m104 3.0 24v ahtaminen
m104 3.0 24v ahtaminen
Kyselisin tietoa ja kokemuksia kyseisen motin turbottamisesta ja w126 korin muutoskatsastuksesta/mahdollista valmista osaluetteloa jos sattuis löytymään auto EI vähäpäästöinen.
Olis edullisesti tarjolla rempattu holsetti H2C jota uumoilin tohon Pako 72mm ja paine 60mm, onkohan tuo nyt sitte liian iso?
Suuttimet aattelin vaihtaa yli 500cc. walbron 255 bpumppua, välijäähyn tynkää jnejne.
Vakiomotilla mennään ja pienillä ahdoilla. on sitte 3.0 versio josta vois lähitulevaisuudessa jotain rakentaa,
ruiskua ja hukkakipunaa ohjaa megasquirt tällä hetkellä.
Olis edullisesti tarjolla rempattu holsetti H2C jota uumoilin tohon Pako 72mm ja paine 60mm, onkohan tuo nyt sitte liian iso?
Suuttimet aattelin vaihtaa yli 500cc. walbron 255 bpumppua, välijäähyn tynkää jnejne.
Vakiomotilla mennään ja pienillä ahdoilla. on sitte 3.0 versio josta vois lähitulevaisuudessa jotain rakentaa,
ruiskua ja hukkakipunaa ohjaa megasquirt tällä hetkellä.
Viimeksi muokannut skye, Ti 22.11.2011 08:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: m103 2.6 ahtaminen
haulla kyllä löytyy tietoa.. turbotuksen etusivullakin varmaan vielä edellinen threadi kyseisestä motista 

W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: m103 2.6 ahtaminen
joo sen kyllä huomasinkin ja oon tietoa kaivellukkin ,aattelin kuitenkin uuden topikin pystyttää omasta turbotuksesta.
Onhan täällä kiisseli turbotuksiakin isopino.
Onhan täällä kiisseli turbotuksiakin isopino.
Re: m103 2.6 ahtaminen
W126-korissa löytyy tehokkaita moottoreita, joten osien vertailu esim isoon kasikoneisen jarruihin, jousiin jne. lienee helppoa muutoskatsastuksen valmistelussa. Esim. EPC Netin avulla saa helposti osaluettelon ja osien vertailun tehtyä.skye kirjoitti:Kyselisin tietoa ja kokemuksia kyseisen motin turbottamisesta ja w126 korin muutoskatsastuksesta/mahdollista valmista osaluetteloa jos sattuis löytymään auto EI vähäpäästöinen...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: m103 2.6 ahtaminen
ilmeisesti samoja takajarruja käytetään tuossa 560 v8 motis , ainakin osalinkki tarjoilee samoja satuloita ja levyjä, etupää onkin vielä mysteeri tosin on sellain kutina et ne vois olla samat.tomant kirjoitti:W126-korissa löytyy tehokkaita moottoreita, joten osien vertailu esim isoon kasikoneisen jarruihin, jousiin jne. lienee helppoa muutoskatsastuksen valmistelussa. Esim. EPC Netin avulla saa helposti osaluettelon ja osien vertailun tehtyä.skye kirjoitti:Kyselisin tietoa ja kokemuksia kyseisen motin turbottamisesta ja w126 korin muutoskatsastuksesta/mahdollista valmista osaluetteloa jos sattuis löytymään auto EI vähäpäästöinen...
tomant
jouset tulee ainaskin vaihtaa v8 vastaaviin jäykempiin.
näytti melkosen haastavalta toi epc rekisteröytyminen joten se taitaa jäädä huomiselle.
nyt pitäis sitte löytää pakosarjan laippaa, jotain kuvia oon nähnyt et on w140 603 td sarjasta tehty pulttijakoo muuttamalla käypä sarja 103 mottiin, sellasta jos joltain hyllystä sattus löytymään saa ottaa yhteyttä.
edit:

