennen kun seosta aletaan männällä puristaa. Siis jos virtausta ei ole tarpeeksi.

Tuonhan näkisi kun mittaisi ahtopainetta heti ahtimen jälkeen ja juuri ennen imuventtiiliä. Jos siinä eroa niin se selittäisi toki paljon.

Mutta on kyllä hatun nosto ihan kolminkertaistaa m104 tehot ja jos enempi saa irti niin kumarrus päälle.


Kai se mesestäki tulee kun joka toisessa toitsun 2jz on +1000 paremmissa kaks.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 17:55
Ahdin on nyt hx40, missä billettisiipi ja 10lapanen pakosiipi. Pesä 17cm3. Pakosarja 42mm tuubikäyristä...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 18:57
Taitas mennä hx50/52 kokosella mennä sinne toiselle tonnille. Tosin ainahan se alapää huononee mutta kaikkea ei voi saada, pitää laittaa vaan kone pyöriin sit reilummin :D

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Su 07.10.2012 10:53
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 20:57
Onko tos 36amg kannes paljoki isommat venttiilit ja kanavat ku 3 litraasen vakios
tierän vähä kaikesta kaikkea mutta lopuksi en tierä mistää mitää

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1910
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Ke 13.06.2018 21:25
pinpinkarva kirjoitti:Onko tos 36amg kannes paljoki isommat venttiilit ja kanavat ku 3 litraasen vakios


Enpä muista minkä kokoiset mutta katselin niitä kannen kanavia omasta kun oli imusarja irti niin oli niille jotain tehty verrattuna 2.8 ja 3 ja 3.2 kansiin. Taisi mainostekstit tai lehtijutut 90 luvulta mainita että 36 on cnc portatut kanavat , eli tietokoneohjatulla koneella ajettu niitä jostain kohtaa.

Kaiketi 36 kansi virtaa paremmin kuin pienemmät.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa
ViestiLähetetty: To 14.06.2018 00:53
pontsei kirjoitti:En juuri ole perustanut "teoreettisille kaavoille" vaan käytännön kautta, mutta ilmeisen hyvin kansi virtaa vakiona ja muutenkin on kestävä moottori. Onkos kukaan virtauttanut m104 kantta?


Vakio m104 3.2 kansi virtasi 360hp suoraan 400 000km ajetun moottorin päältä. Eli hyvä on virtaamaan ja siksi luovuttaa pikku antamisella mukavasti tehoa uloskin.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09
ViestiLähetetty: To 14.06.2018 04:17
Pakokanavia on vähän vinguteltu amg.n pajalla, muuten sama kun normi kansi, venttiilit samat ku vakiossa. Ainakin näin omassa kannesssa :lol:
Tän kesän meen tällä paketilla, talven aikana vois laittaa h profiilit ja isompaa ahdinta. Mitä mieltä mäntien keraami pinnotteesta, kannattaako?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1436
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki
ViestiLähetetty: To 14.06.2018 19:27
Joskus muistan nähneeni amg dokumentit mitä c36 kanteen oli tehty. Taisi olla venttiili jousen paikkojakin koneistettu syvemmiksi, varmaan jäykempien jousien takia.
Diesel on puhtaampi.

ex. http://www.youtube.com/watch?v=myNfCjopy6Y

ex. http://www.youtube.com/watch?v=Z2OYaSClZH0

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09
ViestiLähetetty: To 14.06.2018 20:39
Pitää tutkia kun pannun avaa, viimeksi kun oli auki, niin ei tullut jousia erikoisemmin katsottua, löin vaan toiset venttiilit ja läppäsin ne kohilleen.
Joop79: onko kannesta jäänyt virtaus dokumenttia?
Seuraava

Paluu Turbot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Puuvill4 ja 5 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi