Manuaali vaihdelaatikot? superissa kesto?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23
ViestiLähetetty: La 02.09.2017 08:41
mulla on ollut pari noita mitkä ääntäny 4 vaihteella, kumpikin ollut kokoaika ajossa ja toiminut, toinen oli valmiiksi muutettu ja toinen itse tehty. Kannattaa tarkastaa samalla kun irrottaa laatikon että kytkinakseli menee silmälaakeriin ja on tiukka, se aiheuttaa myös ääntelyä jos välystä. Dieselin perässä monesti voi ääntää kovalla kytkimellä pikkukierroksilla, bensassa ei niinkään.


itse asiassa kasatessa muistan todenneeni että silmälaakeri meni kytkinakselille todella helposti,mutta en muista mitään varsinaista välystä kuitenkaan todenneeni :think: pitää vielä tarkemmin tutkia kunhan saa aikaiseksi ensi purettua.milläköhän keinolla tuota saisi tarvittaessa timmimmäksi? :think:

harpalla taitaa olla mun entinen kytkinpaketti.itsellä ei ollut 6-pyttyisen perässä mitään ylimääräisiä ääniä tuolla kytkimellä mitä nyt se perus tyhjäkäynti rallatus :D

sulla on vissiin om605 kone?tuo 5-pyttyinen kone tuntuu aiheuttavan noita ylimääräisiä ääntelyjä ja värinöitä.itekkään en saanut om605 koneen kanssa kovalla pyörällä ja jousittamattomalla levyllä hiljaiseksi vaikka yritti mitä,vaihdettiin voimansiirtoon suunnilleen kaikki uutta mutta ei vaan hiljentynyt täysin.eniten vaikutti kun laittoi 2 värinänvaimenninta,toinen etu ja toinen takakardaaniin.eikös jonkun cdi sprintterin jousitettua 240mm levyä ole käytetty?


Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09
ViestiLähetetty: La 09.09.2017 06:24
onhan ne niitä rintterin kytkimelläkin tehnyt. Bensakoneen perässä on nyt 6v laatikko tilttonin kakslevykytkimen kanssa, tuo ainakin ääntää vapaalla ja ajossakin :lol: mutta se silmalaakeri kannattaa tarkistaa, aiheuttaa vaikka mitä ääniä.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09
ViestiLähetetty: Su 10.09.2017 20:04
Nyt paukahti zf gs6-37dz laatikko tosta mun amg.sta. 3 vaihteen hampaat sileäksi. Ei kestänyt kuin jonkun 3tkm. En tiedä oliko lähtökohtaisesti huono, ei ainakaan näyttänyt, ku koppaa hitsasin niin oli auki, tosin äänti koko ajan vähäsen. Tehoa oli pyörällä noin 470hv ja 670nm...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09
ViestiLähetetty: Pe 29.09.2017 05:44
onko porukalla ollu ääntämisongelmaa zf gs6-37:n kanssa? Mulla on nyt toinen laatikko paikallaan kun vanha hajosi ja nyt toiseen oikastiin kytkinkopan pinta kun oli vähän heittoa, silmälaakeri uusittiin ja kytkin käytiin lävitse, niin tyhjäkäynnillä meinaa rallattaa jos kierrokset käy alle 900rpm, tämä luultavasti johtuu vain kovasta vauhtipyörä kytkin systeemistä. Mutta ajossa 3 vaihdetta isommilla vaihteilla jos vedättää alle 1500rpm niin tulee jonkinmoinen kihinä laatikosta? Muuten toimii kyllä hyvin. Vanha teki samaa, ajattelin vaan että onko vastaavaa ollut? ralliautossa oleva 5v versio on hiljaisempi...

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 30.06.2015 23:15
Paikkakunta: Kuopio
ViestiLähetetty: Pe 13.10.2017 21:36
pontsei kirjoitti:onko porukalla ollu ääntämisongelmaa zf gs6-37:n kanssa? Mulla on nyt toinen laatikko paikallaan kun vanha hajosi ja nyt toiseen oikastiin kytkinkopan pinta kun oli vähän heittoa, silmälaakeri uusittiin ja kytkin käytiin lävitse, niin tyhjäkäynnillä meinaa rallattaa jos kierrokset käy alle 900rpm, tämä luultavasti johtuu vain kovasta vauhtipyörä kytkin systeemistä. Mutta ajossa 3 vaihdetta isommilla vaihteilla jos vedättää alle 1500rpm niin tulee jonkinmoinen kihinä laatikosta? Muuten toimii kyllä hyvin. Vanha teki samaa, ajattelin vaan että onko vastaavaa ollut? ralliautossa oleva 5v versio on hiljaisempi...