Re: m103 2.6 ahtaminen
tuli tänään selailtua osaluetteloa ja niinhän nuo tunnostas tarjoovan samoja jarruja eteen sekä taakse 300 ja 560, kierrejousetkin ovat samat.
minkähän kokoista downpaippia tuohon kannattas suunnitella kun on kuiteskin sen verta isolaite ja teho tavoitteet kohtuu pienet 200-250 näin alkajaisiksi jos sais hiukan myöhäistä heräämistä tiputettua alaspäin pienemmällä dp:llä.
minkähän kokoista downpaippia tuohon kannattas suunnitella kun on kuiteskin sen verta isolaite ja teho tavoitteet kohtuu pienet 200-250 näin alkajaisiksi jos sais hiukan myöhäistä heräämistä tiputettua alaspäin pienemmällä dp:llä.
Re: m103 2.6 ahtaminen
Downpipe on turbon jälkeen. joten sen ei pitäisi vaikuttaa turbon heräämiseen. Jos turbo on muuten oikean kokoinen, vaikuttaa turbiinin A/R-suhde (turbiinin kanavan pinta-ala jaettuna sen etäisyyteen akselista tuumina) sen heräämiseen. Yleensä A/R-arvot, jotka ovat reilusti alle yhden tuuman antavat aikaisen heräämisen ja vastaavasti yli tuuman arvot antavat paremman ahdon yläkierroksilla. Holsetissa ei kai käytetä A/R-suhdetta, vaan pakopesällä on joku numerointi, joka vastaa samaa ajatusta. Samalla periaatteella esim. Mitsubishin turboissa on pakopesän koko ilmoitettu kuutiosenttimetreinä.skye kirjoitti:...minkähän kokoista downpaippia tuohon kannattas suunnitella kun on kuiteskin sen verta isolaite ja teho tavoitteet kohtuu pienet 200-250 näin alkajaisiksi jos sais hiukan myöhäistä heräämistä tiputettua alaspäin pienemmällä dp:llä.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: m103 2.6 ahtaminen
mm äkkiseltään kun miettis niin läpi virtausta sais muutettua tuolla dp:llä ja sitä kautta sais lievästi vaikutusta turbon käyttäytymiseen suuntaan jos toiseen,toisaalta eihän se siihen heräämiseen niinkään vaikutakkaan.tomant kirjoitti:Downpipe on turbon jälkeen. joten sen ei pitäisi vaikuttaa turbon heräämiseen. Jos turbo on muuten oikean kokoinen, vaikuttaa turbiinin A/R-suhde (turbiinin kanavan pinta-ala jaettuna sen etäisyyteen akselista tuumina) sen heräämiseen. Yleensä A/R-arvot, jotka ovat reilusti alle yhden tuuman antavat aikaisen heräämisen ja vastaavasti yli tuuman arvot antavat paremman ahdon yläkierroksilla. Holsetissa ei kai käytetä A/R-suhdetta, vaan pakopesällä on joku numerointi, joka vastaa samaa ajatusta. Samalla periaatteella esim. Mitsubishin turboissa on pakopesän koko ilmoitettu kuutiosenttimetreinä.skye kirjoitti:...minkähän kokoista downpaippia tuohon kannattas suunnitella kun on kuiteskin sen verta isolaite ja teho tavoitteet kohtuu pienet 200-250 näin alkajaisiksi jos sais hiukan myöhäistä heräämistä tiputettua alaspäin pienemmällä dp:llä.
tomant
Mitäs erillisia hukkaportteja ootta käyttäny, mikä on osoittautunut hyväksi ja luotettavaksi?
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Re: m103 2.6 ahtaminen
Pikkuturboissa yleensä kiinteä hukkaportti. Ja erillisistä hukkiksista hyviä,tial,synapse,hks, ym kalliit. Ja toimivia osa kiinan hukkiksista. Esim kkd motorsportista. Osta multa evomitsun vakioturbo,siin on hukkis jo valmiina.
Re: m103 2.6 ahtaminen
tialin hukkiksia oon katellukkin jos jonku sellasen laittas 38mm tai 44mm tai jos laittais 2 halppista.laineracing kirjoitti:Pikkuturboissa yleensä kiinteä hukkaportti. Ja erillisistä hukkiksista hyviä,tial,synapse,hks, ym kalliit. Ja toimivia osa kiinan hukkiksista. Esim kkd motorsportista. Osta multa evomitsun vakioturbo,siin on hukkis jo valmiina.
Saan siis todella edullisesti tuon rempatun h2c:n , onhan se aika tyyris mutta jos se neljässä tonnissa antas jotain


Eilettäin tuli lueskeltua turbon öljynkierrosta ei tosin oiken auennu että miten se kannattaa tehdä ja mistä putkesta ettei sitte vuotas öljyt lävitte.
Re: m103 2.6 ahtaminen
Ahtimeksi vaihtukin holsetin HX35w.
Nyt ois sitte pakosarjaakin hieman tehty se lähtikin jo tigattavaksi.


ei kellään olis tarkempaa tietoa et mistä sais noita öljyruittareita,ja mitä ne maksaapi?
ilmeisesti 93 m104 moteis ne ois vakiona eli jos jollai on purus voisin ostaa ne,korjatkaa toki jos oon väärässä.

