W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

jukkis. kirjoitti:mulla on Honeywell 1GT101DC.
Minkalainen triggeripyörä sinulla on?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

M104:n vetolevy misä on kolome niitä pitkiä sekmenttejä se pieni magneetti palanen on otettu siitä kehältä pois.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

jukkis. kirjoitti:mulla on Honeywell 1GT101DC.
Miten olet kiinnittänyt anturin lohkoon/laatikkoon?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1608
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kuva

Kuva

tuosa öljypohjassa se on.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Siisti toteutus!

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Uusi triggeritoteutus

Viesti Kirjoittaja tomant »

Triggeripyörä on nyt siirretty hihnapyörän laippaan. Koneistuksen teki hienosti PO-Metal Oy, josta kiitokset. Anturi on kiinnitetty hihnapyörän alle öljypohjan ruuvinreikiin (idea löytyi os. turbobandit.com). Anturi on toistaiseksi entinen magneettinen sellainen, mutta uusi Hall-anturi on tulossa.

Kuva

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 342
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Taisit olla männäviikonloppuna Kiikalassa kiihdyttelemässä. Hyvin näytti viivalta poistuvan. :roll: Ilmeisesti hall-anturista tuli nyt signaalia. :P Minkälaista aikaa tuli, en nähnyt kelloja katsella...?
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kakemake kirjoitti:Taisit olla männäviikonloppuna Kiikalassa kiihdyttelemässä. Hyvin näytti viivalta poistuvan. :roll: Ilmeisesti hall-anturista tuli nyt signaalia. :P Minkälaista aikaa tuli, en nähnyt kelloja katsella...?
Juu, olin, kiitos kysymästä. Paras oli 14,725 ja toinen 14,726, sitten meni liiaksi yrittämiseksi ,-) Jäi 0,03 sekkaa ennätyksestä. Loppunopeus 149 ja rapiat. Olihan siellä kolme 12 sekunnin Diesel-Mersuakin, jotka kulki tosi hienosti. Palenin kanssa juteltiin varikolla ja hän antoi hyviä vinkkejä välijäähyn suhteen.

Anturia en ehtinyt vaihtaa, vaan ajoin vanhalla magneettisella (VR) anturilla. Nyt triggeripyörä toimii tosi hyvin. Voimaa vain pitää saada lisää. Lappeenrannassa viikon päästä pitää kokeilla mailin vetoa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Lappeenrannan ilmailupäiville tuli seisovan mailin loppunopeudeksi 217 km/h, joka on 10 km/h parempi kuin edellinen ennätys. Nopein Mersu veti 262 km/h ja pari Supraa 347 km/h.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Ennätyksiä pukkaa

Viesti Kirjoittaja tomant »

Räyskälässä Boxer Speeddayssä tuli uusi vartin ennätys 13.941 / 151,64 ja toisessa vedossa 60 jalan ennätys 1,996. Ajat tuntuivat liiankin hyviltä ja epäilin, että matka oli mitattu lyhyeksi. Toisaalta ilma oli viileä, mikä oli koneelle hyväksi ja karkean radan pito oli erittäin hyvä. Ehkä myös koneen säädöt alkavat olla kohdallaan.

Radalla nähtiin myös 11 sekunnin turbodiesel W124. Onnittelut ennätyksestä!

Nyt kun pito on kohdallaan pitää alkaa kehitellä lisää voimaa konehuoneeseen ensi suveksi.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja T-D »

Tuli tuosta perästä mieleen että mittasitko millä paineella se on 100% lukossa vai pistitkö ihan pers tuntumalla? Itelle vaan tulossa asd perä ja sitä tässä mietin että paljonko sinne ruuttaa että ei luista :problem:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

En ole mitannut paineita. Prässillä painan sen verran, kuin sovinnolla menee, ettei hajoa paikat. Hyvin tuntuu pitävän, tosin naksuttaa reilusti kääntäessä. Alkuperäisessä ASD:ssä on kai noin 30 bar painetta. Poislähtiessä päästän paineet pois pienellä piikillä rasvanipasta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja T-D »

Ok kiitos, pitää viikonloppuna katsoo et miten lähtee wörkkii. Joku erillinen pumppu ja magneettiventtiilillä on/off ohjaus tuolle lukolle olis kyllä asiallinen :think:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Uusi täysalumiinijäähdytin saapui Englannista (Eurospec Racing / ebay.co.uk). Kennon mitat ovat 495 x 300 x 50 ja jäähdyttimen ulkomitat ovat ulokkeita lukuun ottamatta 572 x 324 x 62. Letkuliitännät ovat 32 mm.