Kuulostaa ihan omalta lootalta. Teräsvauhtipyörä, -765 asetelma kova sintteri niin rallattaa vapaalla reilusti. Ja tosiaan isoilla vaihteilla vedättäessä matalilla kierroksilla kyseisiä oireita ilmoittelee, silloin lyön pienempää silmään. Itellä aikalailla samat tehot, niin rupes kiinnostamaan, että kestääkö nämä 6-loviset pikku zffät loppuunsa mahottomia, toistaiseksi ollut mielyttävä loota käyttää eikä ääntämisjuttuja lukuunottamatta mitään ongelmia ole ollut. Se tuntuu olevan näiden ominaisuus kun ei käytä jousitettua levyä yms.. Tasapainoitus kaikkien osien kanssa vois auttaa?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: La 31.07.2010 13:33
ViestiLähetetty: Ti 17.10.2017 19:53
Sampou kirjoitti: Tasapainoitus kaikkien osien kanssa vois auttaa?


S5D-320Z billettivauhtiksella, 765:lla ja jousittamattomalla massalevyllä rallattaa iloisesti, vaikka on kaikki tasapainotettu. :mrgreen:
190D 2.5 -89
190E 2.3 -89

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ke 23.12.2015 11:23
ViestiLähetetty: La 04.11.2017 15:21
nyt on ollut kiinnostusta irroittaa tuo oma zf ja kytkinakselin stefahan siellä vuosi.näytti että akselissa olisi jopa pientä syöpymää,vähän kiillotusta ja stefa 2mm syvemmälle kuin entinen ja toivoa että pitää :roll: ainakin syvemmällä pinta näyttäisi olevan ok ilman syöpymiä.

aikaisemmin oli kasassa uudella silmälaakerilla ja se menee aika heittämällä paikoilleen,varsinaista välystä ei tunnu kuitenkaan mutta voisihan tuo mielestäni hieman tiukempi olla.milläs tuota osaisi aavistuksen tiukemmaksi tehdä? :think: akseli on niin pirun kovaa ettei siihen pistepuikollakaan pysty täppäilemään mitään
Avatar
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2747
Liittynyt: To 17.06.2004 05:59
Paikkakunta: Palokka
ViestiLähetetty: La 04.11.2017 17:49
Omaan kilpuriin (m102.990) hommasin ebaystä e46:n 320dieselin 5v zf laatikon. Yllätys olikin suuri, kun tuossa on 35mm 10 hampaisella boorilla oleva kytkinakseli, eikä 29mm, kuten aiemmissa ollut. Piti tilata uusi kytkinlevy Ruotsista, kun 228mm ei oikein Suomesta tunnu löytyvän tolla isolla boorilla. Jotenkin tuntuisi, että tuo laatikko voisi olla järeämpikin, kuin gs6-37, jossa on ohuempi kytkinakseli? Aika edullisia Ebayssä.
"Jape"

w211 E320Cdi T- 04 240/580 Tuikutettu
w201D 2.5 -87 käyttöpeli, ei vikatiloja.
w115 200B Automatic -76 (ikuisuus)projekti+varaosa-auto 220d -70
w115 220b -
MB 190 -90 OM604 ST Harrastesprinttipeli,
MB 190 E 2.3 16V R/F Ralliauto
190 E 2.6 -87 ,190 -86
Honda NX 650 -97
Scania P92 -87 Sisu SK 260-96

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: Ke 16.01.2013 17:09
ViestiLähetetty: To 16.11.2017 13:31
Se voi hyvinkin olla kestävämpi, kun eikös sen malli ole zf gs5-39dz ja numerothan ilmoittaa kaiketi jonkin laskennallisen väännönkeston... :crazy:

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: To 20.10.2011 10:11
ViestiLähetetty: Ti 13.02.2018 08:59
Onkos tuommosella 270cdi 6-vaihteisella manuaali laatikolla (716.641) tulevaisuutta superikäytössä? Vai oisko dogleg getrag kestävämpi vaihtoehto?

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 06.05.2016 08:21
ViestiLähetetty: Ke 18.04.2018 14:29
_pez_ kirjoitti:Onkos tuommosella 270cdi 6-vaihteisella manuaali laatikolla (716.641) tulevaisuutta superikäytössä? Vai oisko dogleg getrag kestävämpi vaihtoehto?

Kyllä kai ne on noita 6 vaihteisia kohtalaisella menestyksellä käyttänyt. kaiketi paras manuaali mitä on sopivalla kytkin kopalla, ainakin huhupuheiden mukaan parempi ku toi getrakki.

Mites minkälaista kytkintä porukka käyttäny ton 6 vaiheisen kanssa? Nyt on väyrysen cdi moottorista kaksoismassavauhtis ja kytkinasetelma, meinaa luistaa.
passaako siihen spinterin levy ja asetelma nykyseen vauhtipyörään tai sit jos päivittäs vauhtiksen tommosen sprinterin kovaa korvaus vauhtikseen?
Joku näistä passeli ja väännön kesto?
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/312/ ... uhtipyorat

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1822
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 18.04.2018 15:41
Museo Sprinterin kaksoismassa ei kestä yhtään tehojen nostoa edes Sprintterissä, eli tuo keskimmäinen 212-312d.