Nyt ois sitte pakosarjaakin hieman tehty se lähtikin jo tigattavaksi.


ei kellään olis tarkempaa tietoa et mistä sais noita öljyruittareita,ja mitä ne maksaapi?
ilmeisesti 93 m104 moteis ne ois vakiona eli jos jollai on purus voisin ostaa ne,korjatkaa toki jos oon väärässä.

Re: m103 2.6 ahtaminen
onko sulla paikat siinä M103 2.6 lohkossa noille öljyruiskuille
ainoassakaan mun 2.6 koneissa niitä paikkoja ei nimittäin ole, mutta yhdessä M103 3.0 lohkossa olis... jos niitä paikkoja ei lohkossa ole, noiden mersun omien öljyruiskujen asentaminen on... sanoisinko mahdotonta
tyhjän päälle niitä on hieman vaikea laittaa... pitää siis keksiä joku toinen keino tuollaisen systeemin rakentamiseksi, kuin alkuperäiset ruiskut, jos niitä paikkoja ei lohkosta löydy...
lohkon valu noissa öljyruiskujen kohdissa on siis niin erilainen, että niitä ei järkevällä työmäärällä sellaiseen asenna, jossa paikkoja ei vakiona ole
tuossa vielä kuva oman M103 3.0 alakerrasta...



lohkon valu noissa öljyruiskujen kohdissa on siis niin erilainen, että niitä ei järkevällä työmäärällä sellaiseen asenna, jossa paikkoja ei vakiona ole

tuossa vielä kuva oman M103 3.0 alakerrasta...

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: m103 2.6 ahtaminen
en ole kattonut 2.6 lohkoa vielä mutta 3.0 versiossa ne tosiaan on ja vuosimalli 89. onkohan tuossa sitte joku ikähaarukka joihin ne on tehty 2.6 kohdalla,jos on ikinä tehty.
tässä jotain viisaampaa lainatakseni:
"The only mechanical differences from the M103 3.0 L to the M103 2.6 L were the decrease in bore, smaller intake valves and a slightly different airbox. The CIS-E components between 2.6 and 3.0 variants are all shared for any given model year with the exception of the ECU making engine swaps from 2.6 to 3.0 virtually bolt-in."
"Turbocharger kits were offered for both the M103 and M104 engines by Turbo Technics, Mosselman, Lotec and other tuners. These conversions typically raised engine output to between 300 and 400 horsepower (300 kW). During the 1990s UK customers were able to buy new vehicles eqipped with a Turbo Technics conversion directly from Mercedes dealer Hughes of Beaconsfield (limited run of 75 conversions)."
ja jotain muutakin kivaa löytyi jota vois kokeilla
AMG 3.6 L M104.941
There were 3.6 L conversions done to both the M103 and M104 by Brabus, among others.
AMG developed a 3.6 L M104 that was used in the W202 C36 AMG (W202),the W124 E36 AMG (W124) and the E36 AMG (W210) vehicles.
The AMG 3.6 M104 was rated at 276 horsepower (206 kW) at 5,750 rpm and 284 foot-pounds force (385 N·m) of torque at 4,000 rpm using the HFM engine management system.
The boost in power was obtained by stroking the 2,8 litre M104 using the crank from the 350sd engine.
tässä jotain viisaampaa lainatakseni:
"The only mechanical differences from the M103 3.0 L to the M103 2.6 L were the decrease in bore, smaller intake valves and a slightly different airbox. The CIS-E components between 2.6 and 3.0 variants are all shared for any given model year with the exception of the ECU making engine swaps from 2.6 to 3.0 virtually bolt-in."
"Turbocharger kits were offered for both the M103 and M104 engines by Turbo Technics, Mosselman, Lotec and other tuners. These conversions typically raised engine output to between 300 and 400 horsepower (300 kW). During the 1990s UK customers were able to buy new vehicles eqipped with a Turbo Technics conversion directly from Mercedes dealer Hughes of Beaconsfield (limited run of 75 conversions)."
ja jotain muutakin kivaa löytyi jota vois kokeilla