Kuva

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja pera8x »

mitä maksoi? hyvän näköinen ainaskin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

pera8x kirjoitti:mitä maksoi? hyvän näköinen ainaskin.
Kiitos, hinta oli 226 € kotiintuotuna.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en tiedä onko toi nyt sitten halpaa, vaiko ei. mulle ainakin kallista.. mutta köyhille kaikki on kallista. on tuo ainakin laadukkaan oloinen kuvista päätellen. aika sitten varmaan näyttää, että kuinka pelaa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Laadukkaat maksaa useita satasia, kiinasyyläreitä saa juurikin tuolla parilla sadalla. Mutta eipä siinä, kyllähän noi kinukkikennotkin ajaa asiansa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Hyvää ei yleensä saa halvalla, mutta kallis ei aina ole hyvä. Kuulemma kalliit jenkkijäähdyttimetkin voivat toimia huonosti. Toivon, että tuo uusi toimii paremmin kuin edellinen, jonka tilavuus ja jäähdyttävä pinta-ala oli noin puolet pienemmät eikä se jäähdyttänyt kunnolla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1150
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Mistäs se moottori tietää onko se syyläri tehty Kiinassa/Amerikassa/jossain muualla. Letkulähtöjen paikat, kennon koko ja paksuus sekä syylärin päädyt kai siihen toimintaan eniten vaikuttaa? Asiallisen näköinen on kyllä! Onko tehty mittojen mukaan vai onko ylesmalli?

Niin ja onko se sitten kallis.... Ei minusta. Moottorin viritystä ja halvalla tekemistä ei minun mielestä kannata yrittää tunkea samaan autoon :!:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

PTracing kirjoitti:...Onko tehty mittojen mukaan vai onko ylesmalli?...
Tämä on Escort mk4 Turbo RS:ään tehty jäähdytin, joka sopii minun konehuoneeseeni mittojensa puolesta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Exami »

US Partsilta saa Griffinin kennoja 206€ lähestulkoon ittestään menee W201 keulalle.. 24"x16" eli 600x400. korkeus just samakuin orkkis kennolla, leveyttä vaan vähän lisää saa lukkopellin ja orkkis kannakkeiden väliin hyvin sopimaan.

Se että onko griffinin kenno hyvä / huono en mee tuomitsemaan ittellä ei oo ainakaan lämpöongelmia ollu..
(LINKKI näitä oon nyt 2kpl työntäny W201 keulalle)
ja maiskuttelua kuvien muodossa:
KuvaKuva
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tuollainen Griffin olisi hyvä varmaan hyvä kenno, mutta minulla kompressorin ja välijäähyn letkut rajoittavat jäähdyttimen kokoa, joten 600 x 400 ei sovi korkeuden eikä leveyden puolesta. Tuossa linkin jäähyssä on lisäksi lähdöt sellaisissa kulmissa, että se ei sovi minulle.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1777
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Examin mersun pellin alle eksyny eri tallista tekniikka??? :) Ei ole menny rahat tähelliseen ko bimmerin poijaat murisee pellin alla.....
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Exami
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 04.03.2013 08:24

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja Exami »

joop79 kirjoitti:Examin mersun pellin alle eksyny eri tallista tekniikka??? :) Ei ole menny rahat tähelliseen ko bimmerin poijaat murisee pellin alla.....
Samasta tallistahan nuo löyty(ja lisää niitä siellä vielläki on), toisilla ei vaan oo minkään näköstä moraalia näiden kanssa ... :roll:

Noh väärä paikka puhua tuosta, tuolla siitä on projekti osiossa oma topiccinsa. Koitetaan pitää Tomantin topicci asiallisena.
W201 - 1/4 Mile: 9.83 @ 238kmh
W108 - "Low"Rider
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Nokka-akseli ahdetussa bensakoneessa?