270cdi versioon saa useammaltakin valmistajalta kiinteän vauhtipyörä paketin, mutta jo vakio kaksoismassa kestää vääntöä huomattavasti enemmän kun museos, mutta levy 240mm verrattuna museo 250mm.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 06.05.2016 08:21
ViestiLähetetty: Ke 18.04.2018 17:13
Joo toi nykynen vaihdelaatikko kytkin ja vauhtipyörä on W210 Cdi:stä ja on 240mm. Autona siis w124 om606 maltilliset väännöt kuintenki noin 400nm. Mikähä olis sit fiksu bolt on kytkin tohon?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Pe 11.03.2005 10:09
Paikkakunta: Etelä-Savon pääkaupunki
ViestiLähetetty: Su 22.04.2018 18:20
Tässä olen nyt tutkinut tätä sprinter kytkin juttua kun supereissa käytetään 240mm kytkintä kerran se kestää? No oma sprintteri on 313 4x4 ja tuo mainittu 240mm kytkin ei kestä vääntöä jonka huima ohjelmoitu alunperin 130hv moottori tuottaa :clap: Mite hitolla tää on mahdollista jos ST vehkeet kerran kestää? Veikkaan et menee automaatin vaihtamiseksi suosiolla ja heitän mäjelle koko sprinterin kytkinkeksinnön, koska isompaa kytkintä lie sinne ei saa laitettua vai saako?. Oisko asiaan perehtyneitä viisastuttamaan meikäläistä ja kytkin hilkkeet on siis vaihdettu 32tkm sitten. Edellisellä kytkimellä oli päästy jopa 65tkm :wtf:
Hiljaa hyvää tulee

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1822
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 22.04.2018 21:50
Joo. Samaa on kyselty aikoinaa, mutta vastausta ei saanut, kun Vario eli iso kaappimersu on samoilla museo Sprinterin osilla kun 312d. Varioita on myös suuremmalla kuorma-autokoneella.

Cdi Sprintereitä 5-6t kokonaispainolla ja kaiketi samoilla kytkimen osilla kun 3t sarjalaiset?
Cdi malleihin on tarjolla kiinteääkin vauhtipyörää, mutta se on kaiketi kestänyt?

Tarviiko edellisen kirjoittajan suora kuutonen kaksoismassaa, eikö se ole lähinnä neloskoneisiin keksitty?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ti 27.11.2012 16:37
ViestiLähetetty: Ma 23.04.2018 09:33
itellä meni juuri GS6-53DZ paikalleen, hyvin mahtu meneen ainakin 202 koriin.. luulis kestävän :think:
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1707
Liittynyt: La 16.10.2010 20:44
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 23.04.2018 09:35
simbura kirjoitti:itellä meni juuri GS6-53DZ paikalleen, hyvin mahtu meneen ainakin 202 koriin.. luulis kestävän :think:

Tuplamassa vai kova vauhtipyörä?

Jos tuplamassa, niin mikä kytkinlevy?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Ti 27.11.2012 16:37
ViestiLähetetty: Ma 23.04.2018 10:17
hismajestics kirjoitti:
simbura kirjoitti:itellä meni juuri GS6-53DZ paikalleen, hyvin mahtu meneen ainakin 202 koriin.. luulis kestävän :think:

Tuplamassa vai kova vauhtipyörä?

Jos tuplamassa, niin mikä kytkinlevy?



billetin kova vp, 6lapanen sintteri & -765

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 29.01.2009 20:24
ViestiLähetetty: Ke 24.10.2018 05:42
Onkos kukaan kokeillut laittaa sprintterin 6 vaihteista laatikkoa näihin st vehkeisiin? Siinähän on kahdella vaijerilla vaihteen siirtäjät eikä kooltaan mikään järin iso möykky et pitäis mennä paikalleenki aika helposti. Luulis kai sen paremmin kestävän kuin perus cdi laatikon kun puhutaan kuitenkin ihan eri kokonaismassoista. Miten lie välitykset sitten.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2010
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Ke 24.10.2018 21:47
S202 kirjoitti:Vääntö hajottaa paikat, ei teho.


No, tästähän on jauhettu iät ja ajat.

Se mikä hajoittaa manuaalilaatikon on se että voima siirtyy hampaiden kautta ja lyhyessä ajassa pienellä alueella ja vaihtokuormalla eli rasitus ja rasituksen poistuminen ja paljon toistoja eli väsymislujuus tulee vastaan ei niinkään staattinen lujuus.