AMG 3.6 L M104.941
There were 3.6 L conversions done to both the M103 and M104 by Brabus, among others.
AMG developed a 3.6 L M104 that was used in the W202 C36 AMG (W202),the W124 E36 AMG (W124) and the E36 AMG (W210) vehicles.
The AMG 3.6 M104 was rated at 276 horsepower (206 kW) at 5,750 rpm and 284 foot-pounds force (385 N·m) of torque at 4,000 rpm using the HFM engine management system.
The boost in power was obtained by stroking the 2,8 litre M104 using the crank from the 350sd engine.
Re: m103 2.6 ahtaminen
tuossa on vielä jonkinlainen kuva vastaavasta kohdasta 2.6 alakerrasta... materiaalia puuttuu juuri niin paljon, että ö-ruiskujen asentaminen on käytännössä mahdotonta
muuten tuo 2.6 lohko olis paljon mielenkiintoisempi turbotusta ajatellen...


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: m103 2.6 ahtaminen
Mikäli siellä on niille paikka on siellä myös ruiskut paikallaan 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: m103 2.6 ahtaminen
ei ole muissa bensoissa, kuin M104 ruiskut paikallaan... muissa voi olla koneistus tehtynä ja valmius niille, mutta öljykanavaan ei esim. ole yhteyttä porattu auki ja taitaa kiinnityspultin kierre olla myös tekemättä...veskola kirjoitti:Mikäli siellä on niille paikka on siellä myös ruiskut paikallaan
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: m103 2.6 ahtaminen
pitää tuo omasta 260 katsoa kunhan sen öljyn paluun teen, nyt ois sitte viikko jo etitty sopivia suuttimia muttei mistään tunnu kohtuu hintaisia löytyä. eli jos joltain löytyy saa tarjota!
korkee ohmiset ev6 suuttimet menis helpoiten paikoilleen enempää mitään muuttamatta 500-900cc.
korkee ohmiset ev6 suuttimet menis helpoiten paikoilleen enempää mitään muuttamatta 500-900cc.
Re: m103 2.6 ahtaminen
Suuttimia ei uutena saa mistään halvalla, käytettynä voi löytyä, mutta kunto on aina kysymysmerkki. Jos haluaa hyvät ja halvat, voi joutua ostamaan kahdet. Hyvät valikoimat laatuosia ja hyvää palvelua löytyy os. http://www.finjector.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Itse ostin tuolta pitkällä suutinkärjellä varustetut 613 cm3 EV14 suuttimet, jotka sopivat hyvin KE-Jetin varauksiin imusarjassa.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: m103 2.6 ahtaminen
no se on kyllä totta mutta jos uutena ostan niin nämä.
http://osanetti.fi/continental-siemens- ... -3656.html" onclick="window.open(this.href);return false;
pientä sovittelua ne tahtoo aina vaativan, kuten noi nykysetkin ev1 suuttimet.
http://osanetti.fi/continental-siemens- ... -3656.html" onclick="window.open(this.href);return false;
pientä sovittelua ne tahtoo aina vaativan, kuten noi nykysetkin ev1 suuttimet.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ke 25.05.2011 18:04
Re: m103 2.6 ahtaminen
moro minä oon ite laittanu vasta megan ja hukka kipnän tenavaan ja nyt pitäs pakosarja saaha ja hoksasin ton sarja et tekis maksusta mulle samanlaista???? itel ei oo oikee vehkeitä tehä ...
Re: m103 2.6 ahtaminen
onhan tuo mahdollista , sulla on ilmeisesti M104 motti tarviis jotain mittoja ja mitä ahdinta oot siihen laittamassa, itse käytin toista sälliä tohon tiggaukseen kun itsellä ei oo vehkeitä siihen, migillä en lähtis mielellään hitsaamaan,kkdllä tais ollakki m104 laippa myynnissä.
laita privaa.
laita privaa.
Re: m103 2.6 ahtaminen
motti vaihtui m104 3.0 24v, pitäs olla alta 200tkm ajettu, nyt jäi sitte yks m103 pakosarja ylimääräseksi.
jos jollain on noita muoveja venakoppaan saa tarjota.

pakosarja m103, laippa aika hirveä. menee/mahtuu ainaski w126 malliin sutjakkaasti!

EDIT: Otsikko muutettu.
jos jollain on noita muoveja venakoppaan saa tarjota.

pakosarja m103, laippa aika hirveä. menee/mahtuu ainaski w126 malliin sutjakkaasti!

EDIT: Otsikko muutettu.
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Mites tämä etenee? joko suhisoo?
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
pikkuhiljaa alkaa tulla valmista
tuli tilattua vielä ms2 prossu megaan että saa karttoja isommaksi.



Re: m104 3.0 24v ahtaminen
mihin tarvit "isompia" karttoja, kuin 12 x 12 (ainakin MS1 extra ja hi-res koodeissa on nuo) ja muistaakseni vasta MS3 on ne 16 x 16 kartat...skye kirjoitti:pikkuhiljaa alkaa tulla valmistatuli tilattua vielä ms2 prossu megaan että saa karttoja isommaksi.
[ http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/387402_2285185935299_1418408066_31910028_179622986_n.jpg ]
itse säätelin kokeeksi omassa 300 E:ssä kartat niin, että alipainealueella oli vain 4 riviä käytössä ja hyvin pelas, eli jo 4x4 kartalla saa vaparin toimimaan ihan tyydyttävästi 8 x 8 mikä on perun MS1 koodissa saa jokaisen koneen jo ihan riittäviin säätöihin ajamisen ja tehojen kannalta...
toki tuleehan MS2 prossussa kylkiäisenä paljon muutakin ja tarkkuus alkaa olla kiitettävällä tasolla... pisti vain silmään tuo karttojen "isonnus" syynä...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
ms2-extra:ssa saa valita 12x12 tai 16x16 kartat ,sytytys kartat ovat 12x12 jotka nekin muuttuu ms3:ssa 16x16.
sain tuon aikaisemman toimii helvetin hyvin 12x12 kartoilla, minun mielestä hyvä saada lisää resoluutiota ahdoille.
minun mielestä tuon moottorin toiminta varmuus aina paranee mitä enemmän säätöpisteitä.

sain tuon aikaisemman toimii helvetin hyvin 12x12 kartoilla, minun mielestä hyvä saada lisää resoluutiota ahdoille.
minun mielestä tuon moottorin toiminta varmuus aina paranee mitä enemmän säätöpisteitä.

Re: m104 3.0 24v ahtaminen
Jos tahtoo että moottorit pelaa ja kestää hyvin ei ole KOSKAAN liikaa säätö pisteitä, varsinkin kun ajetaan jo 200tkm rullatuilla vakiomoottoreilla joista tarkoitus kuitenkin ottaa tuplatehot vakioon nähden . Miksi ylipäätään sitten ruisku? eikö joku strömberin turbo kaasari ja kärjellinen sytty riittäisi hyvin?..Tuo 100e sijoitus prossuun mielestäni on hyvinkin järkeväänapa kirjoitti:mihin tarvit "isompia" karttoja, kuin 12 x 12 (ainakin MS1 extra ja hi-res koodeissa on nuo) ja muistaakseni vasta MS3 on ne 16 x 16 kartat...skye kirjoitti:pikkuhiljaa alkaa tulla valmistatuli tilattua vielä ms2 prossu megaan että saa karttoja isommaksi.
[ http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/387402_2285185935299_1418408066_31910028_179622986_n.jpg ]
itse säätelin kokeeksi omassa 300 E:ssä kartat niin, että alipainealueella oli vain 4 riviä käytössä ja hyvin pelas, eli jo 4x4 kartalla saa vaparin toimimaan ihan tyydyttävästi 8 x 8 mikä on perun MS1 koodissa saa jokaisen koneen jo ihan riittäviin säätöihin ajamisen ja tehojen kannalta...
toki tuleehan MS2 prossussa kylkiäisenä paljon muutakin ja tarkkuus alkaa olla kiitettävällä tasolla... pisti vain silmään tuo karttojen "isonnus" syynä...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
minä nyt kysyn kuitenkin tähän väliin, että tiedätkö sinä, kuinka tuo megasquirt edes käyttää niitä karttojavipu83 kirjoitti:
Jos tahtoo että moottorit pelaa ja kestää hyvin ei ole KOSKAAN liikaa säätö pisteitä, varsinkin kun ajetaan jo 200tkm rullatuilla vakiomoottoreilla joista tarkoitus kuitenkin ottaa tuplatehot vakioon nähden . Miksi ylipäätään sitten ruisku? eikö joku strömberin turbo kaasari ja kärjellinen sytty riittäisi hyvin?..Tuo 100e sijoitus prossuun mielestäni on hyvinkin järkevää



mutta tuo on tietysti sellainen, asia jota ei edes moni megan kanssa enemmänkin harrastanut osaa heti ensimmäisenä ottaa huomioon...
että edelleenkään tuo karttojen laajentuminen 12 x 12 -> 16 x 16 malliksi ei riitä perusteluksi siirtyä MS1 prossusta MS2 prossuun

on mullakin nyt muutama MS2 prossuinen projekti menossa ja jossain vaiheessa ajattelin kokeilla tuota MS3 versiotakin, että osaa sitten sitäkin säätää, jos sellaisia alkaa tulla enemmän vastaan, silti pidät tuosta MS1 prossuisesta eniten, koska sen säätää 15 minuutissa nykyään 99% säätöihin

edit: jos on käytössä tuplasuuttimet, sanotaanko vaikka 760 cc/min ja 1600 cc/min tuottoiset, niin silloin tuo MS1 prossu alkaa olla jo polvillaan, varsinkin jos haluaa sen siirtymisen pienemmistä suuttimista isompiin tapahtuvan jouhevasti, dualtable ominaisuus ja siihen liittyvät jutut on toteutettu paremmin MS2 ja MS3 koodeissa...
500 €:n lankku, ducato ja laguna...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Re: m104 3.0 24v ahtaminen
En ole mega-guru enkä oikein muutenkaan tiedä mistään mitään
Haltech, PRS ,Autoronic ,Dta ,Vems on tullut oltua tekemisissä ,säätöä asennusta tai muuta vastaava epämääräistä räpellystä. Jostain olisi sellainen pieni haju että tämän "megan" kanssa mennään aika käsikädessä tuon Vemssin kanssa, paitsi ilman kaupallisuuden kiroa
Omissa projekteissa olen kolmesti asentanut /säätänyt Vemssiä 300-500hv 4cyl turbo autoja , ja juuri (Vems 16*14) karttojen takia ne jätin ja siirryin aftermarket ruiskuihin. Se että taulukko arvosta lasketaan kokoajan neljän pisteen keskiarvoa ei pelasta "suppeaa" taulukkoa. Kyllä lähes auton kun auton saa varmasti pelaamaan 3*3 kartoilla mutta käykö se nätisti tyhjäkäyntiä ? meneekö päästöistä läpi? mikä on kulutus? sillä ronskisti rikkaalla seoksella pelaa varmasti ja tps rikastus pelastaa nopean kaasunpainalluksen kakomisen mutta uskon että jopa se Stömberin kaasari on parempi tässä kohtaa:lol: Vaparit ovat eriasia kuin ahdetut siksi mainitsin että enempi arvoja taulukossa on parempi kun tehot tuplataan vakiomoottorissa. Vaikkakin tuo vakiomoottori ei ole mikään selitys asialle , hyvin säädetty vakiomoottori katuautossa jolla ei vedetä pitkiä motari vetoja pysyy satunnaisten burnisten/kiihdyttelyjen saattelemana hyvinkin isoilla kertoimilla vakioon nähden nipussa ..Erijuttu on sitten pitkät vedot tai kilpa-ajo..pakolämmöt /paineet sekä "tiukat" ja huonosti öljyjäähdytetyt koneet puhumattakaan siitä ettei ED. aiheista edes ole saatavilla mittari infoa. Parastakaan kilpamoottoria ei pelasta mikään jos se vaikka naulaa
Jos taulukko arvoja ei ole tarpeeksi on turha haaveilla saaavansa moottoristaan parasta hyötyä irti sillä esim. ahdetussa ei vaan voi laittaa samaa ennakkoa vaikka 3000-8000rpm alueelle
kiinteä kymppi ja sillä hyvä
Toinen aika hankala artikkeli on tyhjäkäynti alue varsinkin jos se toteutetaan ennakko pohjaisesti.. ei taida yksi arvo riittää
Varmasti ms1 on hyvä moneen kohteeseen ja on simppeli asentaa ja sitä rataa .. jos haluaa hyvin pelaavan 400hv käyttis moottorin kuten Skyellä on hakusessa en usko että 100e oli huono sijoitus..PS Jokunen tunti dynossa vietettynä