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko jollain kokemusta kevyiden virinokkien käyttämisestä ahdetussa bensakoneessa? Tuohon M111-koneeseen löytyisi dbilakselta hiottuja akseleita, imu 264 astetta ja pako 258 astetta noin 10 mm venttilinnostolla. Nokkien lisäksi pitäisi vaihtaa venttiilinnostimet, mikä nostaisi paketin hinnaksi vähän yli 600 euroa. Mitenköhän nuo toimisivat turbon kanssa 1-1,3 barin ahtopaineella. Voi tulla kalliita hevosvoimia verrattuna vakionokkiin?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ei sillä tavalla suoranaisesti omakohtasia kokemuksia, mutta teoriapohjaltahan ne ei ole kauheen hyvä yhdistelmä, ainakaan, jos on kauheesti overlappia. polttoaineenkulutus kasvaa tolkuttomiin lukemiin, kun pakariin menee seosta. ja sekin sitten saattaa aiheuttaa muita harmeja. mutta nostoahan saa olla sen, mitä sitten mahtuu oleen. siitähän ei ole haittaa.

toisaalta onhan noita ahdettu prätkiäkin tehty kautta aikain ihan hyvällä menestyksellä ja niissä on ihan vakiona jo overlappiä jonkun verran. ja muutenkin ne on viritysasteeltaan suunniteltu vapareiks ja korkeaviritteisiks. silti ne tuntuu toimivan aika hyvin ahdettuinakin. noiden kulutuksista tosin ei ole mitään hajua.

mutta mutta. jos nyt pitäis sanoa jotain asiaakin, niin melko kalliita heposia tulee tolla nokka-akseli virittelyllä, jos ahtopaineet kuitenkin on siinä kilon nurkilla. parempaa täytöstähän noilla nokilla haetaan tietylle kierrosalueelle. ja tosiaan ahdetussa se voi olla vähän väärä systeemi laittaa kireen "vaparin" nokkaa. helpommalla ja halvemmalla ehkä pääsee, kun laittaa vähän ahtoja lisää. jos vaan ahdin ja polttoaineensyöttö pysyy mukana.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 190E: M102 Turbo -> M111 Kompressor

Viesti Kirjoittaja tomant »

Kiitos, pera8x. Tuo overlap on isompi yleensä alueella 1200...4300 kierrosta ja 20 astetta pienempi alle 1200 ja yli 4300 kierroksella. Noita kierrosrajoja voin muuttaa Adaptronicilla. Voi olla, että vakionokka ja vähän reilummin ahtoa voi olla yhtä hyvä kuin isompiasteinen nokka ja samalla säästyisi isolta laskulta. Alkuperäisten nokkien astelukuja ja nostoa en löydä WISistä, astelukuja löytyy vain 2 mm nostolla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Seuraava projekti on turboahtimen liittäminen remmiahtimen kaveriksi. Tästä syystä hankin Volvo Pentan takaiskuventtiilin kompressorin ja turbon väliin. Kompressori puhaltaa 70 mm sivuhaaraan ja suora putki on sisämitaltaan 80 mm. Venttiilin läppä pysyy kiinni ahtopaineen ja painovoiman avulla ja sen pitäisi aueta alipaineesta, kun turbo vaatii enemmän ilmaa kuin remmiahdin tuottaa. Venttiili toimii samalla tavalla Volvon Penta -moottorissa. Kiitos norsulle vinkeistä.

Kuva

Kuva

Kuva

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mustela
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 24.12.2013 14:02
Paikkakunta: Voronezh, Russia

Re: W201 M111 Kompressor + Turbo

Viesti Kirjoittaja Mustela »

Hi! I am sorry for my bad english.
I'm from Russia, I have a Mercedes w124 with 102 engine. A year ago, set TD04 turbo. Stock engine. Handmade exhaust manifold. ECU system is "January 5.1-41". This ECU has everything you need for a turbo engine (Works with MAP, wideband oxygen sensor, boost solenoid control)

Here is a page with a history of the Russian club w201: http://www.w201club.com/forum/index.php?showtopic=32659" onclick="window.open(this.href);return false;

m102 2.0 turbo is very good, 0.9bar boost.
Roll-on with Subaru Forester 2.0 Turbo (240hp):
https://www.youtube.com/watch?v=h4b6Ms8ltUA" onclick="window.open(this.href);return false;
I first

Roll-on with alfa romeo 156 2.5 V6 (about 190hp):
https://www.youtube.com/watch?v=WURme4H4fkw" onclick="window.open(this.href);return false;
first again
Vastaa Viestiin