Ei ne manuaalilootat yleensä hajoa kertapolkaisulla mikä olisi sen väännön syytä. Toki jos tehoa on ja kytkimellä se annetaan kerralla nopeasti niin auton oman massan hitaus "särkee" kun voimalinja ei jousta tarpeeksi. Teho/auton paino taas vaikuttaa miten auto kiihtyy eli millaisen "sulakkeen" se rikkoo. Jos voimaa hampaaseen lisätään kuormanvaihtojen lukumäärä romahtaa.

Manuaalilla menee itse laatikoita ja vetareita paljon helpommin silpuksi kuin automaatilla. Miksi siis hajoittaa niitä manuaalilla?

Mutta saahan jokainen laittaa autoonsa dieselmoottorin jos haluaa ja manuaalilaatikon jos haluaa.

Automaatilla saadaan voiman välittymiselle "kiihdytysramppi" kumpaankin suuntaan joka parantaa kestoa olis se teho tai vääntö/pyörimisnopeus mitä tahansa

Käsittääkseni yleensä se miten auto kiihtyy on pääasia eikä se millainen laatikko tai moottori siinä on jos puhutaan normaalia tehokkaammista autoista.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 4089
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: To 01.11.2018 16:35
AK47 kirjoitti:
S202 kirjoitti:Vääntö hajottaa paikat, ei teho.


No, tästähän on jauhettu iät ja ajat.

Se mikä hajoittaa manuaalilaatikon on se että voima siirtyy hampaiden kautta ja lyhyessä ajassa pienellä alueella ja vaihtokuormalla eli rasitus ja rasituksen poistuminen ja paljon toistoja eli väsymislujuus tulee vastaan ei niinkään staattinen lujuus.

Ei ne manuaalilootat yleensä hajoa kertapolkaisulla mikä olisi sen väännön syytä. Toki jos tehoa on ja kytkimellä se annetaan kerralla nopeasti niin auton oman massan hitaus "särkee" kun voimalinja ei jousta tarpeeksi. Teho/auton paino taas vaikuttaa miten auto kiihtyy eli millaisen "sulakkeen" se rikkoo. Jos voimaa hampaaseen lisätään kuormanvaihtojen lukumäärä romahtaa.

Manuaalilla menee itse laatikoita ja vetareita paljon helpommin silpuksi kuin automaatilla. Miksi siis hajoittaa niitä manuaalilla?

Mutta saahan jokainen laittaa autoonsa dieselmoottorin jos haluaa ja manuaalilaatikon jos haluaa.

Automaatilla saadaan voiman välittymiselle "kiihdytysramppi" kumpaankin suuntaan joka parantaa kestoa olis se teho tai vääntö/pyörimisnopeus mitä tahansa

Käsittääkseni yleensä se miten auto kiihtyy on pääasia eikä se millainen laatikko tai moottori siinä on jos puhutaan normaalia tehokkaammista autoista.


Olitpas lainannu vanhaa kommenttia :D Tietysti se miten se laatikko sitten lopulta hajoaa, on oma juttunsa mutta kyllä näissä pitää sitä vääntöä kattoa eikä tehoa. 500 nyyttonia kestävä kytkinkin kestää varmaan 1000 hevosvoimaa jos itse asetelma kestää pyöriä noin 15.000 kierrosta minuutissa.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 857
Liittynyt: To 22.09.2011 23:15
Paikkakunta: Oulainen
ViestiLähetetty: Su 04.11.2018 16:22
Onko jäykin bolt on 2 massa om606 perään; om647sta 177hv? Jotaki ilmotuksia näin v6 moottoreita 224hv manuaalina mutta onko niissä vielä sama pulttijako kampiakselin päässä :roll:

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1822
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 04.11.2018 21:53
johani kirjoitti:Onko jäykin bolt on 2 massa om606 perään; om647sta 177hv? Jotaki ilmotuksia näin v6 moottoreita 224hv manuaalina mutta onko niissä vielä sama pulttijako kampiakselin päässä :roll:

Oliko Bomber Ylöjärvellä joskus laittanu E290 eli om602 tuon edellä mainitun DMF:n. Siitä on kyllä monta vuotta, mutta hän nyt ainakin vois muistaa, miten homma toimii...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 857
Liittynyt: To 22.09.2011 23:15
Paikkakunta: Oulainen
ViestiLähetetty: Ti 06.11.2018 20:38
Om602 E290ssähä on jotain 129hv, tuntus että tossa 177hv cdissä ois jäykempi.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1822
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 06.11.2018 22:44
On tottakai. Bomber oli siis laittanu tuon 2,7Cdi kaksoismassan, tuohon om602 E290. Ei taida huomata tätä viestiketjua :( , että kertois lisää.
Edellinen

Paluu Turbot

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi